Noniin, nopealla vilkaisulla ei löytynyt vastaavaa postausta. Eli potilas on - 97 E36 320i, 83tkm ajettu. Kylmänä pelaa ongelmitta, mutta kunnolla lämmettyään alkaa ravistamaan liikkeelle lähtiessä, kytkintä luistattaessa pienillä kierroksilla. Suotuisassa tilanteessa (kuten ylämäkeen lähtiessä, kanttarin päälle kiivetessä) tämä ravistus äityy kolinaksi ja kuuluu selkeästi vaihdelaatikon kohdalta.
Tässä äänite kolinasta, lähdettäessä ilman kaasua nostamalla kytkintä todella hissukseen:
Kolina loppuu mikäli kytkimen nostaa kokonaan, tai painaa pohjaan. Joskus kolisee sen verran että pitää iskeä kytkin pohjaan (jolloin kolahtaa voimakkaasti kun veto loppuu) ja lähteä liikkeelle uudelleen korkeammilla kierroksilla. Samoin kiihdyttäessä, ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kolahtaa vaimeasti kun iskee kytkimen pohjaan.
Käytin merkkihuollossa tänään ja siellä oltiin sitä mieltä että perän ja taka-apurungon puslat voisi vaihtaa, yksi apurungon puslista oli finaalissa ja perän puslat "ei ihan uudet". Moottorin ja vaihteiston tukikumit ok. En ole kuitenkaan täysin vakuuttunut että ongelma olisi (ainakaan kokonaan) puslissa. Sen verran selkeästi ääni kuuluu laatikon luota. Huolto oli myös mielestäni haluton kuuntelemaan ja selvittämään vikaa kunnolla, ja tuttuun tapaan vika ei tullut aivan täydessä mittakaavassaan esille. Mielessä on käynyt kytkin/vauhtipyörä mutta muita oireita ei ole (esim. kolahdusta sammuttaessa/käynnistäessä, kytkinongelmia, jne.). Mitä sanoo BTCF?
Edit: Merkkihuollon diagnoosin mukainen remontti (perän ja apurungon puslat) tehty eikä vaikutusta, niinkuin tuossa mutuilinkin. Rahaa palaa ja tympäsee.
Tässä äänite kolinasta, lähdettäessä ilman kaasua nostamalla kytkintä todella hissukseen:
Kolina loppuu mikäli kytkimen nostaa kokonaan, tai painaa pohjaan. Joskus kolisee sen verran että pitää iskeä kytkin pohjaan (jolloin kolahtaa voimakkaasti kun veto loppuu) ja lähteä liikkeelle uudelleen korkeammilla kierroksilla. Samoin kiihdyttäessä, ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kolahtaa vaimeasti kun iskee kytkimen pohjaan.
Käytin merkkihuollossa tänään ja siellä oltiin sitä mieltä että perän ja taka-apurungon puslat voisi vaihtaa, yksi apurungon puslista oli finaalissa ja perän puslat "ei ihan uudet". Moottorin ja vaihteiston tukikumit ok. En ole kuitenkaan täysin vakuuttunut että ongelma olisi (ainakaan kokonaan) puslissa. Sen verran selkeästi ääni kuuluu laatikon luota. Huolto oli myös mielestäni haluton kuuntelemaan ja selvittämään vikaa kunnolla, ja tuttuun tapaan vika ei tullut aivan täydessä mittakaavassaan esille. Mielessä on käynyt kytkin/vauhtipyörä mutta muita oireita ei ole (esim. kolahdusta sammuttaessa/käynnistäessä, kytkinongelmia, jne.). Mitä sanoo BTCF?
Edit: Merkkihuollon diagnoosin mukainen remontti (perän ja apurungon puslat) tehty eikä vaikutusta, niinkuin tuossa mutuilinkin. Rahaa palaa ja tympäsee.
Comment