Announcement

Collapse
No announcement yet.

323i touring puhallus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niko-77
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 200
    • Espoo

    323i touring puhallus ongelma

    Moi! Mikä voisi olla vialla kun ei puhalla lämmintä apukuskin puolelle?
    katsoin kuvia bmwfanssistä ja suoraan ei pystynyt sanomaan mikä läppä tai aktuaattori on kyseessä. Vasen puoli toimii normaalisti.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16442
    • Asikkala

    #2
    Eli ilmastoinnilla varustettu auto ? Vesiventtiilin toinen kara jumissa/rikki.

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16355
      • Leppävirta

      #3
      Eli osa 1 linkistä http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...ve_water_hose/
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • niko-77
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 200
        • Espoo

        #4
        vesiventtiili on uusi ja inpalla näytti toimivan hyvin ja samoissa arvoissa vasemman puolen kanssa. välillä toimii ja ajattelin vian olevan jossain läpässä mikä ohjaa ac kennon ja lämpimän kennon väliä. autossa on automaattinen ilmastointi

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Mitäs ne anturitiedot näyttää? Paneelikin voi olla viallinen jne. Alkaako tulla lämmintä apukuskille jos säädät kuskin puolen lämpötilan maksimiin?
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Miuge
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 630
            • Tampere

            #6
            Lainataas topiccia, koska omassa autom. ilmastoidussa E36:ssa myös ongelmia puhaltimen kanssa.
            Viime syksynä puhallin alkoi temppuilla ja lopulta lakkasi kokonaan toimimasta, selvittelin, että yleensä ongelma olisi joko siilissä tai etuvastuksessa.
            Tilasin tarvikemallin siilin ja tällä puhallin toimi aina täydellä teholla eikä edes sammunut muuten kuin kääntämällä autosta virrat pois. :think
            Nyt puhallin lakkasi jälleen toimimasta, rallatuksesta päätellen moottorin hiilet/roottori finaalissa, käsin vauhtia antamalla lähtee pyöriin, mutta ei lähde uudelleen.
            Tilasin nyt uuden moottorin ja vielä toisen tarvikevalmistajan siilin, viime kerralla tilasin myös etuvastuksen, mutta en löytänyt kyseistä osaa mistäänpäin puhaltimen koteloa. Onko tällaista osaa edes automaatti-ilmastoidussa mallissa ja jos on, missä?

            http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...s_for_ac_unit/ Osanro. 2

            Webshop - MRT Engineering
            Facebook - MRT Engineering
            Instagram - mrtengineering
            YouTube - miugemrt

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Automaatti-ilmastoidussa on vaan se "siili".
              Last edited by JJT; 23-01-2021, 08:42.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 630
                • Tampere

                #8
                E36 puhaltimen vaihto

                Kiitos tiedosta JJT:lle Nyt saatu puhallin ja siili vaihdettua uuteen, kaikki nopeudet toimii taas.
                Homma kävi noin 1,5 tunnissa ilman suurempia murheita pienen taustaselvityksen avulla ja voisin tähän kirjailla toimivaksi todetut ohjeet sekä vinkit, harmi ettei vaihdosta tullut otettua kuvia..

                Osat joita käytin (323i Touring, vm. 1997, autom. ilmastointi):

                -moottori BMW osanro. 64118390208
                TOPRAN 501 333, 51€

                -siili BMW osanro. 64116929540
                STARK SKCU-2150004, 43€

                Puhaltimen moottorin purkaminen:
                1. Käännä pyyhkijät yläasentoon ja ota virrat pois, akun irroitus myös suositeltavaa.
                2. Pura puhaltimen ilmanoton säleikkö ja tiiviste pois, irroita alta paljastuvat 2 johtokourun ruuvia.
                3. I6 koneisissa (akku takakontissa) pura repsikan puolen virtaterminaalista johtokouruun kulkevat 3 virtajohtoa irti, puolien johtosarjan töpseli sekä tämän alla oleva maajohto.
                4. Pura ECU kotelon suojakansi (3 painonastaa ja 2 muovimutteria) ja irroita liitinkammat.
                5. Tämän jälkeen sinulla pitäisi olla kaikki liittimet irroitettuna, jotta voit kääntää johtosarjan pois edestä kuskin puolelle.
                6. Irroita suuttimien ja venttiilikopan suojamuovi.
                7. Pura puhaltimen moottorin suojapelti, 3 ruuvia.
                8. Avaa puhaltimen kotelon 3 peltiklipsiä (2 alhaalla, 1 ylhäällä) ja ruuvi keskeltä. Kotelon yli kulkeva vaijeri irtoaa kuskin puolelta nostamalla klipsiä yläpuolelta, käännä vaijeri repsikan puolelle. Irroita kansi.
                9. Irroita puhaltimen keskellä oleva ilmanohjain nostamalla. Irroita alla olevat 2 johtoa ja katkaise näiden nippuside. Moottorin kiinnityspanta irtoaa nostamalla pantaa alareunasta.
                10. Käännä kuskin puoleinen kotelon pääty auki.
                11. Vedä moottori ulos väkivaltaisesti, tai mikäli haluat tämän säästää, koita irroittaa siivet pyörittämällä ja vetämällä.


                Puhaltimen moottorin asennus:
                1. Irroita uudesta moottorista siivet pyörittämällä ja vetämällä varoen.
                2. Laita toinen siipi koteloon ja liitä moottori (huom. pyörimissuunta oikein päin, liittimet kuskin puolelle) kotelon sisällä siipeen. Itse aloitin kuskin puoleisesta vaaleasta siivestä, siipi asettui akselille kevyesti vasaralla naputtelemalla.
                3. Työnnä moottori täysin oikeaan reunaan, mutta pidä avoin akselin pää kotelosta ulkona, jotta voit pujottaa toisen siiven hollille. Sujauta moottori koteloon ja naputtele siipi perille akselille.
                4. Toista purkamisen vaiheet kohdasta 10. -> 1.


                Siilin vaihto:
                1. Pura kuskin jalkatilan suojamuovi, 2 ruuvia ylälaidassa, 1 ruuvi keskikonsolin reunassa. Oven puoleinen pääty irtoaa vetämällä kohti penkkiä ja ulospäin. Muovi on polkimien päässä painettuna kahteen hahloon.
                2. Irroita summerin ja jalkatilavalon liittimet.
                3. Siili näkyy kaasupolkimen oikealla puolella puhaltimen kotelossa, irroita liitin ja 2 torx ruuvia. Vedä siili ulos.
                4. Vaihda siili ja toista kasaaminen käänteisessä järjestyksessä.
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎