Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 airbageistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hOGi
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1295
    • Espoo

    E36 airbageistä

    Hommasin itselleni uuden airbag-ratin, jonka takia koko airbag-järjestelmä täytyy uusia, koska '93-vuotisessa autossa on vanhantyyppinen airbag-ohjaus. Minulla on "uusi" ZAE-ohjausmoduli airbag-järjestelmää varten, mutta ongelmana on se, että tuo moduli on vm. '95 olevasta autosta, jossa oli myös matkustajan airbag. Nyt minulla on kolme vaihtoehtoa

    1) asentaa myös matkustajan airbag
    2) ohittaa matkustajan airbagin johtosarja
    3) vaihtaa ZAE-moduli sellaiseen, jossa ei ole kahden bagin tukea

    Jokaisessa vaihtoehdossa on ongelmansa. Ensinnäkin toisen airbagin asennus on iso operaatio, jossa joutuu vaihtamaan koko kojelaudan. Toinen ongelma tuossa vaihtoehdossa on se, että jostain syystä matkustajan airbagissä on varoituskuva, joka kieltää sen asentamisen cabrioon - osaako joku kertoa miksi näin? Onko cabrion ja coupen airbageillä jotain eroa? Käsittääkseni cabrioita on kuitenkin saanut matkustajan airbagillä varustettuna, eikö?

    Vaihtoehto 2:ssa ongelma on se, etten tiedä kuinka tuo ohitus tehdään. Ilmeisesti se on kuitenkin tarpeen, koska muuten järjestelmä tunnistaa ettei bägi ole paikallaan ja sulkee koko airbag-järjestelmän pois käytöstä - eli myöskään kuskin bagi ei silloin toimi :( Osaako joku auttaa?

    Kolmas vaihtoehto olisi minun kannaltani helpoin, paitsi että minulla ei ole sopivaa ZAE-yksikköä. Jos joku haluaa päivittää järjestelmänsä 1bag -> 2bag, niin minulta saa veloituksetta vaihtaa toimivan ZAE-yksikön. Löytyy myös tuo edellä mainittu bägi ja asennusavustakin voidaan neuvotella - noista pitää tietty joku muodollinen korvaus saada...

    Kommentteja kaivataan :wink:
    www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ainoastaan vaihtoehto no:3 voi onnistua?. Tämäkin vain sillä ehdolla että asennuksessa huomioidaan myös turvavöiden paukkumekanismin mahdollinen muuttuminen mekaanisista, "keskusjohtoisiksi". Lisäksi tässä voi tulla istuintunnistin ja melko laaja johdotusasennus. Seuraava ongelma syntyy siitä että järjestelmä pitäisi pystyä aktivoimaan järjestelmäpistokkeen kautta, joka voi olla mielenkiinoinen ongelma jälkiasennetussa paketissa. Matkustajan airbag on yleensä cabriossa siksi erilainen, koska bagi toimii eri tavalla. Apukuskin bagi ampuu yleensä sedaneissa itsensä päin tuulilasia(rikkoen samalla lasin) joka taas ohjaa bagipussin oikeaan asemaan. Yleensä cabrion kojelauta on itsessään ohjaavaa mallia josta etureunastaan aukeaa erittäin jäykkä alumiininen luukku, ohjaten bagia. Vaihtoehto kahdessa pitäisi toteuttaa apukuskinpuolen bagiohitus joka ei onnistu ilman bagia. Periaatteessa tämä onnistuu ohjelmallisesti mikäli järjestelmässä on apukuskinpuolen lukitusmahdollisuus(lastenistuin). Siltikin järjestelmän aktivoituessa systeemi tarkistaa bagin olemassaolon ja toiminnan. Varsinaista toimivaa huijaus/ohitusmahdollisuutta ei käytännössä ole(urbaanilegendoista huolimatta). Joka tapauksessa myös tuo turvavöiden kiristin/paukkumekanismin ajoitus pitää olla samaa paria bagien järjestelmän kanssa. Käytännössä tilanne on niin että vain alkuperäiset järjestelmät saa toimimaan kokonaisuutena.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Niin, soita suosista autopurkamo M.Niemelle 0400-513000 paneliaan ja kysäise löytyisikö sieltä sinun autoosi oikeaa bagia/systeemiä(toista tuhatta Suomen halvinta käytettyä bagia hyllyssä). Veikkaan että ottaa nykyisen bagisi vielä hyvästä hinnasta vaihdossa. Sieltä nyt löytyy edellista bemun osaa muutenkin.

      Comment

      • hOGi
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1295
        • Espoo

        #4
        Kiitoksia vastauksesta, hieman kommentteja...

        Originally posted by Hemi
        Ainoastaan vaihtoehto no:3 voi onnistua?. Tämäkin vain sillä ehdolla että asennuksessa huomioidaan myös turvavöiden paukkumekanismin mahdollinen muuttuminen mekaanisista, "keskusjohtoisiksi".
        Mitään turvavöiden paukkumekanismeja E36:ssa ei ole. Tarkoitat ilmeisesti jotain esikiristysjärjestelmää, mutta sellaista ei tosiaan ole.

        Originally posted by Hemi
        Lisäksi tässä voi tulla istuintunnistin ja melko laaja johdotusasennus.
        Laaja on tietty suhteellinen käsite, joka on kierretty ennenkin. Johdot mulla on jo, ne ei ole ongelma.

        Originally posted by Hemi
        Seuraava ongelma syntyy siitä että järjestelmä pitäisi pystyä aktivoimaan järjestelmäpistokkeen kautta, joka voi olla mielenkiinoinen ongelma jälkiasennetussa paketissa.
        Tätä kommenttia en ymmärtänyt ollenkaan, E36:n bagijärjestelmä kun on käsittääkseni täysin erillinen turvavaruste. Siihenhän tulee ohjainyksikkö ja bagit + jotain pientä sälää... Ainoastaan vikakoodit menevät keskuskonejärjestelmään.

        Originally posted by Hemi
        Matkustajan airbag on yleensä cabriossa siksi erilainen, koska bagi toimii eri tavalla. Apukuskin bagi ampuu yleensä sedaneissa itsensä päin tuulilasia(rikkoen samalla lasin) joka taas ohjaa bagipussin oikeaan asemaan. Yleensä cabrion kojelauta on itsessään ohjaavaa mallia josta etureunastaan aukeaa erittäin jäykkä alumiininen luukku, ohjaten bagia.
        ETK:n mukaan sekä kojelauta että itse bagi ovat samat kaikissa E36-malleissa, joissa on ollut mahdollista saada matkustajan bägi - cabrio mukaanlukien. ETK:n mukaan siis tuo bagi joka minulla on sopii autooni vaikka siinä varoitus onkin. En pysty käsittämään.

        Originally posted by Hemi
        Vaihtoehto kahdessa pitäisi toteuttaa apukuskinpuolen bagiohitus joka ei onnistu ilman bagia. Periaatteessa tämä onnistuu ohjelmallisesti mikäli järjestelmässä on apukuskinpuolen lukitusmahdollisuus(lastenistuin). Siltikin järjestelmän aktivoituessa systeemi tarkistaa bagin olemassaolon ja toiminnan. Varsinaista toimivaa huijaus/ohitusmahdollisuutta ei käytännössä ole(urbaanilegendoista huolimatta). Joka tapauksessa myös tuo turvavöiden kiristin/paukkumekanismin ajoitus pitää olla samaa paria bagien järjestelmän kanssa. Käytännössä tilanne on niin että vain alkuperäiset järjestelmät saa toimimaan kokonaisuutena.
        Saattaa tietty olla urbaanilegendaa, mutta käsittääkseni tuo järjestelmän tarkistus perustuu pelkästään johdinten välissä olevaan vastusarvoon. Tällöin laittamalla diodin sekä oikeankokoisen vastuksen johdinten päihin voitaisiin huijata ohjausboksi luulemaan että perässä on bägi, vaikka siellä ei mitään olekaan. Edelleenkään noissa E36:ssa ei mielestäni ole mitään turvavöiden paukkumekanismeja (jos siis käsitin oikein mitä tarkoitit).
        www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

        Comment

        • hOGi
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1295
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Hemi
          Niin, soita suosista autopurkamo M.Niemelle 0400-513000 paneliaan ja kysäise löytyisikö sieltä sinun autoosi oikeaa bagia/systeemiä(toista tuhatta Suomen halvinta käytettyä bagia hyllyssä). Veikkaan että ottaa nykyisen bagisi vielä hyvästä hinnasta vaihdossa. Sieltä nyt löytyy edellista bemun osaa muutenkin.
          Mulla on kolme toimivaa bägiä - yksi nykyisessä järjestelmässä ja kaksi hyllyssä lojumassa. Ongelma noiden rattibägien kanssa on se, että ne eivät ole samanmuotoiset keskenään joten niitä ei voi vaihtaa päittäin. En ole myymässä yhtäkään näistä (vielä) mutta tarkoitus on siis saada tuo uusi ratti upotettua vanhaan autoon. Usko pois, jollain tavoin se siihen tulee istumaan - bagin kanssa. Vielä en vain tiedä mikä on järkevin tapa toteuttaa tuo projekti.
          www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

          Comment

          • 0u†Law
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 944

            #6
            E36-Bemuja on myös valmistettu turvavyön kiristimillä/esikiristimillä (sama asia, eikö?). Mä oon aina luullut, että mullakin on kiristimet, mutta nyt vasta tajusin, että eipä taida ollakaan. Tämän linkin ensimmäiset kuvat liittynevät jotenkin tähän "paukkumekanismiin? http://www.logun.org/manualseat.htm ...Siis osoituksena siitä, että sellaisia löytyy myös E36:sta.
            ????????????????????

            Comment

            • ahiltune
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 747
              • Åbo

              #7
              Re: E36 airbageistä

              Originally posted by hOGi
              Käsittääkseni cabrioita on kuitenkin saanut matkustajan airbagillä varustettuna, eikö?
              Mulla on kaks pussia käbissä.

              Penkeissä on myös AB:n tunnistematot kun o kaks pussia...
              No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

              Comment

              • dunkelblau
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1151
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by 0u†Law
                E36-Bemuja on myös valmistettu turvavyön kiristimillä/esikiristimillä (sama asia, eikö?). Mä oon aina luullut, että mullakin on kiristimet, mutta nyt vasta tajusin, että eipä taida ollakaan. Tämän linkin ensimmäiset kuvat liittynevät jotenkin tähän "paukkumekanismiin? http://www.logun.org/manualseat.htm ...Siis osoituksena siitä, että sellaisia löytyy myös E36:sta.
                Mulla on kyllä myös sellainen tuntu että tossa omassani on turvavyön kiristimet (toimivat kolaritilanteessa, ns. paukku, esikiristin on kait eri asia..)
                "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                Comment

                • hOGi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1295
                  • Espoo

                  #9
                  Re: E36 airbageistä

                  Originally posted by ahiltune
                  Originally posted by hOGi
                  Käsittääkseni cabrioita on kuitenkin saanut matkustajan airbagillä varustettuna, eikö?
                  Mulla on kaks pussia käbissä.

                  Penkeissä on myös AB:n tunnistematot kun o kaks pussia...
                  Oletko varma että kummassakin penkissä on tunnistin, vai voiko olla niin, että se tunnistin on vain matkustajan penkissä? Mun ZAE-boksissa on nimittäin lähdöt vain matkustajan penkin tunnistimelle...

                  Kysytään nyt sitten samalla, että oletko avannut penkkiä? Minkälainen se tunnistinsysteemi oikein on - tuleeko verhouksen sisään joku pieni anturi vai? Tuollainen tunnistematto pitäisi ainakin ostaa jos aikoo laittaa toisen bagin autoon.
                  www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                  Comment

                  • hOGi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1295
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by 0u†Law
                    E36-Bemuja on myös valmistettu turvavyön kiristimillä/esikiristimillä (sama asia, eikö?). Mä oon aina luullut, että mullakin on kiristimet, mutta nyt vasta tajusin, että eipä taida ollakaan. Tämän linkin ensimmäiset kuvat liittynevät jotenkin tähän "paukkumekanismiin? http://www.logun.org/manualseat.htm ...Siis osoituksena siitä, että sellaisia löytyy myös E36:sta.
                    OK, olin siis väärässä. No, aina oppii uutta. Selailtuani tarkemmin airbag-järjestelmien johdotuskaavioita huomasin, että joissain järjestelmissä tosiaan on ollut joku turvavyön sensori - ilmeisesti liittyy juuri tähän esikiristysjärjestelmään. Omassa ZAE-yksikössäni ei tällaisia turvavyölle meneviä johtimia ole, joten niitä ei varmaan siis tarvitse (tai edes voi) asentaa.
                    www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Voinpa melkein luvata että sellaista järjestemää missä olisi bagit ilman turvavöiden esikiristimiä, ei ole olemassakaan. En tunne näin vanhojen bamujen systeemejä täysin, mutta mikäli keskusyksikön laukaisemia esikiristimiä ei ole penkissä vyön lukkokappaleessa, tai vyössä, on kiristinmekanismi mekaanisesti laukeava vyö. Eli vanhimmat yksibagiset systeemit tomivat itsenäisesti ja mekaanisin turvavyön laukasimin. Se on kuitenkin pointti että jokin vöiden esikiristinsysteemi on aivan taatusti bagiautossa ollut.
                      No, tuossa oli väittämiini kuitenkin sen verran "tietoa" että en lähde sen tarkemmin asiasta lainaamaan lainauksista. Totean vain että kokeileppa tosiaan miten keskusyksikkösi reagoi diodi/vastus viritykseen? Toiseksi cabriokoppaisten bagi/kojelautasysteemi yleensä ON rakennettu erilailla suuremman tuulilasikulman takia. Jos näin on ei cabrion bagi VOI toimia kuten sedan. Tuulilasi ja sen kulma on oleellinen osa apukuskin bagin toimintaa. Kolmanneksi, jotain kauttahan bagijärjestelmään pitää ohjelmallisesti päästä käsiksi jotta järjestelmän käynnistys/lataus voidaan tehdä(vain BMW huollossa testipistokkeen kautta), ja vikavalot ym.kuitata. Mittariston bagivalo pitää myös rakentaa. Ei siinä mitään jos kerran homma kuitenkin onnistuu. Onnistuuhan se, mutta sitten pitää tieto hakea jostain muualta kuin tältä saitilta. Minä kun näiden bagien asennuksien kanssa elän lähes päivittäin, en kuitenkaan moiseen hommaan edes ajattelisi ryhtyä jos tarjolla olisi pohjat alkuperäisellekkin systeemille.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Niin ja tosiaan, jos saat vastus/diodi virityksen toimimaan niin että se pelittää pakkaset ja helteet, sekä pari akun tyhjentymistä/apuvirran antoa tai edes niin että saat systeemin aktivoitua ,olen erittäin kiinnostunut metodistasi. Se nimittäin voi hetkellisesti jopa tuon ikäiseen systeemiin onnistuakkin, mutta niin kuin todettua, joko faktaa suoraan YV viestinä minulle tai artikkelia tästä yleiseen jakoon.

                        Comment

                        • hOGi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1295
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          Voinpa melkein luvata että sellaista järjestemää missä olisi bagit ilman turvavöiden esikiristimiä, ei ole olemassakaan. En tunne näin vanhojen bamujen systeemejä täysin, mutta mikäli keskusyksikön laukaisemia esikiristimiä ei ole penkissä vyön lukkokappaleessa, tai vyössä, on kiristinmekanismi mekaanisesti laukeava vyö. Eli vanhimmat yksibagiset systeemit tomivat itsenäisesti ja mekaanisin turvavyön laukasimin. Se on kuitenkin pointti että jokin vöiden esikiristinsysteemi on aivan taatusti bagiautossa ollut.
                          En ole tutustunut oman autoni turvavyömekanismiin kovin tarkasti, mutta olen 99% varma ettei sinne mene mitään johtoja, jolla räjäytys toteutettaisiin. Mulla on ilmeisesti siis mekaaninen järjestelmä.

                          Originally posted by Hemi
                          Totean vain että kokeileppa tosiaan miten keskusyksikkösi reagoi diodi/vastus viritykseen?
                          En ole vielä päättänyt minkä noista vaihtoehdoista toteutan, mutta alan kommenttiesi perusteella päätyä asentamaan ihan oikean 2-bagisen systeemin. Katsotaan nyt vielä... Vastukset ja diodit eivät mene miksikään pakkasessa eivätkä pienissä virtapiikeissä, joten myöskään akun tyhjeneminen tai apuvirran antaminen eivät vaikuta noihin. Ihan samanlaisia järjestelmiä on auto täynnä ja ne toimivat (jos toimivat :wink vuodesta toiseen ilman ongelmia.

                          Tuollaisia vastus/diodi-virityksiä myydään myös esimerkiksi Recaron penkkien mukana ohittamaan alkuperäisissä penkeissä olleet airbagit. Toimivat kuuleman mukaan hyvin, mutta kun ei ole omakohtaista kokemusta niin en osaa sanoa. Ongelmana vastusvirityksen kanssa on minun kohdallani se, ettei ole tietoa kuinka suuri vastus pitäisi olla. Kuulemma se on luokkaa 0.3 ohm, eli todella pieni. Vastus pitäisi joko mitata toimivasta bägistä (en ikinä lähtisi tekemään sitä, aika vaarallista) tai sitten pitäisi päästä esim. Laakkosen piuhan päähän. Isossa ohjaustietokoneessa nimittäin huhujen mukaan lukee noi raja-arvot, joiden välissä bägin vastuksen pitäisi olla.

                          Originally posted by Hemi
                          Toiseksi cabriokoppaisten bagi/kojelautasysteemi yleensä ON rakennettu erilailla suuremman tuulilasikulman takia. Jos näin on ei cabrion bagi VOI toimia kuten sedan. Tuulilasi ja sen kulma on oleellinen osa apukuskin bagin toimintaa.
                          Tuo kyllä selittäisi miksi tossa sedanista irrotetussa bägissä on varoitusteksti, ettei sitä saa asentaa cabrioon. Kumma juttu sinänsä, että BMW:n varaosafilmin mukaan bägit ovat kuitenkin samanlaiset. Voisiko olla niin, että tuo mainitsemasi ohjausjärjestelmä (joka siis määrittelisi alkukulman) tulisi bägin mukana, vai onko se kojelaudan ominaisuus?

                          Originally posted by Hemi
                          Kolmanneksi, jotain kauttahan bagijärjestelmään pitää ohjelmallisesti päästä käsiksi jotta järjestelmän käynnistys/lataus voidaan tehdä(vain BMW huollossa testipistokkeen kautta), ja vikavalot ym.kuitata.
                          Totta, tuohon on olemassa juuri se yksi piuha, joka menee ko. järjestelmään.

                          Originally posted by Hemi
                          Mittariston bagivalo pitää myös rakentaa.
                          Totta tuokin - tässä tapauksessa. Mulla kun on ollut bägivalo suoraan ratissa, ja kun ratti menee vaihtoon niin valo pitää saada mittaristoon. Tiedän jo mihin liittimeen/pinniin piuha pitää yhdistää, mutta en ole varmistanut onko mittaristossani valmiutta ko. toiminnallisuudelle. Toivottavasti on, muuten menee mittaristokin vaihtoon ja projekti kasvaa.
                          www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                          Comment

                          • ahiltune
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 747
                            • Åbo

                            #14
                            Re: E36 airbageistä

                            Originally posted by hOGi
                            Originally posted by ahiltune
                            Originally posted by hOGi
                            Käsittääkseni cabrioita on kuitenkin saanut matkustajan airbagillä varustettuna, eikö?
                            Mulla on kaks pussia käbissä.

                            Penkeissä on myös AB:n tunnistematot kun o kaks pussia...
                            Oletko varma että kummassakin penkissä on tunnistin, vai voiko olla niin, että se tunnistin on vain matkustajan penkissä? Mun ZAE-boksissa on nimittäin lähdöt vain matkustajan penkin tunnistimelle...

                            Kysytään nyt sitten samalla, että oletko avannut penkkiä? Minkälainen se tunnistinsysteemi oikein on - tuleeko verhouksen sisään joku pieni anturi vai? Tuollainen tunnistematto pitäisi ainakin ostaa jos aikoo laittaa toisen bagin autoon.
                            Juu kat tat rait mistor. Ma luulen etta on vain vankarin penkissa toi matto. En o avannu, mutta pitas tutkia. :oops: se on sensori penkin verhoilun sisalla.

                            Tunnistematot voidaan koodata pelista pois. Joten sensorin oston vois valttaa. Paskanko valia jos molemmat pussit poksuu kun ajaa kolarin. Kolaritilanteessa vituttaa kaikki jutut niin paljon etta yks turhaan tyhjentynyt kassi tuskin haittaa. Toisaalta ihan sama olisko pusseja ollenkaan. Parempi olis valttaa vaaratilanteita. :(
                            No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                            Comment

                            • JAKEP
                              Newbiemmer
                              • Feb 2004
                              • 24
                              • HELSINKI

                              #15
                              Eikös sun täydy viritellä törmäystunnistimetkin, vai?? Muistaakseni tossa airbag valollisessa ratissa, eli eurobag 2:ssa (ns. halvempiversio) on ohjainlaite ratissa joka sisältää törmäystunnistimen. Joka taas tunnistaa törmäyksen rattiakselilta. Niitä airbagratteja on asennettu jälkikäteen E36:siin Suomessa useita, eikä ne vaatineet erillisiä turvavyönkiristimiä tai tunnistinmattoja(jota ei löydy yhdestäkään kuskinpenkistä)tms. E34:siin joutui kylläkin vaihtamaan ratti-akselin jos halusi bagin jälkikäteen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎