Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysyttävää -95 e36 M3:sta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dandy
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1438
    • ....

    Kysyttävää -95 e36 M3:sta

    Otsikon mukainen kulkine tuli hommattua. Ei ole tullut tehokkaammilla autoilla juuri ajettua niin olisi muutama kysymys.

    Muutama asia jotka askarruttavat:
    1. Kytkimen toiminta. Ottaa alhaalta ja tuntuu melko jäykältä. Ei kuitenkaan luista. Olisiko hajoamassa vai onko ominaisuus? Onko mahdollista säätää? Kuinka kalliit osat suurinpiirtein? Onko miten vaikea homma itse vaihtaa, jos kokemusta ns. "perusautoista"

    2. Käyntiääni tyhjäkäynnillä hieman epätasainen. Käsittääkseni S50b30 koneessa normaalia? Kierrokset ei seilaa ja päästöt ok. Vetää hyvin.

    3.Mitäpä veikkaatte hiljaisen ujelluksen aiheuttajaksi pintakaasulla, kuuluu siis jos varsin keskittyy kuuntelemaan. Vaihteisto toimii hyvin, enkä oikein usko vaihdelaatikkoon, perässäkään ei tunnu häikkää olevan.

    3. Mitä tarkistuksia/säätöjä autoon olisi hyvä tehdä. Eli mahdolliset vikapaikat.

    Muutoin auto ajettavuudeltaan oikein jämäkkä ja tehot tallella. Vähän hirvitti motorsport hommata kun tietää miten kyseisellä autolla aina ajettu, mutta vahva konehan tuo taitaa olla hyvin huollettuna.
  • 325cabrio
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 153
    • helsinki

    #2
    Originally posted by Dandy
    Otsikon mukainen kulkine tuli hommattua. Ei ole tullut tehokkaammilla autoilla juuri ajettua niin olisi muutama kysymys.

    Muutama asia jotka askarruttavat:
    1. Kytkimen toiminta. Ottaa alhaalta ja tuntuu melko jäykältä. Ei kuitenkaan luista. Olisiko hajoamassa vai onko ominaisuus? Onko mahdollista säätää? Kuinka kalliit osat suurinpiirtein? Onko miten vaikea homma itse vaihtaa, jos kokemusta ns. "perusautoista"

    2. Käyntiääni tyhjäkäynnillä hieman epätasainen. Käsittääkseni S50b30 koneessa normaalia? Kierrokset ei seilaa ja päästöt ok. Vetää hyvin.

    3.Mitäpä veikkaatte hiljaisen ujelluksen aiheuttajaksi pintakaasulla, kuuluu siis jos varsin keskittyy kuuntelemaan. Vaihteisto toimii hyvin, enkä oikein usko vaihdelaatikkoon, perässäkään ei tunnu häikkää olevan.

    3. Mitä tarkistuksia/säätöjä autoon olisi hyvä tehdä. Eli mahdolliset vikapaikat.

    Muutoin auto ajettavuudeltaan oikein jämäkkä ja tehot tallella. Vähän hirvitti motorsport hommata kun tietää miten kyseisellä autolla aina ajettu, mutta vahva konehan tuo taitaa olla hyvin huollettuna.
    Kytkimen työsylinteri tai aputyösylinteri voi olla loppu. vaikea sanoa kun ei pääse kokeilemaan kytkintä.Osat ovat kyllä kalliita M koneisiin. Voi itse vaihtaa, mutta aika hankala.
    Se että viheltää voi viitata johonkin imupaineeseen eli katso kaikki letkut konehuoneesta ja ruiskuta suihkupullolla letkujen päälle vettä niin näet heti jos joku letku vuotaa ilmaa. Jos tyhjäkäynti huono niin siellä voi hyvin olla jokin pieni ilmavuoto.

    Öljyt kannattaa tietenkin katsoa tulpat,perän öljyt,laatikkoöljyt,hihnat,jäähdytinneste.

    Comment

    • Dandy
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1438
      • ....

      #3
      Originally posted by 325cabrio
      Kytkimen työsylinteri tai aputyösylinteri voi olla loppu. vaikea sanoa kun ei pääse kokeilemaan kytkintä.Osat ovat kyllä kalliita M koneisiin. Voi itse vaihtaa, mutta aika hankala.
      Se että viheltää voi viitata johonkin imupaineeseen eli katso kaikki letkut konehuoneesta ja ruiskuta suihkupullolla letkujen päälle vettä niin näet heti jos joku letku vuotaa ilmaa. Jos tyhjäkäynti huono niin siellä voi hyvin olla jokin pieni ilmavuoto.

      Öljyt kannattaa tietenkin katsoa tulpat,perän öljyt,laatikkoöljyt,hihnat,jäähdytinneste.
      Miltä tuon kytkimen pitäisi siis tuntua? Irrottaa kyllä, eikä luista, mutta ottaa alhaalta ja on jäykkä. Ei vaan huonolla viitsisi ajaa niin ei särje laatikkoa.

      Vapaalla kaasua antaessa vihellystä ei siis lähde, ainoastaan ajossa ja pintakaasulla. Moottorijarrutuksessa ja kiihdytyksessä ei kuulu. Pitäisi kuulua ilmeisesti myös paikallaan kierroksia nostaessa, jos ääni lähtisi imupuolelta. Samaa havainnut aiemmissa e36 koppaisissa autoissakin, mutta M3:ssa jännittää enemmän.

      Vaihdan öljyt laatikkoon niin katsotaan paraneeko ääni, samalla tsekkaan muutkin öljyt/nesteet. Pitääkö muuten paikkansa kun Kuopion BMW huollossa sanoivat, että autoon käy joko ATF tai sitten Special vaihteistoöljy. Ei voinut edes valmistenumeron perusteella sanoa kumpaa omaani tulisi laittaa. Täyttömäärätkin ovat kyseisillä öljyillä erilaiset, toisella 1,2 l ja toisella 1,3 l. Kuulostaa vain kovin omituiselta, että samanlaiseen autoon olisi kaksi laatikkoa ja niissä käytettäisiin eri öljyjä.

      Muidenkin kokemuksia/kommentteja e36 M3:sta olisi mukava saada.

      Comment

      • 325cabrio
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 153
        • helsinki

        #4
        Kyllä sen kytkimen jonkun verran jäykkä kuuluu olla M3:ssa. Ei kuitenkaan että tulee kramppi jalkaan kun pitää kytkintä pohjassa.
        On vaikea selittää mille kytkimen pitää tuntua, se on melkein mahdotonta. Jokainen ihminen tuntee sen vähän eri tavalla,tai jotain...
        Tuohon vihellykseen en osaa nyt sanoa mitään, se ääni pitäisi kuulla jotta pystyisi sanoa jotain varmaa.
        Special öljyt laatikkoon. Määrä on se että kun olet tyhjentänyt vanhat pois niin ylempi mutsku irti ja täyttö sitä kautta tietenkin. Auto mieluiten vaakatasossa.Kun laitat sormen reiästä ja ja taivutat sitä öljyn pinnan tulee olla n.1cm reiän alapuolella. Silloin laatikossa on oikea määrä öljyä.

        Comment

        • Mica
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 688
          • Häme

          #5
          Taitaa olla ominaisuus että kytkimen toiminta on aika lähellä lattiaa. Itsellä on samanlailla tossa 3.2:sessa ja vähän ihmetytti kanssa alkuun. Tuli kytkinlevykin siinä vaihdettua, mutta eipä juuri ollut vaikutusta. Ja nyt myöhemmin on tullut koitettua monestakin ämmästä kytkintä ja kaikissa sama juttu.
          e36 M3 -97 "katukilpuri"
          e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

          Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11680
            • Kouvola

            #6
            Uusilla kytkinnesteillä voit saada ehkä hitusen muutosta tohon jäykkyyteen, mutta kuten yllä jo todettiin niin noissa M-sarjalaisissa toi kytkin on hieman jäykempi vrt. normi malleihin...

            Comment

            • Striezel
              Bimmer Rookie
              • Nov 2002
              • 192
              • Kokkola

              #7
              Originally posted by 325cabrio
              Special öljyt laatikkoon. Määrä on se että kun olet tyhjentänyt vanhat pois niin ylempi mutsku irti ja täyttö sitä kautta tietenkin. Auto mieluiten vaakatasossa.Kun laitat sormen reiästä ja ja taivutat sitä öljyn pinnan tulee olla n.1cm reiän alapuolella. Silloin laatikossa on oikea määrä öljyä.
              Mistäs tämä "tieto" on peräisin ja mistä Special-öljystä on kyse? Käsittääkseni kaikissa M3 3.0:ssa on sama tehtaan suositus käyttää ATF-öljyä, ainakin Suomessa/Pohjoismaissa. Tämä laatikkohan on normaali 5-v laatikko, sama kuin mm. muissa E36:ssa. Tosin itse käytän tuossa laatikossa Castrolin TAF-X synteettistä öljyä, syystä että ATF lämpenee/ohenee liikaa rataajossa. Hienosti toimii tuolla Castrolin öljyllä, niin kylmänä kuin lämpimänä. Niin ja laatikko täytetään täyttöaukon reunaan asti!!

              1. 3.0 ja 3.2 M3:ssahan on erilaiset kytkimet, isommassa huomattavasti raskaampi. Voiskohan olla että kysyjän autoon on vaihdettu erillainen/jäykempi kytkin? Mielestäni 3.0:n kytkin ei merkittävästi eroa tavallisesta.

              2. Mielestäni ei voi sanoa että kunnossa oleva kone kävis mitenkään epätasisesti..

              3. Ilmeisesti ujellus kuuluu joka vaihteella, vai?

              4. Ainakin venttiilivälykset kannattaa tarkistaa, jos ei ole tietoa koska viimeksi on tehty.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9974
                • KVLA

                #8
                Kytkimestä

                Omassa vastaavassa autossani oli kytkimessä samaa "häikkää".Irrotti alhaalla ja oli jäykkä käyttää.Oletin sen olevan lopuillaan.Ostin uuden kytkinpaketin ja vaidettiin se autoon.Kytkin todellakin herkkeni jonkin verran ja irroittaa nyt normaalisti ylempänä.On siis mukavampi käyttää.(on mielestäni vieläkin hiukan jäykempi kuin normaalin puimurin kytkin=M-lisää kytkimen jousissa?)Eli täysin lussua käyttöauton herkkyyttä siihen ei saa.
                Nesteetkin oli aiemmin jo vaihdettu.
                Oleellista oli kuitenkin se,ettei vanha kytkin ollut lähelläkään loppumista.Pintaa oli levyssä vielä reilusti ja mitään isompia kulumia ei asetelmassa ollut.Painelaakerikin oli ok.Turha vaihtoko?No ompahan mukavampi jalalle ja varmasti tietää,että kykin kestää.
                Last edited by Heguli 31; 14-07-2006, 09:43.

                Comment

                • Dandy
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1438
                  • ....

                  #9
                  Originally posted by Striezel
                  Mistäs tämä "tieto" on peräisin ja mistä Special-öljystä on kyse? Käsittääkseni kaikissa M3 3.0:ssa on sama tehtaan suositus käyttää ATF-öljyä, ainakin Suomessa/Pohjoismaissa.
                  Kuopion Hartikaisen huollosta kävin kysymässä, joka on merkkiliike. Kone tunnisti runkonumerolleni nuo kaksi öljyä. Eli ATF:n ja sitten Specialin. Siellä oli joku mekaanikko, joka oli enemmänkin touhunnut näiden kanssa. Sanoi, ettei saa sotkea keskenään. Pitää nostaa auto ylös ja katsoa laatikon kyljestä kumpaa pitäisi laittaa. En ole kyllä ennen kuullut vastaavasta...

                  Comment

                  • Dandy
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1438
                    • ....

                    #10
                    Originally posted by Striezel
                    3. Ilmeisesti ujellus kuuluu joka vaihteella, vai?
                    Vitosella selvästi vähemmän, mutta kumminkin. Kunhan ei olisi laakerit vaihdelaatikosta menossa... Toisaalta tuo ujellus on niin pientä, että uskon kunnon öljyjen&rauhallisen vaihtamisen pidentävän käyttöikää merkittävästi. Omituista vain, ettei ujellus kuulu kaasua antaessa/moottorijarrutuksessa. Pitäisi antaa jonkun ajaa, joka tietää näistä enemmän. Ei vaan täällä tuppukylässä taida olla tällä hetkellä yhtään M3:a

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Ämmäläisistä sen enempää tietämättä mutta sen voin sanoa että älä säästele öljyissä jne. Tulet katumaan aivan varmasti siinä vaiheessa kun kone pamahtaa.

                      Vinkuna; Pyöränlaakeri..? Paskalla mäihällä perästä tulee tuo mutta epäilen.

                      Ja nätisti sen pitäs pyöriä, tulpat jne vaihtoon..Ja kattele haitarikumit jne sellaset läpi onko haurastumaa / halkeemaa, jos on niin vaihtoon luonnollisesti.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • olaus
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 687
                        • jyväskylä

                        #12
                        Kuuluuko ujellusta vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä tyhjäkäynnillä kun tarkasti kuuntelet? Vaimeneeko ääni kun painat kytkimen pohjaan?

                        Comment

                        • Dandy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1438
                          • ....

                          #13
                          Originally posted by olaus
                          Kuuluuko ujellusta vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä tyhjäkäynnillä kun tarkasti kuuntelet? Vaimeneeko ääni kun painat kytkimen pohjaan?
                          Kävin paikallisessa huollossa kysymässä. Sanoi, että tuskin kuuluu vaihteistosta. Pitäisi kuulemma äännellä kun tyhjäkäynnillä painaa kytkimen pohjaan ja nostaa hitaasti ylös. Ääntä ei kuitenkaan kuulu tuolloin.

                          Pitää vaihtaa kaikki nesteet ja ihmetellä sitten.

                          Comment

                          • jarci
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 783
                            • Sawo

                            #14
                            Originally posted by Dandy
                            Otsikon mukainen kulkine tuli hommattua. Ei ole tullut tehokkaammilla autoilla juuri ajettua niin olisi muutama kysymys.

                            Muutama asia jotka askarruttavat:
                            1. Kytkimen toiminta. Ottaa alhaalta ja tuntuu melko jäykältä. Ei kuitenkaan luista. Olisiko hajoamassa vai onko ominaisuus? Onko mahdollista säätää? Kuinka kalliit osat suurinpiirtein? Onko miten vaikea homma itse vaihtaa, jos kokemusta ns. "perusautoista"

                            2. Käyntiääni tyhjäkäynnillä hieman epätasainen. Käsittääkseni S50b30 koneessa normaalia? Kierrokset ei seilaa ja päästöt ok. Vetää hyvin.

                            3.Mitäpä veikkaatte hiljaisen ujelluksen aiheuttajaksi pintakaasulla, kuuluu siis jos varsin keskittyy kuuntelemaan. Vaihteisto toimii hyvin, enkä oikein usko vaihdelaatikkoon, perässäkään ei tunnu häikkää olevan.

                            3. Mitä tarkistuksia/säätöjä autoon olisi hyvä tehdä. Eli mahdolliset vikapaikat.

                            Muutoin auto ajettavuudeltaan oikein jämäkkä ja tehot tallella. Vähän hirvitti motorsport hommata kun tietää miten kyseisellä autolla aina ajettu, mutta vahva konehan tuo taitaa olla hyvin huollettuna.

                            1. kytkin mulla toimii kyl hyvin, mutta on suht jäykähkö. erittäin hyvä tuntuma on polkimessa. ja ottaa aika alhaalta....

                            2.todella pieni ujellus itselläkin kuuluu. mun mielestä aivan normaalia. tottakai voimansiirto ääntää jotenkin vaikka kaikki on timminä kunnossa.

                            huoltaa sitä kannattaa.. jossain netissä oli hyvä sivu.. m3.sen huolto ohjelma ym.

                            jos oot täällä pohjois-savossa päin liikkumas niin käydään kokeilee sun rassia..
                            Nykyisin mennään X3 E83

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎