Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 M3:n venttiilin nostimien säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dandy
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1438
    • ....

    e36 M3:n venttiilin nostimien säätö

    Olisiko tietoa missä onnistuisi Itä Suomen alueella? Ei onnistu ainakaan Kuopion, Joensuun tai Iisalmen merkkiliikkeissä. Kuopion Hartikaisella lupasivat, että onnistuu. Kun menin paikan päälle niin asentaja ei ollut ikinä nähnyt kyseistä mallia, ei ollut työkalua, eikä paloja. Hyvä työnjohtaja sielläkin kun lupailee mitä sattuu, muutenkin omituinen homma kun ei merkkiliikkeessä onnistu M3:n määräaikaishuolto. Onneksi oli muutenkin käyntiä kaupungissa niin ei ihan hukkareissuksi mennyt.

    Toinen vaihtoehto olisi saada jostakin tuon homman erikoistyökalu lainaan. Tiedän kyllä kuka säätäisi ja paloja olisi, mutta työkalu on kaverilta jossakin lainassa/hävinnyt. Olisin kiitollinen jos löytyisi tietoa. Ei ole kaikki aina yksinkertaista...
  • Sami
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1332
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Dandy
    Olisiko tietoa missä onnistuisi Itä Suomen alueella? Ei onnistu ainakaan Kuopion, Joensuun tai Iisalmen merkkiliikkeissä. Kuopion Hartikaisella lupasivat, että onnistuu. Kun menin paikan päälle niin asentaja ei ollut ikinä nähnyt kyseistä mallia, ei ollut työkalua, eikä paloja. Hyvä työnjohtaja sielläkin kun lupailee mitä sattuu, muutenkin omituinen homma kun ei merkkiliikkeessä onnistu M3:n määräaikaishuolto. Onneksi oli muutenkin käyntiä kaupungissa niin ei ihan hukkareissuksi mennyt.

    Toinen vaihtoehto olisi saada jostakin tuon homman erikoistyökalu lainaan. Tiedän kyllä kuka säätäisi ja paloja olisi, mutta työkalu on kaverilta jossakin lainassa/hävinnyt. Olisin kiitollinen jos löytyisi tietoa. Ei ole kaikki aina yksinkertaista...
    Mittaa itse välykset ja jos säädön tarvetta löytyy niin tuo kajaaniin auto niin vaihdetaan sopivat limut... Täältä löytyy työkalut kun on joutunu noita omia autoja saada säädettyä..Venttiilin välys on noin 0.3 mm eli tarkasti muistaakseni 0.27-0.35 välille pitäs sattua....Limuja voi vaihtaa keskenään melko paljon eli yleensä ei kovin montaa tarvii ostaa uutena...Meilläkään kajaanissa ei ole sitä limusarjaa kun ei ole ollut yhtään asiakas säätöä vielä mutta omasta takaa löytyy eri paksusia noin 20 kappaletta...

    Välys tarkastetaan nokat suoraan ylös ja paininkupin ja nokanvälistä sitten rakotulkilla..

    Comment

    • Dandy
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1438
      • ....

      #3
      Soittelikin tuosta Kuopion Hartikaiselta Kajaaniin ja selvisi, että Samilta löytyy. On vain turhan pitkä matka Varkaudesta. Pari venttiiliä vähän napsuttaa, eli ei mikään välttämättömyys tehdä tuota, mutta hyvähän se olisi kun 60 000 km välein pitäisi tarkastaa/säätää.

      Leppävirralla on tosiaan yhdellä kaverilla palat, mutta työkalu kateissa/lainassa. Jostain saisi työkalun päiväksi niin homma olisi kunnossa. Tuntuu kyllä menevän niin hankalaksi koko homma, että taitaa väliin jäädä tuo säätö.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10043
        • KVLA

        #4
        Säädätä vaan kuntoon jossain.Se joka naputtaa,on liian isolla välyksellä ja kuluu (normaalia nopeammin).Ja ne jotka ei naputa voivat ääritapauksessa jopa jäädä kantamaan (epätodennäköistä,mutta...).Riippuu pitkälti edellisen säätäjän tarkkuudesta ja ajetuista kilometreistä ko. toimenpiteestä.
        Näin siis jos säädöt hylätään pidemmäksi aikaväliksi.Tosin ämmäläisiinhän on nuo konepuolen(kin) remontit "edullisia" sitten myöhemmin,jos käy vahinko.

        Huolloissa ja öljyissä ei kannata mennä aidan matalimman kohdan yli,vaan elää tehtaan suositusten mukaan.

        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #5
          Juu, kyllä ne kannattaa tarkistaa vaikka olisikin vaivalloista löytää paikka. Voi hyvinkin olla, ettei niitä ole vielä ikinä tsekattu!

          Comment

          • Dandy
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1438
            • ....

            #6
            Originally posted by Heguli 31
            Säädätä vaan kuntoon jossain.Se joka naputtaa,on liian isolla välyksellä ja kuluu (normaalia nopeammin).Ja ne jotka ei naputa voivat ääritapauksessa jopa jäädä kantamaan (epätodennäköistä,mutta...).Riippuu pitkälti edellisen säätäjän tarkkuudesta ja ajetuista kilometreistä ko. toimenpiteestä.
            Näin siis jos säädöt hylätään pidemmäksi aikaväliksi.Tosin ämmäläisiinhän on nuo konepuolen(kin) remontit "edullisia" sitten myöhemmin,jos käy vahinko.

            Huolloissa ja öljyissä ei kannata mennä aidan matalimman kohdan yli,vaan elää tehtaan suositusten mukaan.
            Ajattelin nuo säädättää, mutta en kyllä aja vajaata 300 km suuntaansa säätämään nostimia.

            Vaihdoin viime viikolla moottorin-, perän-, tehostimen-, ja laatikonöljyt, sekä tulpat. Mielelläni nuo nostimetkin säätäisi vaan ei tunnu olevan mitään paikkaa.

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Dandy
              Ajattelin nuo säädättää, mutta en kyllä aja vajaata 300 km suuntaansa säätämään nostimia.

              Vaihdoin viime viikolla moottorin-, perän-, tehostimen-, ja laatikonöljyt, sekä tulpat. Mielelläni nuo nostimetkin säätäisi vaan ei tunnu olevan mitään paikkaa.
              Saa ne kuopiossakin hommattua bemarilta lainaan sen työkalun jos haluaavat...Uutena se makso muistaakseni jotain 70 euron luokkaa..

              Koneen pyörittäminen on hiukan hankalaa kun kampiakselin päässä ei oo pulttia...Tai on pultteja mutta niitä on useampi ja tarviis siihenkin erikoisavaimen, mutta tulpat irti ja pyörittää vaikka takarenkaasta kun auto ilmassa...

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎