Tuossa vähäaikaa sitten vaihdoin aluvanteet alle ja nyt alkanut kuulua vänkärinpuolen etujarrusta laahausta. Jarrut toimii muuten iha hyvin ehkä vähän täristää. Ääni tulee siis hetkittäin ihanku levy olisi kiero ja aina tietystä kohtaa ottaa kiinni. Onko tuossa nyt sitten edessä levyn vaihto vai onko jotain mitä voisi koittaa tehdä? EI oo kyllä enne tullu autojen kanssa paljoo värkkäiltyy, että parempi etten ite ala mitään kovin isoja jarruremppoja tekeen.
Mahtaako tuo aluvanteen vaihto jotenki vaikuttaa tohon laahaamiseen vai onko ihan sattumaa että melkeen heti sen jälkee alko laahaa?
Itsellekin kävi melkein vastaavat. Töistä tullessa huomasin jo liikennevaloissa, että auto liikkuu kovin raskaasti, ei rullaa niin kuin yleensä. Perillä huomasin palaneen käryn, joka tuli vasemmasta takajarrulevystä. Levy oli tulikuuma, ei sentään hehkuva. Ei ollut ilmeisesti ehtinyt vaurioitua.
Yritin polkea jarrua ja tutkia käsijarrua, mutta ei se siitä ollut kiinni. Otin pyörän irti ja koputtelin ja ravistelin jarrusatulaa, mutta en amatöörinä oikein osannut tehdä asialle mitään...
Laitettuani pyörän takaisin ongelma oli kuitenkin jostain syystä poissa. Nyt ei enää laahaa, mutta välillä maantienopeudessa kuuluu "kolkotusta". Alkoi myös yhtäkkiä ravistaa moottoritiellä, loppui kuitenkin kun ajoi pari kilometriä. Onko kokemuksia, mistä voisi johtua?
Miulla etujarrun laahaamisen oireet olivat vanteen kuumeneminen, ratin tärinä maantiellä, paha haju, huono rullaus. Kerran jouduin pysäyttämään moottoritielle, kun vatkaus kävi niin pahaksi. Jarrulevyt ja palat meni sitten vaihtoon, kun levyt menivät kieroiksi. Ongelma poistui, kun purin jarrusatulan osiin, vaihdoin huonoksi menneen männän tiivisteen, hioin männän ja tapit ja laitoin vähän kuparitahnaa liukutappeihin.
Eli tänään ajelin treeneihin kehä ykköstä ja yhtäkkiä alkoi ratti täristää ja tuntui hieman että auto "puski" oikealle. Lisäksi tuntui että vasemmalle oli raskaampi kääntää kuin oikealle. No parkkipaikalle päästyäni nousin autosta ja menin ihmettelemään että joko renkaiden pultit ovat löysällä. Nenään iski aivan kuin kumin käryävä haju ja kokeilin kädellä apuskuskin puoleinen eturengas hehkui lämpöä ja haju tuli sieltä.
Kotimatkalla sitten tärinää ei enään esiintynyt ja kotipihalla kävin haistelemassa, niin haju tuntui lievänä mutta lämpöä ei oikeastaan tuntunut. Samalla sitten irroittelin renkaan ja päätin vaihtaa kesäkiekot samantien alle. Siinä sitten vertailin pyörittämällä kumpaakin eturengasta, ja kyllä se kuskin puoleinen pyörii paremmin eli vänkäri siis laahaa hieman.
Autoon vaihdettiin muutama viikko sitten jarruletkut niiden pykimisen takia, eli voisiko ko. tapahtuma johtua siitä?
Selvää on siis että jarru laahaa, ja eiköhän siitä tule viimeistään viikon päästä katsastuksessa noottia mutta eniten kiinnostaisi voisiko noiden jarruletkujen vaihdolla olla juuri vaikutusta tähän. Toinen on sitten tuo sylinteri sun muut kengän sisällä olevat höskät.
Jarruletkun vaihtotyö ei pitäisi vaikuttaa satulan toimintaan. Jos vaikuttaa niin jotain on siinä tapauksessa mennyt pieleen..
Tuohon jarrusatuloiden entisöimiseen ei ole oikotietä onneen. Tosiaan männät pihalle ja puhdistus sekä uudet tiivisteet..
Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..
Juu.. Tänään tosiaan ei ole jarrut kuumenneet, kävin äsken lenkillä laittaa ilmanpaineet kesäkiekoista kohdalleen ja testasin etten pahemmin jarrutellut matkalla ja normaalilta tuntuivat, eikä mistään kärynnyt. Takastulomatkalla sitten jarruttelin pari aika voimakasta jarrutusta ja testasin levyt, niin ei kärynnyt ja kummatkin levyt olivat yhtä kuumat. Eli toivottavasti oli ohimenevä tempaus.
Itelläkin oli vähän laahausta huomattavissa tossa renkaanvaihdon yhteydessä, tuli satulat irrotettua ja ne liukutapit tms. oli ihan helvetillisen töhnän peitossa ja jumittanut kiinni varmaan jo tovi sitten.
Selvis sekin mistä se palaneen käry toisinaan tuli kun kurvas kotipihaan .
Comment