Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 coupe nurin liukkailla...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karmala
    Newbiemmer
    • Apr 2005
    • 27

    E36 coupe nurin liukkailla...

    Kävi hullusti ja auto meni vaimoliinin sarvissa raviin...
    Miliisi totesi että jos kyseessä ois ollu joku toinen merkki&malli niin ois voinu tulla ruumiita- eli kysymys kuuluu onko tää E36 coupe malli jotenkin vahvistettu katosta ja etupilareista? Vai onko tää malli vaan tehty lujasta raudasta eikä mistään japonskien paskapellistä?

    Tuulilasi tuli naamaa vastaan ja katto taipui hiukan tuulilasin yläreunasta alaspäin, korkeintaan 5 cm.

    Vauhtia oli noin satasen verran ja auto luisui pyörillään tiellä sekä ravissa about sataviiskytä metriä kunnes runttas katolleen.

    Jäi semmoinen fiilis, että heppoisemmalla kulkupelillä etupilarit ei ois kestäneet moista rytkäytystä.

    Joten, koriasiantuntijat, saisko vastauksia tähän elämämme katkolle panneeseen sattumoiseen?:think
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Melkoisen heppoisen näköstä on ainakin sedanin a-pilarit, tuskin ne sen kummallisempia on coupessakaan. Onhan siinä tietty ovien karmit tukemassa jos ovi pysyy kiinni

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      #3
      Katoppa tuo:




      Hyvä ettei pahemmin käynyt..

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11687
        • Kouvola

        #4
        Voisi luulla, että coupessa on vahvistetut noi A- ja B-pilarit ihan siistä syystä, että ovissa ei ole karmeja

        Mutta tiedä noista. Hyvä ettei käynyt pahemmin. Tosiaan kyllä jollain Japanin ihmeellä olisi voinut käydä huomattavasti pahemminkin, mutta yleensä se on ihan tuurista kiinni

        Comment

        • masi300
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 262
          • Pori

          #5
          Ja Bemarin pellitkin on huomattavisti paksumpaa kuin esim. nissanin ja ooppelin. Mitä tullut vilkun reikiä sahailtua niin kahdesta edellisestä meni humpsahtamalla läpitte,ei bamerista samoilla vehkeillä mennyt niin helposti ja nopeasti.
          - Muutamia riisejä
          - Muutamia saksalaisia
          - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
          - Ex E30 320i -84

          Comment

          • Dandy
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1438
            • ....

            #6
            Coupessa on kori tosiaan käsittääkseni jäykempi kuin sedanissa. Leluautohan e36 kyllä on turvallisuudeltaan uusiin verrattuna. Ollut kumminkin suunnittelupöydällä 80-luvulla. Hyvä, ettei käynyt pahemmin! Tuosta vauhdista kun lähtee auto hanskasta niiin olisi ollut aineksia paljon ikävämpiin juttuihin.

            Comment

            • e24
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 628

              #7
              tulipa nähtyä 206 pugi, joka oli tehnyt volttia niin, että vuoroin keula ja vuoroin katon takakulma käynyt ottamassa kontaktia ja muutaman kerran oli mennyt ympäri. siinä toimi vielä etuovet ja etupenkkien tilat oli säästynyt täysin. nokka oli rutussa ja takaluukku solmussa, mutta katto oli yllättävän vähän mennyt ruttuun ja salmiakille.

              se vaan on nämä nykyajan suurlujuusteräkset mitä tekee koreista jäykkiä.
              käyttis Honda CR-v
              .... MR2
              ----------------------------
              ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

              Comment

              • Karmala
                Newbiemmer
                • Apr 2005
                • 27

                #8
                Kiitos kaikille vastanneille, viesteistä selvisi että e36 coupen kori on vankkaa tekoa ja kestää rajutkin runnomiset.

                Toki nykyaikaisemmat korit ovat vielä kehittyneet paremmiksi, mutta hyvä että ympärillämme oli kuitenkin baijerin rautaa. Auto ei muuttanut tilanteessa juuri ollenkaan muotoaan, molemmat etulokarit kuhmuille, vasen etuvalo rikki, katossa kuhmuja, oikean puolen ovessa lievät painaumat kuten vasemmassa takakulmassakin. Turvavöiden esikiristimet toimivat oletetusti. Molemmat puskurit saisi vielä kuntoon. Kun auto käännettiin pyörilleen, molemmat ovet aukesivat normaalisti.

                Remonttia ajatellen ei olisi kovinkaan paljon tehtävää, tietenkin korin maalaus teettäisi töitä. Kaikkia naarmuja ei mutakuoren alta voinut nähdä.

                Kiitos kaskon, että saa samantyyppisen pelin vielä alle. Nyt tuntuu sille, että ei ole tarvetta bemukkaa lujempaa peliä etsiäkään.
                Last edited by Karmala; 03-12-2006, 15:53.

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  #9
                  Lue tuo vielä läpi

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Niin.... Siis ihan aikuisten oikeasti esim.-92 Nissan Sunnyssä on kovemmat/joka suhteessa lujemmat A-pilarirakenteet kuin e36:ssa.
                    e36:nen on ihan puhtaasti ns.vanhan koritekniikan auto jossa ei ole lainkaan karkaistuja tai suurlujuuksisia rakenteita. Usko vanhaankin "baijerin rautaan" voi toki olla Pentti Perusautoilijalla kova, mutta kyllä totuus on kuitenkin ihan toisenlainen. e36 kestää ikäisekseen kohtuullisen hyvin suoraa tai osittaista keulakolaria, mutta tämä johtuu lähinnä suhteellisen pitkästä keularakenteesta/törmäyksessä muotoutuva alue, kun verrataan moneen saman aikakauden etuvetoiseen. Toisaalta myös itse rakenne on kyllä siihen nähden kuinka vanhasta systeemistä on kyse, ihan kohtuullisen hyvin suunniteltu ottamaan vastaan suoria keulatörmäyksiä. Kaikki ylärakenteet ovat kuitenkin ihan ns."kumivasaralla" oiottavaa yksinkertaista kuttaperkkaa ja ollaan oikeastaan ihan eri galaksissa kun rakenteen lujuuksia verrataan esim. tuohon esille tulleeseen Peugeotin 206:een, jossa on karkastut suurlujuusteräksiset monikerrosjärjestelmät mm.A-pilareissa.
                    Nykyautojen pintapellit ovat erittäin ohuet ihan painon säästön takia, koska itse korikehikon paino on lähes tuplaantunut ja lujuudet moninkertaistuneet noista e36:n ajoista. Eli jostain lokasuojan pellin vahvuudesta voidaan karrikoiden päätellä ainoastaan korirakenteen ikä/tekniikka. Mitä vahvempi=painavampi lokasuoja, sitä heikompi on kolariturvallisuus. Nykyisinhän näissä on siirrytty jo muoveihin ja alumiineihin ihan siitä syystä että korin pintaosilla ei ole kuin 1-2%:n osuus törmäysvoimien vastaanottamisessa. Korikehikon lujuus siis määrittelee törmäysturvallisuuden, ei pintapellit/pintasälä. Se että nyt ei vaurioita sattunut tulemaan enempää, johtuu vain ja ainoastaan tuurista ja siitä että rakenteita oikeasti rasittavia voimia ei saatu aikaiseksi. Jos olisi saatu, olisi aika moni tämän ikäluokan japsi selvinnyt tilanteesta huomattavasti paremmin. Ei kaikki, mutta tuossa ikäluokassa oli jo monessa japsimallissa käytössä näitä ensimmäisiä uuden koritekniikan rakenteita käytössä, kun bemun 300-sarjaan ne tulivat käytännössä vasta e46:een. e36 coupen ja sedanin a-pilarit ovat käytännössä samat.

                    Comment

                    • Melitos
                      Newbiemmer
                      • May 2005
                      • 25
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by Karmala View Post
                      Miliisi totesi että jos kyseessä ois ollu joku toinen merkki&malli niin ois voinu tulla ruumiita- eli kysymys kuuluu onko tää E36 coupe malli jotenkin vahvistettu katosta ja etupilareista?
                      Jos kyseessä ois ollu joku toinen merkki&malli niin mitään vaaratilannetta ei olisi varmaan edes syntynyt.

                      Comment

                      • Karmala
                        Newbiemmer
                        • Apr 2005
                        • 27

                        #12
                        Originally posted by Melitos View Post
                        Jos kyseessä ois ollu joku toinen merkki&malli niin mitään vaaratilannetta ei olisi varmaan edes syntynyt.
                        Miksikä näin ajattelet? Ei vaimoni ole mikään hurja BMW- huligaanikuski, mielestäni onnettomuus ei ollut kiinni merkki&malli syndroomasta mikä liittyy joihinkin bemarikuskeihin. Olosuhteet tiellä vaan olivat sattumalta v++++maiset ja auto karkasi hanskasta.

                        Ei se tee kuskista hurjapäätä jos keli kenkkuilee...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Tässä varmaan tapailtiin takavetoisuuden ja luistonestotottomuuden yhdistelmää... ei niinkään stereotypioita suhteessa merkkiin.

                          Comment

                          • dunkelblau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 1151
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Niin....
                            Haha... Sä oot kyllä mun idoli! Oikeesti, mitäköhän tähän sanois? Kitkat?
                            "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #15
                              Tuntuu noi miliisit aina sanovan noin, kun joku vetää reilusti pellolle eikä säre itteään Ex-emäntä ajo tuon mun edellisen 330d:n reilusta satasesta neljä kierrosta katon kautta ja nousi autosta parin naarmun ja mustelman kera, johon miliisit tuumasi, että jos olisi ollut joku muu merkki tai malli alla, niin olisi kaavittu rääppeitä pussiin. Eli se tuntuu olevan ihan vakio kommentti noissa tilanteissa.

                              Tossa vielä kuva siitä millasta jälkeä tulee, kun auto lentää ensin 15 metriä ilmassa ja sen jälkeen pyörähtää parit kierrokset katon kautta:

                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎