Announcement

Collapse
No announcement yet.

m43 ==>> m44 swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juusoärr
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 4
    • iitti, suomi

    m43 ==>> m44 swap

    eli olis käyttiksenä tollanen 316 e36 compacti, m43b16 mosalla. ennen minkäännäköisiä ostopäätöksiä olisi kiva tietää kuinka "bolt-on" asennus on swapata m44b19 mosa suoraan tohon pellin alle..? kyseisestä aiheesta ei topicceja ainakaan löytynyt joten kokeillaan jos joku olisi kyseisen jumpan jo tehnyt ja osaisi kertoa millainen prosessi.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Jarrut vaihtoon tulee ekana mieleen eli eteen jäähd. levyt ja taakse levyt, ehkäpä vakaajakin. Pakoputki, ehkä jousta ja iskaria :think
    Onko auton vaihto pois suljettu ?

    Comment

    • Iemel
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 1654
      • Muhos

      #3
      No e36 compactia on saanut myös kyseisellä moottorilla, joten jos sinulla on ko. malli josta ottaa osat niin silloinhan se nimenomaan on mallia pulttaa vanha osa pois, ja uusi purkuautosta kiinni. Eli bolt on? :think

      Vai haetaanko tässä nyt mitä listää mitä kaikkea pitää vaihtaa?
      Bmwfansista / ETK:sta vertailemaan mitkä osat ovat samoja mallien välillä alustassa, voimansiirrossa, jarruissa jne.
      Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
      Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
      Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
      Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
      Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

      Comment

      • jluoma
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 685
        • Lappeenranta

        #4
        Hieman vastaavaa aihetta joskus pohdiskelin, että jos hankkisi jonkun pikkunätin 316i:n rauhalliseksi kunnostusprojektiksi jälkipolville. Sinne jos muiluttaisi m43b19 koneen, niin tuo 0,3l toisi vähän lisää potkua ilman näkyviä muutoksia? M44b19, olisi tietysti vielä pykälää parempi.

        Miten vähän tai paljon noissa koneissa oikeasti on eroja?

        Jos nyt ei puututa jarru/alusta muutoksiin tässä kohdassa vaan halutaan vain vaihtaa kone niin että se käy.

        Onko plugit ja anturit samoja, jolloin johtosarjaa ei tarvi vaihtaa? Tietokoneboksissa on tietysti eri ohjelma, mutta onko ne niin lähelle samoja, että auton voi viedä ajamalla ohjelmoitavaksi, vai onko ne niin eri, ettei suostu toimimaan ollenkaan?
        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11102
          • Oulu

          #5
          Originally posted by jluoma View Post
          Hieman vastaavaa aihetta joskus pohdiskelin, että jos hankkisi jonkun pikkunätin 316i:n rauhalliseksi kunnostusprojektiksi jälkipolville. Sinne jos muiluttaisi m43b19 koneen, niin tuo 0,3l toisi vähän lisää potkua ilman näkyviä muutoksia? M44b19, olisi tietysti vielä pykälää parempi.

          Miten vähän tai paljon noissa koneissa oikeasti on eroja?

          Jos nyt ei puututa jarru/alusta muutoksiin tässä kohdassa vaan halutaan vain vaihtaa kone niin että se käy.

          Onko plugit ja anturit samoja, jolloin johtosarjaa ei tarvi vaihtaa? Tietokoneboksissa on tietysti eri ohjelma, mutta onko ne niin lähelle samoja, että auton voi viedä ajamalla ohjelmoitavaksi, vai onko ne niin eri, ettei suostu toimimaan ollenkaan?
          Nuo B19 koneet on moottorinohjaukseltaan täysin erilaisia kuin vanhemmat b16 ja B18 koneet. Moottorinohajus on täysin eri, kuten on anturit jne. Ei ole siis pelkkä softaero. Myös esim. nokka-akselin triggeröintikin on eri. Eli vaatii käytännössä koko paketin vaihtamisen sähköineen. Jos se on e36:sta peräisin, niin menee toki ihan plug and play, mut esim. e46:sta jos on, niin menee haastavaksi.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • jluoma
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 685
            • Lappeenranta

            #6
            Voisiko e46:sen koneeseen vain vaihtaa e36:sen imusarjan maf:n ja muut lisukkeet? Jolloin e36:sen moottorinohjaus saisi edelleen signaalit samoilta antureilta kuin ennenkin?

            Voi kyllä olla tarpeettoman suuri savotta muutaman hevosen vuoksi. Joka tapauksessa M-sarjan 4-sylinteriset on ihan hyviä perusmoottoreita, jos ei sitä ole rikottu.
            Last edited by jluoma; 03-08-2019, 14:05.
            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11102
              • Oulu

              #7
              Originally posted by jluoma View Post
              Voisiko e46:sen koneeseen vain vaihtaa e36:sen imusarjan maf:n ja muut lisukkeet? Jolloin e36:sen moottorinohjaus saisi edelleen signaalit samoilta antureilta kuin ennenkin?

              Voi kyllä olla tarpeettoman suuri savotta muutaman hevosen vuoksi. Joka tapauksessa M-sarjan 4-sylinteriset on ihan hyviä perusmoottoreita, jos ei sitä ole rikottu.
              Ei. Myös nokan ja kampuran anturoinneissa on eroja. Nokan päässä oleva triggerilevykin on erilainen muistaakseni. Ainakin m44 koneessa.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Juusoärr
                Newbiemmer
                • Aug 2019
                • 4
                • iitti, suomi

                #8
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Nuo B19 koneet on moottorinohjaukseltaan täysin erilaisia kuin vanhemmat b16 ja B18 koneet. Moottorinohajus on täysin eri, kuten on anturit jne. Ei ole siis pelkkä softaero. Myös esim. nokka-akselin triggeröintikin on eri. Eli vaatii käytännössä koko paketin vaihtamisen sähköineen. Jos se on e36:sta peräisin, niin menee toki ihan plug and play, mut esim. e46:sta jos on, niin menee haastavaksi.
                tuo m44 moottori on kuulemma kotoisin myös e36 compactista. kauppaan sisältyy mukaan koko johtosarja, imu ja pakosarja jne... eli käytännös löytyy koko paketti.

                Comment

                • Juusoärr
                  Newbiemmer
                  • Aug 2019
                  • 4
                  • iitti, suomi

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Jarrut vaihtoon tulee ekana mieleen eli eteen jäähd. levyt ja taakse levyt, ehkäpä vakaajakin. Pakoputki, ehkä jousta ja iskaria :think
                  Onko auton vaihto pois suljettu ?
                  jarrujen päivitys on otettu huomioon, autossa myös säädettävä alustasarja jonka pitäisi käyä "316-323ti" e36 compacteihin joten siinäkään ei pitäisi tulla ongelmia. tuv laput löytyy. autoa ei olla vaihtamassa

                  Comment

                  • truibeli
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 188
                    • btcf

                    #10
                    Originally posted by Juusoärr View Post
                    jarrujen päivitys on otettu huomioon, autossa myös säädettävä alustasarja jonka pitäisi käyä "316-323ti" e36 compacteihin joten siinäkään ei pitäisi tulla ongelmia. tuv laput löytyy. autoa ei olla vaihtamassa
                    Etujarruja ei tarvi vaihtaa, 318 ti-compacteissa edessä on ei-jäähytetyt levyt.Sedanissa ja coupessa sitte on jäähytetyt,siis is.
                    Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎