Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 -93 kone "jarruttaa" tasakaasulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #16
    Originally posted by jacu
    Nyt kun olen ajanut pari päivää reissun jälkeen taajama-ajoa, niin auto tuntuu selvästi paremmalle kuin aikaisemmin. Jarrustustunne on selvästi vähentynyt, mutta en ole vielä varma onko auto ihan normaali. Voiko siis olla, että kone on ollut ennen reissua niin tukossa, että se ei ole toiminut kunnolla? Voiko karsta aiheuttaa tällaisia oireita?

    Toinen juttu vielä liittyen aiheeseen on, että lämpimästä tallista lähdettäessä auto tuntuu toimivan/rullaavan aivan normaalisti. Sitten kun lähtee kylmästä liikkeelle, niin meno ei ole yhtä sulavaa vaikka lämmöt olisivatkin nousseet normaalille tasolle. Voisko jossain lämpötila-anturissa olla vikaa?
    Oon pakkasilla huomannut, et vaikka lämmöt olisikin keskellä niin moottorin kestää lämmetä 20-30min ennen kuin alkaa maantiellä kulutusmittari näyttää 7-8l lukemaa (sitä ennen huitelee 10:n ympäristössä). Millos muuten öljyt vaihdettu?

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #17
      Kyllähän se lambdan karstasuuskin aiheuttaa siihen toiminta häiriöitä. Ainakin tuossa e34:ssa se on niin juukelin kaukana koneesta se lambda että kestää hetken ennenkuin se lämpenee. Pitäis varmaan tarkastaa että lambdan lämmitys johtoihin tulee virtaa. Meillä auto on ollut enemmän vain lyhyessä ajossa ja tankillisella pääsee noin 650-700 km.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • bmwm5e28
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 474
        • suomusjärvi

        #18
        Kannattaapa testata, ihan vaan että on tullu testattua, se pyörimistunnistin tai mikä ykk-anturi nyt olikaan...
        Gentlemen prefer Blondes

        Dodge Challenger R/T 1970


        ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
        315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

        Comment

        • jacu
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2002
          • 213
          • Oulu

          #19
          Lisää tuntemuksista...

          Niin kuin edellisessä viestissä sanoin, niin kone tuntuu toimivan nyt peremmin kuin ennen Oulu-Hel-Oulu -reissua, mutta ei kuitenkaan ihan normaalisti.

          Jarrutustunne ilmenee edelleen tasakaasulla kiihdytettäessä. Tuntuu kuin auto ei kiihtyisi ollenkaan ja kaasua on pakko painaa kerralla enemmän. Toisin sanoen matalilla kierroksilla kone tuntuu hyytyvän. Ogelma on pahin kylmällä koneella, mutta se ei tahdo poistua koneen lämmettyäkään.

          Olisko kellään ideoita, mikä koneessa vois olla vialla tämän viimeisen kuvauksen perusteella?
          E91 325dA M-Sport -07
          ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
          ex-E30 324td -88

          Comment

          • Metu
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 36

            #20
            Originally posted by jacu
            Lambda testattu ja kunnossa oli.
            Miten testattu? Muistan jostain lukeneeni et lambda voi olla rikki vaikka testeri näyttää et on kunnossa. Menee vanhettessaan hitaaksi tms.
            E46 320 Touring
            E36 318 Touring

            Comment

            • jacu
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 213
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Metu
              Miten testattu? Muistan jostain lukeneeni et lambda voi olla rikki vaikka testeri näyttää et on kunnossa. Menee vanhettessaan hitaaksi tms.
              Huollossa sanoivat, että testerin lisäksi olivat mitanneet lambdan arvoja erikseen ja ne olivat olleet ok. Onkohan tämä ollut riittävä testaus?
              E91 325dA M-Sport -07
              ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
              ex-E30 324td -88

              Comment

              • Metu
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 36

                #22
                Originally posted by jacu
                Onkohan tämä ollut riittävä testaus?
                Jos ammattimies ollu asialla niin luulisi et osaa sanoa onko kunnossa vaiko rikki.
                E46 320 Touring
                E36 318 Touring

                Comment

                • jacu
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2002
                  • 213
                  • Oulu

                  #23
                  Aina kun lähden liikkeelle lämpimästä tallista auto toimii normaalisti, eikä jarrutusta esiinny. Sitten kun startti tapahtuu kylmästä hallista jarrutusta esiintyy, vaikka koneen lämmöt olisivatkin nousseet normaaleiksi. Ihan niin kuin kone luulisi olevan kylmä vaikkei sitä todellisuudessa ole.

                  Mikä osa tai asia voisi reagoida kylmyyteen tuolla tavalla?

                  Ärsyttävä ongelma...alkaa jo pikkuhiljaa ahistaan.
                  E91 325dA M-Sport -07
                  ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
                  ex-E30 324td -88

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #24
                    Ettei siel ois joku lämpöanturi sitte rikki? Vai oliko se jo testattu?

                    Comment

                    • jacu
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2002
                      • 213
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by ZoMbiE
                      Ettei siel ois joku lämpöanturi sitte rikki? Vai oliko se jo testattu?
                      Missäs sellaisia lämpöantureita on? Niitä ei ole testattu.
                      E91 325dA M-Sport -07
                      ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
                      ex-E30 324td -88

                      Comment

                      • jacu
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2002
                        • 213
                        • Oulu

                        #26
                        Kun lukee noita nykimisvikajuttuja, niin tulee väistämättäkin mieleen et voisko vika siltikin olla lambdassa. Voiko se silti olla rikki, vaikka se antaa oikeita arvoja?
                        E91 325dA M-Sport -07
                        ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
                        ex-E30 324td -88

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          #27
                          Originally posted by jacu
                          Kun lukee noita nykimisvikajuttuja, niin tulee väistämättäkin mieleen et voisko vika siltikin olla lambdassa. Voiko se silti olla rikki, vaikka se antaa oikeita arvoja?
                          Ei ja Kyllä. Se voi kyllä vanhana olla hidas reagoimaan muutoksiin. Eikös tuo testaaja voi näppituntumalla jännitemittarista sanoa senkin reagoiko tarpeeksi nopeasti muutoksiin? Ois varmaan kertonut huollossa mikäli ois vaihdon tarvetta...

                          Comment

                          • kalkkuna
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 864
                            • vaajakoski

                            #28
                            oskilloskoopilla sen vois testata. 2500 rpm ja sen pitäs 10s aikana tehdä noin 10 "piikkiä" 0:sta 5:teen volttiin. Ei saa ampua jos se onkin vaikka 8 kertaa tai 12 volttia. Ei voi oikein muistaa.
                            VW sharan 1,8T
                            e30 318i 4d -89 projekti
                            e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                            Comment

                            • jacu
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2002
                              • 213
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by kalkkuna
                              oskilloskoopilla sen vois testata. 2500 rpm ja sen pitäs 10s aikana tehdä noin 10 "piikkiä" 0:sta 5:teen volttiin. Ei saa ampua jos se onkin vaikka 8 kertaa tai 12 volttia. Ei voi oikein muistaa.
                              Huollossa työnvastaanottaja sanoi mulle, että lambdaa on mitattu ja se antaa oikeita arvoja. En sitten tiedä tarkoittiko se tälläista mittaamista vai jotain muuta.

                              Joka tapauksessa tuo lambdan vaihto huokuttaa vaikka se jonkinlaisella testauksella on todettukin toimivaksi.

                              Toinen juttu on se lämpötila-anturi. Missäs se nyt sijaitsee ja voiko sen toimivuuden testauksen ja vaihdon suorittaa itse?
                              E91 325dA M-Sport -07
                              ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
                              ex-E30 324td -88

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                #30
                                Hei nyt vinkkejä Motronicmiehiltä. Autoon vaihdettu imuputki+tulpat on kunnossa. Päästöt menivät nollille. Teholastu laitettu. Ainavaan jatkuu tietynlainen voimattomuus ja puutuminen auton kulkevuudessa. Joskus, huom. joskus menee kuin piru, 120 km/h @ 8 l ihan pintakaasulla. Välissä taas saa seistä kaasulla ja silti meniminen on kuin kaurapuuron syöntiä. Kiihtyvyys on aaltomaista. 2000-6000 rpm:n välillä tulee n. 4-5 jaksoa täyskaasukiihdytyksessä? Pitäiskö lambda laittaa vaikka päästöt nollat? Tai lämpötila-anturi?

                                EDIT. Tänään aamulla auto oli aivan erilainen kuin eilen. Kulki niin pirun hyvin. Kalevasta Hervantaan mennessä (kokoajan ylämäkeä) pystyi kylmällä koneella laskemaan 80-90 km/h ja kulutus oli vaan 8 l/100km viisarin mukaan. Joskus kylmällä koneella kulutusmittari näyttää 12 l/100 km jos haluaa että vauhti on tasainen 80 km/h loivaan ylämäkeen. On tässä koira haudattuna johonkin, pakko olla
                                Last edited by alspe; 09-01-2007, 08:34.
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎