Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etukallistuksenvakaajan päivitys alatukivarsi kiinniteiseksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltju36
    Bimmer Rookie
    • Sep 2018
    • 69
    • Laihia

    E36 etukallistuksenvakaajan päivitys alatukivarsi kiinniteiseksi

    Hommasin kesällä kW 2 tolpat 10/91 e36 325i. Nyt alkasin niitä ruuvata ja vain todetakseni, että kallistuksenvakaajan kiinnitys on erilainen. Nyt pitäisi sitten päivittää oliko se nyt 6/92-> vakaajatanko + pusla ja kiinnike alatukivarteen. Onko tämä ihan ”bolt on” homma? Vähän ristiriitaista tieto liikkeellä. Jotku sanoo, että kiinnityspiste rungossa tangolle on 35mm eri kohdassa uudemmassa mallissa. Sitten taas joku sanoo et ei muutakuin kamat kiinni ja menoksi.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16442
    • Asikkala

    #2
    Sulla on auto missä on kaikki osat ? Mihin kohtaan tukivartta vakaajan pää osuu ? Tukivarressa on 10 mm reikä vakaajan koiranluun kiinnikkeelle, pää pitää osua varsinkin pituussuunnassa, yllättäen, tuon reiän kohdalle.

    Comment

    • peltju36
      Bimmer Rookie
      • Sep 2018
      • 69
      • Laihia

      #3
      juu elikkä mulla on "vanhan mallin" rojut mitkä oli autossa kiinni. Kiinnitysreikä vakaajatangossa menee n 35mm yli alatukivarren kiinnikekohdasta.
      Vakaajia on vissiin kolmea mallia:
      31 35 1 138 332 D=22,5MM till 91-10
      31 35 1 090 858 D=24MM from 92-06
      31 35 1 090 180 D=25MM from 91-10 till 92-06

      Mulla on 23mm malli ja nyt en tiedä, että mikä malli menee Bolt on? Vissiin tuossa 24mm versiossa rungon kiinnikekohdat tangolle 35mm eri kohdassa ja jää tanko lyhyeksi.
      Attached Files
      Last edited by peltju36; 24-11-2020, 14:32.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5262
        • Pirkkala

        #4
        Tee kiinnitys tolppaan. Se on ajettavuuden kannalta parempi
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • peltju36
          Bimmer Rookie
          • Sep 2018
          • 69
          • Laihia

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Tee kiinnitys tolppaan. Se on ajettavuuden kannalta parempi
          Juu niin ois, mut pitäis varmaan löytää lyhempi koiranluu koska kiinnitystä ei saa samaan korkeuteen kuin vakiotolpassa. Noissa on jo kierre ja jousi tiellä.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5262
            • Pirkkala

            #6
            Originally posted by peltju36 View Post
            Juu niin ois, mut pitäis varmaan löytää lyhempi koiranluu koska kiinnitystä ei saa samaan korkeuteen kuin vakiotolpassa. Noissa on jo kierre ja jousi tiellä.
            Meet motonettiin tms. Ja valkkaat jonkun sopivan mittasen
            Etupeltoon netistä katsot muutaman ehdokkaan
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • peltju36
              Bimmer Rookie
              • Sep 2018
              • 69
              • Laihia

              #7
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Meet motonettiin tms. Ja valkkaat jonkun sopivan mittasen
              Etupeltoon netistä katsot muutaman ehdokkaan
              Totta ja hyvä pointti. Millaista kiinnikettä tohon vois sitten alkaa miettiä?
              En tiedä uskaltaako hitsata tolppaan mitään uutta korvaa? :think

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5262
                • Pirkkala

                #8
                Originally posted by peltju36 View Post
                Totta ja hyvä pointti. Millaista kiinnikettä tohon vois sitten alkaa miettiä?
                En tiedä uskaltaako hitsata tolppaan mitään uutta korvaa? :think
                Ainakin mrt engineering myy hitsattavaa korvaa
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2547
                  • .

                  #9
                  Kyllähän iskarin hitsauksessa omat riskinsä on. Kunnolla pitäisi polttaa, että pitää, mutta reikää ei saisi tehdä. Tulee muuten kaasut ja öljyt pihalle. Huomio myös tolpan materiaali joka kw:n tapauksessa taitaa olla jotain muuta kuin normi mustaa terästä.

                  Eikö kierteeseen jousilautasten alle saisi tehtyä mutteria johon tulisi korva kiinni? Konepajalle pikku juttu tai teettää halvalla kyseenalaiset aihiot amiksessa.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • peltju36
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2018
                    • 69
                    • Laihia

                    #10
                    Pläänäilin nyt että, teettäisin koneistajalla kierreholkin 304 tai 316 ruostumattomasta minkä ruuvaa pohjaan ja siihen hitsaa rosterista korvan. Pitää ettiä sit vain lyhempi koiranluu jostain. Toki noita KM-muttereitakin löytyy varmasti oikealla kierteellä, mut tekee holkin niin saa hyvin tilaa saumalle.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16442
                      • Asikkala

                      #11
                      Mihin pohjaan, en tähän aikaan päivästä tajua ?

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2547
                        • .

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Mihin pohjaan, en tähän aikaan päivästä tajua ?
                        Varmaan kierteen pohjaan? Mä sijoittaisin tehdyn holkkimutterin jousilautasen ja sen lukitusmutterin väliin, mutta sama kai missä se on.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • peltju36
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2018
                          • 69
                          • Laihia

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Mihin pohjaan, en tähän aikaan päivästä tajua ?
                          Kierteen pohjaan tosiaan. Sen kiinnityspisteen saa sitten about samalle korkeudelle kuin m3 tolpissa ja sitten noin 180mm koiranluu siihen kiinni

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎