Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 coupe ikkunat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Mikki
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 209

    e36 coupe ikkunat

    Kyllähän näistä e36 coupen ikkunoista löyty searchilla enemmän kuin monta topiccia mutta ei vastausta kyseiseen ongelmaan. Eli tuossa jonkin aikaa sitten minulla kävi semmonen tapaus kun oli kuskin ikkuna täysin auki, ja käytin akun miinusnavan irti. Ku laitoin navan takasi paikalleen, ja yritin nostaa ikkunaa niin kappas, eipä noussutkaan. Kaikki sulakkeet, releet ja kaaviot yms. tarkasteltua päätin nostaa ikkunan ylös akkulaturilla, ja sitä ei uskaltanut nostaa sinne tiivisteen alle asti koska ei tiennyt laskeeko se kun oven avaa, vaan noin siihen kohtaan, mihin se laskeutuisi ku oven aukasee. Nyt ongelma on että miten sen saa toimimaan silleen oikein niinkun sen kuuluisi toimia eli kun oven sulkee, nousee ikkuna tiivisteen alle ja ku oven avaa, laskeutuu se sen n.2cm. V*ttumainen ku vetää sieltä ikkunan välistä ja humisee ikävästi.

    Luin jostakin ikkunan rajojen opettamisesta, mutta miten se käytännössä toimii?

    Kiitokset jo etukäteen.
    Last edited by ///Mikki; 20-12-2006, 16:49.
    e36 325 coupe ///M-Technic
    e46 330dA Touring "///M-Sport"
  • TimoV
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 38
    • Espoo

    #2
    Originally posted by ///Mikki View Post
    Kyllähän näistä e36 coupen ikkunoista löyty searchilla enemmän kuin monta topiccia mutta ei vastausta kyseiseen ongelmaan. Eli tuossa jonkin aikaa sitten minulla kävi semmonen tapaus kun oli kuskin ikkuna täysin auki, ja käytin akun miinusnavan irti. Ku laitoin navan takasi paikalleen, ja yritin nostaa ikkunaa niin kappas, eipä noussutkaan. Kaikki sulakkeet, releet ja kaaviot yms. tarkasteltua päätin nostaa ikkunan ylös akkulaturilla, ja sitä ei uskaltanut nostaa sinne tiivisteen alle asti koska ei tiennyt laskeeko se kun oven avaa, vaan noin siihen kohtaan, mihin se laskeutuisi ku oven aukasee. Nyt ongelma on että miten sen saa toimimaan silleen oikein niinkun sen kuuluisi toimia eli kun oven sulkee, nousee ikkuna tiivisteen alle ja ku oven avaa, laskeutuu se sen n.2cm. V*ttumainen ku vetää sieltä ikkunan välistä ja humisee ikävästi.

    Luin jostakin ikkunan rajojen opettamisesta, mutta miten se käytännössä toimii?

    Kiitokset jo etukäteen.
    mulla kävi noin kanssa, oli melkein alarajas kuskinikkuna, coupe myös ja otin akun navat irti hitsauksien ajaks. käynnistelin autoa, availin ovea ja runkkasin nappia samaan aikaan ni sain sen n.5min jälkeen toimimaan. sillon myös en löytäny searchilla vastausta miten se kuuluis oikeesti tehdä...uskosin et se oven availeminen auttaa ku se laskee ja nostaa ikkunaa sen turvasentin verran. :think
    -03 530d touring

    Comment

    • sammy2
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 377
      • kemi city

      #3
      Originally posted by TimoV View Post
      mulla kävi noin kanssa, oli melkein alarajas kuskinikkuna, coupe myös ja otin akun navat irti hitsauksien ajaks. käynnistelin autoa, availin ovea ja runkkasin nappia samaan aikaan ni sain sen n.5min jälkeen toimimaan. sillon myös en löytäny searchilla vastausta miten se kuuluis oikeesti tehdä...uskosin et se oven availeminen auttaa ku se laskee ja nostaa ikkunaa sen turvasentin verran. :think
      ei se mitään turva senttiä tartte,ainakaan tossa mun kulkineessa.eli nyt kun täällä pakastu rajusti vesisateiden jälkeen,ilmeni että kuskin ikkuna ei käy alhaalla avattaessa! perskele ku jännitti aluks! kunnes hoksasin että ei se mihinkään osu vaikka ikkuna oliski ylä asennossa...noh nyt ilmat taas lämpes ja ikkuna toimii
      e46-00 320CIA (2.2)
      e65-04 730d sport
      e38-96 740i 4.4
      e46-01 330d touring
      e30-88 320i touring
      e36-96 328i coupe
      e21-82 315
      e21-79 320
      e30-82 316 (2.0 M10)
      e12-78 525 (3.3)
      _______________________________________________
      e53-02 x5 4.4i sport / e39 -96 528i `"sportattu"

      Comment

      • Jukipuki
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 383
        • Kontiolahti, Lehmo

        #4
        Originally posted by ///Mikki View Post
        Kyllähän näistä e36 coupen ikkunoista löyty searchilla enemmän kuin monta topiccia mutta ei vastausta kyseiseen ongelmaan. Eli tuossa jonkin aikaa sitten minulla kävi semmonen tapaus kun oli kuskin ikkuna täysin auki, ja käytin akun miinusnavan irti. Ku laitoin navan takasi paikalleen, ja yritin nostaa ikkunaa niin kappas, eipä noussutkaan. Kaikki sulakkeet, releet ja kaaviot yms. tarkasteltua päätin nostaa ikkunan ylös akkulaturilla, ja sitä ei uskaltanut nostaa sinne tiivisteen alle asti koska ei tiennyt laskeeko se kun oven avaa, vaan noin siihen kohtaan, mihin se laskeutuisi ku oven aukasee. Nyt ongelma on että miten sen saa toimimaan silleen oikein niinkun sen kuuluisi toimia eli kun oven sulkee, nousee ikkuna tiivisteen alle ja ku oven avaa, laskeutuu se sen n.2cm. V*ttumainen ku vetää sieltä ikkunan välistä ja humisee ikävästi.

        Luin jostakin ikkunan rajojen opettamisesta, mutta miten se käytännössä toimii?

        Kiitokset jo etukäteen.
        Itse olen "opettanut" ikkunan painelemalla lukon vastakappaleessa olevaa mikrokytkintä useita kertoja (kymmeniä) kunnes ikkuna on yläkohdassaan. Sitten vaan ovi kiinni niin ikkuna nousee vielä sen sentin sinne tiivisteuraan.

        Noin ainakin itselläni toiminut jos ikkuna on unohtunut auki miinusnavan ollessa irti...
        Last edited by Jukipuki; 20-12-2006, 20:49.
        Ajossa:
        G20 330E
        Ex:
        E30, E36, E46, E90, F20x3, F34, G21x2, IX3x2

        Comment

        • ///Mikki
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 209

          #5
          Originally posted by Jukipuki View Post
          Itse olen "opettanut" ikkunan painelemalla lukon vastakappaleessa olevaa mikrokytkintä useita kertoja (kymmeniä) kunnes ikkuna on yläkohdassaan. Sitten vaan ovi kiinni niin ikkuna nousee vielä sen sentin sinne tiivisteuraan.

          Noin ainakin itselläni toiminut jos ikkuna on unohtunut auki miinusnavan ollessa irti...
          Ymmärsinköhän oikein? Siis ikkuna nousee kun sitä mikrokytkintä painelee, ja se nousee siihen asti missä sen pitäisi oikeasti olla kun ovi on auki, ja kun oven sen jälkeen laittaa kiinni niin se toimii niinkuin sen pitäisi toimia? Oletko painellut ihan sormella vai onko siinä ikkunassa joku vastakappale joka sitten painaa sitä kytkintä? Pääseekö siihen helpostikkin käsiksi? Ei ole tullut katsottua mitä kaikkea tuo ovi on syönyt sisälleen.
          e36 325 coupe ///M-Technic
          e46 330dA Touring "///M-Sport"

          Comment

          • ///Mikki
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 209

            #6
            Originally posted by sammy2 View Post
            ei se mitään turva senttiä tartte,ainakaan tossa mun kulkineessa.eli nyt kun täällä pakastu rajusti vesisateiden jälkeen,ilmeni että kuskin ikkuna ei käy alhaalla avattaessa! perskele ku jännitti aluks! kunnes hoksasin että ei se mihinkään osu vaikka ikkuna oliski ylä asennossa...noh nyt ilmat taas lämpes ja ikkuna toimii
            Meinaatkos että se iha muuten vaan nousee ja laskee se ikkuna? Itselläki kerran jääty ja kokeilin että aukeaako, niin eipä raskinut repiä kun ikkuna taipui sen verran ja tulin siiten siihen päätökseen että hiustenkuivaajalla sulattaa.
            e36 325 coupe ///M-Technic
            e46 330dA Touring "///M-Sport"

            Comment

            • tuota666
              Newbiemmer
              • Aug 2006
              • 15

              #7
              Laita virta päälle ja laske ikkuna ala-asentoon. Sitten suljet ikkunan ja pidät nappia pohjassa vähintään 5s. Tämän jälkeen rajat pitäis olla kohdillaan. Näin neuvoo Bentley Service Manual.

              Comment

              • sammy2
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 377
                • kemi city

                #8
                Originally posted by ///Mikki View Post
                Meinaatkos että se iha muuten vaan nousee ja laskee se ikkuna? Itselläki kerran jääty ja kokeilin että aukeaako, niin eipä raskinut repiä kun ikkuna taipui sen verran ja tulin siiten siihen päätökseen että hiustenkuivaajalla sulattaa.
                no jos siinä lasissa ei ole jäätä tai muuta ylimääräistä,niin ei se osu!! mutta jos sulla on esimerkiksi ikkunan kiskoissa jonkin verran väljää? eli pääsee liian ylös? silloin tietty osuu! mutta ei muuten...ei sen alhaalla käynnin varsinainen tarkoitus ole väistää sitä katon reunaa,vaan olla rasittamatta sitä karmittoman ikkunan jo muutenki vaurioherkkää kiskoa.
                e46-00 320CIA (2.2)
                e65-04 730d sport
                e38-96 740i 4.4
                e46-01 330d touring
                e30-88 320i touring
                e36-96 328i coupe
                e21-82 315
                e21-79 320
                e30-82 316 (2.0 M10)
                e12-78 525 (3.3)
                _______________________________________________
                e53-02 x5 4.4i sport / e39 -96 528i `"sportattu"

                Comment

                • ///Mikki
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 209

                  #9
                  Originally posted by tuota666 View Post
                  Laita virta päälle ja laske ikkuna ala-asentoon. Sitten suljet ikkunan ja pidät nappia pohjassa vähintään 5s. Tämän jälkeen rajat pitäis olla kohdillaan. Näin neuvoo Bentley Service Manual.
                  Kävin kokeileen ja ei vaikutusta. Tein silleen että ikkuna täysin auki, ja sitten painoin napin pohjaan ja ku ikkuna oli ylhäällä niin edelleen pohjassa about 10sek. Ei tapahtunut mitään. Sitten päästin napista irti ja uudestaan pohjaan about 10sek. eikä vieläkään mitään
                  e36 325 coupe ///M-Technic
                  e46 330dA Touring "///M-Sport"

                  Comment

                  • ///Mikki
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 209

                    #10
                    Originally posted by sammy2 View Post
                    no jos siinä lasissa ei ole jäätä tai muuta ylimääräistä,niin ei se osu!! mutta jos sulla on esimerkiksi ikkunan kiskoissa jonkin verran väljää? eli pääsee liian ylös? silloin tietty osuu! mutta ei muuten...ei sen alhaalla käynnin varsinainen tarkoitus ole väistää sitä katon reunaa,vaan olla rasittamatta sitä karmittoman ikkunan jo muutenki vaurioherkkää kiskoa.
                    Kyllä se itsellä ainaki nousi sinne tiivisteen alle, ja kun yritti ovea avata niin ei olisi saanut ovea auki ilman että ikkuna vääntyy. Oletko varma että sinulla nousee tarpeeksi ylös vai nousiko minulla liian ylös?

                    Ja jukipuki, jos viitsit vielä vähän valaista tuosta mikrokytkimen naputtelusta niin saataisiin ikkuna ylös..
                    e36 325 coupe ///M-Technic
                    e46 330dA Touring "///M-Sport"

                    Comment

                    • Jukipuki
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 383
                      • Kontiolahti, Lehmo

                      #11
                      Originally posted by ///Mikki View Post
                      Ymmärsinköhän oikein? Siis ikkuna nousee kun sitä mikrokytkintä painelee, ja se nousee siihen asti missä sen pitäisi oikeasti olla kun ovi on auki, ja kun oven sen jälkeen laittaa kiinni niin se toimii niinkuin sen pitäisi toimia? Oletko painellut ihan sormella vai onko siinä ikkunassa joku vastakappale joka sitten painaa sitä kytkintä? Pääseekö siihen helpostikkin käsiksi? Ei ole tullut katsottua mitä kaikkea tuo ovi on syönyt sisälleen.
                      Mitänhän tän nyt selittäs helposti... Siis siinä oven lukon vastakappaleessa on pieni kytkin joka nostaa ikkunaa sen pari senttiä kun oven laittaa kiinni. Painelet sitä kytkintä useita kertoja (ihan sormella) oven ollessa auki niin ikkuna nousee vähitellen ylös.

                      Siis tämä mikrokytkin on ihan näkösällä kun avaat oven (auton puolella..ei oven).
                      Ajossa:
                      G20 330E
                      Ex:
                      E30, E36, E46, E90, F20x3, F34, G21x2, IX3x2

                      Comment

                      • Killinen
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 30

                        #12
                        Originally posted by Jukipuki View Post
                        Mitänhän tän nyt selittäs helposti... Siis siinä oven lukon vastakappaleessa on pieni kytkin joka nostaa ikkunaa sen pari senttiä kun oven laittaa kiinni. Painelet sitä kytkintä useita kertoja (ihan sormella) oven ollessa auki niin ikkuna nousee vähitellen ylös.

                        Siis tämä mikrokytkin on ihan näkösällä kun avaat oven (auton puolella..ei oven).
                        Mulla -92 coupe siinä mikrokytkin löytyi ovessa olevan lukkopesän sisästä. Vissiin insinööri on keksinyt uudemmassa mallissa sille paremman paikan. Ei toimi ja ovea avatessa ei ota pahasti karmiin kiinni (ei kyllä ole hullun tiiviskään).

                        Comment

                        • sammy2
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 377
                          • kemi city

                          #13
                          Originally posted by ///Mikki View Post
                          Kyllä se itsellä ainaki nousi sinne tiivisteen alle, ja kun yritti ovea avata niin ei olisi saanut ovea auki ilman että ikkuna vääntyy. Oletko varma että sinulla nousee tarpeeksi ylös vai nousiko minulla liian ylös?

                          Ja jukipuki, jos viitsit vielä vähän valaista tuosta mikrokytkimen naputtelusta niin saataisiin ikkuna ylös..
                          voip olla myös että sulla ei kulje se lasi täysin suoraan(roikkuu etu-osasta)? tämä kuulemma aika yleistä. ja jos ajatellaan tarkemmin asiaa,niin olisivatkos bmw:insinöörit tarkoituksella keksineet niin "nerokkaan" ikkuna mekanismin jossa virtojen jostain syystä loputtua joutuu uhraamaan jommankumman etu-sivu laseista päästääkseen autosta sisään/ulos??
                          e46-00 320CIA (2.2)
                          e65-04 730d sport
                          e38-96 740i 4.4
                          e46-01 330d touring
                          e30-88 320i touring
                          e36-96 328i coupe
                          e21-82 315
                          e21-79 320
                          e30-82 316 (2.0 M10)
                          e12-78 525 (3.3)
                          _______________________________________________
                          e53-02 x5 4.4i sport / e39 -96 528i `"sportattu"

                          Comment

                          • JT-
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 35
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Killinen View Post
                            Mulla -92 coupe siinä mikrokytkin löytyi ovessa olevan lukkopesän sisästä. Vissiin insinööri on keksinyt uudemmassa mallissa sille paremman paikan. Ei toimi ja ovea avatessa ei ota pahasti karmiin kiinni (ei kyllä ole hullun tiiviskään).
                            Vähän vanha topicci mutta minä huomasin tuon saman kytkimen omasta sedanista ja ihmettelen jotta mikä tarkotus tällä on. Kytkin sulkeutuu kans silleen kun pistää ovet lukkoon ja pikkusen siitä eteenpäin niin kuuluu se kytkimen naksahdus samoin kun pikkusen nostaa oven kahvaa. Eli tietäskö joku mitä tämä kytkin tekee kun sedanissa ei noita ikkunan laskeutumisia tarvita niin tuskinpa se sitä varten coupessakaan olis? Ja minunki pena vm.92
                            "Toisaalta M5:n kaltaisia autoja ei ole kyllä Suomeen tarkoitettukaan. Sen tuominen meikäläisiin tutkien, kuoppien ja yleisen kateuden vaivaamiin liikenneolosuhteisiin on suorastaan valmistajan parjaamista." Tekniikan Maailma 16/1988

                            Comment

                            • Ändi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1292
                              • Pori

                              #15
                              sisävalot....


                              mulla lettas se kytkin joskus coupessa. aika mielenkiintosta eka kerta ajella kun valot syttyy sisälle ja ikkua aukee yhtäkkiä...

                              sitä en sitten kyl tiiä mis malleis on se kytkin siinä vastakappaleessa. ainakin 93 325coupessa ja 95 328 coupesta löytys. 318is:stä ei löytynyt, jonka vuosimallia en muista.
                              Last edited by Ändi; 10-07-2007, 00:25.
                              sigpic
                              E46 2d 330 -02
                              EX.
                              E36 2d 328 -97
                              e92 335d -07
                              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                              Bmw 325 iA 2D -93
                              Bmw 325 4d -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎