Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylmänä nakuttava e36, missä vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niina_T
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 16
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by peeämwee
    Eli mulla oli M40 koneessa katkennut hydr nostaja joka nakutti välillä. Aika kovaakin oli toi nakutus välillä. Vaihdatin nostajat, tuli lisää tehoa kun venttiilit aukes kokonaan. Vaihdoin myös keinuvivut ja håppsan, johan toimi taas hyvin. Ei niitä olis tarvinnut vaihtaa mutta ei vaan kestänyt kuulla nakutusta varsinkaan kovemmissa nopeuksissa.

    Kummastakin toimenpiteestä nakutus väheni huomattavasti.

    Mun peli oli silloin menty 300 tkm. Noissa m40 koneissa vaikuttaa olevan aika yksilökohtaista milloin venttiili oktetti aloittaa säestyksensä.
    OK. Oliko kalliskin sitten toi nostajien ja keinuvipujen vaihto...? Toi on niin outo, äsken tulin just pihaan, ja ei koko matkalla taas pitäny minkäänlaista ääntä..

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by Niina_T
      Toi on niin outo, äsken tulin just pihaan, ja ei koko matkalla taas pitäny minkäänlaista ääntä..
      ---> Ei kannata missään nimessä ainakaan konetta avata tuon takia. Tämä kannattaa sitten vasta kun nakutus on taukoamatta jatkuvaa ja häiritsevän kovaäänistä. Fortea voi koittaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä ja katsoa mitkä öljyt koneeseen laittaa. Monen koneen kohdalla on todettu että joillain öljyillä naputtaa ja joillain ei, eli ei muutakuin kovaa ajoa ja hyväksi todetut laatuöljyt seuraavassa öljynvaihdossa sisään ja säännölliset öljynvaihdot myös jatkossa... (Suositellaan nyt vaikkapa tuota kaikkien kehumaa Castrolin 5W-40 GTX Magnatec:iä).

      Turha tuosta on sen enempää huolta kantaa. Itseähän tuo tietysti häiritsee kun tietää että se silloin tällöin naputtelee... Mutta kyseessä on todellakin enemmän ominaisuus kuin vika, ja kun nakutus on sinulla vielä noinkin satunnaista niin ollaan asteikossa kohdalla "erittäin lievä tyyppiominaisuus", eli nou hätä...
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Niina_T
        Newbiemmer
        • Apr 2006
        • 16
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by Gonzalez
        ---> Ei kannata missään nimessä ainakaan konetta avata tuon takia. Tämä kannattaa sitten vasta kun nakutus on taukoamatta jatkuvaa ja häiritsevän kovaäänistä. Fortea voi koittaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä ja katsoa mitkä öljyt koneeseen laittaa. Monen koneen kohdalla on todettu että joillain öljyillä naputtaa ja joillain ei, eli ei muutakuin kovaa ajoa ja hyväksi todetut laatuöljyt seuraavassa öljynvaihdossa sisään ja säännölliset öljynvaihdot myös jatkossa... (Suositellaan nyt vaikkapa tuota kaikkien kehumaa Castrolin 5W-40 GTX Magnatec:iä).

        Turha tuosta on sen enempää huolta kantaa. Itseähän tuo tietysti häiritsee kun tietää että se silloin tällöin naputtelee... Mutta kyseessä on todellakin enemmän ominaisuus kuin vika, ja kun nakutus on sinulla vielä noinkin satunnaista niin ollaan asteikossa kohdalla "erittäin lievä tyyppiominaisuus", eli nou hätä...
        kiitos "lohdutuksesta" ja neuvoista taas ..niin hyvät öljyt meinasin siihen nyt vaihdattaa, ja oon ittekki kuullut että just tuota öljyä näihin suosittelevat

        Comment

        • samE36
          Bimmer Rookie
          • Jul 2003
          • 69

          #19
          Moro,

          Kyllä tuo kuulostaa nokka-akselin ja nostajien vaihdolta. Omistin joku aikaa sitte vastaavanlaisen tapauksen. E36 318i vm.1992 ajettu 125tkm ja samanlainen naputus kuului aina välillä.

          Vein auton takuuhuoltoon, koska ostin auton liikkeestä. Ensin eivät meinanneet tehdä kuin forte käsittelyn ja uudet öljyt, mutta olin kovana tuon kans. Samaan syssyyn meni myös kytkin takuuna, koska vaihteistosta kuului paikallaan "hurinaa".

          Remontin jälkeen auto pelas kuin unelma. Hintaa en tiedä tarkasti, mutta epäilen sen olleen lähempänä 1000eur.


          Isot pojat kertoivat, että nokka-akseli ja nostajat kuluvat tavallista nopeemmin jos on vanhahko auto jolla ajetaan harvoin. Öljyt valuu aina alas eikä voitele konetta heti käynnisyksessä.

          Että semmosta
          Sami (E36 318i)

          Comment

          • Niina_T
            Newbiemmer
            • Apr 2006
            • 16
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by samE36
            Moro,

            Kyllä tuo kuulostaa nokka-akselin ja nostajien vaihdolta. Omistin joku aikaa sitte vastaavanlaisen tapauksen. E36 318i vm.1992 ajettu 125tkm ja samanlainen naputus kuului aina välillä.

            Vein auton takuuhuoltoon, koska ostin auton liikkeestä. Ensin eivät meinanneet tehdä kuin forte käsittelyn ja uudet öljyt, mutta olin kovana tuon kans. Samaan syssyyn meni myös kytkin takuuna, koska vaihteistosta kuului paikallaan "hurinaa".

            Remontin jälkeen auto pelas kuin unelma. Hintaa en tiedä tarkasti, mutta epäilen sen olleen lähempänä 1000eur.


            Isot pojat kertoivat, että nokka-akseli ja nostajat kuluvat tavallista nopeemmin jos on vanhahko auto jolla ajetaan harvoin. Öljyt valuu aina alas eikä voitele konetta heti käynnisyksessä.

            Että semmosta

            Auts! nyt tuli aika painavaa tekstiä.. :/

            Comment

            • advance
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1689

              #21
              Höpö höpö ajelehan menemään vaan mulla on ollu noita ja niillä on aina ajettu moniasteella ja ne on ääntäny mutta ei ole menoa haitannut ja kummassakin on ollut pitkälti yli 300tkm lasissa eikä ole mitään muuta kun remmejä vaihettu. Ei niitä ehjiä moottoreita kannata purkaa, se ei varmasti minkään sortin käsittely tai öljy poista pidemmän päälle tuota ongelmaa se vain on tyyppivika näissä. Pittää moottorin tervassa ja nesteessä niin kyllä kestää ja muutaman hihnan siinä sivussa panee.

              Comment

              • Niina_T
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 16
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by advance
                Höpö höpö ajelehan menemään vaan mulla on ollu noita ja niillä on aina ajettu moniasteella ja ne on ääntäny mutta ei ole menoa haitannut ja kummassakin on ollut pitkälti yli 300tkm lasissa eikä ole mitään muuta kun remmejä vaihettu. Ei niitä ehjiä moottoreita kannata purkaa, se ei varmasti minkään sortin käsittely tai öljy poista pidemmän päälle tuota ongelmaa se vain on tyyppivika näissä. Pittää moottorin tervassa ja nesteessä niin kyllä kestää ja muutaman hihnan siinä sivussa panee.

                Niin otappa nyt selvää onko "vika" sitten nostajissa, nokka-akselissa, auttaako öljy/forte, onko se ominaisuus/tyyppivika... yksilöitä kaikki. Mutta niin kuin sanoit, niin ei ajoa kuiteskaan haittaa ne öljyt nyt pitää vaihtaa muutenkin, ja ei se forte -käsittelykään varmaa pahaa tee.. monella kuitenkin kuulemma auttanu, mut en nyt meinannu mitään sen suurempaa..
                Kiitos taas kaikille vastauksista

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Nokka-akseliin ja nostajin pohjiin pientä karheutta 400-vesihiomapaperilla sekä CRC:llä ja naputukset häviää...ainakin useimmista koneista...

                  Comment

                  • advance
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1689

                    #24
                    Pitäs kyllä tehdä joku m40 FAQ johon koottas yhteen kansiin tämä kaikki tieto, kuitenkin joka viikkoinen kysymys asiasta tulee.

                    Vaihda vain ne öljyt ja tee vain se forte käsittely, vaikka en jaksa uskoa että, kyseinen käsittely pidemmäksi aikaa mitään poistaa.


                    Kokeileppas laita kolmonen pesään ja anna huilata ja jos kiertää iloisesti rajoittajalle n.6500rpm niin no problem, mutta jos tyssää johonkin 5000-5500rpm niin nokka voi hyvinkin olla kulunu huonoksi, mulla teki itellä noin ja nokassa se oli, en kyllä noilla kilsoilla usko nokassa olevan kovin kummosta.

                    Comment

                    • Niina_T
                      Newbiemmer
                      • Apr 2006
                      • 16
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by advance
                      Pitäs kyllä tehdä joku m40 FAQ johon koottas yhteen kansiin tämä kaikki tieto, kuitenkin joka viikkoinen kysymys asiasta tulee.

                      Vaihda vain ne öljyt ja tee vain se forte käsittely, vaikka en jaksa uskoa että, kyseinen käsittely pidemmäksi aikaa mitään poistaa.


                      Kokeileppas laita kolmonen pesään ja anna huilata ja jos kiertää iloisesti rajoittajalle n.6500rpm niin no problem, mutta jos tyssää johonkin 5000-5500rpm niin nokka voi hyvinkin olla kulunu huonoksi, mulla teki itellä noin ja nokassa se oli, en kyllä noilla kilsoilla usko nokassa olevan kovin kummosta.
                      Juuh pitää kokeilla... hei onko muuten muistikuvaa miten arvokasta on tuo auton käyttö siel forte käsittelys..?

                      Comment

                      • easy_ac
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 452
                        • Tampere

                        #26
                        paljon tuo on kilometrejä nähny ?

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #27
                          Originally posted by Niina_T
                          Juuh pitää kokeilla... hei onko muuten muistikuvaa miten arvokasta on tuo auton käyttö siel forte käsittelys..?
                          Purkki sitä forte ainetta on 25€ ja sitten päälle öljynvaihto. Searchilla löydät paljon asiaa aiheesta. Tuo fortekäsittely kannattaa öljynvaihdon kanssa kyllä tehdä itse jos vaan mahd. koska konetta pitää käyttää 30 min aineen kanssa.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • Niina_T
                            Newbiemmer
                            • Apr 2006
                            • 16
                            • Joensuu

                            #28
                            Originally posted by easy_ac
                            paljon tuo on kilometrejä nähny ?
                            179 tuhatta, pitäis pitää paikkaansa, suomi auto.

                            Comment

                            • peeämwee
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1823
                              • I sink hell

                              #29
                              Mun mielestä bemu-osassa oli tarjous nokka+nostajat+keinuvivut 500€.

                              on kyllä vähän vaikea uskoa että se nokka olisi loppu noilla kilsoilla, avaamalla selviää.

                              paras on varmaan se forte ja kääntää stereon nuppi kaakkoon kun ajaa

                              Mä huomasin ongelman mun autossa kun se ei 5. vaihteella kulkenut kun 150 ja "tärisi & puuskutti", siis kävi epätasaisesti juuri siinä 150 km/h:n kieppeillä.
                              Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                              Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                              A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                              http://velkakello.fi/

                              Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                              Comment

                              • Arnolds
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3310
                                • Kajjjaani

                                #30
                                No niin mitä tähän lisäis, no itsellä oli 318i -92 ja samat oireet. Sitten kyllästyin ja vein auton huoltoon, eli vaihdetaan nostajat. Ei muuta kuin venakoppa irti ja vot sieltä sitten löityi se nokka-akseli mikä oli sitten kulunut jo kuopille samoin oli keinujen laita. Eli vie se mylly tarkastukseen mahdollisimman pian. Ai miksi no tulee katottua onko nokka ja keinut kuluneet. Jos ovat kunnossa selviät niiden nostajien vaihdolla.
                                Itse ostin kaikki osat KL-varaosasta ja kustannukset kaikkine töineen jäi alle sen mitä olisi pelkät osat maksaneet merkkiliikkeessä. En tarkaan muista mutta hinta oli töineen alle 500€, muistaakseni.
                                F26 xDrive20d TwinPower

                                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎