Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 etupyörän laakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    E36 M3 etupyörän laakeri

    Kunhan vamistan ennen ostamista, jos joku täälläM3seen itte on vaihtanu pyörän laakeria.
    Eli onko toi etupyörän laakeri sama kaikissa E36sissa... 316sta-M3seen.


    Motonetissä tällänen, sopiiko?
    ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA BMW 300-SARJA E36 91--98
    Sisältää yhden etupyörän tarpeet
    300s E36. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1551 74.00 ???

    Näyttäis siltä että toi ei oo mikään irtolaakerisarja, vaan koko "keskiö" kokonaisuudessaan.
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Muistelisin että kaikissa E36:sissa sama, mutta joku varmistakoon...

    Ja tosiaan ei ole mikään irtolaakeri vaan tulee napoineen päivineen koko keksintö! Homma on erittäin helppo, kunhan löytää jostain tarpeeks ison hylsyn/avaimen. Koko tuossa olkavarren mutterissa jolla tuo napa on kiinni on muistaakseni jotain luokkaa 45 tai 46! Itelle hommasin tuollasen lenkkiavaimen kun laakerin vaihdoin, ihan miehekkään kokoinen...
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      On se sama kaikissa, piti tarkistaa kun jäi häiritsemään... Voit varmistaa itse asian vertailemalla varaosanumeroita. Eli ei muuta kuin haet navan motonetistä ja heität kiinni!
      Last edited by Gonzalez; 04-09-2006, 22:28.
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • algernon
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 288
        • Turku, Suami

        #4
        Ainakin -98 Zetaan 2.8 sopii sama tavara.

        Zetan Napa

        Aikaisempi linkki
        M
        850i -91 (EG11)
        Z3 2.8 -98 (CH31)

        325 -08 (VE31)

        Comment

        • jengstro
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 380
          • 02-alue

          #5
          Originally posted by algernon
          Ainakin -98 Zetaan 2.8 sopii sama tavara.
          Zetan Napa
          Aikaisempi linkki
          Joo siis en hokannu vertailla tota bmw koodia... 31226757024, sama koodi näköjään. (edit, siis Gonzalez ehti mainitakkin asiasta)

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            #6
            No niin nyt on uus laakeri paikoillaan, pari vinkkiä muillekin (näin ainakin minun kohdalla)
            - Se fakin pyörän navan pultti on uber-piukassa. Se ei sitten irronnut millään muulla kuin paineilmapyssyllä.
            - ulosvetäjää tarvitaan, koska se laakerin sisäosa jää sinne "jumiin" navan irrotuksen jälkeen
            - Tuli katottua manuaalista, että se pyörän navan pultti täytyy laittaa sitten todella piukkaan kiinni (momentti oli jotain 225 flb?).

            Tuli hieman epäuskoinen olo ton kiristyksen kanssa, se pyörän napa oli ihan jumissa (ei pyöriny) vaikka ei oltu lähellekkään tota oikeaa momenttia... koeajelun aikana se herkistyi suht koht kevyeksi, mutta aika moista värinää tuli rattiin. Ei muuta kuin raakaa voimaa ja pultti kiinni piukempaan -> värinät loppu.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by jengstro
              - Tuli katottua manuaalista, että se pyörän navan pultti täytyy laittaa sitten todella piukkaan kiinni (momentti oli jotain 225 flb?).
              Mutteri... 290Nm (214 ft-lb) ja periaate laakerin vaihdossahan on kokolailla sama kuin E34:ssa.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #8
                Originally posted by Leka
                Mutteri... 290Nm (214 ft-lb) ja periaate laakerin vaihdossahan on kokolailla sama kuin E34:ssa.
                Hemmetti, searchi ei osunut kohilleen... taisin laittaa hakusanoiksi "laakeri E36". Hienot ohjeet. Ihan samaa kauraa E36ssa.

                Comment

                • jengstro
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 380
                  • 02-alue

                  #9
                  Updatea... se uus etulaakeri rupes pitää ääntä, kun olin keväällä radalla. Täytyi oikeen kunnolla nojata oikealle että jotain ihme kahinaa alko kuulumaan. Sinäänsä outoa kun suoralla ja ihan pikkasen kantatessa ei kuulunu mitään.

                  Uus laakeri motonetista ja wanha auki. Kappas wanha(uus) pyöränapa/jarrulevy oli ottanut kiinni jarrusatulan yläreunaan. Jotenkin toi satula ja pyörä elää/muuttaa kulmaa pikkasen, kun siihen nojataan maksimilla (se ääni). Voip olla että itse napa ei ollut ihan niin tiukassa kuin se tarvitsee olla.

                  Uusi motonetin pyörän napa paikoileen.. ja pulttipyssyllä tiukkaan. Kappas nyt siihen jäikin 2 millin rako. Ilmeisesti mjotonjetin pyörännapojen valmistajien (mistä ikinä haaliikin noita) toleranssit hiukan heittelee. Let's be carefully out there.
                  Attached Files

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎