Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polttoainemittari sekoilee, 325 Cabrio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1845
    • Lappeenranta, Finland

    Polttoainemittari sekoilee, 325 Cabrio

    Joo, vaikka tankkaa piripintaan, niin neula ei nouse kuin noin kolmeen varttiin. Alkuun tietysti näyttää väärin, mutten osaa sanoa, alkaako jossain kohtaa näyttää oikea(mpa)a lukemaa. Lopussa ehkä aika lailla sinne päin. Merkkivalo tuntuisi syttyvän kutakuinkin oikeaan aikaan.

    Näissäkö on kaksi anturia? Molemmat uusintaan jos tuon haluaa saada kuntoon, niinkö? Kummalla puolella on merkkivalon sensori?

    Mikä logiikka liittyy kahteen anturiin?

    Miten ylipäänsä noi eri tankinpuoliskot tulee hörpittyä tyhjiin? Yksi pumppuhan siellä kuitenkin vain on...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Eikai siinä auta kun käyttää penkkiä irti ja anturit näkösällä, saa mitattua kummassa vika on. Voi olla johto poikki.
    Siellä on sellainen imusysteemi joka siirtää toiselta puolelta tavaraa pumpun puolelle.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1845
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Kuukkelin data ja omat tutkimukset paljastivat seuraavaa:

      Bimmerforums:n mukaan täydellä tankilla anturi antaa 250 Ohm +/- 5 Ohm ja mittari ottaa antureista keskiarvon, viisari liikkuu sen mukaan. Sähkökaaviossa anturit kyllä ovat sarjassa...:think Anyway, kumpikin anturi vaikuttaa, tavalla tai toisella.

      Mittasin, oikean puolen anturi näytti 0.24 kOhm ja vasen 0.22 kOhm. Halpismittarin asteikko ei oikein sopinut ja kolmas desimaali puuttuu. Tankki on kuitenkin käytännössä täysi. Eilen tankattu Rättijärvellä aivan piripintaan korkkiin asti ja sen jälkeen ajettu 46km. Tuo 240 ja jotain ohmia tuntuu ihan järkevältä, mutta toinen taas hivenen alhaiselta. Tarina ei kerro, miten jyrkästi vastus laskee pinnan mukana. Kun on vielä näin täysi tankki, niin olen siinä uskossa että kummankin anturin pitäisi antaa melko tarkkaan sama vastus.

      Olisko sitten tuo vasen anturi mänt sököks...?

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Jesse93
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 938
        • Mustio

        #4
        Toimiiko mittari varmasti ja takertelematta? Jos mahollista tsekkaa toisella mittaristolla mitä näyttää täytenä
        E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1845
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by Jesse93 View Post
          Toimiiko mittari varmasti ja takertelematta? Jos mahollista tsekkaa toisella mittaristolla mitä näyttää täytenä
          Mittaristo check tehty myös, nätisti meni kaikki neulat tappiin asti. Ja takaisin.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • juha77
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 749
            • Vaasa

            #6
            Jos se pumpun kohohässäkkä vaan jumittaa tiettyyn kohtaan, mulla oli e46:ssa noin.
            e90 330ia
            E36 328i touring
            Ex:
            e46 330i touring facelift
            e46 318ci facelift
            e36 320i cab M-Sport
            e36 325i coupe
            e30 318i

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1845
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Originally posted by juha77 View Post
              Jos se pumpun kohohässäkkä vaan jumittaa tiettyyn kohtaan, mulla oli e46:ssa noin.
              Mahdollista. Tarvii vaan hommata uusi tiiviste, ennen kuin tuota lähtee aukomaan. Tosin tässä nyt epäilys kohdistuu sille puolelle missä ei ole pumppua, mutta kohohässäkkä kuitenkin.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1845
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                Originally posted by JJT View Post
                Eikai siinä auta kun käyttää penkkiä irti ja anturit näkösällä, saa mitattua kummassa vika on. Voi olla johto poikki.
                Siellä on sellainen imusysteemi joka siirtää toiselta puolelta tavaraa pumpun puolelle.
                Mikä tällä on periaate? Pumppu ryystää oikealta puolelta ja vasemmalta menee tilalle tavaraa? Pyrkiikö oikea puolisko olemaan koko ajan niin täynnä kuin mahdollista?

                Kas kun tänään käytin vasemman anturin irti. Sitä ennen jo mittasin vastukset, oikealla puolella jotain päälle 80 Ohm ja vasemmalla 11 Ohm. Anturi pois, vasen puolisko on aivan typötyhjä! Mitataan anturia, koho ylhäällä antaa ihan speksien mukaisen vastuksen 245 Ohm ja koho alhaalla tuon 11 Ohm. Anturi on siis kunnossa. Merkkivalo palaa jo, mutta matkamittarin mukaan pitäisi vielä 100 km päästä, jos tankki siis oli alunperin täynnä.

                Jostain luin, että paluuletkusta saatavalla venturi-ilmiöllä saadaan imuefekti. Mutta kun sekin on mielestäni juuri tällä vasemmalla puolella. Sinne tulee ohut letku, menee alas tankkiin, jossa on muovikäikäle, josta lähtee taas paksumpi putki tankista ulos ja oikean puoliskon anturin juureen. Minun logiikalla imu olisi siis oikealta vasemmalle....:think Vai syntyykö tuossa vasemman puolen hässäkässä työntövoima, joka puskee tavaraa oikealle?

                Varsinainen ongelma ei edelleenkään siis ratkennut. Eikös tankki kuitenki ole yläosastaan samaa tilaa, niin tankatessa täyttyy molemmat puolet, ainakin jos tankkaa ihan piripintaan? Voikohan tuo kuitenkin jäädä vajaaksi vaikka pinta näkyy jo täyttöputkessa?

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1845
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Eilen tankattu 58 litraa, eli tankki oli melko tyhjä. Vedetty ihan piripintaan. Mittari näytti kahden viisarin paksuuden verran yli 45. Aamulla töhin lähtiessä viisari oli melkein tapissaan, mutta kohta laski taas eiliseen kohtaan.

                  Sen ymmärrän, että jos koho ei pääse nousemaan tarpeeksi ylös, niin tekisi tuon. Mutta, jos se jostain syystä pääseekin ylös ja näyttämä on ok, niin ei kai se siitä enää itsekseen takaisin upoksiin pääse...

                  Jokuhan siellä nyt hiertää, mutta onneksi tyhjässä päässä (siis tankin, ei oma) näyttämä on ilmeisesti lähempänä totuutta. Toista mittaristoa voisi tietysti kokeeksi kokeilla, jos olisi.

                  Anturit on kuitenkin sarjassa, niin katkos jommassakummassa sekoittaa pakan kyllä totaalisesti.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16445
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by 525iiäxä View Post
                    Eilen tankattu 58 litraa, eli tankki oli melko tyhjä. Vedetty ihan piripintaan. Mittari näytti kahden viisarin paksuuden verran yli 45. Aamulla töhin lähtiessä viisari oli melkein tapissaan, mutta kohta laski taas eiliseen kohtaan.

                    Sen ymmärrän, että jos koho ei pääse nousemaan tarpeeksi ylös, niin tekisi tuon. Mutta, jos se jostain syystä pääseekin ylös ja näyttämä on ok, niin ei kai se siitä enää itsekseen takaisin upoksiin pääse...

                    Jokuhan siellä nyt hiertää, mutta onneksi tyhjässä päässä (siis tankin, ei oma) näyttämä on ilmeisesti lähempänä totuutta. Toista mittaristoa voisi tietysti kokeeksi kokeilla, jos olisi.

                    Anturit on kuitenkin sarjassa, niin katkos jommassakummassa sekoittaa pakan kyllä totaalisesti.
                    Jos anturit on sarjassa niin katkos pimentää mittarin ?

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1845
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Jos anturit on sarjassa niin katkos pimentää mittarin ?
                      Näinhän siinä kävisi, vai vetääkö silloin ylätappiin, kun vastus on ääretön? Pinnan laskun myötä vastushan pienenee. Mutta pointti oli se, että tuskin mistään liitoksien kosketushäiriöstä on kyse, kun toimii edes noin ja loppuosan mitä ilmeisimmin ihan oikein. Tänään oli samaa ilmiötä lisää, että startin jälkeen viisari osoitti liki täyttä, mutta hetken kuluttua vajosi hiukan päälle 45 litran paikkeille.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1845
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Todistusaineistoa. Olisko tuossa sitten itse mittari jotenkin sökö? Vaikutelma on, että kun mittari "lämpenee", niin alkaa näyttää väärin. Yön jäljiltä näyttämä on aluksi oikein.

                        Tässä videopätkä mittari-ilmiöstä

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎