Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 E36 käyntiääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maxa
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 48

    M3 E36 käyntiääni

    Käyntiääni ei ole niin puhdas kuin esim 2.5l koneessa..Enenmänkin sellainen säksättävä..Onko normaalia vai pitäskö alkaa etsiä vikaa? Muuten auto toimii moitteettomasti..

    Paitsi..Mikä aiheuttaa sen että kun nostat kaasun ajossa ylös vaihde ollessa vapaalla, niin kierrokset käväsee hetken normaalia alempana josta pomppaa takaisin normaalin tyhjäkäyntiin..
  • Sami
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1332
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Maxa
    Käyntiääni ei ole niin puhdas kuin esim 2.5l koneessa..Enenmänkin sellainen säksättävä..Onko normaalia vai pitäskö alkaa etsiä vikaa? Muuten auto toimii moitteettomasti..

    Paitsi..Mikä aiheuttaa sen että kun nostat kaasun ajossa ylös vaihde ollessa vapaalla, niin kierrokset käväsee hetken normaalia alempana josta pomppaa takaisin normaalin tyhjäkäyntiin..
    Säksättävä käyntiääni kuullostaa normaalilta...

    Lambda-anturin toiminta voi aiheuttaa kierrosten laskun eli ensimmäisenä vois kattoo toimiiko kumpikin lambda...Normaalisti laskee nopeasti noin 1000 ja siitä nätisti /huomaamattomasti noin 750 rpm....

    Comment

    • M_Power
      Moderator
      • Jul 2003
      • 2765
      • Espoo, HML

      #3
      Tuohon ääneen voi olla todella monia syitä.
      Normaalia on palasäätöisistä mekaanisista nostimista kuuluva ääni.

      Mitä öljyä käytät koneessa? Toivottavasti 10w60.

      Ääni voi johtua myös ketjunkiristimen jousen väsymisestä. Tässä tapauksessa kiristin vaihtoon.

      Huomattavasti ikävämpää on, jos ääni aiheutuu kierokangen laakereista.
      Tähän on voineet johtaa liian ohuet öljyt tai liian ahkera kaasun käyttö kylmällä koneella.
      Noita laakerivikoja on ollut enemmän S50B30 kuin S50B32 koneissa.
      Jos joudut uusimaan laakerit kannattaa samalla vaihtaa kiertokangen pultit.
      Tämä on valitettavan yleinen vika S50 moottorissa.
      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
      Team vier Zylinder!

      Comment

      • Sami
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1332
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by M_Power
        Tuohon ääneen voi olla todella monia syitä.
        Normaalia on palasäätöisistä mekaanisista nostimista kuuluva ääni.

        Mitä öljyä käytät koneessa? Toivottavasti 10w60.

        Ääni voi johtua myös ketjunkiristimen jousen väsymisestä. Tässä tapauksessa kiristin vaihtoon.

        Huomattavasti ikävämpää on, jos ääni aiheutuu kierokangen laakereista.
        Tähän on voineet johtaa liian ohuet öljyt tai liian ahkera kaasun käyttö kylmällä koneella.
        Noita laakerivikoja on ollut enemmän S50B30 kuin S50B32 koneissa.
        Jos joudut uusimaan laakerit kannattaa samalla vaihtaa kiertokangen pultit.
        Tämä on valitettavan yleinen vika S50 moottorissa.
        No en usko että koneessa laakerivikaa koska sillon ei tarvii olla kovinkaan paljon tutustunut moottoreihin että tunnistaa äänen/ tuo ääni ei kuulu terveeseen moottoriin, mutta uskoisin tosta kirjoituksesta päätellen moottorista kuuluvan tyhjäkäynnillä oikealtapuolen säklättävää ääntä joka voi olla samantapaista kun esim. pakoputken pieni vuoto tai vastaavaa....tämä täysin normaalia ja kuuluu asiaan...tunteepahan että ämmäläinen pyörii...

        Ja tosta öljyhommasta sen verran että suomalaisilla suuri kammo esim. myös alussa itselläni jos moottorissa 10w40 öljyt mutta todennäköisesti autolla paahdettu saksassa autobaanaa 10w40 öljyillä jo 10 vuotta niin kyllä se suomen olosuhteissa sitten myöskin kestää...Tehdashan on suunnitellut moottorin 10w40 tai 15w40 öljyille...itse olen käyttänyt 10-60 mutta sillon raklattaa käynnistettäessä vanos sun muut helposti...

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          Saksassa päin korjaamollakin tuumivat että 10W40 riittää E36 M3 3,0 pataan aivan mainiosti. Mielestäni lähinnä rata-ajoon tuollaista 10W60 tarvitsee. E34 M5 pata on asia erikseen. Siihen kai pitäisi olla nimenomaan tuo 10W60 öljy, mieluiten Castrol TWS Motorsport.

          Ja kuten Sami selittikin, nuo M3 padat on hieman sellaisia raklattajia. Eivät ole koskaan yhtä hiljaisia, kuin ehjät ja hyväkuntoiset M50 / M52 padat. Jos kovin kovaa meteliä pitää, niin yleensä ketjunkiristin tai vanos siellä metelöi. Täytyy muistaa myös, että venttiilit täytyy säätää tietyin väliajoin. Hydraulista venttiilinvälyksen tasausta ei ole, kuten M50 / M52 koneissa.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • cojama
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1421
            • www.e30m3.fi

            #6
            Suosittelen jokaiselle E36 M3:sen omistajalle että vaihtaa kiertokangenlaakerit vaikka ääniä ei kuuluisikaan, ei ole ihan hirveän kallis operaatio ja kone on sen jälkeen taas valmis kilometrejä nielemään, toinen vaihtoehto on ajaa ja odottaa kunnes naputus alkaa, mutta sitten voi olla muutakin vahinkoa jo syntynyt.

            Comment

            • ojahauki
              Bimmer Rookie
              • Apr 2003
              • 80
              • Imatra

              #7
              Originally posted by cojama
              Suosittelen jokaiselle E36 M3:sen omistajalle että vaihtaa kiertokangenlaakerit vaikka ääniä ei kuuluisikaan, ei ole ihan hirveän kallis operaatio ja kone on sen jälkeen taas valmis kilometrejä nielemään, toinen vaihtoehto on ajaa ja odottaa kunnes naputus alkaa, mutta sitten voi olla muutakin vahinkoa jo syntynyt.

              Ootko itse vaihtanut/vaihdattanut? Paljon tuli kustantamaan?
              M3 e36 3.0 -94

              Comment

              • Maxa
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 48

                #8
                Hieman mies olla jäissä kun kone ei pelaa..Mutta asiaan, ääni siis ei ole paha mutta korvin kuultavissa, mielestäni kun auto on kylmä ääntä ei oikeastaan kuule..Onko muilla sama homma? Vai onko se vaan niin että kun itse on vasenmalla puolella autoa niin ei ääntä kuule.."Luulotautiko"
                Onko muuten helppo havaita ketjunkiristimessä vikaa?

                Näillä perusteilla ääni on normaali, en vaan ole koskaan päässyt kuulemaan toisen M3 käyntiä niin ei ole ollut mihin verrata.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎