Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 316i 1991 E36 M40: "Pyörittää, muttei käynnisty"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mattiko
    Newbiemmer
    • Mar 2006
    • 4
    • Lempäälä

    BMW 316i 1991 E36 M40: "Pyörittää, muttei käynnisty"

    Doddii. Auto toimi kuin unelma lukuunottamatta reistailevaa keskuslukitusta/hälytintä. Sitten bimmeri (BMW 316i 1991 E36 M40) jäi yllättäen parkkiin kauppareissulla. Ei muuta, kun hinaamaan. Vaihdoin sytytystulpat ja nätisti lähti käyntiin. Sammutin auton, jonka jälkeen auto käynnistyi vaivalloisesti (startatessa kovaa kaasupolkimen pumppaamista, kesto n. 10-20 s). Illalla lähdin viemään kavereita kämpille (hieman nykimistä), ja taas jätätti tien päälle (ei lähtenyt käyntiin kaasupolkimen pumppauksellakaan, akku tyhjäksi) tällä kertaa valoristeykseen. Taas hinaamaan. Hinauksen jälkeen huomasin, että polttoainepumpun sulake oli palanut (nyt vaihdettu uuteen). Muut sulakkeet ovat ehjiä. Kipinä iskee ja bensaa tulee (ainakin vielä polttoainesuodattimen jälkeen). Polttoainesuodatin ja ilmansuodatin vaihdettu. Sinolia ja ruiskun puhdistusainetta kokeiltu. Letkut ja johdot näyttävät päällisin puolin olevan ehjiä ja kiinni. Motronic (ei näyttänyt kastuneelta) puhdistettu päällisinpuolin, muttei avattu, kun kaveri sanoi, että vika ei ainakaan siinä ole. Ja tankki täynnä .

    -Miten polttoainepumpun pitäisi toimia? Nyt pumppaa vasta ku starttaa eli rele antaa virtaa pumpulle vasta startatessa. Jstkin threadilta luin, että pitäisi pumpata myös virta-avaimen ollessa run-asennossa??? Voiko olla, että pumppu ei pumppaa riittävästi eli paine on liian pieni? Millaista ääntä pumppu pitää? Tämä pumppu ääntää vaimeasti suhteellisen korkealla freqvenssillä.

    -Olisiko joku tunnistin paskana? Mieleen tulee kaasuläpän asennon-, nokka-akselin asennon-, kampiakselin asennontunnistin ja lämpöanturi. Ei huvita alkaa arvalla heittämään, minkä anturin vaihdan. Voiko noita antureiden toimivuutta mitenkään mitata?

    -Diagnostiikka olisi hyvä tehdä, mutta ei huvita viedä liikkeeseen ryövättäväksi. Onkohan Oulun alueella BMW-gurua, joka omistaa diagnostiikkatyökalut?

    Pumppua olin jo ostamassa, mutta alkoi epäilyttämään, ku ruutasi kunnolla startatessa. Onko samanlaisia kokemuksia? ratkaisuja? neuvoja?

    T: Mies, joka nykyään ajaa polkupyörällä
    -
    --
    BMW E70 X5 3.0dA -07
    Ford Fiesta Ecoboost 1.0 ST-Line -19
    ex. Renault Grand Scenic 2.0i -05
    ex. BMW E39 530dA M-Sport -01
    ex. BMW E39 523iA -96
    ex. BMW E36 316i -91
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Epäilen että bensapumppu on kuitenkin sökönä, tuotto ei enää riitä ja ilmeisesti jumittaakin välillä kun oli sulakkeenkin polttanut. Siitä lähtisin että pumppu vaihtoon, se sijaitsee takapenkin alla pelkääjän puolella. Itselläni oli taannoin vähän samantyylisiä oireita ja ne johtuivat juurikin bensapumpusta. Jos kuitenkin vielä epäilet että pumppu on ehjä etkä halua kauheasti sijoittaa bensapumppuun niin Biltema näyttää myyvän e36:sen bensapumppuja 45€ hintaan! Laadusta en tiedä mutta eivät ole ainakaan hinnalla pilattuja, tosin siihen kuuluu pelkkä pumppu, ei telinettä sille. Sen saa vanhasta pumpusta.
    Last edited by antti79; 21-03-2006, 13:34.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • mattiko
      Newbiemmer
      • Mar 2006
      • 4
      • Lempäälä

      #3
      Ei lähde käyntiin, vaikka on tuore Bosch pumppaamassa bensaa.

      Samalla vaihdettu polttoainepumpun rele.

      Sen jälkeen en tiedä, mitä seuraavaksi tehdä???

      Onko kellään ideoita??
      Last edited by mattiko; 22-03-2006, 17:28.
      --
      BMW E70 X5 3.0dA -07
      Ford Fiesta Ecoboost 1.0 ST-Line -19
      ex. Renault Grand Scenic 2.0i -05
      ex. BMW E39 530dA M-Sport -01
      ex. BMW E39 523iA -96
      ex. BMW E36 316i -91

      Comment

      • xAnZax
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 92
        • Sunshine City/ Riftinki Lossi

        #4
        Originally posted by mattiko
        Ei lähde käyntiin, vaikka on tuore Bosch pumppaamassa bensaa.

        Samalla vaihdettu polttoainepumpun rele.

        Sen jälkeen en tiedä, mitä seuraavaksi tehdä???

        Onko kellään ideoita??


        mulla oli sellanen ongelma talvella et käynnistys hyvin kylmänä,mutta jos lähti heti ajaa nii piti antaa kunnolla kierroksii, jos kierrokset laski liikaa nii sammus eikä lähteny käyntii ennenku kone jäähtys, mutta jos sai koneen poljettua lämpimäksi nii pysys hyvi käynnis ja toimi muutenki hyvi, vika oli lämpötila anturissa,en tiedä auttaaks sua mitenkää mut kuitenki.
        Originally posted by Rockford
        jo kdffz< jerraan näin i´nssinn alasti ihan posliini

        Comment

        • mattiko
          Newbiemmer
          • Mar 2006
          • 4
          • Lempäälä

          #5
          Ongelma ratkesi. Vika oli virranjakajan pyörijässä. Siitä tyly vika, että kipinän voimakkuus oli normaali, polttoaine kiersi, pyörijä näytti olevan kunnossa, puristukset kohdillaan. Pyörijän nokka-akselin puolelta oli maalipinta kulunut puhki ja sen takia löi kipinää myös nokka-akselille. Tämä aiheutti sen, että M40 ei käynnistynyt. Korjaamoreissu kesti 4 viikkoa ja loppusumma oli 270 €.
          --
          BMW E70 X5 3.0dA -07
          Ford Fiesta Ecoboost 1.0 ST-Line -19
          ex. Renault Grand Scenic 2.0i -05
          ex. BMW E39 530dA M-Sport -01
          ex. BMW E39 523iA -96
          ex. BMW E36 316i -91

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎