Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 omituinen käyntihäiriö SELVITETTY!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • redstone
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 59
    • Vantaa

    E36 328 omituinen käyntihäiriö SELVITETTY!

    No niin searchillä käyty tämä ilta tsekkailemassa foorumit läpi ja luultavasti kyseessä ilmanmäärämittari tai lambda.

    Tässä ongelma eli:
    Vaihdoin tulpat+ilmansuodattimen+öljyt+öljynsuodattimen ja muutaman päivän jälkeen alkoivat ongelmat.

    Liikennevaloissa D-vaihde asennossa kierrokset noin 600 joka on ok mutta kierrokset heittelevät 400-600 välillä ja auto tuntuu sammuvan. No normaali ajossa ei kuitenkaan mitään. Samoin jos auto nykii seistäessä D-asennossa ja sitten vaihdettaessa P:lle tai N:lle nykiminen loppuu.

    Nyt sama ongelma on koko ajan ja 90km/h vauhdissa alkaa nykiminen uudelleen.

    Eli jotain on mennyt paskaksi ja näemmä lambda tai ilmamääräanturi.. tuskin tämä nyt tulpista kuitenkaan johtuu??? Alkuperäisissä tulpissa yksi tulppa oli sytytyspäästä nelikärkinen ja loput 2-kärkisiä. Laitoin motonetin ngk-tulpat.

    Heitin jo vanhat tulpat nevadaan joten ei pysty niitä nyt kokeilemaan.

    Kilometrejä on 123tkm ja vuosimalli 1995. Auto 328 ja Saksantuonti. Kilsat 100% ok ja huollettu bemarilla aina.

    Katsastuksessa HC-arvo oli 100-130 mutta läpäisi kuitenkin 100 arvolla

    Kiitoksia korjausehdotuksista jo etukäteen. Auto menee jossain vaiheessa vika testeihin kun ehdin sen viedä.
    Last edited by redstone; 09-06-2006, 17:45.
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Lambda se taitaa olla tullut tiensä päähän, noi HC arvotkin viittaisi vähän siihen suuntaan. Hae esim. Motonetistä alkuperäistä vastaava Boschin lambda liittimellä. Maksaa vähän enemmän, mutta toimii sitten ainakin seuraavat 150tkm.... ehkä...
    Last edited by antti79; 05-06-2006, 05:43.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • draiveri
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 42

      #3
      Nimenomaan EHKÄ ja vieläpä ISO semmoinen

      Itsellä auto parisen vuotta ollut ja kolmas lambda menossa. Kummankin vuoden katastuksessa arvot persiillään vaikka kummassakin ollut uusi, korkeintaan muutaman tuhatta ajettu, lambda mutta silti pakokaasuarvot persiillään. Eka kerran kun lambda jouduttiin vaihtaan, niin syynä se, että jännite ei suinkaan pirtänyt sellaista sinimuotoista käyrää niin kuin pitäisi vaan saattoi minuutinkin piirtää tasaista ja sitten tehdä yhden 'koukeron' jne...

      No eipä se vaihdettu lambda näköjään kestänyt edes seuraavaan katsastukseen vaan nyt kun käytin tietokoneen nokassa niin jännitevaihtelu oli enää 0,4 voltin luokkaa kun pitäisi siis olla 1, eikö niin? (siis sahata väliä 0-1V)

      Ja taas meni vaihtoon...ja meni kuin menikin sen jälkeen katsastuksesta läpi...

      Sen verran vielä lisään, että en ole varma johtuiko tuo pakokaasuarvojen kuntoon saaminen pelkästäään lambdasta. kertoivat huollossa myös, että sekä ilmamassamittarin ja kaasuläpän asentotunnistimen arvotkin oli jotenkin ihmeellisesti pätkineet ja johtojen heiluttaminen ja veivaaminen oli sitten vaikuttanut niiden toimimiseen kunnolla. Suosittelivat, että kuoria johtoja(tai siis tarkemmin sanoen niitä johtoja minkä sisällä nämä itse ohkasemmat signaalipiuhat kulkevat) noin kymmenen sentin matkalta liittimestä päin katsoen ja tarkastaa ettei ole mitään rispaantumaa tai kosketushäiriöitä missään, mutta kun näin tein niin ei voinut kuin todeta että priimakunnossa olivat kaikki liittimiä myöten. Vielä liittimiin kunnon suihkeet sähköspraytä perään varmuuden varmistamiseksi. Nyt on itsellä seuraavana vuorossa ite MAF:in uusiminen. Jotain tässä on yritettävä
      Last edited by draiveri; 05-06-2006, 02:49.

      Comment

      • -=DmR=-
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 152
        • Mikkeli

        #4
        Ennen kun menette aina ostamaan sen uuden lambdan "rikkinäisen" tilalle, niin kokeilkaa polttaa siitä "rikkinäisestä" pillillä karstat pois, niin saatatte huomata että teillä on taas täysin toimiva anturi. Pari anturia on tullu näin "korjattua". Eipä siinä mitään ainakaan häviä..
        BMW 520d F11 LCI

        Comment

        • redstone
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 59
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by -=DmR=-
          Ennen kun menette aina ostamaan sen uuden lambdan "rikkinäisen" tilalle, niin kokeilkaa polttaa siitä "rikkinäisestä" pillillä karstat pois, niin saatatte huomata että teillä on taas täysin toimiva anturi. Pari anturia on tullu näin "korjattua". Eipä siinä mitään ainakaan häviä..

          Mites muuten tuo lambda, että jos se on ollut mulla paskana jo katsastuksessa niin miten sitten lambda-arvo oli ok? Ainoastaan hc-koholla.

          Taidanpa irroittaa anturin irti ja putsata sitä, ehkäpä vika korjaantuu.

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Originally posted by redstone
            Mites muuten tuo lambda, että jos se on ollut mulla paskana jo katsastuksessa niin miten sitten lambda-arvo oli ok? Ainoastaan hc-koholla.

            Taidanpa irroittaa anturin irti ja putsata sitä, ehkäpä vika korjaantuu.
            Eikös se lambda arvo siellä katsastuskonttorilla ole ihan laskennallinen arvo, eli ei ne sen lambdan oikeasta "sielunelämästä" mitään tiedä.
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • draiveri
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 42

              #7
              Joo on tullut DMR kokeiltua tosiaan tuotakin keinoa. Siis, että pillillä poltetaan. En tiedä sitten menikö liian kuumaksi kun kävi ihan punasena, mutta lähtihän ainakin karstat, jos nyt edes semmoista juuri oli.

              Joka tapauksessa olin ensin, että hei tämähän toimii, mutta muutaman kymmenen kilsaa ajettuani palasi taas 'normaaliksi' humpaukseksi ja epämääräiseksi vedoksi varsinkin pienillä vaihteiilla. Siitä sain sitten sen käsityksen, että tuskin tuolla lambdan kuumentamisella oli mitään vaikutusta vaan eiköhän tuo hetkellinen käynnin paraneminen johtunut kuitenkin akunkenkien irroittamisesta. Itselläni se nimittäin parantaa ja muuttaa hetkellisesti (muutamaksi kymmeneksi kilsaksi) auton käyntiä huomattavasti tasaisemmaksi ja tyhjäkäyntikierrokset nousevat jonkin verran korkeammalle, mutta eivät enää humpaa.

              Näin itsellä, mutta hienoa, jos jotkut ovat tuon lambdan saaneet taas herätettyä uudelleen henkiin.

              Se on totta, etttä eipä tuossa mitään häviäkään, vaikka tuota kuumentamista kokeilee ja taidanpa itsekin taas kokeilla nykyisen lambdan kanssa tuota jos ja KUN se taas rupeaa elämään omaa elämäänsä. Jos ei nyt ihan niin kuumaksi päästäisi, niin kädet ristissä voisi jopa toivoa että herättäisi lambdan uudelleen henkiin
              Last edited by draiveri; 05-06-2006, 17:22.

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by draiveri
                Joo on tullut DMR kokeiltua tosiaan tuotakin keinoa. Siis, että pillillä poltetaan. En tiedä sitten menikö liian kuumaksi kun kävi ihan punasena, mutta lähtihän ainakin karstat, jos nyt edes semmoista juuri oli.

                Joka tapauksessa olin ensin, että hei tämähän toimii, mutta muutaman kymmenen kilsaa ajettuani palasi taas 'normaaliksi' humpaukseksi ja epämääräiseksi vedoksi varsinkin pienillä vaihteiilla. Siitä sain sitten sen käsityksen, että tuskin tuolla lambdan kuumentamisella oli mitään vaikutusta vaan eiköhän tuo hetkellinen käynnin paraneminen johtunut kuitenkin akunkenkien irroittamisesta. Itselläni se nimittäin parantaa ja muuttaa hetkellisesti (muutamaksi kymmeneksi kilsaksi) auton käyntiä huomattavasti tasaisemmaksi ja tyhjäkäyntikierrokset nousevat jonkin verran korkeammalle, mutta eivät enää humpaa.

                Näin itsellä, mutta hienoa, jos jotkut ovat tuon lambdan saaneet taas herätettyä uudelleen henkiin.

                Se on totta, etttä eipä tuossa mitään häviäkään, vaikka tuota kuumentamista kokeilee ja taidanpa itsekin taas kokeilla nykyisen lambdan kanssa tuota jos ja KUN se taas rupeaa elämään omaa elämäänsä. Jos ei nyt ihan niin kuumaksi päästäisi, niin kädet ristissä voisi jopa toivoa että herättäisi lambdan uudelleen henkiin
                Tai sitten tulet lukemaan vikakoodit niin saat varmuuden eikä tarvi lotota
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • draiveri
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 42

                  #9
                  Lupaan Rahu, etten provosoidu tuosta, vaan vedän syvään henkeä ennen kuin kommennoin...

                  Vikakoodeja ei ole ja jos on, niin ne eivät anna juuri mitään hyödyllistä tietoa. Joskus on ilmoitus, että on käynyt liian laihalla, joskus rikkaalla tjsp. Olisikin jo liian helppoa, jos esim ilmoittaisi, että ilmamassamittarin kanssa on jotain häikkää niin loppuisi tämä lottoaminen.
                  Ai niin, ja viimeksi taisi ainoa vikakoodi olla jarrupalojen kuluneisuusantureista. En millään jaksa uskoa, että tuossa olisi se ratkaiseva syy tähän hommaan :P

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by draiveri
                    Lupaan Rahu, etten provosoidu tuosta, vaan vedän syvään henkeä ennen kuin kommennoin...

                    Vikakoodeja ei ole ja jos on, niin ne eivät anna juuri mitään hyödyllistä tietoa. Joskus on ilmoitus, että on käynyt liian laihalla, joskus rikkaalla tjsp. Olisikin jo liian helppoa, jos esim ilmoittaisi, että ilmamassamittarin kanssa on jotain häikkää niin loppuisi tämä lottoaminen.
                    Ai niin, ja viimeksi taisi ainoa vikakoodi olla jarrupalojen kuluneisuusantureista. En millään jaksa uskoa, että tuossa olisi se ratkaiseva syy tähän hommaan :P
                    Miksi pitäisi provosoitua?
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • redstone
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 59
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Rahu
                      Tai sitten tulet lukemaan vikakoodit niin saat varmuuden eikä tarvi lotota
                      Mites Rahu tuo vikakoodien luku onnistuisi tällä viikolla ja mitä mahdat veloittaa? Helpottaisi nimittäin hommaa jos näkisi, että mitä kannattaa alkaa vaihtamaan!

                      Oli taas yhtä tuskaa ajella duuniin, kun joka valoissa nykiminen sen kun kovenee, mutta muuten menee ihan asiallisesti. Kohta on tietysti auto paskana ja katti vaihtoon.

                      Comment

                      • draiveri
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 42

                        #12
                        Jos ajattelit, etten ole mahdollisia vikakoodeja tarkistanut enenn kuin ryhdyn vaihtamaan osia...

                        Comment

                        • draiveri
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 42

                          #13
                          redstone, onko sullakin sama ongelma, että paikoiltaan ykkösellä lähtiessä nykii niin että niska heiluu. Mulla tekee juuri sitä toisinaan. 'Pienimuotoinen' hävetyskin päällä jos naapurikaistalla toinen auto ja nykii aivan kuin jos päästäisi kytkimen kerralla irti kun lähtee liikkeelle. Mahtaa ihmetellä, että siinä on taas yksi näitä mulk**ja bemarinomistajia jotka eivät osaa edes ajaa autolla

                          Comment

                          • redstone
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 59
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by draiveri
                            redstone, onko sullakin sama ongelma, että paikoiltaan ykkösellä lähtiessä nykii niin että niska heiluu. Mulla tekee juuri sitä toisinaan. 'Pienimuotoinen' hävetyskin päällä jos naapurikaistalla toinen auto ja nykii aivan kuin jos päästäisi kytkimen kerralla irti kun lähtee liikkeelle. Mahtaa ihmetellä, että siinä on taas yksi näitä mulk**ja bemarinomistajia jotka eivät osaa edes ajaa autolla
                            No ei aivan samanlailla nuy kun sulla, eli kun olen pysähdyksissä D vaihdeasennossa esim valoissa alkaa kone melkein heti käymäään epätasaisesti. Kun kone taas saa kaasua niin vika häviää ja tulee taas uudelleen kun vaihtia noin 90km/h. Vittumainen vika ja epäilen lambda-anturia, toisaalta syynä saattaa olla joku muukin anturi yms..

                            Comment

                            • draiveri
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 42

                              #15
                              Ok. Vielä semmoinen kyssäri, että ootko huomannut ilman lämpötilan vaikuttavan käyntiin. Itsellä ainakin helteellä käy välillä kuin vessanpytty kun taas talvella ja muutenkin vähän viileämmällä kelillä (tuossa kymmenen asteen pinnassa) käy paljon nätimmin. Näin siis tyhjäkäynti erityisesti, vaikka kyllä myös ajossakin jotenkin tuntuu pirteämmältä ja kaasuherkemmältä viileällä.

                              Mutta kun käytin piuhan päässä niin ainakin näytti ihan oikeita arvoja nuo imuilman lt-anturit sun muut. Seuraava vaihdos taitaakin meikäpojalla olla tuo MAF

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎