eli kaverin autossa e36 320 coupe vm.94, pidemmän ajon jälkeen,esim.jäätäessä liikennevaloihin,auto ikäänkuin ryömii hieman taaksepäin vaikka vaihde vapaalla,sama homma kytkin pohjassa,eli pitää painaa jarrua ettei töksäytä pitkässä odottelussa perässä olijan keulaan,vaikka sauoralla tiellä ollessa. Kuullostaa varmaan hieman mystiseltä mutta näin on. Onko villejä arvauksia mikä mahtaa mättää? vika/ominaisuus on siis ajoittainen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 kyssäri
Collapse
X
-
Tää on varmaan joku madallettu vai? Oisko vino madallus ja painopiste väärässä kohtaa? Ihan mekaaninen veikkaus vaan.
Empiirinen tutkimus on aina hauskaa sekä hyödyllistä, joten jos kokeilisitte mitata jostain päin maailmaa suoran pinnan vatupassilla, jonka jälkeen ajaisitte autolla rinkiä niin kauan jotta riittää ja testaisitte sitten johtuuko valuminen autosta. Löytyy samalla auton seisonnan painopiste ja pienimmän seisontakitkan suunta. ("seisontakitka" on epävirallinen termi, virallinen nimi lienee lepokitka, eli kappaleen ja alustan välinen kitka joka pystyy pitämään kappaleen paikallaan)
En ole tarkemmin koskaan asiaa tutkinut, joten en osaa kuin spekuloida mistä voisi johtua jos tasaisella maalla valuu. Syyhän on aina siinä ettei kappale ole tarpeeksi balanssissa tai siihen vaikuttaa muutoin tarpeeksi suuri liikkeellepaneva voima joka voittaa lepokitkan.
Comment
-
Comment