Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 jarrut vain takana hetken aikaa liikkeellelähdöstä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tipe
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 112
    • Turku

    E36 jarrut vain takana hetken aikaa liikkeellelähdöstä

    Autona E36 316i -91. Kärryn seistyä yön yli tai työpäivän ajan ovat jarrut vain takana hetken aikaa liikkeellelähdöstä. Ongelman esiintyessä jarrut ottavat kiinni paljon normaalia äkäisemmin (pienemmällä poljinvoimalla kuin yleensä) ja takajarrut menevät jo neljänkympin vauhdissakin kuivalla asvaltilla lukkoon mikäli hiukan reilummin polkaisee. Hidastuvuus ei kuitenkaan ole mitenkään erikoista, joten ilmeisesti etujarrut eivät tällöin toimi lainkaan. Vika katoaa muutaman jarrutuksen jälkeen, sen jälkeen kaikki toimii taas normaalisti: moottoritievauhdistakin voi huoletta tehdä reippaan jarrutuksen ja auto pysähtyy nopeasti ilman että mikään pyörä pyrkisi lukkiutumaan.

    Jarrunesteet eivät ole mitenkään erityisen vanhat eikä ilmaa tuntuisi järjestelmässä olevan. Etusatuloiden liukutapit puhdistin vajaa vuosi sitten, eivätkä ne olleet mitenkään huonon näköiset.

    Onko joku törmännyt vastaavaan ja keksinyt mistä se johtuu? Ei houkuttelisi summamutikassa alkaa jarruosia vaihtelemaan.

    Todennäköisesti samaa vikaa on kuvattu E30:ssä ilmenneenä toisessa threadissä. Aloitin tämän uuden threadin, koska kyseinen keskustelu oli niin vanha ja malli oli eri. Varsinaista ratkaisua vikaan siinä ei löytynyt.
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    E36:ssa on kaksipiiriset jarrut ristikkäisillä piireillä, eli käytännössä on mahdotonta, että nestevuoto- tai muissa tilanteissa vain joko etu- tai taka-akseli jarruttaisivat. Pidätkö käsijarrua päällä silloin, kun jätät auton seisomaan vaikka yön yli? Jos, niin koeta seuraavan kerran niin ettet laita sitä päälle. Millainen on poljintuntuma silloin, kun etupään jarrut tuntuvat tehottomilta? Toimiiko jarrutehostin normaalisti? Muuttuuko moottorin käyntinopeus jarrupolkimen painalluksesta vaikkapa joutokäynnillä?

    Comment

    • Tipe
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 112
      • Turku

      #3
      Originally posted by Lanttu View Post
      E36:ssa on kaksipiiriset jarrut ristikkäisillä piireillä, eli käytännössä on mahdotonta, että nestevuoto- tai muissa tilanteissa vain joko etu- tai taka-akseli jarruttaisivat.
      Joo, noinhan ne tietysti on tehty. Eipä taas oikein ollut mulla ajatus mukana... Arvioni pelkästään takajarrujen toimimisesta on siis todennäköisesti metsässä. Tähän mennessä kaksi kertaa on takajarru(t?) mennyt lukkoon pian liikkeellelähdön jälkeen jarruttaessa. Toisella kertaa kuivalla asfaltilla ei auto tuntunut siltikään oikein pysähtyvän vaikka ainakin toinen takapyörä oli lukossa, siitä arvelin että etujarruissa ei ko. tilanteessa ollut tehot tallessa.

      Originally posted by Lanttu View Post
      Pidätkö käsijarrua päällä silloin, kun jätät auton seisomaan vaikka yön yli? Jos, niin koeta seuraavan kerran niin ettet laita sitä päälle. Millainen on poljintuntuma silloin, kun etupään jarrut tuntuvat tehottomilta? Toimiiko jarrutehostin normaalisti? Muuttuuko moottorin käyntinopeus jarrupolkimen painalluksesta vaikkapa joutokäynnillä?
      Käsijarru ei ole koskaan päällä mun normaaleissa parkkeeraustilanteissa (tasaisella maalla kotona ja töissä).

      Polkimen liikeradassa tai tuntumassa en ole huomannut mitään erikoista. Ainoa erikoisuus on se, että vian ollessa päällä tuntuvat jarrut ottavan huomattavasti hätäisemmin kiinni ja pysähdyksestä tulee helposti paljon tarkoitettua terävämpi. Nämä havainnot ovat alle kävelyvauhtia parkista pois ajosta, hiukan kovemmalla vauhdilla reilusti poljinta polkaistessa lyö siis kuitenkin ainakin toisen takajarrun lukkoon ja silti tuntuu ettei pysähdy niin kuin pitäisi.

      En ole ainakaan huomannut normaaliajossa tarvittavan poljinvoiman kasvaneen tässä vuosien varrella, ainakaan mitään yht'äkkistä muutosta siinä ei ole nyt tapahtunut. Kierrosnopeuden muuttumisesta jarrua painettaessa en osaa sanoa. Tossa hinnat alkaen mallissa ei ole kiekkamittaria ja vanhan maamoottorin luonteeseen tuntuvat pienet tyhjäkäyntitärinät silloin tällöin kuuluvan, mutta ei tyhjäkäyntikierroksissa mitään takapuolella havaittavaa muutosta ainakaan tapahdu jarrua painaessa. Ei kai tehostimen oikuttelun luulisi kuitenkaan tällaista aiheuttavan, kai silloin vain pysähtymiseen tarvittaisiin reilusti enemmän reittä ja teho eri pyörien kesken jakautuisi aivan normaalisti.

      Inhottava vika selvitettäväksi. Testailu on aivan tuurin kauppaa, kun silloin tällöin tauon jälkeen liikkeellelähtiessä vika on hetken päällä ja sitten taas kaikki toimii ihan normaalisti.

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Tehostinviat voivat joskus ilmetä myös sillä tavalla, että tulee liikatehostusta. Tämä on kyllä huomattavan paljon harvinaisempaa, kuin päinvastainen tapaus. Jos tehostimesta repeää kalvo tai muita komponentteja sopivasti, voi aiheutua ylitehostusta.

        Voisit kuunnella jarrutehostimen luona, mitä ääniä kuuluu joutokäynnillä ja vähän korotetuillakin kierroksilla kun jarrupoljinta painellaan. Omituiset pihinät ja suhinat paljastaisivat vikaantuneen tehostimen.

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #5
          Originally posted by Lanttu View Post
          E36:ssa on kaksipiiriset jarrut ristikkäisillä piireillä, eli käytännössä on mahdotonta, että nestevuoto- tai muissa tilanteissa vain joko etu- tai taka-akseli jarruttaisivat. Pidätkö käsijarrua päällä silloin, kun jätät auton seisomaan vaikka yön yli? Jos, niin koeta seuraavan kerran niin ettet laita sitä päälle. Millainen on poljintuntuma silloin, kun etupään jarrut tuntuvat tehottomilta? Toimiiko jarrutehostin normaalisti? Muuttuuko moottorin käyntinopeus jarrupolkimen painalluksesta vaikkapa joutokäynnillä?
          BMW:ssä on kaksipiiriset jarrut, mutta ei ristikkäiset vaan etu-taka-jaolla. Omallekin kohdalle on sattunut BMW, jonka jarruputki hajosi takapalkin t-kappaleesta. Tällöin jarrua painettaessa hidastuvuus oli aluksi normaalia, mutta pidempään jarru painettaessa paineet laski ja poljin painui pohjaan. Auto kyllä pysähtyi ihan jarruttamalla ja nimenomaan etujarruilla.

          Itse ongelmaan veikkaisin tukosta jarruletkuissa, -putkissa tai putkien haaroituskappaleissa. Mites takajarrusylinterien kunto? Tässähän kai on vielä rummut takana, joten mahdollisa pientä vuotoa ei välttämättä heti havaitse. Vuotokohdan kauttahan järjestelmään voisi päästä ilmaa. Samassa tilanteessa itse avaisin takajarrut ja katsoisin miltä siellä näyttää, ovatko kengät ja sylinterit missä kunnossa yms. Nuo osat eivät paljoa maksa, joten ne vaihtamalla saisi ainakin yhden mahdollisen vikakohteen suljettua pois
          Last edited by SledgeHammer82; 08-12-2006, 09:40.

          Comment

          • bemu-freak
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 277
            • Kerava

            #6
            Minulta kannatusta jarru kenkien uusimiseen. Ovat todennäköisesti kaput. Omassakin oli vastaavaa ongelmaa aikoinaan ja jarrukengistä oli pinnat irti. Samalla kannatta vaihtaa ainakin ne kenkien kiinnitys osat, kun eivät maksakkaan juuri mitään.
            BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
            ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

            Comment

            • Tipe
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 112
              • Turku

              #7
              Rummut tässä tosiaan on takana. Täytyy ottaa ne auki ihmeteltäviksi jahka kerkiää. Tässä merkissä se on sentään onneksi "mukava" homma verrattuna moniin muihin vehkeisiin jossa saa pyöränlaakerien kanssa kädet rasvassa temppuilla kun haluaa rummut irti. Tosin eipä jarrukenkien säädön auki kitkuttelu pultin reiästäkään nyt varsinaisesti ihan mun unelma-ajanvietettä ole.

              Loppuunkuluneet jarrukengät eivät voi olla, ne on uusittu hiukan vajaa 30 tkm sitten. Sylinterit vaihdettiin samalla kertaa. Jotain muuta kuin iän ja normaalin kulumisen aiheuttamaa ongelmaa niissä toki voi olla kuten bemu-freak totesikin.

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                BMW:ssä on kaksipiiriset jarrut, mutta ei ristikkäiset vaan etu-taka-jaolla.
                Kyllä ainakin e28:ssa on ihan ristikkäiset jarrupiirit.
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by osilpi View Post
                  Kyllä ainakin e28:ssa on ihan ristikkäiset jarrupiirit.
                  Ainakin e30, e36 ja e46 etu-taka -jaolla. Lisäksi ilman ABS:ää varustetuissa e34:sissakin on muistaakseni haaroituskappale takana, joten siinäkin siis kaiketi jarrut etu-taka jaolla. Tässä esim. e36 takajarrupiirin kuva:



                  Toi e28:sin ristikkäiset piirit tuli kyllä uutena tietona. Olisiko jollain HTK:n omistajalla kuvaa takajarruputkista? Kuvittelin, että kaikissa bemareissa on etu-taka -jaolla jarrut. Eroavatko M5:n jarrut normi e28:n jarruista putkituksen osalta? Luulisi, että ratakäyttöön pedal-box olisi paljon helmpompi toteuttaa etu-taka -jaolla olevalla piirillä.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎