Eli vähän alustusta, 1994 325I jolla 426tkm rullattu ja osat varmasti sen mukasia. Tietenkään ei voi antaa mitään vedenpitäviä vastauksia, jos ei itse auton alle nää, mutta mututuntuma tässä vaiheessa voi olla ihan hyvä. Lopussa lyhennelmä jos ei tarinat kiinnosta.
Autossa ollut 5v omistuksen aikana aina vakio kolahdus, kun iskee paikoillaan ollessa 1 tai pakki vaihteen päälle. Taitaa olla aikalailla ominaisuus näissä, mutta sanotaanko noin 3v sitten auto alkoi tömähtämään/kolahtamaan, kun teki moottorijarrutusta 1-2 vaihteilla, kun mittariin tuli enemmän kilometrejä ei tämä ääni yllätys yllätys vähentynyt vaan koveni ja alkoi kuulumaan myös 3-vaihteella ja nyt puolitoista vuotta sitten 4-vaihteella. (moottorijarrutuksen aikana tämä tömähdys kuului ja myös tuntui vaihdekepissä. Pienemmillä vaihteilla enemmän ja isommilla vähemmän).
Nyt autoon tehtiin apurunko remppa eli koriin hitsattiin 3mm vahvikkeet, vaikka kiinnityskohdat olivat ruosteettomat ja muutenkin ehjät apurungon kiinnityskohdista. Tämän rempan yhteydessä taakse vaihdettiin jokainen pusla (perän, apurungon, tukivarsien yms) uretaanisiin 80 ShA pusliin (ei pitäisi olla vakio puslia kovastikkaan kovemmat), alatukivarret vaihdettiin uusiin ja autoon asennettiin BC racingin alustasarja. Myös apurunkoon hitsattiin pari paikkaa jotka olivat vähän hapertuneet.
Tämän jälkeen, kun perä oli kasattu ja pääsin ajelulle niin jo ensimmäisellä moottorijarrutuksella jokin kolahti keskellä autoa. Kolahtelu koveni viikon ajelun aikana joten auto takaisin tallille ja voimansiirron välyksiä tutkimaan. Perse ylös maasta, auto käyntiin ja kaasuttelua 1-2 vaihteella. Pamahtelu/kolahtelu tuli aivan selkeästi vaihdelaatikon ja kardaanin kiinnityksen kohdalta (tuntui kuin kardaani yrittäisi tulla pohjasta läpi), vaikka ennen remppaa ääni tuntui tulevan enemmänkin takaata/perästä.
Vaihdelaatikon (5v Getrag) välys oli noin 3-5mm. Ensimmäisen ristikonvälys vaihdelaatikko paikoilleen lukittuna oli noin 2mm ja sama toisessa ristikossa. Kardaania käsin liikuttaessa 1-vaihteella kuuluu perästä ja edestä kolinaa, mutta ei mitään semmoista mitä ajettaessa kuuluu. Toinen vetari selkeästi väljempi kuin toinen. Kardaanin tukilaakeri oli aika venyvää tavaraa, muttei halkeillut yms.
Vaihdelaatikon ja kardaanin välistä kuminiveltä tutkiessani huomasin, että sehän on asennettu väärinpäin (vaihto tehty liikkeessä joskus silloin, kun vaihdekeppissä tuntuva kolahtelu alkoi 3v sitten). Eikun kardaani irti ja kuminivel oikeinpäin ja sormet ristiin, paketti kasaan, auto pyllystä ylös ja kaasua. Ei tuntunut kolahtelua vaihdekepissä millään vaihteilla eikä kuulunut kolahdusääntä. Tämä voi toki johtua siitä, että koko pakoputkisto oli irti pakosarjoista Putkisto kasaan ja ajelulle. 1- silmään, kaasu, moottorijarrutus ja kolahdus, mutta hiljaisempana eikä todellakaan tuntunut enää vaihdekepissä samanlailla kuin aikaisemmin :think En jaksanut ajaa enää talliin vaan lähdin vetämään kunnon lenkin. Kolahdus kuuluu edelleenkin 1-3 vaihteilla aina moottorijarrutuksessa, mutta ei aina niin kovaan eikä ollenkaan, kun kytkimen painaa pohjaan. (Ennen kuminivelen kääntämistä kuului myös kytkintäpainettaessa kolahdus)
Tuleeko mieleen mikä voisi olla vikana? Varmaa oli, että voimansiirron väljyydet alkavat kuulua paremmin, kun puslat vaihtaa vähän jäykempiin, mutta oikeastaan toivomus oli, että kolahdukset olisivat johtuneet juuri huonoista puslista tai revenneestä apurungosta. Voimansiirron osia joutuu varmasti alkaa vaihtamaan, mutta mistä alottaisi? Kardaanin tukilaakeri ja kuminivel lähtee ainakin vaihtoon, vaikka ehjiltä näyttivät.
Lyhennelmä viasta:
Helvetin kova kolahdus vaihdelaatikon ja kardaanin kiinnityksen kohdilta 1-3 vaihteella. Pienempi 4-5 vaihteilla.
Kiihdytyksissä ei mitään ongelmaa, vaikka antais kuinka kenkää ja paukuttaa jokasen vaihteen loppuun asti. Sama, kun tiputtaa, vaikka 4- vaihteelta 3- vaihteelle kaasun avustuksella niin ei kolahdusta. Ei kolahdusta voimakkaasti tai pehmeästi jarruttaessa.
Kolahdus tulee vain, kun päästää kaasusta irti. 1- vaihteella esim välillä kovempi kolahdus välillä vaimeampi. Kierrokset voi vaikuttaa asiaan eli korkeilla kierroksilla kovempi kolahdus ja matalilla pienempi.
Kaikki apu ja vittuilu otetaan vastaan. Myös, jos on osaa tarjota Päijät-Hämeen alueelta tai kauempaakin niin tarjoamaan vaan. Tietenkin semmosia osia jotka ei ole väljiä, koska niitä tuntuu löytyvän jo yksi voimansiirrollinen
Autossa ollut 5v omistuksen aikana aina vakio kolahdus, kun iskee paikoillaan ollessa 1 tai pakki vaihteen päälle. Taitaa olla aikalailla ominaisuus näissä, mutta sanotaanko noin 3v sitten auto alkoi tömähtämään/kolahtamaan, kun teki moottorijarrutusta 1-2 vaihteilla, kun mittariin tuli enemmän kilometrejä ei tämä ääni yllätys yllätys vähentynyt vaan koveni ja alkoi kuulumaan myös 3-vaihteella ja nyt puolitoista vuotta sitten 4-vaihteella. (moottorijarrutuksen aikana tämä tömähdys kuului ja myös tuntui vaihdekepissä. Pienemmillä vaihteilla enemmän ja isommilla vähemmän).
Nyt autoon tehtiin apurunko remppa eli koriin hitsattiin 3mm vahvikkeet, vaikka kiinnityskohdat olivat ruosteettomat ja muutenkin ehjät apurungon kiinnityskohdista. Tämän rempan yhteydessä taakse vaihdettiin jokainen pusla (perän, apurungon, tukivarsien yms) uretaanisiin 80 ShA pusliin (ei pitäisi olla vakio puslia kovastikkaan kovemmat), alatukivarret vaihdettiin uusiin ja autoon asennettiin BC racingin alustasarja. Myös apurunkoon hitsattiin pari paikkaa jotka olivat vähän hapertuneet.
Tämän jälkeen, kun perä oli kasattu ja pääsin ajelulle niin jo ensimmäisellä moottorijarrutuksella jokin kolahti keskellä autoa. Kolahtelu koveni viikon ajelun aikana joten auto takaisin tallille ja voimansiirron välyksiä tutkimaan. Perse ylös maasta, auto käyntiin ja kaasuttelua 1-2 vaihteella. Pamahtelu/kolahtelu tuli aivan selkeästi vaihdelaatikon ja kardaanin kiinnityksen kohdalta (tuntui kuin kardaani yrittäisi tulla pohjasta läpi), vaikka ennen remppaa ääni tuntui tulevan enemmänkin takaata/perästä.
Vaihdelaatikon (5v Getrag) välys oli noin 3-5mm. Ensimmäisen ristikonvälys vaihdelaatikko paikoilleen lukittuna oli noin 2mm ja sama toisessa ristikossa. Kardaania käsin liikuttaessa 1-vaihteella kuuluu perästä ja edestä kolinaa, mutta ei mitään semmoista mitä ajettaessa kuuluu. Toinen vetari selkeästi väljempi kuin toinen. Kardaanin tukilaakeri oli aika venyvää tavaraa, muttei halkeillut yms.
Vaihdelaatikon ja kardaanin välistä kuminiveltä tutkiessani huomasin, että sehän on asennettu väärinpäin (vaihto tehty liikkeessä joskus silloin, kun vaihdekeppissä tuntuva kolahtelu alkoi 3v sitten). Eikun kardaani irti ja kuminivel oikeinpäin ja sormet ristiin, paketti kasaan, auto pyllystä ylös ja kaasua. Ei tuntunut kolahtelua vaihdekepissä millään vaihteilla eikä kuulunut kolahdusääntä. Tämä voi toki johtua siitä, että koko pakoputkisto oli irti pakosarjoista Putkisto kasaan ja ajelulle. 1- silmään, kaasu, moottorijarrutus ja kolahdus, mutta hiljaisempana eikä todellakaan tuntunut enää vaihdekepissä samanlailla kuin aikaisemmin :think En jaksanut ajaa enää talliin vaan lähdin vetämään kunnon lenkin. Kolahdus kuuluu edelleenkin 1-3 vaihteilla aina moottorijarrutuksessa, mutta ei aina niin kovaan eikä ollenkaan, kun kytkimen painaa pohjaan. (Ennen kuminivelen kääntämistä kuului myös kytkintäpainettaessa kolahdus)
Tuleeko mieleen mikä voisi olla vikana? Varmaa oli, että voimansiirron väljyydet alkavat kuulua paremmin, kun puslat vaihtaa vähän jäykempiin, mutta oikeastaan toivomus oli, että kolahdukset olisivat johtuneet juuri huonoista puslista tai revenneestä apurungosta. Voimansiirron osia joutuu varmasti alkaa vaihtamaan, mutta mistä alottaisi? Kardaanin tukilaakeri ja kuminivel lähtee ainakin vaihtoon, vaikka ehjiltä näyttivät.
Lyhennelmä viasta:
Helvetin kova kolahdus vaihdelaatikon ja kardaanin kiinnityksen kohdilta 1-3 vaihteella. Pienempi 4-5 vaihteilla.
Kiihdytyksissä ei mitään ongelmaa, vaikka antais kuinka kenkää ja paukuttaa jokasen vaihteen loppuun asti. Sama, kun tiputtaa, vaikka 4- vaihteelta 3- vaihteelle kaasun avustuksella niin ei kolahdusta. Ei kolahdusta voimakkaasti tai pehmeästi jarruttaessa.
Kolahdus tulee vain, kun päästää kaasusta irti. 1- vaihteella esim välillä kovempi kolahdus välillä vaimeampi. Kierrokset voi vaikuttaa asiaan eli korkeilla kierroksilla kovempi kolahdus ja matalilla pienempi.
Kaikki apu ja vittuilu otetaan vastaan. Myös, jos on osaa tarjota Päijät-Hämeen alueelta tai kauempaakin niin tarjoamaan vaan. Tietenkin semmosia osia jotka ei ole väljiä, koska niitä tuntuu löytyvän jo yksi voimansiirrollinen
Comment