Announcement

Collapse
No announcement yet.

318i e36 ahtaminen - mitä tarvitsee muuttaa sekä neuvoja kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuoppo
    • Feb 2025

    318i e36 ahtaminen - mitä tarvitsee muuttaa sekä neuvoja kaivataan

    Tarkoituksena olisi toteuttaa maltillinen 318i e36 12/91 turbotus remmiahtimella. Heti alkuun todetaan, että auto on EI vähäpäästöinen vaikka katti löytyykin. Tarkoituksena olisi laittaa eatonin m45 ahdin, väljäähdytin ja avartaa putkistoa katin jälkeen. Tavoite tehot olisi n. 150 pollea normaalin 113 tilalle. Graham Bellia on lueskeltu mutta olen kuitenkin varsin vihreä tekniikanmuutoksissa ja muutamaan peruskysymykseen tarvitsisin teknistä tukea. Muutkin kun OSTA 325 kommentit ovat tervetulleita

    1. Millaisilla ahtopaineella vakiokonetta kärsii ajaa, että se pysyy paketissa normaalissa ajossa ? 0.3 - 0.5 ?
    2. Mitkä ovat heikoimmat paikat m40 koneessa jotka poikivat ensimmäisenä turbotuksen jälkeen ?
    3. Mikä olisi hyvä bensanpaineensäädin (lue edullinen ja toimiva) ja riittääkö vakio bensapumppu ?
    4. Mitkä suuttimet olisivat tähän tarkoitukseen riittävät/edukkaat ? käykö esim. 320 tai 325 sesta?
    5. Jos auton dynottaa alle 20% kasvaneella tehoilla niin jarruillekkaan ei tarvinne tehdä mitään leimaa varten?
    6. Onko auton säätämisessä oikotietä onneen vai onko viisainta viedä auto säädettäväksi johonkin oikealle virityspajalle missä tehdään uusi lastu? 1000e säädettävät boksit eivät oikeen kiinnosta
    7.Onko kaikissa eatonin m45 :ssa oma öljynkiero ja mitä uudemmissa malleissa oleva sähköjohto tekee ?
    8. Onko m40 koneen ahtamisessa yleensä mitään suurempaa ongelmaa tai yleisesti järkeä ?

    Kiitoksia hyvistä vastauksesta
  • Heiska
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 2024
    • Mikkeli

    #2
    Originally posted by Tuoppo
    Muutkin kun OSTA 325 kommentit ovat tervetulleita
    Oikee asenne.
    Originally posted by Tuoppo
    1. Millaisilla ahtopaineella vakiokonetta kärsii ajaa, että se pysyy paketissa normaalissa ajossa ? 0.3 - 0.5 ?
    2. Mitkä ovat heikoimmat paikat m40 koneessa jotka poikivat ensimmäisenä turbotuksen jälkeen ?
    5. Jos auton dynottaa alle 20% kasvaneella tehoilla niin jarruillekkaan ei tarvinne tehdä mitään leimaa varten?
    Kiitoksia hyvistä vastauksesta
    1. Kyllä pitäs kestää toi 0,5 jos kone kunnossa.
    2. Nokka-akseli on aika lyhyt ikäinen jos kaasujalka on painava
    5. Toi 20% juttu koskee ainoastaan mallisarjan tehokkainta. eli jos otat koneesta irti 150 hp ni sulla pitäs olla 320i jarrut.

    Ei muuta kun onnea rakentelulle

    Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #3
      Varmaan oletkin jo miettinyt mutta kun sun täytyy kuitenkin vaihtaa alusta vastaamaan 320 / 325:sta niin eikö kannattaisi samaan syssyyn vaihtaa kone 2.5litraseks ja siihen heittää se remmi.. M40 ei koneena mikään huipputuote ole..

      "Just my 2 cents"


      Hyvä kuitenkin että intoa ja ideoita riittää
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • karhunen
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 490
        • Helsinki

        #4
        Vaan mistäpä se EI-vähäpäästöinen 325 sitten löytyy ? Taitaa olla aika kiven alla.

        M40-moottorissa poikii yläkerta jo vaparinakin, joten kannatta remontoida mikäli yläkerta yhtään nakuttaa.
        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
        Ex: E30 316i 04/'90
        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4647
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by karhunen
          Vaan mistäpä se EI-vähäpäästöinen 325 sitten löytyy ? Taitaa olla aika kiven alla.
          Vähäpäästöisyys ei kulje koneen kanssa, elikkä voit lyödä M50 koneen E30 keulille ja turbottaa sen - no problemo. Sama homma tässäkin.
          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Tarviikos jarruja muuttaa jos tehot eivät nouse yli 20% alkuperäisestä ? Ainakaan katsastukseen menevään dynolappuun

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1702
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by Heiska
              Toi 20% juttu koskee ainoastaan mallisarjan tehokkainta. eli jos otat koneesta irti 150 hp ni sulla pitäs olla 320i jarrut.
              ..........
              E24 635csi

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                Tosta kopasta olis nyt hyvät saumat tehdä kunnon tykkikin eikä mitään leikkitehokasta. M50 kone vaan pellin alle ja siihen sitten remmi kaveriks. Tai m60b30 remmillä, olispa ainakin helvetin erikoinen saha!
                Retard Member

                Comment

                • Pti
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 211

                  #9
                  12/91 ja ei vähäpäästöinen..hmmm miikäs se sellanen???

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #10
                    ............
                    Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:38.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • pugsport2003
                      Newbiemmer
                      • Jun 2004
                      • 13
                      • Pori

                      #11
                      Korjaus tietoihin,

                      Vähäpäästöisyys tuli voimaan 1/92 rekisteröityihin autoihin, vaikka olisi tuonti. Suomessa jo 91 puolella vaadittiin ensirekisteröityihin vähäpäästöisyys. Käytännössä kaikki 1991-mallit katilla, jos alkup. suomiauto.

                      Joten autot e36-kopassa joissa ei ole kattia ja ovat vähäpäästöisiä tulevat pääasiassa Italiasta. (heillä 1/92-sääntö pääasiassa).Jos vähäpäästöinen ja katti, voi olla muualtakin, vaan ei suomesta (koska katista sai veroetua ja kuka halusi maksaa sen pari satkua (nyt kymppeä))

                      Ihan vaan pakko kirjoittaa kun itsellä katiton e36... Sinne saa vaikka mitä konetta lykätä, kunhan asentaa katin kuoret, ei tarvi toimia edes katsastukseen....

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎