Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä e36 328 coupesta? Taustapeilistä kysymys tarkemmin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    Kysymyksiä e36 328 coupesta? Taustapeilistä kysymys tarkemmin.

    Edit: 21.1 -2007

    Hyödynnän tätä vanhaa aihetta.

    Huomasin äsken että taustapeiliin menee muutamia sähköjohtoja, tulevat sieltä katonrajasta ja menee peilin sisään. Mikäs juttu tämä on? Tiiän että on automaattisesti himmeneviä peilejä, mutta tuossa omassa on myös se nupikka josta käännetään peili toiseen asentoon ja en ole kyllä huomannut että himmenisi itsekseen.








    ------------------------------

    Kuskin istuinosan lämmitys ei näköjään toimi, selkänoja kyllä lämpiää. Johdot näytti olevan kiinni. Jos sieltä on esim. yksi vastuslanka poikki, niin pimeneekö koko lämmitinelementti, vai onkohan muuta vikaa? Aattelin jos yhden katkeamisen takia ei toimi, niin jos sen viallisen langan korjaa, niin pitäisiköhän toimia? Saako ostettua samanlaisia istuinverhoiluja mitä alkuperäinen on, vai joutuuko teettämään? Kyseessä nahka ja väriltään valkea/vaaleanharmaa.

    Jos jollain olisi vinkkiä mistä löytyy jotain nahkamaalia, korjausainetta, tms. niin olisin kiitollinen? Valkealle en ole löytänyt sopivaa ainetta, mustaa ja ruskeaa olisi yhdellä suutarilla.


    Lämmityslaitteesta kuuluu vaimeaa hurinaa kun auton sammuttaa ja välillä myös semmosta rutinaa (tod.näk. jotain läppiä menee kiinni/auki). Onko normaalia vai onko "siili" menny. Kyseessä ilmastoitu malli ja molemmille puolin lämmönsäätö, manuaalinen puhallus. En huomannut suurtakaan eroa jos kuskille laittaa kylmää ja apparille kuumaa. Myös puhallin alkaa kitisemään/vinkumaan 1. ja 2. nopeudella reilun puolen tunnin ajelun jälkeen, tuli nyt pakkasilla esille. Varmaan laakeri vetelee viimeisiään tai ihan kuiva... Hirttääköhän tuo kiinni jossain vaiheessa? Aattelin kevääseen sinnitellä tuolla ja sitten korjata.


    Pakoputkessa on joku läppäsysteemi siellä ihan lopussa. Mikä oikea virka tällä on? Auto sammuksissa se läppä on auki ja tyhjäkäynnillä kiinni (ainakaan savua ei tule kun vas. puoleisesta rööristä) ja kevyt kaasuttelu paikallaan ei aukaissut sitä. Joissain pyörissä (esim. Yamahan EXUP, mm. FZR:ssä) on vastaavia, mutta autossa en oo ennen nähny.



    Haulla en kaikkiin asioihin löytänyt suoranaista vastausta.
    :think
    Last edited by bemmeri; 21-01-2007, 14:26.
    EVERYTHING | WORKS
  • MAK_E
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 26
    • Turku

    #2
    Originally posted by bemmeri View Post


    Lämmityslaitteesta kuuluu vaimeaa hurinaa kun auton sammuttaa ja välillä myös semmosta rutinaa (tod.näk. jotain läppiä menee kiinni/auki). Onko normaalia vai onko "siili" menny. Kyseessä ilmastoitu malli ja molemmille puolin lämmönsäätö, manuaalinen puhallus. En huomannut suurtakaan eroa jos kuskille laittaa kylmää ja apparille kuumaa. Myös puhallin alkaa kitisemään/vinkumaan 1. ja 2. nopeudella reilun puolen tunnin ajelun jälkeen, tuli nyt pakkasilla esille. Varmaan laakeri vetelee viimeisiään tai ihan kuiva... Hirttääköhän tuo kiinni jossain vaiheessa? Aattelin kevääseen sinnitellä tuolla ja sitten korjata.
    :think
    Mulla sama ongelma automaattisen ilmastoinnin kanssa. Eniten vituttaa toi kitiseminen/vinkuminen mikä esintyy hetken ajelun jälkeen. Löytyykö tohon mitään konstia millä sais lisää aikaan ennenkuin täytyy vaihtaa tuuletin tai edes sais sitä vinkunaa hiljaisemmaks?

    Comment

    • Autobahnboy
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 400
      • Espoo

      #3
      Originally posted by bemmeri View Post
      Pakoputkessa on joku läppäsysteemi siellä ihan lopussa. Mikä oikea virka tällä on? Auto sammuksissa se läppä on auki ja tyhjäkäynnillä kiinni (ainakaan savua ei tule kun vas. puoleisesta rööristä) ja kevyt kaasuttelu paikallaan ei aukaissut sitä. Joissain pyörissä (esim. Yamahan EXUP, mm. FZR:ssä) on vastaavia, mutta autossa en oo ennen nähny.

      Ymmärtääkseni tämä läppäsydemi optimoi tehoa/vääntöä. Matalilla kierroksilla läppä on kiinni jolloin koneesta saadaan enemmän vääntöä alakierroksilla ja tietyssä pisteessä läppä aukeaa jolloin teho/vääntö alue optimoituu.

      Comment

      • intfreak
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 2966
        • Uusikaupunni

        #4
        Originally posted by bemmeri View Post
        Lämmityslaitteesta kuuluu vaimeaa hurinaa kun auton sammuttaa ja välillä myös semmosta rutinaa (tod.näk. jotain läppiä menee kiinni/auki).
        Sisäilman lämpötilanmittarin propelli pyörii n. 10min virtojen katkaisun jälkeen, normaalia. Läpät menee luultavasti perusasentoon kun virrat katkaisee, normaalia.
        Pakoputkessa on joku läppäsysteemi siellä ihan lopussa. Mikä oikea virka tällä on? Auto sammuksissa se läppä on auki ja tyhjäkäynnillä kiinni (ainakaan savua ei tule kun vas. puoleisesta rööristä) ja kevyt kaasuttelu paikallaan ei aukaissut sitä. Joissain pyörissä (esim. Yamahan EXUP, mm. FZR:ssä) on vastaavia, mutta autossa en oo ennen nähny.
        http://btcf.fi/forum/showpost.php?p=451064&postcount=4
        N62 Money Spender Club

        Comment

        • Terou
          BTCF Member
          • May 2005
          • 791
          • Tampere

          #5
          Originally posted by bemmeri View Post
          Pakoputkessa on joku läppäsysteemi siellä ihan lopussa. Mikä oikea virka tällä on?
          Eli lyhyesti sanottuna, se vaimentaa ääntä pienillä kierroksilla.
          Väännön lisääntymistä on jotkut spekuloineet, mutta missään vähänkään virallisemmassa prosyyrissä ei mainita muuta kuin äänen vaimentaminen. Itsekään en huomannut mitään eroa väännössä.

          Sen voi ottaa helposti pois käytöstä, ottamalla johto irti takakontissa olevasta releestä, jos haluaa vähän murinaa lisää.
          Last edited by Terou; 04-11-2006, 18:10.
          E46 M3 perän lukkoyksikkö
          Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

          www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #6
            Dynossa ajettiin sekä läppä toiminnassa että ilman.

            Mitään eroa ei ollut vääntö eikä tehokäyrässä.

            Se on puhtaasti äänenvaimennusjuttu, itselä on ainaskin läppä auki kokoajan ni ei ihan niin 100nx nissanilta kuulosta toi 328i.

            Comment

            • Tentse
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 248
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by MAK_E View Post
              Mulla sama ongelma automaattisen ilmastoinnin kanssa. Eniten vituttaa toi kitiseminen/vinkuminen mikä esintyy hetken ajelun jälkeen. Löytyykö tohon mitään konstia millä sais lisää aikaan ennenkuin täytyy vaihtaa tuuletin tai edes sais sitä vinkunaa hiljaisemmaks?

              Puhallin irti ja putsaa sen hyvin jollakin puhdistus aineella ja puhaltelee paine ilmalla paskat pois... sen öljyää laakerit notkeella öljyllä.

              Itellä auttoi kyseinen toimenpide!

              Comment

              • Convertible
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2638
                • Turku

                #8
                [QUOTE=bemmeri;765339]Kuskin istuinosan lämmitys ei näköjään toimi, selkänoja kyllä lämpiää. Johdot näytti olevan kiinni. Jos sieltä on esim. yksi vastuslanka poikki, niin pimeneekö koko lämmitinelementti, vai onkohan muuta vikaa? Aattelin jos yhden katkeamisen takia ei toimi, niin jos sen viallisen langan korjaa, niin pitäisiköhän toimia? Saako ostettua samanlaisia istuinverhoiluja mitä alkuperäinen on, vai joutuuko teettämään? Kyseessä nahka ja väriltään valkea/vaaleanharmaa.

                Jos jollain olisi vinkkiä mistä löytyy jotain nahkamaalia, korjausainetta, tms. niin olisin kiitollinen? Valkealle en ole löytänyt sopivaa ainetta, mustaa ja ruskeaa olisi yhdellä suutarilla.

                Yleinen vika noissa E36 malleissa tuo istuinlämmittimen alaosan hajoaminen. Osta uusi alaosan elementti. Sellaista nahkamaalia saa ostaa noilta nahkaverhoilijoilta/päällystäjiltä (esim. Leather Master)..
                F25 X3 35d
                E87 118i
                E46 330ti
                E46 M3
                E30 M3
                E30 M3 Convertible
                Z3 Roadster

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #9
                  Kiitoksia vastauksista, nyt ollaan sitten hiukan viisaampia.

                  Pitääpä tässä päivän aikana ottaa se läppä pois toiminnasta. Sais hieman lisää mörinää, kun on niin hiljainen muuten (kun vertaa aikasempaan 320:een).



                  Tuo puhallinhomma täytyy jättää myöhempään, ehkä kevääseen. Kattelin että on aika ahdasta siellä ja voi useampi tunti vierähtää, ei viiti tuolla kylmässä alkaa pakertaa. Tuo penkinlämmitin pitää korjata lähiaikoina.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #10
                    Kävin tutkimassa tuota putken läppäsysteemiä, siinä vas puolen konttia ja suunnilleen pakoputken paikkeilla on joku liitinhässäkkä. Liittimeen meni pari letkua ja johdot, johdot irrotin liittimistä. Nyt näyttää molemmat röörit olevan auki jo tyhjäkäynnillä.

                    Mittasin samalla penkinlämmittien jännitteen. Siellä penkin alla oli kaksi paria johtoja, molempiin tarjoaa n. 12v kun lämmitin on III-asennossa. I-asennolla tulee sama jännite, mutta se katkoo sitä. Eli vika on siinä lämmitinelementissä, pitää oottaa lämpimämpi päivä ja sitten ottaa istuinosa pois.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • jam75
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 654
                      • Tornio

                      #11
                      Originally posted by bemmeri View Post
                      ... I-asennolla tulee sama jännite, mutta se katkoo sitä. Eli vika on siinä lämmitinelementissä, pitää oottaa lämpimämpi päivä ja sitten ottaa istuinosa pois.
                      Tietenki se sitä katkoo 1-asennossa, termostaatti kato toimii Maksimiasennossa lämmittää enemmän ja katkoo se sitä siinäkin, mutta ei niin useasti.

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #12
                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Kävin tutkimassa tuota putken läppäsysteemiä, siinä vas puolen konttia ja suunnilleen pakoputken paikkeilla on joku liitinhässäkkä. Liittimeen meni pari letkua ja johdot, johdot irrotin liittimistä. Nyt näyttää molemmat röörit olevan auki jo tyhjäkäynnillä.
                        Tänä aamuna ihmettelekin kun edelleen vaan toisesta rööristä(siis vas. jossa ei oo läppää) tuli savua. Tuossa töitten jälkeen katoin, niin se läpän pirulainen on koko ajan kiinni, myös sillon kun auto on sammuksissa. Auto kuullostaa lähinnä sähkömoottorille nyt...

                        Eilen kun otin sen liittimen irti, niin heti kokeilin kylmällä koneella ja sillon kyllä tuli molemmista savua. Jätin homman siihen sitten ja illalla en muistanu koko juttua kun lähin ajaa. Tänään vasta kiinnitin huomiota asiaan.

                        Pitäisköhän laittaa takasi se liitin kiinni ja tulpata toinen letku? Vai jättäisköhän puhaltelee/imemään ilman tulppaa, riippuen onko siellä ali-/ylipaine? Minnekä se letku menee siitä liittimeltä (siis se toinen joka ei mee putken kylkeen)?

                        Kävin kysyy yhdestä liikkeestä mikä myy BMW-merkkiosia sitä elementtiä kuskin istuinosaan. Kuulemma yli 300€ maksaa sarja ja menee Saksan tilaukseksi. Aika uskomaton hinta! Koittaa ensin korjata tuon vanhan ja jos ei onnistu, niin ostan jonku tarvike-elementin...
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6937
                          • N/A

                          #13
                          Itse ratkasin ton putkihomman sellain että nykäsin siitä kellolta vaimentajasta sen kumiletkun irti ja tulppasin sen siitä vaan.
                          Hyvin pelaa ja läpät on aina auki.

                          Antti

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14
                            Originally posted by Antti O View Post
                            Itse ratkasin ton putkihomman sellain että nykäsin siitä kellolta vaimentajasta sen kumiletkun irti ja tulppasin sen siitä vaan.
                            Hyvin pelaa ja läpät on aina auki.

                            Antti
                            Taidampa tehdä samoin, kiitos vinkistä. Vois tänään ennen ajoon lähtöä tyrkätä liittimen kiinni ja huomenna koitan keretä nykäsemään ton letkun irti/tulpata.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • soldia
                              Banned
                              • Feb 2006
                              • 725
                              • Planet X

                              #15
                              Tuolta löytyy noihin kaikkeen ohjeet kuvineen ja vähän muuhunkin. Toivottavasti auttaa.

                              BMW DIY (Do It Yourself). For the home mechanic!
                              Last edited by soldia; 06-11-2006, 19:42.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎