Niin, suomessa on tehty varmasti kymmeniä turhia E36 6-koneitten kansiremontteja. Lämpö-ongelma (väitetty yleinen kansi-vika) johtuu lähes poikkeuksetta Visko-kytkimestä mikä säätelee moottorin lämpötilaa. Yleinen oletus kansi-viasta on kun lämmöt nousee ja silti "flekti"-pyörii eli silloinhan "vika on varmasti kannessa". Näinhän monet sen selittävät kun ovat tottuneet ns. sähkö-flekti järjestelmään jossa sen pyörintä tarkoittaa sitä että jäähdytys-järjestelmä toimii. Mutta Bmw:ssä onkin eri systeemi, niinkuin moni varmaan tietää. Kun moottori lämpenee niin "flekti/visko" alkaa sitä kovempaa pyörimään eli se haistelee lämmön. Se kylläkin pyörii koko ajan mukana mutta sen tuuletus-voima on aivan eri kun moottori on kylmä/lämmin. Ja kun tuo visko on usein rikki, niin se yleensä voi rikkoa yli-lämmöstä johtuen vesi-pumpun joka voi myös aiheuttaa erinlaista lämpö-ongelmaa. Vesipumppu vika ilmenee yleensä niin, että kierroksilla ja ajettaessa lämmöt on ok, mutta paikollaan ollessa ja tyhjäkäynnillä lämmöt nousee ja sisälle ei tule edes lämmintä, koska viallinen vesipumppu ei tyhjäkäynnillä pysty nestejärjestelmää täysin pyörittämään. Taas vika viittaa siis kansi-vikaan mutta näin ei ole. Kolmas saman tyyppinen ja yleinen "kansi-vika" on ilmastoinnin flekti. Kun sinulla on ja käytät ilmastointia niin siellä on erillinen oma tuuletus-siipi/flekti auton etu-osassa, joka antaa lisä-jäähdytystä koko järjestelmälle, koska ilmastointi rasittaa sitä. Kun tuo ilmastoinnin flekti (usein sulake palanut) ei toimi niin lämmöt nousee kun autolla ei ajeta kovaa jolloin se ei saa kunnon ulkoilma tuuletusta. Eli jälleen painetta tulee järjestelmään ja kansihan se on halki, perkele... No, tuossa 3 yleisintä syytä miksi Bmw:n 6-koneisten kansia remontoidaan vaikka vika on jossain aivan muualla. Ps. Kansi-vikakin on mahdollinen jos et em. vikoja ajoissa korjaa, mutta onneksi paisunta-säiliön korkki päästää läpi 0.9 bar;issa, jolloin kansi/tiiviste voi levätä rauhassa. Korkki suojelee kantta. Ei se baijerilainen ihan tyhmä ole...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 6-koneisten turhat kansiremontit...
Collapse
X
-
...ja vesipumppu korkkaa kerrasta, ei pikkuhiljaa oirehtien.
Jos ilmastoinnin flekti ei toimi, katkaisee paineanturi koko järjestelmän käytöstä. Se ei siis nosta koneen lämpöjä.
Itse asiassa suurin syy noihin e36:ten turhiin kansiremontteihin johtuu sen vesikiertojärjestelmästä joka ei ilmaa itse itseään. Eli yksi ja sama ilmalukko voi kiukutella ja sekoittaa kiertoa kuukausitolkulla. Tästä syystä kansi nykäistään irti ja havaitaan hiusmurtuma: ...ahaa...tässähän se vika on.
Kansi vaihtoon tai hitsaukseen, kamat kasaan ja nyt ilmaus tehdään kunnolla.
Homma ok ja 1500€:n lasku työn teettäjälle. Kaikki on tyytyväisiä, vaikka ongelma olisi poistunut yhdellä 1.5l:n juomapullolla ja litralla/kahdella jäähdytysnestettä. On nimittäin niin että tuo m50 kannen hiusmurtuma löytyy lähes jokaisesta kannesta ja siis niistäkin joissa mitään lämpö tai vesiongelmia ei ole. Eli se on m50 kannen ominaisuus joka ei välttämättä vaadi mitään toimenpiteitä, eikä siis aiheuta käyttäjälleen mitään ongelmia. Veikkaan että aika monessa m50 koneessa on "napsahtanut" jo sisäänajovaiheessa joskus
-90 luvun alkupuolella, mutta jos vain ilmaaja on ollut tehtäviensä tasalla, niin kone kohtaa paalin leuat avaamattomana.
Comment
-
-
Eräs yleinen E36 vika iän myötä on syylärin ylämenoletkun muovisuulakkeen murtuma. Yläletku hiukan turhan jäykäksi/lyhyeksi mitoitettu koneen heilahtelulle ja voi aiheuttaa täysin huomaamattoman hiusmurtuman suulakkeeseen. Löytyy monesti vasta painetestissä. Hävittää nesteitä kiitettävästi, mutta silti missään ei näkyvää vuotoa, yksi turhan kansirempan syy. Uusi syyläri 250e vs 1500e kanteen. Pitäiskö tääkin olla tekniikka/ongelmissa...Last edited by Juice; 26-09-2006, 08:51.
Comment
-
-
E32 735:sta piti myös käyttää heti ostamisen jälkeen kantta pois(oli tiedossa). Tiiviste vuoti 1 sylinteristä paineet vesitilaan, lieneekö mennyt vesipumpun (pumppu oli vaihdettu) hajoamisen seurauksena vai ilmalukon vuoksi, se ei selvinnyt mutta homma korjaantui uusimalla tiiviste (ajettu jo 10tkm tuon jälkeen). Ilmauksen ikävät puolet tulivat siinä vastaan kyllä eli järjestelmää ei ole aivan helppoa saada kokonaan tyhjäksi ilmasta ja vähäinenkin ilmamäärä saattaa aiheuttaa ongelmia. Niinpä porailin sitten termariin molempiin laippoihin 1,5 mm reiät ja termarin sellaiseen asentoon jotta reiät jää yläpuolelle. Ja uudeksi nesteeksi punaiset silikaattivapaat - bmw:n alumiinikannen yksi ongelmahan on oksidoituminen vesitilassa jolloin muodostuu paikallisia kuumia pisteitä -> kansi tai tiivisteongelmia - punaisilla nesteillä tätä oksidoitumisongelmaa ei pitäisi olla (huom. ei saa sekoittaa yhtään vihreään nesteeseen - eivät sekoitu! Kaikki on vaihdettava). Nyt järjestelmään mahdollisesti jäänyt ilma ei tee lukkoa vaan ohittaa termostaatin ja järjestelmä ilmaa itse itsensä pikkuhiljaa - ei tietenkään isompia ilmamääriä eli perusilmaus on kuitenkin suoritettava kun nesteet laitetaan järjestelmään. Mitään haittaa termarin rei'ittämisestä ei ole kun ovat noin pieniä - auto lämpenee normaalisti. (- ja vaikka kannessa olisikin pientä vuotoa ei se enää aiheuta suurempia ongelmia- ilma pääsee etenemään paisuntasäiliön yläosaan ja ylipaine karkaa pois.)
Tosin itse kansikaan ei tuossa ollut kärsinyt mitenkään vaikka kone oli ehtinyt nostaa lämpöjä jo moneen kertaan aikoinaan.
Tuosta viskoflektistä- kyllähän jokainen vähänkään autoja korjannut näkee milloin visko on kiinni ja milloin flekti pyörii vapaana.
Comment
-
-
Tuli vähän asiaa..."Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Comment
-
-
ittelleni kävi nyt näin että se kansiremppa tulee, nesteet sekottu aika komeasti Mutta ajattelin, että nyt kun kerran se kansi irrotetaan niin tehään jotain muutakin. Elikäs paljon tommosta e36 325 -92 m50 kantta voi ja uskaltaa madaltaa ilman suurempia pelkotiloja? ja miten paljon jyrkemmät nokat voi laittaa?
Comment
-
-
Originally posted by syvis View Postittelleni kävi nyt näin että se kansiremppa tulee, nesteet sekottu aika komeasti Mutta ajattelin, että nyt kun kerran se kansi irrotetaan niin tehään jotain muutakin. Elikäs paljon tommosta e36 325 -92 m50 kantta voi ja uskaltaa madaltaa ilman suurempia pelkotiloja? ja miten paljon jyrkemmät nokat voi laittaa?
Meinasitko vielä päästöistäkin läpi?2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by superb View Post"Kun tuo ilmastoinnin flekti (usein sulake palanut)...."
Yleensä sieltä on mennyt sen flektin vastus, voi myös olla sulake taikka koko flekti, mutta tiedän monta tapausta missä homma on korjaantunut uudella vastuksella.
Jos polttaa sulaketta niin varmastikin moottori jumissa, vetää maihin jne...F36 428iA GC M-Sport
Z3 2.8i Roadster Myytävänä
M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16
M: E36 328i osia
M: E39 business cd ja info display
M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori
Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!
Comment
-
Comment