Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 sedan ohjauksesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DoZ
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 206
    • Suomussalmi

    E36 sedan ohjauksesta?

    Auto siis -91 325i.
    Edessä kaikki uudet pallonivelet sekä molemmat raidetangonpäät,
    ja käytin juuri suuntauttamassa auton aurauskulmat
    eli niiden pitäisi olla kohdillaan.
    Ennen suuntausta auto veteli kohtalaisen pahasti maantiellä
    80km/h vauhdissa. Suuntauksen jälkeen veteleminen
    väheni mutta ei se vieläkään kulje oikein suoraan. Kuivalla asfaltilla
    tuota vetelyä ei huomaa mutta jäätikkäällä tuntuu.
    Voisiko jossain ohjausakselistossa ja missä siellä olla tuon vetelyn
    aiheuttama vika?

    t. Antti
  • sturer Bock
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 312
    • Häme

    #2
    Originally posted by DoZ View Post
    Auto siis -91 325i.
    Edessä kaikki uudet pallonivelet sekä molemmat raidetangonpäät,
    ja käytin juuri suuntauttamassa auton aurauskulmat
    eli niiden pitäisi olla kohdillaan.
    Ennen suuntausta auto veteli kohtalaisen pahasti maantiellä
    80km/h vauhdissa. Suuntauksen jälkeen veteleminen
    väheni mutta ei se vieläkään kulje oikein suoraan. Kuivalla asfaltilla
    tuota vetelyä ei huomaa mutta jäätikkäällä tuntuu.
    Voisiko jossain ohjausakselistossa ja missä siellä olla tuon vetelyn
    aiheuttama vika?

    t. Antti
    Kirjoitit, että aurauskulmat säädetty. Tehtiinkö nelipyöräsuuntausta? Mulla oli josku joku auto joka käytettiin autorobotissa kun takapää ei ollu suorassa etupäähän nähden. Ja teki just samaa, veteli liukkaalla mutta ei kuivalla. Eli eikun auto nelipyöräsuuntaukseen ja siitä se alkaa selvitä, jos etupää kerran kunnossa. Tämä siis oma kokemus ja mielipide.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Onko madallettu?

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        mulla oli E36:ssa takana reilusti aurausta ja auto oli täysin mahdoton ajaa liukkaalla yli 60km/h... sulalla tiellä ei huomannut mitään.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • DoZ
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 206
          • Suomussalmi

          #5
          Niin, se huoltamon asentaja sanoi että pitäisi kulkea suoraan. Taitaa se vika olla siinä että ei ruvennut takarenkaita ollenkaan säätämään, kun tämä asentaja oli sitä mieltä että niin vähän ovat pielessä, ettei vaikuta ajamiseen kun kerta etupään kulmat ovat kohdillaan. Näyttää muillakin olleen samanlaisia oireita.
          Taitaa pitää mennä uutta säätöaikaa vaatimaan.

          Niin ja Hemi, kyllä on madallettu.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            Originally posted by DoZ View Post
            Niin, se huoltamon asentaja sanoi että pitäisi kulkea suoraan. Taitaa se vika olla siinä että ei ruvennut takarenkaita ollenkaan säätämään, kun tämä asentaja oli sitä mieltä että niin vähän ovat pielessä, ettei vaikuta ajamiseen kun kerta etupään kulmat ovat kohdillaan. Näyttää muillakin olleen samanlaisia oireita.
            Taitaa pitää mennä uutta säätöaikaa vaatimaan.
            Älä helvetissä mee ainakaan samaan paikkaan uudestaan. Sen verran vakuuttavia juttuja on tuo kaveri sulle latonu.
            E61 525d LCI

            Comment

            • DoZ
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 206
              • Suomussalmi

              #7
              Ei ole näillä korkeuksilla paljon vaihtoehtoja..

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                oliko se kuitenkin nelipyöräsuuntaus laite, että se asentaja todella näki, ettei takana ollut heittoa?
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • DoZ
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 206
                  • Suomussalmi

                  #9
                  Kyllähän se oli nelipyöräsuuntauslaite. Tämä asentaja kyllä sanoi että sen vertainen ei pitäisi vaikuttaa, mutta näyttää nyt kyllä vaikuttavan. Takarenkaat kuulemma aurasivat vähän liikaa.
                  Onko siellä takapäässä muuten edes säätömahdollisuuksia ja
                  mihinkä suuntaan? Tämä aurausjuttu kun on meikäläiselle
                  vähän vieras aihe.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by DoZ View Post
                    Kyllähän se oli nelipyöräsuuntauslaite. Tämä asentaja kyllä sanoi että sen vertainen ei pitäisi vaikuttaa, mutta näyttää nyt kyllä vaikuttavan. Takarenkaat kuulemma aurasivat vähän liikaa.
                    Onko siellä takapäässä muuten edes säätömahdollisuuksia ja
                    mihinkä suuntaan? Tämä aurausjuttu kun on meikäläiselle
                    vähän vieras aihe.
                    tuntuuko vetely siis perseessä vai tulevan etupäästä? jos tuntuu tulevan takaa, niin takatukivarren etupään kumit voi olla löysät ja edestä sit vastaavasti. takaa saa kyllä helposti säädettyä auraukset.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Mutta, jos se on madallettu niin etupään camberkulmat EI VOI olla kohdallaan. Tuskin myöskään takapäässä. Takapäässä voi säätää suoraan kaikkia kulmia, mutta camberlulmia säätävä pultti hitsaa itsensä kiinni, jolloin camberkulmat myös takapäässä jätetään säätämättä. Etu(säätöpultti) ja takapään(sätöpultin avaus) camberit kuntoon ja jos sen jälkeen vetelee, on kyse takakelkan rikkinäisistä puslista tai jostain muusta takapään välyksestä.

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6936
                        • N/A

                        #12
                        Oma 328 oli tosi levoton ajaa kun takarenkaissa oli aurausta liikaa.
                        Normaalilla kesäkelilläkin veteli urista, talvella en ole ajanut.
                        Parani paljon kun ne säädettiin kohdalleen ainaskin toi asvaltilla vetely, veikkaan että tuskin se liukkaallakaan suoraa kulkisi jos ne auraa takanta.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Antti O View Post
                          Oma 328 oli tosi levoton ajaa kun takarenkaissa oli aurausta liikaa.
                          Normaalilla kesäkelilläkin veteli urista, talvella en ole ajanut.
                          Parani paljon kun ne säädettiin kohdalleen ainaskin toi asvaltilla vetely, veikkaan että tuskin se liukkaallakaan suoraa kulkisi jos ne auraa takanta.
                          Oletko ihan varma että kyse oli pelkistä auraus-säädöistä? Eli laitettiinko samalla camber-kulmat kohdalleen?

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6936
                            • N/A

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Oletko ihan varma että kyse oli pelkistä auraus-säädöistä? Eli laitettiinko samalla camber-kulmat kohdalleen?
                            Kyllä niitä molempia rukattiin, siehä varmaan tiiät asiasta paljon enempi niin voit kertoo toki lisää.
                            Siis takarenkaat aurasivat mulla ja camberi oli aivan päi vittua et takarenkaat olivat sellain / \

                            Comment

                            • DoZ
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2003
                              • 206
                              • Suomussalmi

                              #15
                              Joo, tuossa minun tapauksessa on nyt sen verran selvinnyt, että taitaa juuri nuo takakelkan puslat olla väljät, jonka takia takana auraukset päin peetä. Pitää kai ruveta suunnittelemaan niiden puslien vaihtoa ja sen jälkeen auraustensäätöä uudemman kerran. Minkälainen operaatio lienee tuo puslienvaihto taakse, eivät nuo puslat näytä kuitenkaan kauheita maksavan, mutta lienevätkö tiukassa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎