Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:n hankinta, kommentteja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tekari
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 12

    E36:n hankinta, kommentteja?

    Onkohan tämä oikea paikka kysyä.. Mutta harkinnassa olisi siis BMW E36:n hankinta mallia 320/325 kutoskoneella. Hintataso näyttää olevan suht korkea verratessa esimerkiksi siihen, mitä samalla rahalla saisi kertaluokkaa tuoreempia eri merkeiltä.

    Kysymys kuuluukin: kannattaako laittaa se budjetoitu 6000-8000 euroa 90-luvun alkupuolen BMW-autoon, vaiko laittaa sama raha joitakin vuosia nuorempaan erimerkkiseen kotteroon? Järkihän sen sanoo että nuorempi (ja vähemmän ajettu) todennäköisesti olisi vähemmän riskialtis korjauskulujen kannalta, mutta kyllä tuo BMW silti kiinnostaa eniten. Eli jos päädyn hankkimaan tuon Bemarin (kelpo yksilön) niin saanko rahoilleni vastinetta? Ja nuo vakuutus- ja huoltokulut taitavat olla melko korkeat muihin verrattuna? Mitä muita mielipiteitä löytyy kyseisestä mallista, sekä sedanista että coupesta?

    Ja sitten vielä kulutuksesta sen verran, että onko kummoista eroa 320:n ja 325:n välillä jos kevyehköllä kaasujalalla on puolet kaupunki- ja puolet maantieajoa? Entäpä onko mitään mainittavia eroja automaatin ja manuaalin välillä?

    Iso kiitos etukäteen kaikille vastanneille!
  • nkvsr
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 36
    • Nurmo

    #2
    Jos valitset auton järjellä, hanki mahdollisimman tuore japanilainen.

    Jos taas laatu, mukavuus, ajettavuus ja ennenkaikkea takaveto houkuttavat, valitse BMW.

    Comment

    • kaba
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1209
      • Helsinki

      #3
      Moi. Järki tosiaan on riisin puolella, mutta harvoin se on se päättävä asia ...

      Paljon löydät juttua e36:en ominaisuuksista (320 vs. 325, kulutus ym ym..) HAKU toiminnolla, joka löytyy ruudun yläosasta.
      -kaba-,
      BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
      Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
      Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
      Ex F10 M550d takaniskatuilla
      730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
      ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
      ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
      ex. mb 230 coupe, -91
      ex. Ford Granada 2.0 -84
      "Tio små moppepojkar"
      "Pruritum ani"
      "Helsinki City Boys"

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        #4
        Saman ongelman kanssa painin aikoinaan. Samalla rahalla tosiaan saa joiltakin merkeiltä 2000-luvun malleja. Itse kuitenkin päädyin bmw:hen. Varmasti löytyy korjattavaa jonkin verran alustasta, ja joissakin on myös käyntivikoja. Kyllä muuten 90-luvun puolenvälin Relluiussa, Volvoissa, VW, yms. on myös jo kaikenlaista korjattavaa.

        Asiaan. Kyllä vanhempikin on toimintavarma - ei jätä tielle todellakaan, mutta 300-500€ saattaa mennä helposti huoltoihin vuosittain. Hyviä ajettavia nuo ovat vanhoinakin. Mitä tulee kulutuksiin niin 325 vie maantiellä 0,5-1 l/100km vähemmän, mutta taas keskikulutuksissa 325 vie enemmän (tyypillisesti 10-11l). Nämä ovat todellisia kulutuksia (by tankkaus.com) eikä ilmoitettuja haavekulutuksia. 320 keskikulutus 9 paikkeilla. Automaatti vie maantiellä hiukan vähemmän kuin manuaali, jos pääsee ajamaan riittävän lujaa +90km/h?, mutta vastaavasti etu menetetään kaupungissa, jolloin keskikulutus hiukan korkeampi.

        Vakuutuksissa kandee kilpailuttaa, ja lähes kaikki tarjoaa heti 50% bonarit kaskoon heti kättelyssä. Onhan ne kalliimmat, mutta et kai luullut että bemarilla ajo olisi halvinta?

        320 vai 325:
        Aikoinaan kun porukka pähkäili 320 ja 325 välillä vastaukset olivat tyylin: "Ota 325, vääntää paremmin, 320 on tosi laiska alhaalla". Nyt on alkanut ilmaantua vertailua 325 vs. 328 ja vastaus on sama: "Ota 238 vääntää paremmin alhaalta, 325 onneton alakierroksilla". Molemmat osittain totta -riippuu mihin on tottunut. Kyllä 320:lla kevyenä autona pärjää liikenteen rytmissä mainiosti. 325 jonkin verran vaivattomampi suuremman väännön johdosta -328 juhlaa. Yläkierroksilla kaikki kolme liikkuvat pirteästi.

        Comment

        • Damien83
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 527
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by nkvsr
          Jos valitset auton järjellä, hanki mahdollisimman tuore japanilainen.

          Jos taas laatu, mukavuus, ajettavuus ja ennenkaikkea takaveto houkuttavat, valitse BMW.
          Tässä on erittäin hyvä pointti, johon olen itsekin päätynyt. Jos järkipuoli tuntuu vievän voiton, osta autoni pois että voin siirtyä taas BMW:n ratin taakse

          Kerranhan täällä vain eletään...
          Last edited by Damien83; 18-01-2006, 12:07.

          Comment

          • pekka_
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 151
            • Vaasa/Laihia oligopoly

            #6
            Ite vaihdoin justiin vähä aikaa sitten vanhan corollan raadon tälläseen 325, ja oon tykänny. Vaihtoa tehdessä koitin perustella itselleni, miksi näin vanha auto kun samaan hintaan saisi uudempiakin. Kun kävin koeajamassa tollasen 325 niin päätös oli tehty. Bensasta tää tuntuu tykkäävän
            Die turkisen, jeden tag so schnell

            Comment

            • pmtk
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1559
              • Iisalmi

              #7
              Väittäisin, että merkin ja mallin valintaa voi harvoin perustella järkisyillä (tilantarve - farmari ja niin edelleen). Kyllä se on tunteella tehtävä. Kokonaiskustannuksia vuositasolla (polttoaine, vakuutus, huollot, korjaukset) on käytetyn osalta tosi vaikee arvioida. Esim. korjattavaahan voi tulla mihin tahansa. Moni ihmettelee 90-luvun alun Bemujen kovaa hintaa. Pitäis joskus ihan laskeskella, paljonko hinta on suhteessa (saatika euroissa) tullu alas uuden hinnasta. Mitähän 325 makso vuonna 1992 - jotain 350 000 mk??

              Eli, jos Bemun ulkonäkö viehättää ja ajo-ominaisuudet tuntuu hyvältä, osta BMW. Jos jompi kumpi ei toteudu, osta joku muu. Käy joka tapauksessa ensin koeajamassa muutamaa yksilöä!
              E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                No...e36:n kohdalla tuo laatukäsite tulee enemmän itse merkistä kuin mallista itsestään... Eli varsinkin ensimmäisistä e36:sta saa ainakin huippulaadukkuutta etsiä hieman tiheämmällä kammalla ja jos tämä on primääri ostoperuste, niin pettymykseenkin on syytä varautua.

                Comment

                • Zassi-
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 160
                  • Savonlinna

                  #9
                  Joo, kyllä minäkin kun autoa ostin niin aattelin että mielummin laadukas vanhempi auto kuin uusi japsiauto mitkä on mitä on. Kyllä mielummin tolla mun vm.88 bimmeril ajelen ku kaverin vm.01 mikroaaltouunilla. Ja vakuutukset ovat kalliimmat koska bmw:n varaosatkin ovat kalliimmat. Mutta kannattaa kumminkin ostaa...
                  nykyinen: Passat 1.9 TDI
                  entinen: e30 318i

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Osta sillä 8000 €:lla e34:n joku -94 525i tai 530i V8, niin saat moninkertaisesti jämäkkyyttä mitä saat saman rahan riisistä/patongista.

                    Eikä sitä huoltoihin/korjauksiin niin paljon mene, kun vaan ostat itselle kunnon työkalut ja luet tätä palstaa "kuin piru raamattua" niin helposti itse huollat. Kesällä lämpimällä mukava tehdä jopa parkkipaikalla jos tallipaikkaa ei ole. Itse en ainakaan 200 tkm ajettuja veisi enää mihinkään määräaikaishuoltoihin, IMO.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • tekari
                      Newbiemmer
                      • Jan 2006
                      • 12

                      #11
                      Originally posted by alspe
                      Osta sillä 8000 €:lla e34:n joku -94 525i tai 530i V8, niin saat moninkertaisesti jämäkkyyttä mitä saat saman rahan riisistä/patongista.

                      Eikä sitä huoltoihin/korjauksiin niin paljon mene, kun vaan ostat itselle kunnon työkalut ja luet tätä palstaa "kuin piru raamattua" niin helposti itse huollat. Kesällä lämpimällä mukava tehdä jopa parkkipaikalla jos tallipaikkaa ei ole. Itse en ainakaan 200 tkm ajettuja veisi enää mihinkään määräaikaishuoltoihin, IMO.
                      Jos en olisi niin käsi autojen kanssa niin kyllähän sitä pienemmät korjaukset ja huollot tekisi itse, mutta ei ole juurikaan niitä työkaluja, paikkoja saatika taitoja remontteja tehdä.

                      Tuo 5-sarjalainen on kyllä meikäläisen 2-henkiselle perheelle turhan iso auto, vaikka ei täysin poissuljettu vaihtoehto olekaan. Ensisijaisesti tuo 300-sarja kiinnostaa.

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Originally posted by tekari
                        Jos en olisi niin käsi autojen kanssa niin kyllähän sitä pienemmät korjaukset ja huollot tekisi itse, mutta ei ole juurikaan niitä työkaluja, paikkoja saatika taitoja remontteja tehdä.

                        Tuo 5-sarjalainen on kyllä meikäläisen 2-henkiselle perheelle turhan iso auto, vaikka ei täysin poissuljettu vaihtoehto olekaan. Ensisijaisesti tuo 300-sarja kiinnostaa.
                        Myöskään itse en noin 1,5 v. sitten osannut tehdä autolle mitään. No ostin työkaluja ja luin täältä ohjeita ja lähdin parkkipaikalle periaatteella : otetaan vaikka ilmamäärämittarin ympärillä olevat hilppeet, kaasuläppä tms. irti ja putsataan ja ihmetellään meneekö takaisin paikalleen. Ei se vaikeeta ole. Mutta ei tosiaan mitään koneremppaa aleta itse tekemään. Mutta kyllä näillä koneilla 500 tkm menee ilman koneremppaa.

                        Jos ostat e36:n, ota selvää koska se yleinen "laadun" parannus tuli niihin. Taisi olla joku '95?
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • tekari
                          Newbiemmer
                          • Jan 2006
                          • 12

                          #13
                          Originally posted by alspe
                          Myöskään itse en noin 1,5 v. sitten osannut tehdä autolle mitään. No ostin työkaluja ja luin täältä ohjeita ja lähdin parkkipaikalle periaatteella : otetaan vaikka ilmamäärämittarin ympärillä olevat hilppeet, kaasuläppä tms. irti ja putsataan ja ihmetellään meneekö takaisin paikalleen. Ei se vaikeeta ole. Mutta ei tosiaan mitään koneremppaa aleta itse tekemään. Mutta kyllä näillä koneilla 500 tkm menee ilman koneremppaa.

                          Jos ostat e36:n, ota selvää koska se yleinen "laadun" parannus tuli niihin. Taisi olla joku '95?
                          Perustoimet kyllä varmasti onnistuu, ja sen verran kun olen tätä forumia selaillut niin tosi hyviä ja selkeitä ohjeita löytyy moneen lähtöön. Remontit eivät sinänsä pelota vaan ne mahdolliset kalliit varaosat ja merkkihuollot.

                          Ja '95-mallia ja uudempaa ei taida alta 9000 saada.. turhan kova mun budjetille.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6712
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by tekari
                            Perustoimet kyllä varmasti onnistuu, ja sen verran kun olen tätä forumia selaillut niin tosi hyviä ja selkeitä ohjeita löytyy moneen lähtöön. Remontit eivät sinänsä pelota vaan ne mahdolliset kalliit varaosat ja merkkihuollot.

                            Ja '95-mallia ja uudempaa ei taida alta 9000 saada.. turhan kova mun budjetille.
                            Puhuit tuolla ylempänä "kelpo yksilöstä". En kyllä lähtis 6000-8000 eurolla ostamaan sitä kelpo 325:sta. Vaikka hinnat onkin tullut alas ja tulee edelleen, mutta ainakin 6000e:llä tuskin kovin kummosta saa.

                            EDIT: Itse olen hankkimassa e36:sta ja eipä ole yhtään "kummosta" yksilöä näkyny alta tuplahinnalla tosta 6000:sta.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • minurmi
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 222
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Hemi
                              No...e36:n kohdalla tuo laatukäsite tulee enemmän itse merkistä kuin mallista itsestään... Eli varsinkin ensimmäisistä e36:sta saa ainakin huippulaadukkuutta etsiä hieman tiheämmällä kammalla ja jos tämä on primääri ostoperuste, niin pettymykseenkin on syytä varautua.
                              Erittäin hyvin sanottu. Laadulla moni ymmärtää juuri sen että autoa ei tarvi korjata lainkaan. Tämähän ei juurikaan bemarin kohdalla pidä paikkaansa. Japseissa on aivan varmasti vähemmän korjattavaa. Mutta minulle BMW:n kohdalla laatu sana merkitsee laatuvaikutelmaa, eli niitä pikkuasioita (ja vähän isompiakin, kuten ajo-ominaisuudet) joissa BMW on esim 90-luvun alun E36:ssa paljon edellä jopa 2000-luvun japseja. Ts. BMW:t ovat erittäin pitkälle suunniteltuja autoja joilla on paikasta toiseen siirtymisen lisäksi muitakin tarkoituksia, kuten autoilusta nauttiminen.
                              ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                              ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                              ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                              ex. E36 316i -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎