......
Announcement
Collapse
No announcement yet.
.....
Collapse
X
-
Originally posted by mika68 View PostKyseessä E36 328i -96 Siemensin MS 41.0 boksilla.
Onko erikseen OBD II liitin vai onko kyseessä sama pyöreä iso liitin konehuoneessa mihin testeri tökätään luettaessa esim. vikakoodeja
Vanhoissa on vain toi diagnostiikkapistoke jonka kautta ei mitää "tönning"-softia autoon voi ladata..
Eli E36:sta (ja muistakin vanhemmasta kuin vm.2000) on kyllä turha kyseistä liitintä ettiä..
Korjatkoon enemmän asiastatietävät tarvittaessa...
-
-
OBD II liitännät tuli bemareihin ja muihin autoihin, kuten jo sanottiin 2000 luvun alussa. Osassa autoissa oli siirtymäkauden aikana, sekä pyöreä liitäntä että OBD II(esim. -99-2000 E46). Sitä en tiedä miten vanhemmasta OBD liitännästä saatava tiedon määrä eroaa OBD II:sta saatavaan tietoon.
Netistä löytyy kyllä kaaviot, mihin pinniin pitää tökätä, kun haluaa tarkastella jotakin tiettyä parametria/data streamia.
Ainoa haitta tiedon kaivamisessa on se, että diagnosointiin käytettävän laitteen täytyy ymmärtää kyseisessä autossa oleva data. Tämän vuoksi vuoden 2000 jälkeen valmistettujen autojen(OBD II) datasignaalin muoto on määritelty ISO standardissa. Poikkeuksena on ainakin muutama Pösön malli, koska liittimen piuhoista muutama on ilmeisesti eri järjestyksessä. Muistaakseni joissakin -96 vuoden bemarin malleista datasignaali löytyy tässä ISO muodossa tai ainakin sen edeltävän standardin muodossa. E36:sta olen nähnyt muutaman eri version pyöreän liittimen datasignaalien layouteista. Muistaakseni pyöreästä liitännästäkin löytyy linjat myös sisäänpäin.
OBD II liitäntä on kuitenkin aina alle puolen metrin päässä ohjauspyörästä.Last edited by Tiger2; 26-10-2006, 00:03.
Comment
-
Comment