Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 320coupe mittariston pohja kupruilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    e36 320coupe mittariston pohja kupruilee

    Eli olin just viikon intissä ja auto seisoi sen aikaa pihassa... Kun katsoin mittaristoa niin viikosssa mittariston pohjaan oli ilmestynyt kupruja.. Ilmeisesti kosteus mennyt väliin vai mistä johtuu ja kuinka vois estää?? Ja ilmeisesti pakko vaihtaa.. eli mistä sais uusia pohjia: vakio tai tuning tilattua ja kuinka mittaristo lähtee irti, onko suurikin operaatio??

    Ja toinen kysymys: minkäverran maksaa suunnilleen uus nokkaremmi ja sen vaihto liikkeessä?

    Kiitos vastauksista jo etukäteen...
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
  • Damien83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 527
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by Wiking
    Ja toinen kysymys: minkäverran maksaa suunnilleen uus nokkaremmi ja sen vaihto liikkeessä?

    Kiitos vastauksista jo etukäteen...
    Eihän sinulla hyvä mies edes ole nokkahihnaa vaan ketju

    Comment

    • BqMan
      Newbiemmer
      • Dec 2004
      • 2
      • Rauma

      #3
      Mittariston irroittaminen

      Mittaristo lähtee helpolla irti. Se on kiinni parilla ruuvilla siitä edestä.... Sen jälkeen vedät mittaristoa ulospäin, irroitat johdot ja siirrät mittariston ratin väliin(Pyörät suorassa).... Nyt käännät rattia vasemmalle... mittariston täytyy olla tietyssä asennossa jotta ratti mahtuu kääntymään mittaristo mukanaan... Muistaakseni taisi olla nokka alaspäin.... Näin sinulla pitäisi olla mittaristo käsissäsi.... Halkaisu onnistuu irroittamalla 4 ruuvia takaa ja vääntämällä sivuissa olevat klipsut auki, jotka samalla työntävät mittariston kahteen osaan....
      Bwm e36 316 vm-94

      Comment

      • Wiking
        BTCF Member
        • Dec 2005
        • 1647
        • Laihia

        #4
        Originally posted by Damien83
        Eihän sinulla hyvä mies edes ole nokkahihnaa vaan ketju
        Jaahas mikäs toi tossa toiseksi ylimmässä kuvassa sit on??
        Nyt
        BMW 330e g21 M-Sport
        Ennen
        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

        Comment

        • dantte
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1532
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Wiking
          Jaahas mikäs toi tossa toiseksi ylimmässä kuvassa sit on??
          http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d...27&hg=11&fg=18

          Tuo on nimeltään moniurahihna ei jakohihna.

          Tämä on sun moottorissa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...85&hg=11&fg=25

          Comment

          • Wiking
            BTCF Member
            • Dec 2005
            • 1647
            • Laihia

            #6
            Jahas, kiitos
            Omistanut bmw:n pari viikkoa ja en tiedä paljon mitään noista viel...
            MItäs toi moniurahihna sit liikuttaa??

            Mut onko teil tiedos jotain hyviä sivuja josta sais tilattua noita mittariston pohjia??
            Nyt
            BMW 330e g21 M-Sport
            Ennen
            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

            Comment

            • sammy2
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 377
              • kemi city

              #7
              Originally posted by Wiking
              Jahas, kiitos
              Omistanut bmw:n pari viikkoa ja en tiedä paljon mitään noista viel...
              MItäs toi moniurahihna sit liikuttaa??

              Mut onko teil tiedos jotain hyviä sivuja josta sais tilattua noita mittariston pohjia??
              www.fastus. olikohan se com vai net päätteellä? siellä ainaski oli joskus jotain mittarin pohjia?
              e46-00 320CIA (2.2)
              e65-04 730d sport
              e38-96 740i 4.4
              e46-01 330d touring
              e30-88 320i touring
              e36-96 328i coupe
              e21-82 315
              e21-79 320
              e30-82 316 (2.0 M10)
              e12-78 525 (3.3)
              _______________________________________________
              e53-02 x5 4.4i sport / e39 -96 528i `"sportattu"

              Comment

              • Mr. Zetor
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 273
                • Lempäälä, Hell (summer home)

                #8
                Originally posted by Wiking
                Eli olin just viikon intissä ja auto seisoi sen aikaa pihassa... Kun katsoin mittaristoa niin viikosssa mittariston pohjaan oli ilmestynyt kupruja.. Ilmeisesti kosteus mennyt väliin vai mistä johtuu ja kuinka vois estää?? Ja ilmeisesti pakko vaihtaa.. eli mistä sais uusia pohjia: vakio tai tuning tilattua ja kuinka mittaristo lähtee irti, onko suurikin operaatio??
                mittariston irroituksesta vielä: se on tosiaan kiinni yläreunasta kahdella ruuvilla. jos autossa on ratinkorkeuden säätö, laittaa vaan ratin ala-asentoon, vetää mittaristoa esille, irrottaa piuhat ja ottaa pois. rattia ei siis tarvitse käännellä, tilaa on varsin riittävästi.

                mittarin takana on 5 kuusiokoloruuvia. mittarin takaosa irtoaa ruuvien avaamisen ja kyljessä olevan teipin irrottamisen jälkeen vetämällä. mittaritauluun pääsee käsiksi kun avaa neljä kiinnikettä (ruuvaamalla niitä ~90 astetta) joilla mittarin lasi on keskiosassa kiinni. mittarin taustan saa revittyä irti kun ensin irroittaa mittarin neulat sekä nopeuden ja kiekkojen stopparitapit.

                olen itse nähnyt kanssa yhden e36-mittarin josta lähti tausta kupruilemaan. siinä siis lähti mittaritaulun päälimmäinen musta kerros irtoamaan, minkä jälkeen oranssi muovi alkoi näkyä alta. jos sulla on sama ilmiö kyseessä, tälle ei voi tehdä muuta kuin vaihtaa koko taustan, se mittarin pinnasta irronnut/irtoava musta kerros nimittäin on todella ohut ja disintegroituu koskettaessa. liimaamisesta on siis turha uneksia.

                'tuning'-taustoja saa ainakin saksasta tilattua. ne tosin eivät ainakaan yleensä ole mitään originaalin veroisia paksuja muovilohmoja vaan pelkkiä paksulle paperille tulostettuja luiruja. jos sellainen ei nappaa, kannattaa ehkä ostaa joku käytetty rikkinäinen mittari (jossa on tietysti sama nopeus ja kiekat) ja lootata siitä taustamuovi. bemarilta kysyttäessä tahtoisivat varmaan myydä koko mittarin samalla...

                ps. neulojen kanssa kannattaa noudattaa tiettyä varovaisuutta.
                too much hassel, too little hoff...

                Comment

                • Jusaus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1124
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Wiking
                  Jahas, kiitos
                  Omistanut bmw:n pari viikkoa ja en tiedä paljon mitään noista viel...
                  MItäs toi moniurahihna sit liikuttaa??

                  Mut onko teil tiedos jotain hyviä sivuja josta sais tilattua noita mittariston pohjia??
                  Moniura hihna pyörittää ainakin laturia ja vesipumppua.

                  Ja noita liikkeitä on listattu topicciin: Linkki

                  Edit: näkyy olevan tuo topicci members puolella, minäpä kopsaan sen tonne yleistä keskustelua puolelle..

                  Edit2: Linkki topiccin jossa listattu tuning- ja varaosa puljut..
                  Last edited by Jusaus; 07-01-2006, 19:20.
                  Nyk: GSX1300R -00
                  Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                  ---------------------------------------------
                  -Official member of BTCF-Sauna Team-
                  ---------------------------------------------

                  Comment

                  • Wiking
                    BTCF Member
                    • Dec 2005
                    • 1647
                    • Laihia

                    #10
                    Kiitos vastauksista, olen taas paljon viisaampi
                    Nyt
                    BMW 330e g21 M-Sport
                    Ennen
                    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                    Comment

                    • micza69
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 86
                      • Juupajoki

                      #11
                      vaan eikös kyl 93 vanhemmissa 320 ole jakohihna? mun käsittääkseni ainakin... 325 on kaikissa ketju
                      e34 525 tdsA kartanomalli
                      ex: e36 320ia coupe

                      Comment

                      • Damien83
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 527
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by micza69
                        vaan eikös kyl 93 vanhemmissa 320 ole jakohihna? mun käsittääkseni ainakin... 325 on kaikissa ketju
                        E36:n neloskoneissa 91-93 hihna. 94 ja uudempi ketjulla. E36:n kutoskoneet eli M50 aina ketjulla.

                        Comment

                        • eeki
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 1966
                          • HKI

                          #13
                          Originally posted by micza69
                          vaan eikös kyl 93 vanhemmissa 320 ole jakohihna? mun käsittääkseni ainakin... 325 on kaikissa ketju
                          Ei ole jakohihnaa, e36:n kaikki kutoskoneet on olleet ketjulla.
                          Ducati 998 -02 //

                          Comment

                          • micza69
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 86
                            • Juupajoki

                            #14
                            damn... niinhän se tais ollakkin....
                            e34 525 tdsA kartanomalli
                            ex: e36 320ia coupe

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎