Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 compact ei puhalla lämmintä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bandiitti
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 188
    • Suomi

    E36 compact ei puhalla lämmintä.

    Kyseessä -95 316i ilmastoimaton compact. Ei suostu sisälle puhaltamaan lämmintä millään. Vesipumppu ok, termari uusi, lämmöt nousee normaaliin, letkuissa mielestäni ihan normaali paine, kenno ei tukossa ja molemmat kennolle menevät letkut lämpimiä. Kertaalleen sain tulemaan lämmintä keula ylhäällä ilmattuna mutta sitä iloa ei pitkään kestäny vaan parin kilometrin jälkeen taas haaleaa. Onko ideoita?
  • BiltemaMotorWork
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2013
    • 460
    • Joensuu

    #2
    Katoaako jäähdytysnestettä?

    Comment

    • truibeli
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 188
      • btcf

      #3
      Pysyykö lämmöt tasan puolivälissä kokoajan? Eikait tuossa enää kovin montaa vikaa voi olla,onko lämmönsäädintä renkuteltu,että toimiihan säädin ja on kuumalla? Tuliko vika yhtäkkiä nyt pakkasilla?:think
      Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

      Comment

      • Bandiitti
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 188
        • Suomi

        #4
        Originally posted by truibeli View Post
        Pysyykö lämmöt tasan puolivälissä kokoajan? Eikait tuossa enää kovin montaa vikaa voi olla,onko lämmönsäädintä renkuteltu,että toimiihan säädin ja on kuumalla? Tuliko vika yhtäkkiä nyt pakkasilla?:think
        Vika oli jo kun auton ostin ja ei niin lyhyellä koeajolla selvinnyt. Lämmönsäädin säätää ainoastaan läppää kojelaudan alla ja läppä toimii kuten pitää.

        Comment

        • Bandiitti
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 188
          • Suomi

          #5
          Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
          Katoaako jäähdytysnestettä?
          Ei mielestäni.

          Comment

          • Bandiitti
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 188
            • Suomi

            #6
            Kaikki tässä o käyty läpi. Onkohan ihan paska idea heittää kennolle menevän letkun väliin kiertovesipumppu?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16460
              • Asikkala

              #7
              Onko compactissa sähköinen vesiventtiili kuten e30:ssä ?

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11122
                • Oulu

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Onko compactissa sähköinen vesiventtiili kuten e30:ssä ?
                Realoem näyttää ainakin sitä, jos on ilmastointi :think


                Tuo vesiventtilihän se monesti näistä menee.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • MarQu
                  Moderator
                  • Mar 2006
                  • 5519
                  • Vaasa

                  #9
                  Vika löytyy suurella todennäköisyydellä läppien puolelta kennolta. Eli seuraat niitä säätimen vaijereita (jos siis manuaali säädöt) ja etit sen lämpötilan säädön läpän. Vaijerista tod näk eriste kulunut eikä liikuta läppää enää. Tämä löytyy siitä apukuskin jalkatilan vasemmasta yläreunasta.
                  Last edited by MarQu; 22-01-2019, 11:54.
                  sigpic

                  Comment

                  • Bandiitti
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 188
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by MarQu View Post
                    Vika löytyy suurella todennäköisyydellä läppien puolelta kennolta. Eli seuraat niitä säätimen vaijereita (jos siis manuaali säädöt) ja etit sen lämpötilan säädön läpän. Vaijerista tod näk eriste kulunut eikä liikuta läppää enää. Tämä löytyy siitä apukuskin jalkatilan vasemmasta yläreunasta.
                    Se on katottu ja porasin reijänki siihe läpän juureen niin näki että varmasti liikkuu.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Onkohan M43-koneisessa sama vika kuin M52-koneisessa, eli siellä pitäisi olla kuvassa oikean puoleinen termari, varaosana kaikkialta tuntuu saavan aina käteen tuon vasemmanpuoleisen.



                      Erona siis että tuo laipasta 35mm pikkulaippaan 26mm korkea termari ei sulje ohivirtauskanavaa kuin termari täysin auki kun taas ~35mm korkea versio 43mm pikkulaipalla sulkee sen kylmänäkin > virtaus lämppärin kautta eikä suoraan kannen läpi.

                      Ku ei tollasta oikeenlaista termaria täällä paikallisista liikkeistä saa niin tulppasin koko ohivirtauskanavan, jätin 5mm reiän jotta termari saa lämmintä vettä aukeamiseen jonka jälkeen lämppäri toimii jo ihan toisella teholla.

                      Netistä löytäis oikeenlaisiakin:



                      Tuo väärä termari on joku hot-climate versio mutta muunlaista ei ole käteen ikinä annettu varaosaputkista, marmoria en ole kokeillut.

                      Tosin mulla lämpöä tuli tolla hot-climate termarillakin mutta huonosti, viilenee tyhjäkäynnillä ja suuremmilla puhallinnopeuksilla.

                      Comment

                      • Bandiitti
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 188
                        • Suomi

                        #12
                        Vika todennäkösesti selvis. Käännettiin kennon letkut. Jotain jatkopatenttia joku joskus tonne väsänny ni oliskohan ollu senverta uuvatti että laittanu väärinpäin... ei siinä pakkasessa sit kylmässä tallissa kehdannu enempää katella että mistä kumpikin tuli. Hieno ostella autoja kun seisonnassa ettei pahemmin viitti koeajaa ja myyjältä jostain syystä unohtuu mainita ettei puhalla lämmintä. Myöskin tuntu että olis vähän kennon päästä hikoillu ni olisko mahdollista että haukkaa sieltä ilmaa?
                        Last edited by Bandiitti; 06-02-2019, 22:01.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Ei ihan hirveästi vaikuta kumminpäin letkut on, alunperin kannesta lähtevä letku menee rintapellissä kuskin puolelle, paluuletku kohti vesipumppua lähtee siis vastaavasti apukuskin puolelta. Lämppärin kennossa siis kuuma vesi ajetaan alhaalta ylös alkuperäisessä kytkennässä, jos on termari tai joku muu ongelma joka estää kunnon paineen muodostumisen kiertoon luonnollinen kierto voi toimia aavistuksen paremmin.

                          Comment

                          • Bandiitti
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 188
                            • Suomi

                            #14
                            Haaleaahan se välillä ensi puhalteli mut nyt kun letkut käännettiin ni tuli ihan jo lämmintä ilman ihmeempiä ilmauksia.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Bandiitti View Post
                              Haaleaahan se välillä ensi puhalteli mut nyt kun letkut käännettiin ni tuli ihan jo lämmintä ilman ihmeempiä ilmauksia.
                              E36:n ilmaaminen on ilmaruuvin aukaisu nesteitä laitettaessa, muu on turhaa.

                              Tuo termostaatti vaikuttaa ihan helvetisti, sieltä lämppäristä ei tule parhaimmillaan kuin haaleaa ilmaa kovemmilla puhallusnopeuksilla jos on yksilevyinen termostaatti käytössä ja tyhjäkäynnillä sekin viilenee vielä lisää.

                              Tuosta on ihan BMW:n tekninen selvityskin



                              Varaosaliikkeissä eivät vaan osaa kertoa että tuohon on erilaisia termostaatteja, tuo double disc on siis malli joka sulkee ohivirtauskanavankin, linkatussa kuvassa oikeanpuoleinen. Itekin luulin pitkään että vesipumpusta on siivet vähissä ku tulee lämmintä niin paskasti mutta termari se ongelma oli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎