Doddii. Auto toimi kuin unelma lukuunottamatta reistailevaa keskuslukitusta/hälytintä. Sitten bimmeri (BMW 316i 1991 E36 M40) jäi yllättäen parkkiin kauppareissulla. Ei muuta, kun hinaamaan. Vaihdoin sytytystulpat ja nätisti lähti käyntiin. Sammutin auton, jonka jälkeen auto käynnistyi vaivalloisesti (startatessa kovaa kaasupolkimen pumppaamista, kesto n. 10-20 s). Illalla lähdin viemään kavereita kämpille (hieman nykimistä), ja taas jätätti tien päälle (ei lähtenyt käyntiin kaasupolkimen pumppauksellakaan, akku tyhjäksi) tällä kertaa valoristeykseen. Taas hinaamaan. Hinauksen jälkeen huomasin, että polttoainepumpun sulake oli palanut (nyt vaihdettu uuteen). Muut sulakkeet ovat ehjiä. Kipinä iskee ja bensaa tulee (ainakin vielä polttoainesuodattimen jälkeen). Polttoainesuodatin ja ilmansuodatin vaihdettu. Sinolia ja ruiskun puhdistusainetta kokeiltu. Letkut ja johdot näyttävät päällisin puolin olevan ehjiä ja kiinni. Motronic (ei näyttänyt kastuneelta) puhdistettu päällisinpuolin, muttei avattu, kun kaveri sanoi, että vika ei ainakaan siinä ole. Ja tankki täynnä
.
-Miten polttoainepumpun pitäisi toimia? Nyt pumppaa vasta ku starttaa eli rele antaa virtaa pumpulle vasta startatessa. Jstkin threadilta luin, että pitäisi pumpata myös virta-avaimen ollessa run-asennossa??? Voiko olla, että pumppu ei pumppaa riittävästi eli paine on liian pieni? Millaista ääntä pumppu pitää? Tämä pumppu ääntää vaimeasti suhteellisen korkealla freqvenssillä.
-Olisiko joku tunnistin paskana? Mieleen tulee kaasuläpän asennon-, nokka-akselin asennon-, kampiakselin asennontunnistin ja lämpöanturi. Ei huvita alkaa arvalla heittämään, minkä anturin vaihdan. Voiko noita antureiden toimivuutta mitenkään mitata?
-Diagnostiikka olisi hyvä tehdä, mutta ei huvita viedä liikkeeseen ryövättäväksi. Onkohan Oulun alueella BMW-gurua, joka omistaa diagnostiikkatyökalut?
Pumppua olin jo ostamassa, mutta alkoi epäilyttämään, ku ruutasi kunnolla startatessa. Onko samanlaisia kokemuksia? ratkaisuja? neuvoja?
T: Mies, joka nykyään ajaa polkupyörällä
-
![Wink](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_wink.gif)
-Miten polttoainepumpun pitäisi toimia? Nyt pumppaa vasta ku starttaa eli rele antaa virtaa pumpulle vasta startatessa. Jstkin threadilta luin, että pitäisi pumpata myös virta-avaimen ollessa run-asennossa??? Voiko olla, että pumppu ei pumppaa riittävästi eli paine on liian pieni? Millaista ääntä pumppu pitää? Tämä pumppu ääntää vaimeasti suhteellisen korkealla freqvenssillä.
-Olisiko joku tunnistin paskana? Mieleen tulee kaasuläpän asennon-, nokka-akselin asennon-, kampiakselin asennontunnistin ja lämpöanturi. Ei huvita alkaa arvalla heittämään, minkä anturin vaihdan. Voiko noita antureiden toimivuutta mitenkään mitata?
-Diagnostiikka olisi hyvä tehdä, mutta ei huvita viedä liikkeeseen ryövättäväksi. Onkohan Oulun alueella BMW-gurua, joka omistaa diagnostiikkatyökalut?
Pumppua olin jo ostamassa, mutta alkoi epäilyttämään, ku ruutasi kunnolla startatessa. Onko samanlaisia kokemuksia? ratkaisuja? neuvoja?
T: Mies, joka nykyään ajaa polkupyörällä
![cry](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/bawling.gif)
-
Comment