Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 : Seisontajarrun kunnostus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PetriP
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 65
    • Pukinmäki

    E36 : Seisontajarrun kunnostus?

    Katsastussetä tuossa aikaa sitten ilmoitti, että on seisontajarru tehoton ja ero puolienkin välillä oli hieman liian suuri.

    Ilmeisesti voi yrittää kiristää siitä käsijarrun päästä niitä jarrupiuhoja, mutta jossei auta niin ilmeisesti hyökättävä sinne seisontajarrun paloihin kiinni?

    Mites se onnistuu, vai onnistuuko ollenkaan "kotikonstein"? Ja onko uudet palat kuinka hinnakkaat?

    Jollain kokemusta jos käyttää huollossa korjauksessa?

    Autona siis 316 vm. 92.
    Last edited by PetriP; 25-10-2006, 11:49. Reason: Auto lisätty.
    BMW 316i E36
  • ässä lavaan
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1717
    • Savo

    #2
    itsellä oli saman ongelma ja ratkaisu oli kun kirin siitä käkkärikahvan kuppeesta niitä vaijereita. ja leima pärähti!
    E91

    Exät:
    E36 325i -93 Cabriolet
    E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
    E36 325i -91 Sedan
    E30 325i -85

    Comment

    • Tikkunen85
      BTCF Member
      • Mar 2006
      • 892
      • Paltamo

      #3
      jos ei vaijerin kiristys auta nii sit sun pitää varmaa vähä herkistellä niitä...ja eikös tossa ole rummut takana nii eihän ne kengätkää varmaa kovin kalliit ole...

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3311
        • Kajjjaani

        #4
        Vaijerit löysälle, rengas irti, pyöritä rumpua niin että näet pultin reiästä kehintä rattaan. Siitä sitten jarrut kiinni ja 6-7 napsua takas. Loppu kirintä vaijereilta sieltä kahvalta.
        Searchillä löytyy kuvallisetkin ohjeet.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • Tentse
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 248
          • Pirkanmaa

          #5
          kandee myös samalla tarkistaa onko "linkku" jumissa rummun sisällä, eli palikka johka seisontajarrun vaijeri kiinnittyy ja liikuttaa kenkiä, vissiin yleisin syy hylkäämisille kun johtuu seisontajarrusta.

          Comment

          • PetriP
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 65
            • Pukinmäki

            #6
            Tyydyin kiristämään siitä kahvan juuresta, kun ainakin tuntui riittävästi auttavan. Ero oli huomattava kun vertasi jarrujen tehoa.

            Mutta: Voiko jarrut olla katsastusmiehen mielestä liian kireällä? Nyt on jollain kolmannella napsulla jo aika tapissa voima. Ja onko jotain keinoa mistä sen saisi selville että ois suht tasoissa vasen ja oikea? Tietty renkaiden pyörittely, mutta kun ei oo nosturia millä sais perän kokonaisuudessaan ilmaan, niin tulee hankalaksi.
            BMW 316i E36

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3451
              • Janakkala

              #7
              Jos ette osaa niin älkää helvetissä räpläkkö ite jarruja...
              vaijereista EI ikinä kiristellä jarruja, vaan käsijarrut säädetään aina sieltä rummuista. Vaijerista säädetään vaan löysät pois !!!

              -Eli kun rupeaa hommiin niin ensin käsijarru vaijerit löysälle. (kepin juuresta)
              -Seuraavaksi pyörät irti.
              -Ja sitten korjatan asianmukaisesti takapää ja säädetään kohdilleen.
              -Sen jälkeen säädetään vaijereista vain ja ainoastaan löysät pois.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • arska84
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1356
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Spetke View Post
                Jos ette osaa niin älkää helvetissä räpläkkö ite jarruja...
                vaijereista EI ikinä kiristellä jarruja, vaan käsijarrut säädetään aina sieltä rummuista. Vaijerista säädetään vaan löysät pois !!!

                -Eli kun rupeaa hommiin niin ensin käsijarru vaijerit löysälle. (kepin juuresta)
                -Seuraavaksi pyörät irti.
                -Ja sitten korjatan asianmukaisesti takapää ja säädetään kohdilleen.
                -Sen jälkeen säädetään vaijereista vain ja ainoastaan löysät pois.
                Juurikin näin. Ite oon joskus säätäny vaijerista ja tuli opittua kantapään kautta että ei niin!! Ainaki levyjarrullisissa se aksila ei pääse silloin enää palautumaan tarpeeksi ja nylkyttää liian pienellä liikkeellä.
                BMW PREMIUM

                BMW E46 318

                Comment

                • Juho_P
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 313
                  • p-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Spetke View Post
                  Jos ette osaa niin älkää helvetissä räpläkkö ite jarruja...
                  Voi Jumalan tosi... Kun vaan näkisitte niitä käsijarru ratkasuita millä jotku asiaa ymmärtämättömät on saaneet autot läpi katsastuksesta, tyyliin vaijerissa ei ole piisannu kiristysvara niin on laitettu prikkaa ym väliin.

                  Käsijarru kuitenki murheista pienimpiä, kunhan ei käyttöjarruihin tehdä mitään omia patentteja.
                  pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                  Comment

                  • PetriP
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2003
                    • 65
                    • Pukinmäki

                    #10
                    Välillä on pakko yrittää ite saada se korjattua, kun ei tuota fyffeä oikein löydy. Kyllä mä sen muuten oisin tohon Kehätien toiselle puolelle Essolle vieny.
                    BMW 316i E36

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      #11
                      Joltain ulkomaan saitilta bongattu ohje E36 käsijarrun säätöön meni suunnilleen näin:

                      1. Käsijarrun suojapussi irti ja vaijereiden säätömutterien lukitusmutterit ja itse säätömutterit aivan löysälle eli päähän asti.
                      2. Vedellään käsijarrusta tai vaijereista käsin muutaman kerran reilusti tappiin asti, jotta vaijerit liikkuu kunnolla.
                      3. Nostetaan taka-akseli ilmaan ja otetaan renkaat pois sekä kammetaan jarrupalat irti levystä tai otetaan käyttöjarrun satulat kokonaan irti.
                      4. Etsitään se säätöpyörä renkaanpultin reiästä ja pyöritellään meisselillä niin kauan kireämmälle, että jarrulevyä ei saa enää käsivoimin pyöritettyä ja sitte vain sen verran takaisin, että jarrulevyä saa kevyesti pyöritettyä. Jos tuntuu, että ei ala kiristymään, olet luultavasti pyörittänyt väärään suuntaan, käsijarrukengät ovat aivan loppu tai jarrurumpu on sisäpuolelta niin ruosteessa, että jarru toimii epätasaisesti. Tämä tietysti molemmille puolille.
                      5. Taas vedellään käsijarrua reilusti muutaman kerran, jotta vaijerit asettuvat uuteen asemaansa ja liikkuvat hyvin.
                      6. Vedetään 4 napsua käsijarrua ja kiristetään käsijarruvivun alla olevia vaijerin säätömuttereita sen verran, että tuntee vaijerin alkavan kiristymään ja jarrulevyä on hankala pyörittää käsin. Kiristetään lukitusmutterit kiinni. Testataan, että jarrulevyt pyörivät kevyesti, kun käsijarru on kytketty pois. Säädellään tarvittaessa.
                      7. Renkaat paikalleen ja auto alas. Testataan käsijarrun toiminta ajamalla ja parkkeeraamalla mäkeen ilman, että vaihde on päällä.

                      Näin tein tuon säätämisen itse ja lumisella pihalla oli hyvä testata. Vähän vauhtia, kytkin pohjaan ja reilu veto käsijarrusta niin kauan että auto pysähtyy. Takarenkaiden suttijäljet alkoivat juuri samasta kohdasta. Käsijarrujen tasapainosta kertoi myös katsatuksen testeri, kympälleen samat arvot oli. Kun tekee käsijarrun säädön näillä ohjeilla, niin 5-7 napsua käsijarrusta pitäisi riittää pitämään auto paikallaan jyrkässäkin mäessä.

                      Jos joku käsijarrukamoista on rikki tai kulunut liikaa, ei näitä säätöjä kannata yrittää edes tehdä ennen osien uusimista.

                      Itellä ois sama homma edessä ihan lähiaikoina. Ei pidä mäessä paikallaan vaikka vetää kahvan tappiin asti.
                      Last edited by Ha2; 18-01-2007, 09:34.
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      • jam75
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 654
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by PetriP View Post
                        Välillä on pakko yrittää ite saada se korjattua, kun ei tuota fyffeä oikein löydy. Kyllä mä sen muuten oisin tohon Kehätien toiselle puolelle Essolle vieny.
                        No tämä toimenpide ei tarvi mitään essohommia että sen tekisit oikein...huono selitys, ettei ole rahaa tässä tapauksessa jos nyt siis edelleenkin puhutaan kiristyksestä/säädöstä ku se orginaali automaattikiristys ei pelaa kuin tehtaalla

                        Omassa kotterossa kans piti tehdä tuo säätö aina ennen katsastusta (talviaikaan katsastus niin harmia aina), automaatti niin ei sitä käkkäriä tullu käytettyä ku Parkkiasento hoiti sen seisonnan. Omaa tyhmyyttähän se oli ettei sitä tullu vedettyä niin ois pysyny vähän vetreämpänä.

                        Mutta paskasysteemi tuo automaattinen kiristyssäätö on, jarrupölyä ja muuta paskaa sinne rummun sisään niin ei ne toimi niinku pitäis HA2 teki kunnon käkkärinsäätöguiden tuohon edelliseen postiin

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎