Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kolahtaa/jysähtää moottorijarrutuksessa 1-3 vaihteilla kovaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lihamuki
    Newbiemmer
    • Apr 2020
    • 3
    • Lahti

    E36 kolahtaa/jysähtää moottorijarrutuksessa 1-3 vaihteilla kovaa

    Eli vähän alustusta, 1994 325I jolla 426tkm rullattu ja osat varmasti sen mukasia. Tietenkään ei voi antaa mitään vedenpitäviä vastauksia, jos ei itse auton alle nää, mutta mututuntuma tässä vaiheessa voi olla ihan hyvä. Lopussa lyhennelmä jos ei tarinat kiinnosta.


    Autossa ollut 5v omistuksen aikana aina vakio kolahdus, kun iskee paikoillaan ollessa 1 tai pakki vaihteen päälle. Taitaa olla aikalailla ominaisuus näissä, mutta sanotaanko noin 3v sitten auto alkoi tömähtämään/kolahtamaan, kun teki moottorijarrutusta 1-2 vaihteilla, kun mittariin tuli enemmän kilometrejä ei tämä ääni yllätys yllätys vähentynyt vaan koveni ja alkoi kuulumaan myös 3-vaihteella ja nyt puolitoista vuotta sitten 4-vaihteella. (moottorijarrutuksen aikana tämä tömähdys kuului ja myös tuntui vaihdekepissä. Pienemmillä vaihteilla enemmän ja isommilla vähemmän).

    Nyt autoon tehtiin apurunko remppa eli koriin hitsattiin 3mm vahvikkeet, vaikka kiinnityskohdat olivat ruosteettomat ja muutenkin ehjät apurungon kiinnityskohdista. Tämän rempan yhteydessä taakse vaihdettiin jokainen pusla (perän, apurungon, tukivarsien yms) uretaanisiin 80 ShA pusliin (ei pitäisi olla vakio puslia kovastikkaan kovemmat), alatukivarret vaihdettiin uusiin ja autoon asennettiin BC racingin alustasarja. Myös apurunkoon hitsattiin pari paikkaa jotka olivat vähän hapertuneet.

    Tämän jälkeen, kun perä oli kasattu ja pääsin ajelulle niin jo ensimmäisellä moottorijarrutuksella jokin kolahti keskellä autoa. Kolahtelu koveni viikon ajelun aikana joten auto takaisin tallille ja voimansiirron välyksiä tutkimaan. Perse ylös maasta, auto käyntiin ja kaasuttelua 1-2 vaihteella. Pamahtelu/kolahtelu tuli aivan selkeästi vaihdelaatikon ja kardaanin kiinnityksen kohdalta (tuntui kuin kardaani yrittäisi tulla pohjasta läpi), vaikka ennen remppaa ääni tuntui tulevan enemmänkin takaata/perästä.

    Vaihdelaatikon (5v Getrag) välys oli noin 3-5mm. Ensimmäisen ristikonvälys vaihdelaatikko paikoilleen lukittuna oli noin 2mm ja sama toisessa ristikossa. Kardaania käsin liikuttaessa 1-vaihteella kuuluu perästä ja edestä kolinaa, mutta ei mitään semmoista mitä ajettaessa kuuluu. Toinen vetari selkeästi väljempi kuin toinen. Kardaanin tukilaakeri oli aika venyvää tavaraa, muttei halkeillut yms.

    Vaihdelaatikon ja kardaanin välistä kuminiveltä tutkiessani huomasin, että sehän on asennettu väärinpäin (vaihto tehty liikkeessä joskus silloin, kun vaihdekeppissä tuntuva kolahtelu alkoi 3v sitten). Eikun kardaani irti ja kuminivel oikeinpäin ja sormet ristiin, paketti kasaan, auto pyllystä ylös ja kaasua. Ei tuntunut kolahtelua vaihdekepissä millään vaihteilla eikä kuulunut kolahdusääntä. Tämä voi toki johtua siitä, että koko pakoputkisto oli irti pakosarjoista Putkisto kasaan ja ajelulle. 1- silmään, kaasu, moottorijarrutus ja kolahdus, mutta hiljaisempana eikä todellakaan tuntunut enää vaihdekepissä samanlailla kuin aikaisemmin :think En jaksanut ajaa enää talliin vaan lähdin vetämään kunnon lenkin. Kolahdus kuuluu edelleenkin 1-3 vaihteilla aina moottorijarrutuksessa, mutta ei aina niin kovaan eikä ollenkaan, kun kytkimen painaa pohjaan. (Ennen kuminivelen kääntämistä kuului myös kytkintäpainettaessa kolahdus)

    Tuleeko mieleen mikä voisi olla vikana? Varmaa oli, että voimansiirron väljyydet alkavat kuulua paremmin, kun puslat vaihtaa vähän jäykempiin, mutta oikeastaan toivomus oli, että kolahdukset olisivat johtuneet juuri huonoista puslista tai revenneestä apurungosta. Voimansiirron osia joutuu varmasti alkaa vaihtamaan, mutta mistä alottaisi? Kardaanin tukilaakeri ja kuminivel lähtee ainakin vaihtoon, vaikka ehjiltä näyttivät.

    Lyhennelmä viasta:

    Helvetin kova kolahdus vaihdelaatikon ja kardaanin kiinnityksen kohdilta 1-3 vaihteella. Pienempi 4-5 vaihteilla.
    Kiihdytyksissä ei mitään ongelmaa, vaikka antais kuinka kenkää ja paukuttaa jokasen vaihteen loppuun asti. Sama, kun tiputtaa, vaikka 4- vaihteelta 3- vaihteelle kaasun avustuksella niin ei kolahdusta. Ei kolahdusta voimakkaasti tai pehmeästi jarruttaessa.

    Kolahdus tulee vain, kun päästää kaasusta irti. 1- vaihteella esim välillä kovempi kolahdus välillä vaimeampi. Kierrokset voi vaikuttaa asiaan eli korkeilla kierroksilla kovempi kolahdus ja matalilla pienempi.



    Kaikki apu ja vittuilu otetaan vastaan. Myös, jos on osaa tarjota Päijät-Hämeen alueelta tai kauempaakin niin tarjoamaan vaan. Tietenkin semmosia osia jotka ei ole väljiä, koska niitä tuntuu löytyvän jo yksi voimansiirrollinen
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4328
    • Turku

    #2
    Vaikuttaako tukilaakerin esijännitys tuollaiseen?

    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

    Comment

    • Lihamuki
      Newbiemmer
      • Apr 2020
      • 3
      • Lahti

      #3
      Originally posted by jani73 View Post
      Vaikuttaako tukilaakerin esijännitys tuollaiseen?

      https://www.bimmerforums.com/forum/s...earing-preload
      Täytyy laittaa testiin kunhan uus tukilaakeri tulee. Viime vuonna irrottelin kardaania enkä edes tiennyt tollasesta esijännityksestä. Nyt en kardaanin tukilaakeriin apurunko rempassa koskenut, mutta voihan se olla mahdollista , että siinä jotain häikkää on nyt, kun mikään muu takana ei anna enää löysää uusien puslien takia.
      Täytyy vielä tarkastaa tuo perän kiinnitys, että voisko siellä olla pultti poikki tai jotain. Myös vaihdelaatikon tukikumien vaihtamista mietin, että jos se pääsee niiaamaan jotenkin, mutta en sit tiiä.

      Comment

      • _ville
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 243
        • Pirkanmaa

        #4
        Varmasti aiheuttaa nuo väljät ristikot myös kolinaa.

        Comment

        • Lihamuki
          Newbiemmer
          • Apr 2020
          • 3
          • Lahti

          #5
          Päivitystä ongelmaan ja mahdollinen ratkasu.

          Tosiaan huomasin, että aina, kun lähtee peruuttamaan niin hetken pakitettua kuuluu sama pamahdus ja tuntuu taas, kun kardaani olis tulossa pohjapellistä hyttiin.

          Tällä kertaa kokeilin liikutella autoa sammutettuna 1-vaihde päällä edestakaisin jolloinka sama pamaus kuului, mutta se tuli apukuskinpuolelta takaata. Pyysin kaveriani liikuttelemaan autoa ja itse kuuntelin takarenkaan kohdalla mistä ääni tulee ja se tuli selkeästi oikeanpuolimmaisesta vetoakselista. Tilasin uudet vetarit kummallekkin puolelle ja katsotaan kuinka käy.

          Olen 99% varma, että se pamaus, joka tulee moottorijarrutuksessa ja pakittaessa on toisen vetarin syytä. En ole vielä irroittanut vetoakselia, mutta epäilys on, että joko se pääsee jotenkin pois paikoiltaan tai sitten siinä on joku epämuodostuma renkaan puolella, joka tarraa kiinni, kun pakittaa tai moottorijarruttaa. Hyvin kyllä siirtyy noi voimansiirron äänet takaata eteen, vaikka vika olis tosiaan kaikki kauimmaisessa osassa eli vetoakselissa ja ääni kuuluu vaihdelaatikosta.

          Tosiaan tolla, kun on ajettu jo se 426tkm niin voimansiirron väljyydet ei tule yllätyksenä, mutta vian etsintää haittasi se, kun oli juuri vaihtanut puslat yms ja tiedossa oli, että väljyydet alkavat kuulumaan. Toisaalta tää ääni oli enemmänki sellanen, että sieltä olis kardaani tai perä irti jollonka ois pitäny tajuta ettei se väljyyksistä johdu vaan siellä on nyt jotain muuta vikaa.

          Päivittelen sitten osien vaihdon jälkeen häviääkö ääni ja kuinka paljon vetareiden vaihto vaikuttaa noihin muihin väljyyksiin.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎