Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 tyhjäkäynti ja nykiminen jälleen kerran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuoppo
    • Jan 2025

    E36 tyhjäkäynti ja nykiminen jälleen kerran

    Auto on 318i 12/91 ja ongelma on tyhjäkäynti ja nykiminen. Ensinnäkin tuntuu kuin autossa ei "ryyppy" toimisi ollenkaan koska kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynti on todella alhaalla n.500 rpm. Kuitenkin kun kone lämpenee tyhjäkäynti asettuu tuonne 800-900 rpm. Välillä lämpinä käynnistäessä tyhjäkäynti nousee 1500 rpm ja jumittaa sinne ja välillä se sitten laskee normaaliksi. Kaikkein ärsyttävintä on kuitenkin silloin tällöin ilmenevä nykiminen tasakaasulla ajaessa n.2000-3000rpm kohdilla ja samalla tuntuu että autosta häviää terävin veto.

    Puhdistin tyhjäkäyntiventtiilin joka oli täynnä töhnää (tyhjäkäynti laskeutui entisestä 1200rpm-->800rpm) ja tutkailin ilmavuodot joita ei kuitenkaan tunnu olevan. Myös virranjakajankansi, pyöriä, tulpat ja ilmanputsari on vaihdettu. Kun auto on lämpinä tyhjäkäynnillä tyhjäkäyntiventtiilin (lisäilmaluisti vai mikä mokkula onkaan????) liittimen irroitus ei vaikuta millään tavalla kierroksiin mutta ilmamäärämittarin piuhan irroitus pudottaa kierrokset 800rpm --> 500 rpm

    Mitähän tälle autolle nyt kannattaisi tehdä, että tämä rupeaisi pelaamaan ??? Katselin söörsillä mutta ratkaiseva neuvo jäi puuttumaan
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Lämpöanturi, joka antaa moottorin lämpötilatiedon moottorinohjausjärjestelmälle, voi olla vikaantunut?

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Mistähän tämän anturin löytää koneesta ja onko vaikea testata/vaihtaa ?

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        En tiedä tuosta moottorista, mutta ainakin M50-moottorissa anturi sijaitsee sylinterikannen etupäässä kuljettajan puolella (siis jäähdytystuulettimen puoleisessa päässä). Toivottavasti joku jolla on sama moottori kuin sinulla, informoi. Voit myös tutkia realoem.com-sivustoa!

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          ilmamäärämittarista ...

          Miten tämän auton pitäisi toimia kun ilmamäärämittarin johdon irroittaa. Minulla auton tyhjäkäynti laskee 500 rpm ja ajaessa auto nykii TODELLA PALJON. Samoin bensa haisee ja kulutusmittari ei laske missään viheessa alle 25 litran. ONko tämä normaalia ????

          Toiseksi voiko noista moottorinlämpöantureista mitata jotain vastusarvoja ja pääseekö niinhin käsiksi ilman koneen purkamista ???

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Moottorinohjausjärjestelmä menee vara-ohjelmalle kun yhteys on poikki, eli sanoisin että kuvaamasi käytös on normaalia.

            Comment

            • Touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1310
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Lanttu
              Moottorinohjausjärjestelmä menee vara-ohjelmalle kun yhteys on poikki, eli sanoisin että kuvaamasi käytös on normaalia.
              Tietääkseni se ei sieltä myöskään itsekseen poistu.
              Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
              Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Ongelmat jatkuvat... PRK. Tänään sitten auto ei enää lähtenyt ollenkaan käyntiin vaikka kuinka startilla pyörittelin. Välillä se yritti muutamalla sylinterillä potkia mutta sammui. Autossa on alussa asti ollut kylmäkäynnistyksessä ongelmaa. Jätin auton samaan valohoitoa ja parin tunnin päästä auto lähti käyntiin kuten "tavallisestikkin" eli yskien. Aluksi kone pyörii todella matalilla kierroksilla ja yskii. Kun tästä on päässyt yli niin auto toimii ja starttaa todella herkästi loppu päivän.

                MUTTA jotain on selvästikkin vialla. Joutuuko tässä nöyrtymään ja viemään auton merkkihuoltoon vai löytyykö joltain clubilaiselta ässä hihasta jolla tilanne ratkaistaan.

                Autossa on tässä vaiheessa vaihdettu tulpat, virranjakajankansi, pyöriä, tyhjäkäyntiventiili puhdistettu ja kaasuläpän asentotunnistin mittattu toimivaksi.

                Comment

                • Touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1310
                  • Järvenpää

                  #9
                  Entäs maaginen akunkenkä irti navasta? Ikävä kyllä tuo raha mikä on mennyt varaosiin olisi voinut selvittää vian, kun olisit vienyt auton testeriin...
                  Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                  Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Sitäkin yritetty ei muutu miksikään. Ei tuo osien vaihtaminen sinänsä harmita kun kuluvaa osaa ovat ja kaikki oli selvästi vaihdon tarpeessa. Tutkailujen jälkeen tuntuu, että auto saa soppaa todella rutkasti kylmänä. Eikös kaiken tämän voisi aiheuttaa myös lambda vikakin ??? Testeriin tästä kai on suunnattava.

                    Comment

                    • Ari
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 182
                      • Pori

                      #11
                      Mulla on samanlaista vikaa ja mittasin ohmi molleimmista antureista mitkä on imusarjan alla toinen näytti jotain 1500ohmia ja toine 600ohm en sitten tiedä kumpi on rikki samallaisia ne pitäs olla eli toinen on rikki mutta kumpi??
                      kone ei ollut ihan kylmä muttei kuumakaan..ja tää on eri kone kuin topikin alottajalle eli m50b25

                      TIHUOVIN vois varmaan valottaa meitä mukavalla tarinalla moottorin lämpötila-antureista...vai mitä???
                      Viddu! missä mun biimeri o??!! jaa tossahan se 320td
                      super nopee kuminryttääjä

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Jälleen on ajeltu päivä autoa ja mietitty siinä sivussa mikä on normaalia mikä. Matka ajossa koneen lämmöt tippuivat keskeskeltä pykälän alemmalle viivalle ja kone nykii huomattavasti enemmän kun normaali lämpöisenä. Samoin koneesta tuntuu kuuluvan vaimea tasaisen harvaan naksahteleva ääni. Voisiko rikkinoinainen termostaatti auheuttaa muuten tuon nykimistä???

                        Aamulla oli muuten riemu rajaton kun auto EI taaskaan startannut käyntiin asti. Lohkolämmittimen kytkeminen töpseliin muutamaksi miinuutiksi kuitenkin pelasti tilanteen ja lähtihän se puimuri yskimään mistä tokeni kohtapuoleen.
                        Last edited by Guest; 18-09-2005, 21:20.

                        Comment

                        • Mr_Doctor
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 226
                          • Parolannummi

                          #13
                          No olipas vikoja kerrakseen mutta hyvän ku nyt toimii!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎