Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36, 316 -91 alustaongelmia, useampia... Osia vaihdettu paljon, ajo sellasta ku pitää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DaMonsta
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 69
    • Länsiuusimaa

    E36, 316 -91 alustaongelmia, useampia... Osia vaihdettu paljon, ajo sellasta ku pitää

    Eli seuraavanlaisii ongelmia autossa...

    1. Rattia pitää kääntää kokoajan vähän oikealle, mutta välillä vähemmän ja välillä enemmän. Toisinsanoen ajaessa ei voi käytännössä herpaantua oikeen yhtään. Tosin se ei ihan kokoaikaakaan vispaa... Mahdollinen syy = alapallonivelet väljät (testattu että ovat väljät) ja alatukivarret on hankittu, mutta vielä ei oo ehditty vaihtaa alle.

    2. Etuakselista kuuluu kuopissa kolinaa jostain. Liittyykö vähän väljiin alapalloihin?

    3. Taka-akseli kun menee kuopista/töyssyistä niin apparin puolen rengas tuntuu luistavan ulospäin hyvinkin herkästi. Välillä tuntuu myös että taka-akselin apparin puoli antaa periksi taaksepäin koska joutuu välillä korjaamaan ohjausta kuopan jälkeen... Mahdollinen syy = kuskin puolelle on vaihdettu puslat auton myyjän toimesta, mutta apparin puolelle ilmeisemmin ei ole, voisiko johtua siitä?

    4. Ajettaessa kuuluu satunnaisesti tasaisesti nopeuden mukaan kolisevaa/tärisevää ääntä. Äänen lähde yritetty paikallistaa kardaanin takaosaan. Kaveri kertoi että kardaanissa on jokin kumituki joka voisi pitää kyseistä ääntä, mutta tarkemmat selvitykset on kesken edelleen... vihjeet voisi auttaa.

    5. Talvella havaittu, että auto lähtee huomattavan helposti vasemmalle kääntyessä heittämään perää kun taas oikealle käännyttäessä perää saa taasen "heittää" että se lähtee alta. Mahdollinen syy = pyöränkulmat pielessä?

    6. Jarruttaessa huomaa auton selvästi lähtevän kääntämään oikealle sekä oikean etupyörän lukkiutuvan hyvinkin helposti. Jokin jarruista jäi myös jumiin vähäksi aikaa muutama päivä sitten. Mahdollinen syy = vanhat jarrunesteet ja palat.

    Olen ajatellut viedä auton autotohtorille tutkittavaksi, mutta samalla rahalla (98euroa) saisi paljon osia alustaan, niin vähän mietityttää vielä. Osia olis tarkotus alkaa vaihtaa pääsiäisen jälkeen joten neuvot ovat hyvin tervetulleita.

    P.S. etupään raidetangoissa tai laakereissa ei ole väljää ja auton olen viemässä 4pyöräsuuntaukseen kunhan saan selvästi vaihtokuntoiset osat vaihdettua...

    EDIT: Lisätään nyt vielä sen verran, että auto on muuten erittäin miellyttävä ajaa ja olen ajatellut pitää sen vielä kauan ajossa, eli turhat "vie auto romikselle" -viestit voi jättää suoraan pois... kiitos
    Last edited by DaMonsta; 27-06-2006, 18:29.
    Käyttöautona -91 E36 316i
    Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by DaMonsta
    ...että auto on muuten erittäin miellyttävä ajaa...
    Aika paljon just ajamiseen vaikuttavia vikoja löytyy ja vielä senki jälkeen on "muuten erittäin miellyttävä ajaa"

    Alapallot varmaan syy etupään kolinoihin ja kuten sanoit, että ovat väljät niin vaihtoon. Kannattattaa katsoa myös peräpään puslat, searchilla löytyy juttua jos joutuu kääntään rattia kokoajan ja tuo mainitsemasi renkaan "periksi antaminen" kyllä viittaa peräpään pusliin.

    Sulla on vain tullu alustalle ns kilometrit täyteen. Paljo on mittarissa?

    ps. sit ku saat alustan kuntoon niin "perseelle lennät" ku huomaat ajotuntuman parantuneet relusti

    Comment

    • DaMonsta
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 69
      • Länsiuusimaa

      #3
      Originally posted by jam75
      Aika paljon just ajamiseen vaikuttavia vikoja löytyy ja vielä senki jälkeen on "muuten erittäin miellyttävä ajaa"

      Alapallot varmaan syy etupään kolinoihin ja kuten sanoit, että ovat väljät niin vaihtoon. Kannattattaa katsoa myös peräpään puslat, searchilla löytyy juttua jos joutuu kääntään rattia kokoajan ja tuo mainitsemasi renkaan "periksi antaminen" kyllä viittaa peräpään pusliin.

      Sulla on vain tullu alustalle ns kilometrit täyteen. Paljo on mittarissa?

      ps. sit ku saat alustan kuntoon niin "perseelle lennät" ku huomaat ajotuntuman parantuneet relusti
      Juu, kyllä se on miellyttävä ajaa... Vähän pehmeä fiilis kesäauton (-88 Pontiac Trans Am GTA) ja edellisen käyttöauton (Toyota Corolla -83 1.3) jäljiltä, mutta olen ajatellut laittaa jonkun pienen madallussatsin + iskarit varmaankin syksyllä...

      Juu alapallot (siis koko alatukivarret palloineen) menee varmaankin vaihtoon pääsiäisen tienoilla kun on yövuoroja ja kumminkin hiljasta töissä ni voi vaihtaa hyvin... Peräpään puslat menee vaihtoon kunhan löytyy jostain sopivan hintaset ja ohjeet miten vaihdetaan... (eli rupeen tutkimaan foorumin "arkistoja")

      Autolle on tullu kilsoja n. 280t ja vanhoja kuitteja osien vaihdoista löyty hanskalokerosta... Vois merkata ne ylös tänne kotona että milloin on viimeks mitäkin vaihdettu...
      Käyttöautona -91 E36 316i
      Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

      Comment

      • karhunen
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 490
        • Helsinki

        #4
        Etupään kolinoihin ja hakemiseen mahdollisuuksia ainekin ulommat alapallot ja kolinoihin osaltaan myös/tai kallistuksenvakaajan yhdystangot, eli ns. koiranluut.. Myös katkennut jousi aiheuttaa puoltamista, itsellä oli näin.. Ja samalla puolella myös alapallo väljä, kyllä sai ohjata vastaan..
        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
        Ex: E30 316i 04/'90
        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

        Comment

        • DaMonsta
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 69
          • Länsiuusimaa

          #5
          Originally posted by karhunen
          Etupään kolinoihin ja hakemiseen mahdollisuuksia ainekin ulommat alapallot ja kolinoihin osaltaan myös/tai kallistuksenvakaajan yhdystangot, eli ns. koiranluut.. Myös katkennut jousi aiheuttaa puoltamista, itsellä oli näin.. Ja samalla puolella myös alapallo väljä, kyllä sai ohjata vastaan..
          Jeps. pitänee pistää ne koiranluut vaihtoon kans ku ei oo hirveen hintaset kerran...

          Kesäautossa oli molemmilta puolilta edestä katkennu jouset (toiselta puolelta yks kierre ja toiselta puol kierrettä) ja sitä ei huomannu mitenkään ajossa ja inssiki huomas katsastuksessa vaan toisen... Tosin madallussatsi tuli heitettyy samalla siihen ja keula nous mutta kyllä sen vähän huomas ajossa että tuli parempi...

          Mutta pitää tutkia ne jouset tarkkaan ku purkaa etupäätä muuten...
          Käyttöautona -91 E36 316i
          Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

          Comment

          • DaMonsta
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 69
            • Länsiuusimaa

            #6
            Nyt on sitten varattu aika bemarin huoltoon alustatarkastusta varten. On muuten halvempi ku autotohtori

            26. päivä tulee tiedot että mitä kaikkee on hajalla/vaihtokunnossa.
            Käyttöautona -91 E36 316i
            Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

            Comment

            • DaMonsta
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 69
              • Länsiuusimaa

              #7
              Originally posted by DaMonsta
              4. Ajettaessa kuuluu satunnaisesti tasaisesti nopeuden mukaan kolisevaa/tärisevää ääntä. Äänen lähde yritetty paikallistaa kardaanin takaosaan. Kaveri kertoi että kardaanissa on jokin kumituki joka voisi pitää kyseistä ääntä, mutta tarkemmat selvitykset on kesken edelleen... vihjeet voisi auttaa.
              Tuohon ongelmaan hieman lisävalaistusta tai huomioita...

              Eli työmatkalla kun ajaa espoosta kehä 2->pohjoseen turunmotaria pitkin niin siinä on isohko mäki jota "kiivetessä" ääni kuuluu aina. Eli auton nousukulmalla on väliä! Pysäytin viimeksi mäen päällä auton ja katselin alustan takaa läpi, mutta mitään selvää sieltä ei näkynyt hämärässä. Lisäksi vaikuttaa siltä että ääni voisi tulla kuskinpuolen takarenkaan paikkeilta sittenkin, eikä kardaanin kohdalta... Kuvaillakseni äänetä enemmän niin kyseisessä nousussa voisi luulla että takavaimennin osuu asfalttiin vähän, mutta siitä ei ole kyse, koska vaimennin on paikoillaan...

              Mieleeni tuli se kun ystävälläni oli bemarin takajarrujen (muistaakseni rumpu) kanssa ongelmia (lukkiutu käsijarrulla niin ettei meinannut päästä liikkeelle + rusahtelevaa ääntä ajaessa) niin voisiko nyt olla samanlaisesta asiasta kyse? Eli rummussa olis jotain irrallaan??

              Jos joku haluaa kuunnella ääntä niin to-la iltoina (tällä viikolla) lähden töistä ja olen kyseisessä mäessä n. 19.30
              Käyttöautona -91 E36 316i
              Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Käytä se nyt kumminkin siellä suuntauksessa heti kun saat ne selvästi väljät paikat kuntoon. Samalla kyllä tsekkaavat raudoilla väännellen muutkin välykset ennenkuin pistävät mittalaitteet pyöriin kiinni.

                Comment

                • Jopi
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 374
                  • Oulu

                  #9
                  Mulla vastaavanlaisia ongelmia 325 e36 ajettu 260tkm. Osa puslista/heloista ja nivelistä uusittu puolen vuoden sisällä eikä vieläkään valmista tuu... Päätin sitte et pistän kaikki uusiks niin josko se asettus. V-loppuna pitäs ruveta purkaan...
                  Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                  e39 M5

                  Comment

                  • DaMonsta
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 69
                    • Länsiuusimaa

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Käytä se nyt kumminkin siellä suuntauksessa heti kun saat ne selvästi väljät paikat kuntoon. Samalla kyllä tsekkaavat raudoilla väännellen muutkin välykset ennenkuin pistävät mittalaitteet pyöriin kiinni.
                    Juu näin oli tarkotuskin tehdä, mutta tuo kohdan 4 ääni hämää vaan aika pahasti ku ei oo tietoo onko se vaarallinen vai harmiton... kallis vai halpa korjata...

                    Huomasin tänään aamulla töihin ajaessa ja rekkaa ohittaessa kun n. 70kmh vauhdista lähtee kiihdyttämään kolmosella n. 110kmh asti ni silloinkin kyseinen ääni kuuluu vähän aikaa.. (n. 5-10 sekunttia)

                    Ja kaikenlisäks tässä on töitä ennenku pääsee Laakkoselle viemään auton tutkittavaks niin että tulee reilusti yli 1000 kilsaa autolla "pakkoajoa"
                    Käyttöautona -91 E36 316i
                    Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                    Comment

                    • DaMonsta
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 69
                      • Länsiuusimaa

                      #11
                      Originally posted by DaMonsta
                      Eli seuraavanlaisii ongelmia autossa...

                      1. Rattia pitää kääntää kokoajan vähän oikealle, mutta välillä vähemmän ja välillä enemmän. Toisinsanoen ajaessa ei voi käytännössä herpaantua oikeen yhtään. Tosin se ei ihan kokoaikaakaan vispaa... Mahdollinen syy = alapallonivelet väljät (testattu että ovat väljät) ja alatukivarret on hankittu, mutta vielä ei oo ehditty vaihtaa alle.

                      2. Etuakselista kuuluu kuopissa kolinaa jostain. Liittyykö vähän väljiin alapalloihin?

                      3. Taka-akseli kun menee kuopista/töyssyistä niin apparin puolen rengas tuntuu luistavan ulospäin hyvinkin herkästi. Välillä tuntuu myös että taka-akselin apparin puoli antaa periksi taaksepäin koska joutuu välillä korjaamaan ohjausta kuopan jälkeen... Mahdollinen syy = kuskin puolelle on vaihdettu puslat auton myyjän toimesta, mutta apparin puolelle ilmeisemmin ei ole, voisiko johtua siitä?

                      4. Ajettaessa kuuluu satunnaisesti tasaisesti nopeuden mukaan kolisevaa/tärisevää ääntä. Äänen lähde yritetty paikallistaa kardaanin takaosaan. Kaveri kertoi että kardaanissa on jokin kumituki joka voisi pitää kyseistä ääntä, mutta tarkemmat selvitykset on kesken edelleen... vihjeet voisi auttaa.

                      5. Talvella havaittu, että auto lähtee huomattavan helposti vasemmalle kääntyessä heittämään perää kun taas oikealle käännyttäessä perää saa taasen "heittää" että se lähtee alta. Mahdollinen syy = pyöränkulmat pielessä?

                      6. Jarruttaessa huomaa auton selvästi lähtevän kääntämään oikealle sekä oikean etupyörän lukkiutuvan hyvinkin helposti. Jokin jarruista jäi myös jumiin vähäksi aikaa muutama päivä sitten. Mahdollinen syy = vanhat jarrunesteet ja palat.

                      Olen ajatellut viedä auton autotohtorille tutkittavaksi, mutta samalla rahalla (98euroa) saisi paljon osia alustaan, niin vähän mietityttää vielä. Osia olis tarkotus alkaa vaihtaa pääsiäisen jälkeen joten neuvot ovat hyvin tervetulleita.

                      P.S. etupään raidetangoissa tai laakereissa ei ole väljää ja auton olen viemässä 4pyöräsuuntaukseen kunhan saan selvästi vaihtokuntoiset osat vaihdettua...

                      EDIT: Lisätään nyt vielä sen verran, että auto on muuten erittäin miellyttävä ajaa ja olen ajatellut pitää sen vielä kauan ajossa, eli turhat "vie auto romikselle" -viestit voi jättää suoraan pois... kiitos

                      Noniin... nyt on sitten selvinny useimpia noista ongelmista...

                      1. Alapallot + taka-akselin tukivarsien etumaiset puslat rikkipoikki + oikea taka iskari päästäny tavarat pihalle + vasen etu jarrusatula jumissa -> laahaa pahasti.

                      2. Ei ole selvinny kunnolla.

                      3. Apparin puolen taka iskari päästäny tavarat pihalle.

                      4. Pakoputken kannakkeita irti. Putku ottaa kiinni perään kun notkahtaa vähän.

                      5. Taka-akselin tukivarsien etumaiset puslat rikkipoikki + apparin taka iskarista tavarat pihalla.

                      6. Kuskin puolen jarrusatula jumissa.

                      Korjauksia lähdetään tekemään rahatilanteen mukaan. Tähän mennessä hankittuna on alatukivarret + alapallot ja jarruihin uudet levyt, rummut, palat, kengät ja kuskinpuolelle käytetty satula ja apparin puolelle huoltosatsi jarrusatulaan. Vielä tarviis hankkii "koiranluut" ja etupään alatukivarsien takapuslat ni pääsis vaihtelemaan ekoja osia...

                      Eli autossa oli aikasta paljon vikaa, mutta osia vaihtelemalla niistä pääsee eroon...
                      Käyttöautona -91 E36 316i
                      Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                      Comment

                      • DaMonsta
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 69
                        • Länsiuusimaa

                        #12
                        Nyt on sitten vaihdettu osaa aikasta vitusti... ja ajotuntuma on ihan erilainen, vielä vähän tuuli ottaa välillä ja joutuu korjaamaan ajosuuntaa, mutta vanhat talvirenkaat mistä nastat poistettu saattaa olla syynä... Pito märälläkään ei oo mikään hyvä... Pitää ettiä uudet nasta(+kitka?)renkaat ens talveks ja joku kiva 17" aluvanne + rengassatsi...

                        Moottorille pitää viel jotain "pienii?" korjauksii tehä mutta varmaankin isoimmat hommat on jo tehty.

                        Ja kuten jam75 jo mainitsikin niin ajotuntuma on erinomainen vaikkakin häviää kesäautolle
                        Käyttöautona -91 E36 316i
                        Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎