Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Täristää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahamies
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 30
    • Vantaa

    E36 Täristää?

    E36 täristää kun nostaa kaasun. hyvin tuntee 60-120 km/h?
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    #2
    Originally posted by Rahamies
    E36 täristää kun nostaa kaasun. hyvin tuntee 60-120 km/h?
    Juuri meinasin kirjoittaa vähän samantapaisen kyssärin. Ilmeisesti sulla voi olla hiukan samaa efectiä kun mullakin. Mulla ei tärise (ehkä pientä vapinaa takapuolessa tuntuu), mutta ääni on "jurinaa".

    Eli tod.näkösesti kardaani/vetarit? juuri tuolla alueella missä mainitset 80-120km/h. Jos nostaa kaasua, "jurina" kuuluu selvemmin. Sitten kun on veto päällä, jurina on vaimeampi tai kokonaan pois. Kylmänä (ensimmäinen 5 min) toi jurina on selkeämmin kuultavissa.

    Osaisko joku hahmottaa mistä tarkalleen ottaen mättää?

    Comment

    • jengstro
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 380
      • 02-alue

      #3
      Originally posted by jengstro View Post
      Juuri meinasin kirjoittaa vähän samantapaisen kyssärin. Ilmeisesti sulla voi olla hiukan samaa efectiä kun mullakin. Mulla ei tärise (ehkä pientä vapinaa takapuolessa tuntuu), mutta ääni on "jurinaa"
      Eli joo update tähän... oli takarenkaat ilmassa (ja ilman renkaita/jarrulaikkoja) ja ajeltu 100km/h. Tärisee ahterissa, kardaani sen täytyy olla, epäilen tätä osaa. nro 6, tai sitte 2.

      DIY ohje: http://www.pelicanparts.com/BMW/tech.../E36-Guibo.htm

      V**maiseks homman tekee ettei kardaania näy tai noita osia, koko pakoputki aika pitkältä matkalta täytyy repiä pois.

      Huhuu, onko joku vaihtanut näitä osia ja mitkä oli oireet ennen vaihtoa (ja jälkeen)?

      Comment

      • skinkan
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 71

        #4
        Voisin väittää, että 80-120 km/h vauhdissa jurinan kuuluminen peräpäästä on sen merkki, että perä on tullut "maaliin"...ja siihen ei enää auta mitkään poppakonstit.

        ...paitsi uusi perä -niminen poppakonsti.

        Comment

        • algernon
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 287
          • Turku, Suami

          #5
          Yleensä perän "valmistumisen" huomaa äänestä ei niinkään tärinästä, väljäksihän ne menevät hampaistaan.

          Osa #2 ei pitäisi olla, onko väljää kun pyörittää kardaanista?
          Sama vika voisi olla myös noissa nivelissä.
          #7 voisi tehdä kiusaa mutta pitäisi tulla myös ääntäkin...

          Mitenkäs näiden tasapainotus on hoidettu?
          Onko kukaan huomannut tasapainotus painoja omassaan?

          Kardaani on varmaankin suora jollakin mittakellolla tms. mitattuna (taivutettu rautalanka on aikatarkka).
          M
          850i -91 (EG11)
          Z3 2.8 -98 (CH31)

          325 -08 (VE31)

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            #6
            Originally posted by algernon View Post
            Yleensä perän "valmistumisen" huomaa äänestä ei niinkään tärinästä, väljäksihän ne menevät hampaistaan.

            Osa #2 ei pitäisi olla, onko väljää kun pyörittää kardaanista?
            Sama vika voisi olla myös noissa nivelissä.
            #7 voisi tehdä kiusaa mutta pitäisi tulla myös ääntäkin...

            Mitenkäs näiden tasapainotus on hoidettu?
            Onko kukaan huomannut tasapainotus painoja omassaan?
            Niinpä, perä pitää kuulemma aikamoista ääntä (vinkunaa) jos on hajalla.

            ihmettelen miten kardaani voi mennä "epä"-tasapainoon? Nivel, joo se voi tiätty aiheuttaa tota, jos se on saanu siipeensä aikasemmilta omistajilta.

            Pitäis kai repiä se hemmetin putki pois että näkis mikä värisee. Auton alle, kuulosuojaimet päähän ja ajamaan 100km/h :-) .. tai sitten odotan kevääseen (M3 talliin talveksi, talvi näyttäis olevan jo)

            Comment

            • Gize
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 537
              • Tampere

              #7
              Originally posted by jengstro View Post
              Mulla ei tärise (ehkä pientä vapinaa takapuolessa tuntuu), mutta ääni on "jurinaa".

              Jos nostaa kaasua, "jurina" kuuluu selvemmin. Sitten kun on veto päällä, jurina on vaimeampi tai kokonaan pois.
              Vanha topic mut nyt on tätä oiretta vähän havaittavissa, kuulostaisi tulevan takaa vasemmalta tuo "jurina". Ei tärise (tai ei tunnu kuskinpenkille), enkä ole huomannut lämpötilan vaikuttavan. Pienelläkin kaasulla jurina katoaa. Takaiskarit ovat lähes uudet joten niillä tuskin on osuutta asiaan. Ajettavuus on hyvä mutta rupeaa jo pelottamaan tuon äänen takia että mikä sieltä laukeaa, ei tietysti hiljaisissa nopeuksissa mutta esim. 150 vauhdissa rupeaa tuntumaan siltä että nyt jarrua. Jarrutettaessa jurinan "iskunopeus" kasvaa. Ja suurin ihmetyksenaihe on että tätä jurinaa ei aina kuulu, vain sillontällöin.:think Nyt viimeisen 2 päivän sisään ollut jatkuvaa. Katoaa välillä ja tulee itsestään takaisin.

              Voisiko joku viisaampi tehdä vaikka jonkun tarkistuslistan mitä kannattaa tarkistaa, itselle kun ei paljoa kerro tuommoinen oire.

              Saiko jengstro ongelman korjattua, ja jos sait niin mitä teit sille?
              Kulkineet:
              BMW 730dA -03
              BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
              BMW 323i -95
              Honda CBR600Fighter
              EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

              3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Originally posted by Gize View Post
                Vanha topic mut nyt on tätä oiretta vähän havaittavissa, kuulostaisi tulevan takaa vasemmalta tuo "jurina". Ei tärise (tai ei tunnu kuskinpenkille), enkä ole huomannut lämpötilan vaikuttavan. Pienelläkin kaasulla jurina katoaa. Takaiskarit ovat lähes uudet joten niillä tuskin on osuutta asiaan. Ajettavuus on hyvä mutta rupeaa jo pelottamaan tuon äänen takia että mikä sieltä laukeaa, ei tietysti hiljaisissa nopeuksissa mutta esim. 150 vauhdissa rupeaa tuntumaan siltä että nyt jarrua. Jarrutettaessa jurinan "iskunopeus" kasvaa. Ja suurin ihmetyksenaihe on että tätä jurinaa ei aina kuulu, vain sillontällöin.:think Nyt viimeisen 2 päivän sisään ollut jatkuvaa. Katoaa välillä ja tulee itsestään takaisin.

                Voisiko joku viisaampi tehdä vaikka jonkun tarkistuslistan mitä kannattaa tarkistaa, itselle kun ei paljoa kerro tuommoinen oire.

                Saiko jengstro ongelman korjattua, ja jos sait niin mitä teit sille?
                Villiveikkaus: Takapyörän laakeri.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Gize
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 537
                  • Tampere

                  #9
                  Ei varmaan hullumpi veikkaus, tuota mietin itsekkin, ainoastaan ihmetyttää se (jos olisi siis laakeri kyseessä) että miksi ääni katoaisi kaasua annettaessa, eikös sen pitäisi sillonkin meteliä pitää? :think
                  Kulkineet:
                  BMW 730dA -03
                  BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                  BMW 323i -95
                  Honda CBR600Fighter
                  EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                  3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by Gize View Post
                    Ei varmaan hullumpi veikkaus, tuota mietin itsekkin, ainoastaan ihmetyttää se (jos olisi siis laakeri kyseessä) että miksi ääni katoaisi kaasua annettaessa, eikös sen pitäisi sillonkin meteliä pitää? :think
                    Noup, syytä en osaa sanoa mutta näin ainakin oli entisessä e30:sessä. Hidastaessa kuului aina melkonen jurina..Kovaahan sillä ei edes päässyt, mallia 316i
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • kiraffi
                      BTCF Member
                      • Sep 2004
                      • 427
                      • Shangri'la / SYSMÄ

                      #11
                      Originally posted by Janzki View Post
                      Villiveikkaus: Takapyörän laakeri.
                      Minustakin tuo kuulostaa laakerivialta, itsellä ainakin oli vastaavia oireita kun laakerit alko loppumaan -> tietyillä nopeuksilla ei kuulunut mitään, mutta sitten taas jollain nopeuksilla "jurina", "vinkuna" ja muut oireet olivat suorastaan hurjia

                      Tietysti yksi villi kortti on myös takajarrut! seurailkaapa onko jarrujenkäytöllä vaikutusta tuohon jos vaikka mäntä jumittaa satulassa ja hankaa ihan pikkusenki kuluneeseen levyyn on siitä seurauksena tärinä

                      T:Jussi
                      Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                      Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                      Ex:
                      1x F30
                      1x E60
                      5x E36
                      1x E34
                      1x E46
                      2x E30
                      2x Toyota
                      1x Ford
                      1x Honda

                      Comment

                      • Gize
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 537
                        • Tampere

                        #12
                        Voisin jopa väittää että tuo ei täristä ollenkaan, jurinaa vaan pitää. Eli kaasun kun nostaa tai kääntää (kaasunkin kanssa) niin sillon loppuu meteli, toiselle puolelle käännettäessä voimistuu. Eli selvästikin puolittainen vika, jos sitä nostas tunkin päälle ja tsekkailis noi laakerit tossa kun kerkiää...
                        Kulkineet:
                        BMW 730dA -03
                        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                        BMW 323i -95
                        Honda CBR600Fighter
                        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                        Comment

                        • bman
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 222
                          • Mikkeli

                          #13
                          Itellä ainekin kun oli toinen takapyörän laakeri finaalissa niin jurisi ja toiseen suuntaan kääntäessä hävisi, toiseen suuntaan voimistui..väljä ei ollut...uusi tilalle ja loppui jurinat.

                          Comment

                          • Gize
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 537
                            • Tampere

                            #14
                            Okei, selvä, kiitos vastauksista. Huomenna sit Motonetissä poikkeen!
                            Kulkineet:
                            BMW 730dA -03
                            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                            BMW 323i -95
                            Honda CBR600Fighter
                            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                            Comment

                            • jengstro
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 380
                              • 02-alue

                              #15
                              Updatea, talvi meni ja M3 kaivettiin tallista esiin. Ensitöikseni tuhlasin uuteen vetariin 800€uroa töineen. Se pieni värinä mikä viime kesänä herätti huomiota.

                              Nyt kun tota on oikeen tarkalla perstuntumalla tarkkaillut, kyseessä oleva ilmiö häipyy n. 10minuutin ajon jälkeen lähes kokonaan pois. Jos auto on "kylmä" se hieman "jurisee" ainoastaan tuossa 80-90km/h (Näin siis oli suurinpiirtein, ennen vetarin vaihtoakin)

                              Koko vetarin vaihto sinäänsä "lievensi" oiretta, tiätty uusi on aina uusi (kumit, tukilaakerit,nivel), mutta ei poistanut sitä.

                              Nooh, tää on pikkutarkkaa touhua, moni kyydissä oleva ei edes huomaa asiaa, edes sen jälkeen kun mainitsen asiasta :-)

                              Suhtaudun tohon värinään 80-90km/h kylmänä bemarin ominaisuutena, case closed. (Ellei joku nyt tiedä ihan tarkkaan mistä toi johtuu)

                              Wanha vetari on myynnissä tuolla myynti-osastolla jos kiinnostaa
                              Last edited by jengstro; 25-04-2007, 09:40.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎