Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 320 nykii, yms. Mikähän vikana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    e36 320 nykii, yms. Mikähän vikana?

    Luin tuon nykimistopikin ja haullakin yritin ettiä, mutta ei suoranaista vastausta löytynyt.

    Eli ongelma tuli esiin sen jälkeen kun laitoin täältä tilaamani lastun, ohjeitten mukaan tottakai. Auto toimii hienosti ja potkuakin tuntui tulevan keskialueelle lisää. Mutta lastun laiton jälkeen oli vaikea ajaa tasakaasulla, esim. 1 ja 2 vaihteella, nyki ja kävi myös huonosti tyhjäkäyntiä (tuntu että koko auto tärisee/tutisee).

    Äsken vaihdoin öljyt ja suotimen, niin samalla laitoin uuden lambdan koska arvelin siinä vanhassa olevan vikaa. Käynti parani huomattavasti ja kulutusmittari pysyy aisoissa, myös tyhjäkäynti ok. Mutta edelleen alkaa nykimään/hyytymään 3000-3300rpm:n paikkeilla, aina samassa kohtaa, tuntuu kuin pensa loppuis ja sit yht'äkkiä vetää taas ja sit hyytyy. Tätä jatkuu niin pitkään kunnes löysää kaasua tai painaa lisää. Sama oire oli ennen lambdan vaihtoa noitten muitten vikojen lisäksi. Sama mikä vaihde päällä. Sen huomasin äsken että jarrulla pitää vasten (joutuu siis painaa enemmän kaasua), niin sillon ei nyi.

    Akun kenkä oli irti varmaan pari tuntia kun tein huoltoa, eli ecu nollaantunut.? Haitarikumi on vaihdettu uuteen ja muita ilmavuotoja ei näy. Tulpat katsoin ja näytti ihan normaalille (taitaa nykyään olla ettei voi sanoa mitään tulppien väristä, tms...). Nokka-anturin otin irti ja putsasin sitä.

    Eli mistähän kannattais ettiä vikaa? Vai onko tuo lastu sit viallinen? Pitää joku päivä laittaa vanha ja kokeilla sillä. Se ei nykinyt, mutta oli yllättävän "hengetön" tuossa 3000rpm:n paikkeilla. En viittis alkaa ostelee turhia osia ja kokeilee summanmutikassa missä vika, auto ei kuitenkaan oo mulla pitkään.
    EVERYTHING | WORKS
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    No jos auto toimi suhteellisen hyvin ennen laadukkaan lastun laittamista, niin mistäköhän lähtisimme vikaa diagnosoimaan? Eikä herneitä nenukkiin kenellekään...

    Comment

    • Fabsu
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1754

      #3
      Kokeile sillä vanhalla lastulla, niin tiedät onko siinä asentamassasi "teholastussa" jotain häikkää!
      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
      e30 318i -88

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        #4
        Pitää varmaan joku päivä kokeilla sillä vanhalla lastulla. Aattelin vaan jos jossain muussa ois vikaa ollu ja lastun laiton myötä vika korostui/tuli ilmi.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • Erska
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 439
          • Tuusula

          #5
          Laitoitko alkuperäsen boschin lambdan vaiko tarvike??

          mulla oli sama vika vaikka vaihoin uuden lambdan....vittuunnuin siihen anturiin ja auto on menossa nyt merkkihuoltoon ylihuomenna ja laittaavat ruiskuboxiin uuden ohjelman joka ei tunne lambdaa¨...
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

          Nyt: VOLVO S60 D5 -03

          EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #6
            Tarvike-Lambdan laitoin. En kyllä enää uutta osta, ainakaan sitä kalliimpaa.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Erska
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 439
              • Tuusula

              #7
              joo, noissa tarvikelambdoissa mahtaa olla jotain häikkää kun itsekkin ajattelin säästää ja ostin biltemalta sen nelijohtoisen lambdan ja vaihettiin se alkuperäseen johtoon kiinni ja nollattiin vikakoodit, niin jotenkin sen uuden vaihtamisen jälkeen on toiminut paljon huonommin...juurikin samat viat eli tuntus kun loppus bensa eli hyytyy ja sit alkaa taas vetää alle 2000rpm, tasakaasulla silloin tällöin nykii ihan pirusti. tyhjäkäynti sekoilee... joskus toimii ihan hyvin...

              Sun kannattas mitata se lambda nyt että se saa signaalin sille liittimelle asti.
              Last edited by Erska; 13-09-2006, 22:34.
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

              Nyt: VOLVO S60 D5 -03

              EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Erska, muistittehan että "irtojohdoilla" varustettua lambda-anturia ei saa missään nimessä kytkeä ns. abiko-liittimillä, vaan johtoliitokset täytyy tehdä juottamalla.

                Helpointa on käyttää kunnon lambdaa, jossa on liitin valmiina.

                Comment

                • Erska
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 439
                  • Tuusula

                  #9
                  joo tinattiin johdot kiinni ihan kunnolla ja ja kutistesukattiin senkin jälkeen toimi huonosti, käytin boschin testerissä ja silti ilmoitti lambdaviasta...

                  tänään sitten käytin merkkihuollossa, jossa ne vaihtoi ruiskuboxiin uuden ohjelman joka on ei katillisesta. ( vm -89 on mun auto) joten ei tarvitse olla kattia eikä muita. Joten uudempiin se ei onnistu...
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                  Nyt: VOLVO S60 D5 -03

                  EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #10
                    Vaihdoin äsken takaisin vakiolastun ja auto toimii kuin ajatus.

                    Tuolla "virilastulla" tuli kyllä keskialueelle hieman tehoa/vääntöä, selkeästi huomaa eron ajossa vakiolastuun nähden. Mutta tuo nykiminen häiritsi ja se poistui täysin omalla ohjelmalla.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Fabsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1754

                      #11
                      Aika jännä juttu, että se teholastu aiheutti tuollaista. Mistä hommasit lastun?
                      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                      e30 318i -88

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #12
                        Originally posted by Fabsu View Post
                        Aika jännä juttu, että se teholastu aiheutti tuollaista. Mistä hommasit lastun?

                        Tuossa osto-/myyntiosiossa liikkuvalta heebolta tilasin.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • J-Poika
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 835
                          • There's a place in the North, far far away

                          #13
                          Originally posted by Lanttu View Post
                          Erska, muistittehan että "irtojohdoilla" varustettua lambda-anturia ei saa missään nimessä kytkeä ns. abiko-liittimillä, vaan johtoliitokset täytyy tehdä juottamalla.

                          Helpointa on käyttää kunnon lambdaa, jossa on liitin valmiina.
                          siis, mites tämä nyt lienee koska ostaessa boschin tarvikelampadan, myyjä vannotti ettei missään nimessä johtoja saa mennä tinaamaan kiinni vaan laitettava mukana tulevilla liittimillä

                          Comment

                          • Lanttu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 1643

                            #14
                            Minkälaiset liittimet siinä tuli mukana? Ei kuitenkaan abikot?

                            Comment

                            • J-Poika
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 835
                              • There's a place in the North, far far away

                              #15
                              Originally posted by Lanttu View Post
                              Minkälaiset liittimet siinä tuli mukana? Ei kuitenkaan abikot?
                              ei vaan mallia-kuori ja liitä kierretapeilla jotka ovat ulkoa muovia ja sisältä metallia + kaikki kumitiivisteet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎