Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Automaattilootan kestävyys?? (325/328)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    E36 Automaattilootan kestävyys?? (325/328)

    Elikäs haen tällaisia pelejä (Coupe) itselleni ja muutamia tarjouksia olen saanut/löytänyt. Osa bemuista on tomaatti laatikolla, ja itselleni voisi sopia myös tomaatti, PAITSI pelottaa nää mahdolliset korjaukset. Onko Bemun tomaattiloora luotettava/leviääkö se kovinkin helposti. Millä takistan laatikon toiminnan. Yksi vihje on ilmeisesti se, että mikäli autossaoleva vakionopeudensäädin ei pysy päällä/toimi on syytä epäillä laatikon toimintaa. Onko muita?? :roll:
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Re: E36 Automaattilootan kestävyys?? (325/328)

    Originally posted by Kilpuri
    Elikäs haen tällaisia pelejä (Coupe) itselleni ja muutamia tarjouksia olen saanut/löytänyt. Osa bemuista on tomaatti laatikolla, ja itselleni voisi sopia myös tomaatti, PAITSI pelottaa nää mahdolliset korjaukset. Onko Bemun tomaattiloora luotettava/leviääkö se kovinkin helposti. Millä takistan laatikon toiminnan. Yksi vihje on ilmeisesti se, että mikäli autossaoleva vakionopeudensäädin ei pysy päällä/toimi on syytä epäillä laatikon toimintaa. Onko muita?? :roll:
    Jaa-a, mitä itse tiedän, niin suurin osa taitaa olla ZF.n lootia ja ihan kestäviä sellaisia. Ei pitäisi olla mitään suurempia "lastentauteja" tiedossa.

    Comment

    • hate79
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 485
      • Iisalmi

      #3
      Itselle tuli vuosi sitten tomaattia hankittua ja nyt on tullu ajeltua noin 35 tkm ja hyvin on toiminut. Heti kun auton ostin vaihdoin laatikkoon (ja muihinkin paikkoihin) öljyt, muuta huoltoa ei vielä ole tarvinnut.

      Ostaessa kannattaa keskittyä tarkkailemaan kuinka laatikko vaihtaa, eli tapahtuuko epämääräisiä nykimisiä jne. Kakkoselta kolmoselle laatikon vaihtaessa "näkyy viat" helpoiten. Ja tottakai kick-down testit kannattaa tehdä.

      Sami tuossa opasti minua huollattamaan laatikkoa siten, että laatikon öljysihti kannattaa puhdistaa seuraavassa öljynvaihto-operaatiossa. Sihti kerää vaihteistosta irronneen metallipölyn ja sihdin tukkeutuminen aiheuttaa vaihteiden vaihdossa nykimistä. Vielä ei onneksi itsellä nykimisisä esiinny vaan meno on tasaista..

      Jospa tuosta jotakin apua olisi?
      540ia m-sport touring -98
      Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15240
        • Ajamisen Iloa

        #4
        voin suositella! Varmaan 328:n vääntö + tomaatti ois optimaalinen, ei sikäli kyllä tällä 325kin kerkiää ja hyvin.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          BMW:ssä aikoinaan käytetty 3 -pykäläinen ZF3HP... oli kestävä. Jopa "luodinkestäväksi" haukuttu.

          Seuraava uudempi laatikko, 4 -pykäläinen ZF4HP22 olikin sitten jo täysi susi. Toki se ei ole BMW:n vika, iskivät vain kätensä paskaan. Samaa laatikkoa samoilla ominaisuuksilla käytettiin myös muissakin automerkeissä, samoin tuloksin. Ensimmäinen kytkinpakka, eli "kytkinpakka A" leviää johtuen suunnitelu bugista. Sitä yritettiin korjata myöhemmin valmistetuissa yksilöissä, jotenkuten onnistuenkin.

          Sitten tuli ZF5HP..., eli 5 vaihteinen. Vanhasta viisastuneena, BMW muutti sen nimityksen, A5S.... . Ettei ZF:n huonomaine karkottaisi asiakkaita. A tarkoittaa automaattia, 5 vaihteiden määrää ja viimeiset 3 digittiä vääntökestävyyttä. Eli A4S340 on 5 pykäläinen, 340Nm kestävä loota.

          ZF5HP... onkin sitten jo huomattavasti parempi kuin ZF4HP... . Sekä toiminnaltaan että (mikä tärkeintä) KESTÄVYYDELTÄÄN. Mutta mikään ei kestä jos ei sitä huolla, tai jos on öljyt vähissä.

          Henk.koht. en koskisi autoon pitkällä tikullakaan jos siinä on ZF4HP22. Tai korkeintaan jos on kuitit siitä että se on rempattu vast'ikään. ZF5HP tai 6HP onkin ihan toinen juttu.

          t: Timo

          Comment

          • ricochet
            Newbiemmer
            • Jun 2004
            • 9

            #6
            Itselleni on tulossa -93 320iA, olisin myös ollut kiinnostunut millainen laatikko kyseisessä autossa on siis toimintansa ja kestävyytensä puolesta.
            E90 318D LCI -09
            ---EX---
            E46 320d -05
            E36 320ia -95

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15240
              • Ajamisen Iloa

              #7
              voiko mun E36 olla 6-lovinen automaatti aski? Se on 95mallisarjaa ja tuntuu kuin pykäliä olisi todellakin 6?
              :shock:
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • Back to BMW
                Bimmer Rookie
                • Sep 2003
                • 54
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by remotion
                voiko mun E36 olla 6-lovinen automaatti aski? Se on 95mallisarjaa ja tuntuu kuin pykäliä olisi todellakin 6?
                :shock:
                Käsittääkseni viittaat tapahtumaan, jossa suurimmalla vaihteella ajettaessa aski "kytkeytyy kiinteäksi" eli tuossa 80 paikkeilla kytkin ei enää luista. Tuntuu vähän niin kuin huomaamaton vaihtaminen isommalle (eipä noita vaihtamisia kyllä paljon normaaliajossa muutoinkaan huomaa), kierrokset putoaa jonkin verran.

                BtBMW
                E38 728iA 12/98

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  tihuovinilta kysyisin, että miksi niin monet autotehtaat käyttivät ZF4HP22 laatikkoa toistakymmentä vuotta, vaikka siinä on näkemyksesi mukaan suunnitteluvirhe? Bemarillakin oli laatikko käytössä n. 1981-1993, niin miksi ne ei vaihtanut laatikkotoimittajaa jos ZF oli susi? Luulisi että 12 vuoden aikana olisi selvinnyt että ei sillä mitään tee? Entä miksi se väittämäsi suunnitteluvirhe oli niin iso ettei sitä saatu 12 vuoden aikana korjattua kokonaan? Ja missä kohtaa ne parannukset tuli, eli minkä ikäisiin laatikoihin voi luottaa edes jossain määrin? Mitä ne muutokset ylipäätänsä olivat? Miksi BMW ja monet muut autonvalmistajat luottivat sitten ZF:n uudempaan tuotokseen jos ne ei edellistäkään loovaa osanneet tehdä kunnolla?

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #10
                    Hp22 ainakin ETK:n mukaan ollut samoilla sisuskaluilla käytössä 316-3.5L asti ja siitä eteenpäin samoissa kuorissa hiukka eri hiluja aina 850i asti eli jos rupee väsymään, eiköhän noita sisuskaluja saa ihan kohtuudella päiviteltyä .... Tuostahan on ollut myös se elektronis-hydraulisella ohjauksella varustettu loota ZF4 HP22 EH..ja ainakin 3500km jälkeen en näe mitään haukkumisia. Suurin osa varmaan leviää öljyn puutteeseen yms. huollon laiminlyönteihin. Kyseiset sisuskalut olleet käytössä mm. 635Csi:ssä joten ihan paskaks en menis heti haukkumaan..
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #11
                      [quote="hate79"]
                      Sami tuossa opasti minua huollattamaan laatikkoa siten, että laatikon öljysihti kannattaa puhdistaa seuraavassa öljynvaihto-operaatiossa. Sihti kerää vaihteistosta irronneen metallipölyn ja sihdin tukkeutuminen aiheuttaa vaihteiden vaihdossa nykimistä. [quote]

                      Juttelimpa tuossa osia tilatessa myös BMW huollon kanssa noista automaateista ja sieltä tuli aika jyrkkää kommenttia...Ei kuulemma kannata paljon peseskellä (enkä edes maininnut tuosta pesusta mitään vaan ihan ite oma-aloitteisesti se kommentoi asiaa..!!) kun paskat lähtee sihdistä liikkeelle.....Hinta tuolle suodattimelle on n.30e joten itse ainakin vaihdan ihan uuden. Kuulostaahan tuo järkevältä kun se kerran on ns. "keräävä" metallisihti. Voi hyvin ymmärtää ettei kaikkea saa pesemällä pois ja ainakaan peineilmaa en menis työntämään siihen. Öljynvaihtoväli kunnon synteettisillä öljyillä lootalle on 40 000km/ jos esim. avo joka seisoo talvien yli niin n. 2-3.v välein ois suositeltua myös..
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • hate79
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 485
                        • Iisalmi

                        #12
                        Suutari:

                        Aivan, tottakai uutta sihtiä tilalle. Lähinnä tuossa viestissä oli tarkoitus tuoda tuommoisen sihdin olemassa olo esille.
                        540ia m-sport touring -98
                        Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

                        Comment

                        • nut
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1613
                          • Vaasa/Kauhajoki

                          #13
                          Originally posted by pmv
                          tihuovinilta kysyisin, että miksi niin monet autotehtaat käyttivät ZF4HP22 laatikkoa toistakymmentä vuotta, vaikka siinä on näkemyksesi mukaan suunnitteluvirhe? Bemarillakin oli laatikko käytössä n. 1981-1993, niin miksi ne ei vaihtanut laatikkotoimittajaa jos ZF oli susi? Luulisi että 12 vuoden aikana olisi selvinnyt että ei sillä mitään tee? Entä miksi se väittämäsi suunnitteluvirhe oli niin iso ettei sitä saatu 12 vuoden aikana korjattua kokonaan? Ja missä kohtaa ne parannukset tuli, eli minkä ikäisiin laatikoihin voi luottaa edes jossain määrin? Mitä ne muutokset ylipäätänsä olivat? Miksi BMW ja monet muut autonvalmistajat luottivat sitten ZF:n uudempaan tuotokseen jos ne ei edellistäkään loovaa osanneet tehdä kunnolla?
                          Kyllä siinä tosiaan on tehty moka, paineistaa just ton kytkinpakka A:n myös sillon kun ei pitäs. Ts. esim. N:lle kytkettynä pakka on kuitenki osittain paineistettuna ja luistaa.

                          Tietenkään se pakka ei hajonnu heti ekana viikkona eikä ensimmäisenä vuotenakaan vaan vikoja alko ilmestyä vasta jonkun ajan kuluttua laatikon tulosta. Sittenhän noita tiivisteitä muutettiin ja jotain muuta (en nyt muista mitä) tehtiin, jolla tilanne vähän parani.

                          Noitahan on tosiaan käytetty todella monissa autoissa ja varmin tapa tuhota loota on kierrättää N päällä, mm. pakokaasutesteissä näitä menny paskaks.

                          Oireita tosta on muun muassa se jos auto vapaalla ei pysy paikallaan vaan haluaa madella eteenpäin.
                          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎