Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328iA vm. 95 automaatti(ongelmako?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 328power
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 72
    • -

    E36 328iA vm. 95 automaatti(ongelmako?)

    Eli, auto on otsikon mukainen ja 190tkm ajettu. Automaattilaatikosta kun pistää P:n tai N:n päälle niin alkaa hienoinen tärinä, tosin tätä ei ole parina viime päivänä tuntunut esiintyvän. Mutta onko mahdollinen ongelma vaiko normaalia? Öljynvaihtoa laatikkoon ovat jotkut "ekspertit" ehdotelleet, mutta pohjassa vihreä lätkä eli eliniän kestäisi, ainakin paikallisen BMW-huollon mukaan.

    Toiseksi, muutaman kerran tehnyt sitä että kun iskee vaikka risteyksestä lämän pohjaan niin nykäisee rajusti, lähtee kyllä kunnolla hyytyäkseen hetken kuluttua.(?) Vikavaloja ei syty.

    Yleensä vaihtaa hyvin ja pehmeästi, mutta huolestuttavat nämä ongelmat, varsinkin kun monella tuntuu automaatin kanssa olevan ongelmia. Koetin searchilla etsiä ja muutamalla vastaavia ongelmia, mutta ei selkeitä ratkaisuja.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    Jos rävähtää niin multa löytyy sitten vaihtoloota halvalla.. 150tkm ajettu..
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • 6power
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 254
      • Tampere

      #3
      Moro

      Öljyähän laatikossa varmaankin on tarpeeksi?

      Comment

      • 328power
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 72
        • -

        #4
        Originally posted by 6power
        Moro

        Öljyähän laatikossa varmaankin on tarpeeksi?
        Täytyy tunnustaa että ei tietoa, öljyt kun kävin vaihdattamassa niin pyysin tarkistamaan, mutta väittivät ettei pysty edes tarkastamaan.

        Pitänee tutkia forumilta miten toi homma hoidetaan.

        Comment

        • jam75
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 654
          • Tornio

          #5
          Originally posted by 328power
          Täytyy tunnustaa että ei tietoa, öljyt kun kävin vaihdattamassa niin pyysin tarkistamaan, mutta väittivät ettei pysty edes tarkastamaan.

          Pitänee tutkia forumilta miten toi homma hoidetaan.
          Eli laatikko on jo melkein tuhottu tietämättömyyden piikkiin. Ei muka voi tarkistaa enään, höpö höpö. Nämä on surkeita tapauksia ja asiakas maksumieheksi jos ei pysty todistaan, että laatikko on hajotettu huollossa väärin tehtyjen toimenpiteiden vuoksi :(. P ja N päälle niin täristää... olisko mekaaninen säätö paikallaan?

          Hemi taas hymistelee, että mitäs menit vaihtaan öljyt

          Comment

          • 328power
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 72
            • -

            #6
            Originally posted by jam75
            Eli laatikko on jo melkein tuhottu tietämättömyyden piikkiin. Ei muka voi tarkistaa enään, höpö höpö. Nämä on surkeita tapauksia ja asiakas maksumieheksi jos ei pysty todistaan, että laatikko on hajotettu huollossa väärin tehtyjen toimenpiteiden vuoksi :(. P ja N päälle niin täristää... olisko mekaaninen säätö paikallaan?

            Hemi taas hymistelee, että mitäs menit vaihtaan öljyt
            Niin siis laatikkoon ei ole vielä vaihdettu mitään, koneeseen ja perään vaihtoivat öljyt eivätkä suostuneet laatikkoon vaihtamaan kun on kuulemma "eliniän" kestävät.

            Tietääkös kukaan automaattilootapajoja pk-seudulla tai läntisellä uudellamaalla, jotka voisivat sitä vilkasta. Vai pitäisikö ensin koittaa sitä öljynvaihtoa?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by jam75
              Hemi taas hymistelee, että mitäs menit vaihtaan öljyt
              Voin tunnustaa että minä en hymistele mitään jos joltain korkkaa bemarista laatikko. Minä kun TIEDÄN että niitä hajoaa öljyjenkin vaihtojen seurauksena, vaikka juuri tässä ei niin ole välttämättä käynytkään. Siis mikäli edellinen omistaja/liike ole niitä muutaman litran vaihtanut? Syitä on/voi olla toki muitakin, mutta aika harvoin syy-yhteyttä on vihreälätkäisiin löydettävissä mitään muuta kuin öljynvaihto kun taustoja hieman kaivellaan. Tästä syystä kysyjällekkään ei ole suostuttu öljyjä vaihtamaan. Omiini enkä omiin vaihtoautoihini en öljyjä tule milloinkaan vaihtamaan, vaan luotan tässä suhteessa Saksalaiseen insinööritaitoon. Aika näyttää onko tämä kokonaistaloudellisempi metodi kuin lähteä kaikkiin omiin ja vaihtoautoihin vaihtelemaan muutama litra öljyjä.

              Comment

              • 328power
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 72
                • -

                #8
                Entä jos se tärinä P:llä tyhjäkäynnillä johtuukin epätasasesti käyvästä koneesta? (Kierrokset ei seilaa)

                Tässä kun selailin forumia niin tuli mieleen että olenko turhan vainoharhainen tuon automaattilaatikon suhteen ja voisiko vika olla muualla, lainaan itseäni:

                "muutaman kerran tehnyt sitä että kun iskee vaikka risteyksestä lämän pohjaan niin nykäisee rajusti, lähtee kyllä kunnolla hyytyäkseen hetken kuluttua"

                Vikakoodit luettiin reilu viikko sitten kun oli huollossa hälyttimen temppuilujen takia ja eikä ilmottanut muusta kuin siitä häläriongelmasta.

                Muuta mitä auto tekee on että kun painaa hipasua enemmän kaasua niin kulutusmittari pomppaa samantien vähintään sinne 20L/100km tietämille yleensä 30 tienoille, tasaisella n. 80km/h vauhdissa aivan pintakaasulla n. 9-10L, ilmastointi päällä, keskimäärin menny semmonen melkeen 15L/100km sinä aikana kun olen auton omistanut, osittain voi kyl selittyy sil et tullu leikittyy. Ja myöskin tänään töistä tullessa auto tuntu vähän tehottomalta varsinkin alhaalta tuntu vääntävän heikosti (eikä vieressä istunu duunikaveri nyt niin paljoa voi painaa et vaikuttais suorituskykyyn niin älyttömästi . Välillä tuntuu taas kulkevan niin jumalattomasti. Eli voisiko esim. lambda olla menossa rikki/olla jo rikki? (Ja olla ilmottamatta siitä)

                edit: Niin ja ei tunnu välillä kulkevan mihinkään alle 4-5000 kierroksen. Mistäs tämmösen amatöörin kannattais lähtee hakemaan sitä vikaa, liikkeeseen vasta sitte ku on hermot lopullisesti menny.
                Last edited by 328power; 18-09-2006, 19:49.

                Comment

                • jam75
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 654
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by 328power
                  Entä jos se tärinä P:llä tyhjäkäynnillä johtuukin epätasasesti käyvästä koneesta? (Kierrokset ei seilaa)

                  Tässä kun selailin forumia niin tuli mieleen että olenko turhan vainoharhainen tuon automaattilaatikon suhteen ja voisiko vika olla muualla, lainaan itseäni:

                  "muutaman kerran tehnyt sitä että kun iskee vaikka risteyksestä lämän pohjaan niin nykäisee rajusti, lähtee kyllä kunnolla hyytyäkseen hetken kuluttua"

                  Vikakoodit luettiin reilu viikko sitten kun oli huollossa hälyttimen temppuilujen takia ja eikä ilmottanut muusta kuin siitä häläriongelmasta.

                  Muuta mitä auto tekee on että kun painaa hipasua enemmän kaasua niin kulutusmittari pomppaa samantien vähintään sinne 20L/100km tietämille yleensä 30 tienoille, tasaisella n. 80km/h vauhdissa aivan pintakaasulla n. 9-10L, ilmastointi päällä, keskimäärin menny semmonen melkeen 15L/100km sinä aikana kun olen auton omistanut, osittain voi kyl selittyy sil et tullu leikittyy. Ja myöskin tänään töistä tullessa auto tuntu vähän tehottomalta varsinkin alhaalta tuntu vääntävän heikosti (eikä vieressä istunu duunikaveri nyt niin paljoa voi painaa et vaikuttais suorituskykyyn niin älyttömästi . Välillä tuntuu taas kulkevan niin jumalattomasti. Eli voisiko esim. lambda olla menossa rikki/olla jo rikki? (Ja olla ilmottamatta siitä)

                  edit: Niin ja ei tunnu välillä kulkevan mihinkään alle 4-5000 kierroksen. Mistäs tämmösen amatöörin kannattais lähtee hakemaan sitä vikaa, liikkeeseen vasta sitte ku on hermot lopullisesti menny.
                  Viittais se epämääräinen hyytyminen aina silloin tällöin siihen, että joku anturi esim lambda sekoaa ja boksista otetaan "linkutusohjelma" käyttöön. Omassa huomas ainakin lambdan sekoilun, kulutus nousi, kulku nihkeää jne jne... matka-ajoa ajettua jonkun kilometrin kulutusmittari putos 15-20litran seutuvilta taas sinne normaaliin 8-10litran paikkeille ja kulkukin parani. Pahimmillaan hyyty niin, että ei meinannu mennä eteenpäin kaasulla kohta ollenkaan ja sit parin kerran jymäytti putkessa ja sit lähettiin. Ja kaiken takana oli mulla lambdan sekoilu. V*maisia vikoja metsästää tällaiset :( Paljon mahdollista tuo, että kone käy raskaasti parkilla ja vika enemmänkin sielä kuin laatikon päässä? Sulla vielä koneessa lisänä hämmentämässä vanos-systeemi, ikävän kallista vianhakua jos ei ole hajuakaan huollossa missä vika vois olla.

                  Edit: Ja Hemille, tiedätkö yhtään laatikkoa menneen rikki johon on OIKEIN tehty öljynvaihto, siis sellaista joka on ollut OIKEASTI kunnossa ennen OIKEIN tehtyä öljynvaihtoa? Näitä väärinhuollettujahan ja ennestään oireilleita tämä foorumi on täynnä ja sehän johtuu vain siitä, että osaavia automaattihuoltajia Suomessa on liian vähän :( Sitähän ei tiedä kukaan ennenkuin ottaa kaks samanlaista tomaatilla olevaa autoa ja toiseen huoltaa lootaa ja toisella puksuttaa vain menemään ja näin sit selviäis kumpi menee pitemmälle ilman laatikkoremppaa. Ja tämäkään ei vielä varmistais mitään jos sattuu se paska tuuri, mutta ite veikkaisin huollettua koska ainakin lämpövaihtelut Suomessa kuitenkin on noin -40 ja +40 välissä ja enimmäkseen talvea, mikään "Lifetime-ölppä" ei kestä 20vuotta/500tkm uudenveroisena lootassa vaikka se Ingenjööri sielä Saksanmaalla näin väittäisikin ja miten käy suodattimenkin jos laatikko sinun mielestä avaamattomaksi tehty, korjaan, siis sen Saksalaisen insinöörin mukaan? Saksalaisella on kuitenkin eri käsitys auton eliniästä kuin esim Suomalaisella, mutta tämähän on vain minun arvaus ja sulla on se toinen arvaus/tieto Eli omalla vastuulla vaihdellaan sit lootin öljyä, joillakin kestää ja joillakin ei. Ja paremmilla onnistumisprosenteilla se öljynvaihto tehdään sitten siellä missä se oikeasti osataan jos se sit täytyy tehdä. Näitä paikkoja vain kuulostaa olevan aika harvassa :(
                  Last edited by jam75; 18-09-2006, 21:15.

                  Comment

                  • 328power
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 72
                    • -

                    #10
                    Originally posted by jam75
                    ...V*maisia vikoja metsästää tällaiset :( Paljon mahdollista tuo, että kone käy raskaasti parkilla ja vika enemmänkin sielä kuin laatikon päässä? Sulla vielä koneessa lisänä hämmentämässä vanos-systeemi, ikävän kallista vianhakua jos ei ole hajuakaan huollossa missä vika vois olla.
                    Samankaltaisia oireita itellä, alan tässä kallistua enemmän siihen että vika on tossa lambaadassa tai jossain muualla koneessa kuin laatikossa, kun se kumminkin vaihtaa ihan pehmeästi normaalissa ajossa ja tehot "vaihtelevat", auto ollu vasta pari viikkoa niin luulin että se hitaus johtuu vaan tehoon turtumisesta

                    Pitänee huomenna käyttää testerissä, onko sitten mahdollista että esim. toi lambda olis pimeenä eikä anna vikakoodia? Ja jos se on lambda niin mitä tossa katselin bimmerportalin sivuja niin ilmeisesti suhteellisen helppo amatöörinkin vaihtaa, varsinkin kun saa töissä ajettua montun päälle.

                    edit: Tämmöstä se on kun vanhojen autojen kanssa pelaa, samalla rahalla olisi tietty saanut uuden Grande Punton, mutta kun on pimmerillä kerran ajanut niin tietää miksi ei halua sitä fiiattia
                    Last edited by 328power; 18-09-2006, 21:06.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by jam75

                      Edit: Ja Hemille, tiedätkö yhtään laatikkoa menneen rikki johon on OIKEIN tehty öljynvaihto, siis sellaista joka on ollut OIKEASTI kunnossa ennen OIKEIN tehtyä öljynvaihtoa?
                      Kyllä. Kyllä todellakin tiedän kun näitä vaihtolaatikoita tässä on tullut myyskenneltyä. Toisaalta ei tämä ongelma koske pelkästään ZF:n laatikoita, vaan koskee mitä tahansa automaattiaskia ja on koskettanut "maailman sivun". Olisinkohan reilun kolmisensataa jekkikirstua aikoinaan 80-luvulla tähän maahan tuottanut, joista iso osa meni 60-70-lujujen tuontijenkkeihin johon oli tehty Suomessa ensimmäinen öljynvaihto....siis ihan oikein ja suodattimineen.
                      Tosin sitten voidaankin kiistellä aina siitä mikä on oikein tehty öljynvaihto ja mikä ei. Kuuluuko mm.lauhduttimien+putkistojen pesu oikeaoppiseen öljynvaihtoon ja missä/kuka sen yleensä tekee(mm.lauhduttimeen+putkiin kuitenkin kertyy sakkaa ja joskus paljonkin, joka lähtee yhtenä puurona liikkeelle kun uutta pesevää lirua kulkee läpi muutama litra)?
                      Toki asian voi AINA nähdä niin että jotain on mennyt pieleen jos vihreälätkäinenlaatikko sitten hävittää "älynsä" öljynvaihdon seurauksena.
                      mm.minun myymieni laatikkojen käyttötakuu katkeaa siihen paikkaan kun sinne laitetaan tippakin uutta öljyä...oli vaihto tehty ihan miten hyvänsä. Tämän takia laatikko+turbiini myydään toisistaan irroittamatta ja lauhdutin putkistosta öljy valutetaan takaisin laatikkoon. Eli purkuvaiheessa ei päästetä tippaakaan öljyjä laatikosta ulos jotta lisäämistarvetta ei tule. Öljynvaihdon jälkeen on ostaja omillaan. Sen kuitenkin siis tiedän 100% varmuudella että laatikoita pamahtelee öljynvaihtojen seurauksena...oikein tai sitten väärin tehtynä.

                      Comment

                      • mikalkai
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 308
                        • Oulu

                        #12
                        En tiedä onko itsellä tollainen "ikiöljy" automaatti, mutta ainakin omaan koslaani oli aiemmin öljyt vaihdettu ja itse vaihdatin ne myös. Nyt on tullut ajeltua n. 2000-4000km eikä oli kyllä itsellä tullut sen kummempia ongelmia. Ei ennen vaihtamista eikä vaihtamisen jälkeen.

                        Ei kyllä kukaan huollossa mitään vihreästä lätkästä maininnut, joten toivottavasti ei nyt laatikko tulevaisuudessa jysähdä. Jos se sen tekee, niin otan Hemi yhteyttä enkä varmasti enää IKINÄ vaihdata automaattiin öljyjä
                        Ajossa:
                        E39 530i Touring M-Sport

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          En usko että sinulla tulee mitään ongelmia mikäli laatikkoosi on aiemmin vaihdettu säännöllisesti öljyt. Ongelmathan syntyvät vasta sitten jos/kun ensimmäinen öljynvaihto tehdään liian myöhään. Eli jos ensimmäinen öljynvaihto tehdään jo n.60tkm:n kohdalla suodattimineen, ei systeemiin ehdi kertymään missään vaiheessa niin paljon moskaa, että se ensimmäisessä pesevässä öljynvaihdossa pystyisi tukimaan mm.uutta suodatinta.
                          Eli en minä näe tässä öljynvaihdossa mitään riskejä, mikäli samalla varmistetaan öljyjen sopivuus, huuhdellaan/kierrätetään uusi öljy myös lahduttimen kautta, vaihdetaan suodatin ja tämä kaikki tehdään riitävän usein koko auton historian. Tämän "läträyksen" hyödyistä voidaan sitten olla vihreälätkäisen ZF:n kohdalla kahtakin eri mieltä. Itse sijoitan ko."huoltohinnan" johonkin oleellisempaan huoltokohteeseen/palikoihin tai vaikka hyviin Viskeihin. Kukin kuitenkin toimii kuten parhaaksi näkee.

                          Comment

                          • 328power
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 72
                            • -

                            #14
                            Asiasta kolmanteen. Laatikko tuntuu toimivan hyvin, mutta aattelin noi muut omituista käytöstä aiheuttavat paikat tarkastaa. Uskaltaakos amatööri irroittaa ja avata ilmamassamäärämittaria puhdistusta varten (jos mahdollista/tarpeen), mitä pitää varoa?

                            Comment

                            • jam75
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 654
                              • Tornio

                              #15
                              Originally posted by 328power View Post
                              Asiasta kolmanteen. Laatikko tuntuu toimivan hyvin, mutta aattelin noi muut omituista käytöstä aiheuttavat paikat tarkastaa. Uskaltaakos amatööri irroittaa ja avata ilmamassamäärämittaria puhdistusta varten (jos mahdollista/tarpeen), mitä pitää varoa?
                              Ei tuossa sinun mallissa ole sellaista wanhaa läppämallista jonka vois avata ja niitä mekaanisia osia/liukupintoja putsailla. Tuossa on vain näkyvät langat sielä sisällä, tätä mallia ei kannata sen vuoksi mennä väkisin availeen. Sinne vois jotain puhdistusainetta suihkia, mutta epäilen sen vian olevan kuitenki jossain muualla . Puhdistuksesta löytyy juttua täältäkin... Testerissä näkee kyllä jos ilmamäärämittari ei pelitä, testeriä kätevästi käyttävä ja vehkeistä hajulla oleva kyllä näkee jos sielä ois huomautettavaa.

                              Omaan vaihdettiin turhaan tuo komponentti kun korjaaja ei tienny mistään mitään :(... en kyllä sitä putsaillutkaan millään suihkeilla, mutta vika ei ollut sieläpäinkään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎