Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ohjaustehostimen öljyt? SELKIS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • micza69
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 86
    • Juupajoki

    E36 ohjaustehostimen öljyt? SELKIS

    juu eli kävin tos paikallises pikkupuljussa vaihdattamassa tehostimen öljyt ku oli ihan maantien väriset ja ne tyrkkäs sinne sitten ihanm tavalliset atf öljyt...
    no tos paripäivää sitten olin jostain threadistä lukevinani et sinne olis ihan omat öljyt? saa vissiin ihan kl varaosista mut minkälaiset ne on? hinta? ja rikkooko noi tavalliset öljyt mitään jos autolla ajaa ku ei huoltoo saa kuitenkaan ihan heti huomiselle?
    Last edited by micza69; 23-01-2006, 20:03.
    e34 525 tdsA kartanomalli
    ex: e36 320ia coupe
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Villähde, Finland

    #2
    Kannattaakin käyttää atf öljyä jos siellä on sitä ollut. Toki jos auto on suomi auto siellä tuskin on ollut atf vaan oma chf öljy ja silloin sinne kannattais laittaa sitä. Toki se toimii atf:lläkin.
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1016
      • Pikis

      #3
      TIS mukaan aina sitä öljyä mitä täyttöpurkin päällä lukee, tosin tuo merkintä on tullut vasta jossain vaiheessa koska sanoo "All oil reservoirs will in future be marked with the oil type used - ATF or CHF 11". Siinä sanotaan myös että ATF ja CHF ei saa sekoittaa koska öljyjen ominaisuudet menee päin peetä, tosin myös että ovat "compatible" minkä tässä yhteydessä arvaisin tarkoittavan etteivät nyt ihan puuroksi vedä. Ja sekin vielä että jossain malleissa tosiaan on suomeen, norjaan, ruotsiin ja kanadaan tehdyissä autoissa CHF 11S jonkun muun (ATF?) sijaan.

      Joka tapauksessa jos sulla oli siellä ATF ja nyt on uudet sellaiset niin tuskin on syytä paniikkiin. Käännä kylmänä rauhallisesti
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • micza69
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 86
        • Juupajoki

        #4
        kysäsin asiasta kl-varaosista ja ne sano et sinne myydään kahden väristä öljyä eli vihreetä ja keltasta... toinen synteettistä ja toinen mineraalia... mut kumpi kumpaa? ja mulla kyl lukee korkin päällä atf oil only... silti ois kuulemma pitäny laittaa vaan noista jompaa kumpaa... korkissa on kuulemma pienet merkinnät joko 7.1s tai 11s tai jtn... enkä tiiä mitä oli ku ne oli tosiaan ihan harmaat...
        e34 525 tdsA kartanomalli
        ex: e36 320ia coupe

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by micza69
          kysäsin asiasta kl-varaosista ja ne sano et sinne myydään kahden väristä öljyä eli vihreetä ja keltasta... toinen synteettistä ja toinen mineraalia... mut kumpi kumpaa? ja mulla kyl lukee korkin päällä atf oil only... silti ois kuulemma pitäny laittaa vaan noista jompaa kumpaa... korkissa on kuulemma pienet merkinnät joko 7.1s tai 11s tai jtn... enkä tiiä mitä oli ku ne oli tosiaan ihan harmaat...
          Jos sulla lukee siinä korkissa ATF ONLY, niin silloin laitat sinne ATF:ää. Noiden eri öljylaatujen sekoittaminen ilman järjestelmän täydellistä puhdistamista aiheuttaa takuulla ongelmia.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • kooma
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1016
            • Pikis

            #6
            Originally posted by micza69
            kysäsin asiasta kl-varaosista ja ne sano et sinne myydään kahden väristä öljyä eli vihreetä ja keltasta... toinen synteettistä ja toinen mineraalia... mut kumpi kumpaa? ja mulla kyl lukee korkin päällä atf oil only... silti ois kuulemma pitäny laittaa vaan noista jompaa kumpaa... korkissa on kuulemma pienet merkinnät joko 7.1s tai 11s tai jtn... enkä tiiä mitä oli ku ne oli tosiaan ihan harmaat...
            Vihree ja keltainen ovat molemmat CHF öljyä. ATF on punaista mutta vetää kyllä ohjaustehostin käytössä harmaaksi vanhemmiten kondensoituvan veden yms ansiosta.
            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Jos korkissa lukee se ATF oil only niin sillon sinne laitetaan pelkkää ATF:fää. Ei mitään muita sotkuja.
              Ja ATF on tosiaan väriltään punaista.

              Ite vaihoin omaan nuo tehostimen öljyt, korkissa luki atf oil only jotenka sitä sinne laitoin ja hyvin on pelannu. Tosin järjestelmä putsattiin ihan kunnolla, ensin vanhat pois liruttamalla. Tuon jälkee uudet atf:fät sisään hetken pyörittelyä ja nekin ulos..Muutaman kerran tuo sama rumba ja sitten lopulliset sisään. Ilmaus kannattaa tehdä huolella ettei tule mitään vikaa järjestelmään ajossa.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • diorite
                Bimmer Rookie
                • Feb 2005
                • 146
                • Etelä-Suomi

                #8
                Olisi ilmeisesti itselläkin tehostimen öljyjen vaihto edessä, kun ohjaus on todella jäykkä kylmänä. Auton tiedot löytyy sigusta, mutta mistä öljyt otetaan pihalle ja miten ilmaus tehdään?

                Comment

                • micza69
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 86
                  • Juupajoki

                  #9
                  juu eli näin mä sen olen suunnitellutkin ja punasta sinne laitettiin ja laitetaan ny ku tehään viimenen huuhtelu... kiitos kaikille vastanneille neuvoista ku noi merkkiliikkeetkään ei aina tiedä mitä ne puhuu
                  e34 525 tdsA kartanomalli
                  ex: e36 320ia coupe

                  Comment

                  • Fragu
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 287
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by diorite
                    Olisi ilmeisesti itselläkin tehostimen öljyjen vaihto edessä, kun ohjaus on todella jäykkä kylmänä. Auton tiedot löytyy sigusta, mutta mistä öljyt otetaan pihalle ja miten ilmaus tehdään?


                    Mä hommasin apteekista semmosen isoimman ruutan mitä niilla oli (makso jotain 7 euroa). Sitten laitoin letkun siihen ruuttaan kiinni ja imin vanhat nesteet kokonaan pois täyttöaukon kautta. Laitoin uudet öljyt sisään ja pois kuten edellä mainittu. Välillä auto käyntiin ja sitten taas sammuksiin. Toistin tän poisto-lisäys-operaation joku 3 kertaa, että nesteet varmasti vaihtu puhtaisiin.

                    niin ja autoa kun käytti, niin oli aina uudet sprujut säiliössä.

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3818
                      • Finnland

                      #11
                      Tulipa kateltua nuo öljyt omasta E36:sesta ja olivat kyllä heti niin mustat/harmaat, heti että..
                      No, laitoin ATF:t sisään vaikka lukikin CHF. Ei pitäis tulla ongelmia?
                      Eli imin kaiken tuolta öljysäiliöstä pois ja uutta tilalle, niin kai se kuuluu tehdä?
                      Pitänee varmaan tarkistaa vielä nuo ATF:t ja katsoa muuttavatko pahasti väriä, jos muuttavat, niin vaihtaa vielä kertaalleen
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • dsl Bimmer
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 358

                        #12
                        Originally posted by Fragu
                        Mä hommasin apteekista semmosen isoimman ruutan mitä niilla oli (makso jotain 7 euroa). Sitten laitoin letkun siihen ruuttaan kiinni ja imin vanhat nesteet kokonaan pois täyttöaukon kautta. Laitoin uudet öljyt sisään ja pois kuten edellä mainittu. Välillä auto käyntiin ja sitten taas sammuksiin. Toistin tän poisto-lisäys-operaation joku 3 kertaa, että nesteet varmasti vaihtu puhtaisiin.

                        niin ja autoa kun käytti, niin oli aina uudet sprujut säiliössä.
                        Aika paljon saa välissä pyöriä käännellä, jotta saa öljyt kokonaan vaihtumaan. Öljymäärä on kaikkineen noin 1,5 litraa, mutta mitään tyhjennystulppaakaan ei ole.

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3818
                          • Finnland

                          #13
                          Ohjekirja sanoo ATF näemmä.
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • mikron
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 2171
                            • Himas

                            #14
                            Vaihtuisko öljyt kerralla kun tyhjentää säiliön, ottaa sinne tulevan paluuletkun irti (linkissä osa no: 14), täyttää säiliön uudella öljyllä ja pyörittelee rattia niin että paluuletkusta (14) tulee öljyt pihalle kunnes tulee vaan uutta puhdasta öljyä? Ja pitää huolen että säiliössä on koko ajan uutta öljyä lisäämällä sinne.

                            Toimisko näin?

                            http://www.realoem.com/bmw/showparts...23&hg=32&fg=20
                            F11 530dA xDrive M-sport -13
                            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                            Ex: E38 740iA -98
                            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                            Ex: E39 523i -96
                            Ex: E34 520i -89

                            Comment

                            • Baijeristi
                              Newbiemmer
                              • Jan 2006
                              • 8

                              #15
                              Oli ihan pakko puuttua tähän keskusteluun. Minulla kävi tossa sellanen homma, että ohjaustehostimeen laitettiin ATF:t ja CHF:t sekaisin (korkissa CHF 11s).

                              Erään bmw-ammattilaisen mukaan niitä ei kuulemma pidä missään tapauksessa sekoittaa keskenään. Ja vaikka bemarissa olisi alunperin ATF:t ollutkin, olisi suositeltavaa vaihtaa öljyt CHF:ään, joka on tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin. Saksasta uitetuissa bemareissa tietenkin lukee korkissa ATF...

                              Autollani on nyt ajeltu 150 km ATF:t ja CHF:t sekaisin, eikä ole ainakaan vielä vetänyt vaahdoksi. Täytynee vaihtaa ne kuitenkin parin päivän sisällä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎