Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 compact, eibach jouset ja vakioiskarit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    e36 compact, eibach jouset ja vakioiskarit

    Ostin tuossa juuri tuollasen otsikon mukasen auton ja siinä on ilmeisesti eibach madallusjouset ja näytti että olis vakioiskarit. (hanskalokerosta löyty joku eibach kirjanen/todistus) No iskarit tuntuu olevan vähä loppu ja tässä mietiskelin että minkähänlaiset olis viksuinta laittaa alle. Ei oikein oo kokemusta noista alustasarjoista ja budjetti ei varmaankaa salli nyt muuta ku pelkät iskarit. Mitä mieltä on asiantuntijat onko ihan kauhee vaihtoehto jos laittaa vaan uudet vakioiskarit alle noitten madallusjousien kanssa? Kattelin tuolta maahantuojan sivuilta ettei kompaktiin vissiin pelkkiä eibachin iskareita olis tarjolla.

    Toinen juttu vielä, että kun tollasessa kompaktissa on keskuslukko niin pitäskö sen toimia myös kontin lukkoon. Luulisin että on ihan alkuperänen k-lukko, mutta kontti ei siihen reagoi, joten onko mahollista että keskuslukko olis vaan ovissa. Ei huvittas turhan takia ruveta purkamaan ja selvittämään vikaa.

    On eka bemari meikäläisellä joten ei oo kovin tuttuja noi vehkeet vielä. malli on 316 ja vm.95. Aika yllättävää sinänsä ku japanilaisesta tohon vaihdoin, että autossa on abs-jarrut, muttei edes ratille minkäänlaisia säätöjä. Ilmeisesti bemareissa ei ihan hirveesti vakiovarusteita oo.

    Kiitos vastauksista jo etukäteen.
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Siinä on tehtaalla laitettu jo valmiiksi ratti oikeaan paikkaan.

    Paljonko noissa Eibacheissa on madallusta originaaliin verrattuna? Jos luokkaa 15-20 mm niin vakioiskareilla menee vielä, sen jälkeen kannattaa jo katsella esimerkiksi M-sport alustan iskareita.

    Huomaa sitten, että ainakaan taakse ei saa tunkea sedan tai coupe mallin iskareita! Ne on liian pitkät ja vääntää vetoakselit semmoseen kulmaan, että laakerien kestoikä on laskettavissa kuukausissa.

    Ja keskuslukon pitäisi ulottua myös takaluukkuun. Pura autoa sen verran, että sieltä näet sen takaluukun lukon. Siellä pitäisi olla kynsi, josta solenoidi vääntää lukkoa auki ja kiinni. (Näin ainakin sedaneissa)

    Comment

    • bimmerfanatic
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 402
      • somero

      #3
      bmw:ssa kuitenkin takaluukku kuuluu keskuslukon piiriin. mikä ei taida olla vakiovarusteena riisikupeissa.

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Originally posted by bimmerfanatic
        bmw:ssa kuitenkin takaluukku kuuluu keskuslukon piiriin. mikä ei taida olla vakiovarusteena riisikupeissa.
        Taitaa olla.

        Comment

        • roadster
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 133

          #5
          Terve. Mulla oli muutama vuosi sitten kans BMW 316i compact -95. Asennutin siihen hälyttimen/keskuslukon. Muistaakseni toimi kai vaan etuovilla. Takaboksia kun ei juuri tullut availtua kun siä oli musavehkeitä.

          Mulle laitettiin AC Schnitzerin jouset, madallus muistaakseni 3 senttiä. Sit mul oli 8"x17" tuuman vanteet, renkaina 225/45. Ihan hyvännäköset oli. Vähän kun tiputtaa compactia ja hommaa isommat vanteet, näyttää ihan hyvält.
          E36 320iA Coupe, vm.-92

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 552
            • Espoon haja-asutus

            #6
            [QUOTE=kompaktie36]Ostin tuossa juuri tuollasen otsikon mukasen auton ja siinä on ilmeisesti eibach madallusjouset ja näytti että olis vakioiskarit. (hanskalokerosta löyty joku eibach kirjanen/todistus) No iskarit tuntuu olevan vähä loppu ja tässä mietiskelin että minkähänlaiset olis viksuinta laittaa alle. Ei oikein oo kokemusta noista alustasarjoista ja budjetti ei varmaankaa salli nyt muuta ku pelkät iskarit. Mitä mieltä on asiantuntijat onko ihan kauhee vaihtoehto jos laittaa vaan uudet vakioiskarit alle noitten madallusjousien kanssa? Kattelin tuolta maahantuojan sivuilta ettei kompaktiin vissiin pelkkiä eibachin iskareita olis tarjolla.



            Etupäähän menee sama iskari kuin neli- ja kaksioviseen. D&W:ltä löytyy poistohinnalla (90 e/kpl) Sachs Performancen etuiskareita (n. 15-20 mm lyhyempi isku, samat kuin Sachsin täyssarjassa). Itse tilasin just' tuollaiset korvaamaan wanhat samanlaiset Sachsin sarjasta. Ovat ihan kohtuullisen toimivat - tosin eivät ole ikuiset niin kuin ei mitkään varsin voimakkaalla puristusvaimennuksella olevat iskarit. Konin Sport olisi toki myös hyvä tai parempi oikeastaan, mutta nyt hinta ratkaisi - Koneista saisi varmaan maksaa ainakin tuplat. Wanhaan käyttövessaan budjettiratkaisu...

            Takaiskarit on mitoitukseltaan samat kuin E30:ssä (Esim. aikanaan Sachsin alustasarjoissa oli ihan sama iskari E30:een ja E36 Compactiin. Samoin Konin katalogissa on ihan samoja iskareita molempiin.). Sachsin iskareita ei sinne enää saa, joten laitoin omaan nyt Konin Sportit taakse (ne M-alustan kanssa tarkoitetut, olikohan 30 mm lyhyempi isku. 80-2641 Sport). Nuo tuli nyt ihan Suomesta, kun tarvitsin sattumalta heti ja vanhat oli aivan finaalissa öljyjen jo ulostuessa. Noista saa Suomessa maksaa suuruusluokkaa 200-250 e/pari - Motoralin listahinta on jotain 130+ e/kpl.

            Uskoisin, että Sachsin alustasarjan jouset on aika lähellä mitoitukseltaan noita Eibacheja (madallus n. 30-35 mm ja varmaan jousivakioiltaankin), joten kamalan paljoa tuskin pieleen voi mennä, jos käyttää Sachsia, Konin Sportia tai Bilsteinia (oliko se nyt Sprint se madallatuille tarkoitettu?) tai jotain muuta, joka on tarkoitettu hieman madalletulle. Itse asiassa varmaan mikä vaan, jonka väitetään toimivan vaikka M-alustan kanssa, toimii myös noiden Eibachien kanssa.

            Vakioiskareita en vaivautuisi kuitenkaan pistämään. Vaikka ne siellä joten kuten kestäisivätkin (tai sitten eivät), niin ajettavuuden kannalta yhdistelmä matala (ja joka tapauksessa jäykempi kuin vakio) jousi ja löysä iskari on perin huono. Mielummin vaikka vakioalusta sitten, ellei nyt ole pelkän ulkonäön perään.

            E

            Comment

            • MoMMo
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 183
              • Deutschland

              #7
              Joo yhdyn lassiin, osta bilsteinit, mulle tulossa juuri nuo samaiset iskarit, ja kaikki kaverit kehunut niitä.
              Autot Saksasta
              www.blauweiss.fi

              ex: 725tds- e38 -97
              ex: 318iS e36 -92

              Comment

              • Jamperi
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 589
                • Tampere

                #8
                Ite taililin juuri omaa compactii saksasta H&R:n Cup Kit:n 35/15 madalluksilla. Koko paketti himaan maksoi 405e koko sarjalle, joten ei ainakaan hinnalla pilattu (Nyt tosin näyttää että tuon sarjan hintaa on nostettu ~20e, ja kuljetukset suomeen maksoi 24e, joten siitä voi laskea loppukustannukset tuolta tilattuna). Foorumilta hakemalla H&R ei juuri negatiivisia kokemuksia vastaan tule, joten uskon että hankinta ei ainakaan mettään mene jos ko. merkin valitset.

                Nyt on H&H:n sarja alla ja oikeasta madalluksesta ei ole mitään tietoa, joten saas nähä tuleeko liian korkea ja pitää laittaa jouset samantien uusiksi.

                ALPINA B3 3.3 Coupe #211
                ex. BMW 318 TI Compact -96 H&H Msport

                If you can see Chuck Norris, he can see you. If you can't see Chuck Norris you may be only seconds away from death.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎