Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325/M3 moottorinvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    e36 325/M3 moottorinvaihto

    Tätä aihetta on jo aiemmin tässäkin foorumissa sivuttu, mutta nyt kun homma on omalla kohdalla(tai lähinnä pojan) tulossa ajankohtaiseksi olisi muutama lisänäkökulma paikallaan. Itse olen selvitellyt tätä "mallisarjan" yhteensopivuutta ja tähän ei pitäisi olla maahantuojalla tai AKE:lla sanomista. M3 on ja pysyy malliltaan/mallisarjaltaan e36=300-sarjalaisena vaikka jopa bemarilla Suomessa muuta väitettäisiin(jotta vältyttäisiin moottorinvaihdoilta?). Itse asiassa yhdeksi lisäongelmaksi näyttää tulevankin jälkiasennetut Brembon jarrut ja H&R:n säätötolpat?
    Onko niin että tässä maassa ei ole kukaan asentanut laillisesti M3 pataa 325/328 koppaan. Nyt ei ole kysymys siitä että oltaisiin tekemässä M3 replicaa, vaan ihan puhtaasti "pikkuisen" ripeämpi ja Suomen mittakaavassa muutenkin hieman kompromissittomampi tyyninki bemu.
    Joka tapauksessa kun tähän M- koneeseen tulee uhrattua työtä ja palikkaa sen verran paljon että mitään yllätyksiä papereiden/selvitysten kanssa ei saisi tulla.
  • qwe
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 133
    • espoo

    #2
    mielenkiintoinen projekti

    esittämäsi aihe on erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen. mikäli saat asiaan selkoa niin voisitko ystävällisesti siitä täällä kertoa. valitettavasti täältä et vastausta saa tuohon pulmaan vaan se on itse selvitettävä.

    monia erikoisia autoja on saatu rekisteriin, mutta ne eivät noudata liikenneministeriön päätöstä 779/1998. on tuttuja katsastusmiehia, on tietämättömiä katsastusmiehiä ja mikä uskomattominta on myös vahvoja huhuja miehistä joille kelpaa raha.

    moottoripyöräpuolella on yhdistys joka edistä vapaampaa rakentelua, heiltä voisit saada todellista faktaa ongelmaasi.

    e30 m3 autoon lähipiiristäni selviteltiin s38 moottorille lupien saamista pääkallopaikalta ja tulos oli masentava; poikkeuslupia ei myönnetä.

    tuossa olisi oikeusprosessin paikka tai ainakin oikeusoppineen kanssa asia pitäisi selvittää perinpohjin, kellä vain riittää varallisuus ja tahto?

    mielessäni oli myös kirjojen siirto saksaan, täällähän saa ajella 180pv vuodessa saksaan rekisteröidyllä autolla jos kirjat ovat saksassa. en yllytä rikokseen, mutta tanskan ja ruotsin kautta ajamalla pääsee suomeen siten, että viranomaisille ei jää tietoja maassaoleskelusta eli tuo 180 pv on lähinnä ohjeellinen. saksassa saa rekisteriin mielenkiintoisia kombinaatioita laillisesti. on myös saatavilla saksassa samanlaisia vuoktaosoitteita kuten suomessakin, eli saat osoitteen saksaan johonkin ja sieltä palveluntarjoaja kääntää postisi suomeen. että tälläistä. liikutaan harmaalla alueella
    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Lähinnä minua kiinnostaisi aiemmat yritykset/tiedustelut asiasta ja mihin/kuka on homman lopulta tyrmännyt. Juuri tuota mainitsemaasi kuviota haluan projektissa välttää, että lupa hommaan irtoaa tutuilta/tietämättömiltä katsastusmiehiltä mutta joskus myöhemmin tuleekin ongelmia. Eli pyrin etenemään asiassa juuri päinvastoin kun Suomalaisissa moottorin/tekniikanvaihdoissa yleensä. Homman pitää siis kestää päivänvalo tulevaisuudessakin.

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        Kysy Huru-ukolta, hänellä on 316/M3, tjs. nippuside.


        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #5
          Kyllä Hemppuli järkevintä on hommata kerralla M3, niitä saa jo suhteellisen halvalla. Turha hakata päätä seinään, voi jopa sattua.

          Comment

          • Juza
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 275
            • Washington D.C.

            #6
            Nettiautosta löytyy tämmöinen 318is/M3 Coupe (3.0): http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=128067 eli mahdollistahan tuo pitäis olla..
            2024 X7 xDrive40i M Sport
            2011 E93 335i M Sport
            1998 E39 528i
            2003 Boxster

            Comment

            • Karhu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 474
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by Juza
              Nettiautosta löytyy tämmöinen 318is/M3 Coupe (3.0): http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=128067 eli mahdollistahan tuo pitäis olla..
              Juu, kyllähän sen myllyn sinne ruuvattua saa, eihän siitä olekaan kyse... :wink: Ongelmana on löytää se katsastusmies, joka varmuudella tuon projektin leimaa - vähän turhan iso projekti tehdä "riskillä".
              Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                #8
                Re: e36 325/M3 moottorinvaihto

                Originally posted by Hemi
                Itse olen selvitellyt tätä "mallisarjan" yhteensopivuutta ja tähän ei pitäisi olla maahantuojalla tai AKE:lla sanomista. M3 on ja pysyy malliltaan/mallisarjaltaan e36=300-sarjalaisena vaikka jopa bemarilla Suomessa muuta väitettäisiin(jotta vältyttäisiin moottorinvaihdoilta?).
                Tällöin en näkis mitään estettä jos pystyt jotenkin saamaan taottua AKEn/katsastajan päähän tämän että ne on samaa mallisarjaa. Juuri tähänhän ne useimmat projektit on tainneet pysähtyä että AKEn + ystävien mielestä eri mallisarjaa.. :|

                Ainut mikä tuli mieleen että tarvitset varmaankin jonkunnäkösen todistuksen siitä, että M3:n kone on vähäpäästöinen (olettaen, että aihio on tälläiseksi rekisteröity kuten varmaankin on..)
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • Juice
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 815

                  #9
                  Kumma juttu, mutta "ei kateuden aihe" tavallinen täysin nuhapumppu Ford Sierra vanhasta 70-luvun alun Taunuksesta peräisin olevasta 1.3L ohc koneesta lähtien ahdettuun twincam nelivena Cosworthiin tulkitaan kyllä samaksi malliksi - mutta ei Bemua. Aivan täysin samat periaatteeliset erot lähinnä tekniikassa eli tehoo rutkasti empi, isommat jarrut, järeempi alusta jne. + cosworthissa erikseen rakenteellisena erona vielä tuo ahdin. Korit on niin Fordissa kuin BMW:ssäkin täysin samoja, varsinkin E36 mallissa. Sen tyypin M3 ei juurikaan eroa muusta mallistosta edes ulkonäöltään muutamaa alaosan muovirämmälettä enempi.

                  Cosworthia oli lopulta myös nelivetoisena - mutta ilmeisesti silti rinnastetaan takavetoiseen perusmalliin. Selittäkääs se.
                  Cosworth Escort, Audin S3, Vålvån T5, Peugeotin/Lancian/Toyotan ym. ralliversiot sama juttu eli siitä vain, kunhan prossat ei ylity?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Ensinnäkin Lantulle. En missään tapauksessa halua lähteä pilkkomaan aitoa M3:sta ja heittää siitä mm.jarrut, putkistot, moottorinohjaus, osa sen sisuskaluista, sisusta, jousitus,takalokarit, puskurit, valot ym,ym. tyyninkivermeiden/hiilikuidun tieltä pois. Eli M3:n moottoriaihio ja sen tuoma tehopotentiaali on ainoa joka tässä projektissa voidaan hyödyntää. Sen takia ei pitäisi tarvita silpoa kokonaista M3:sta. Eli nyt ei olla tekemässä, eikä edes himoitsemassa M3:sta, vaan rakentamassa nimen omaan tehokasta 325:sta. Tässä kun on tarkoitus rakennella ihan oikeasti kulkeva ja ajettava bemu joka pitäisi jossain vaiheessa kehdata kuskata tuonne euroopankin puolen näyttelyihin/miitteihin. Tuo mallisarjabrobleema ei ole ongelma. Tehtaalta saan kyllä todistukset M3:n kuulumisesta e36/300-mallisarjaan jos täällä maahantuoja tämän päivänselvän asian haluaa kiistää. 325:kin kone käy hätätilassa tähän projektiin, mutta homma vain muuttuu loppupelissä hieman vaikeammaksi/työläämmäksi kun turbotekniikkaan ei nyt haluta turvautua. Olen näitä toivottomiksikin väitettyjä lupaprojekteja(moottori,rakenne, korinvaihto,ym) aikoinaan vääntänyt silloisen ARK:n kanssa ammatin puolesta jopa satoja, joten luvan saan epäilemättä kyllä, mutta homma luonnollisesti pitää pohjustaa aika monelta suunnalta. Eli tästä syystä on hyvä hieman tiedustella jos joku on jo aiemmin takonut päätään maahantuojan tai AKE:n ovella. Tästä kun olisi aika paljon apua suunniteltaessa lupastrategiaa ko.probleemiin. Tämä kun on kuitenkin sen luontoinen homma että homma pitää onnistua yhdellä/ensimmäisellä kerralla. Huru-ukolle YV:stä erikseen kiitoksia.

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Mikähän mahtaa ammattisi olla? Jos olet satoja lupia saanut muinaiselta ARK:lta, niin ei kannata varmaan yhtään empiä luvan saannissa, teet vain muutoksen ja he kuittaavat. Auktoriteettisi pelastaa.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Lanttu hyvä...auktoriteetilla ei todellakaan ole mitään käytännön merkitystä näissä muutoslupaprojekteissa(korostan siis sanaa PROJEKTI=paperisellainen).
                        Homma ei todellakaan toimi kuten toit esille, vaan tasan päinvastoin, eli ensiksi paperit ja vasta sitten muutos. Näissä lupajutuissa asian vain voi muutenkin tehdä ainakin parilla eri tapaa: arpomalla tai oikeilla perusteilla. Jälkimmäinen keino on ehdottomasti varmin, mutta tietää "hieman" enemmän selvittelyjä/faktaa/paperia kuin mitä yhdessä illassa ehtii paperiin rastittaa. Lisäksi se vaatii asiaan muutenkin perehtymistä jotta "puolustus" on täysin vedenpitävä. Siksi tätä keskustelua koetan hieman avata jos joku olisi jo kieltäviin seikkoihin törmännyt. No, tästä on turha lähteä luennoimaan miten näissä lupaprosesseissa edetään, mutta eiköhän tämä projekti nyt kuitenkin ole suhteellisen pieni projekti moneen muuhun tapaukseen mitä tässäkin maassa on toteutettu. Mutta kuten todettua, en todellakaan lähde "soitellen sotaan" tässäkään projektissa, enkä todelakaan asenna yhtään mitään ennenkuin paperit/kuvio on selvillä. Pointtihan tälle muutokselle on rakentaa bemu joka näillä "kadunmiehen kiihdytyspäivillä" löisi edes hieman kiilaa datsun sherryille ja vanhoille 2.0 volvoille. Näitä bemuja kun ei tässä maassa kovin montaa ole.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Vaihtoehtoina on toki vielä muutenkin M54/330 tai M3 evo3 turbottu nelospannu. tämä vanhemman M3:n neloskone olisi tähän kiihdytyshommaan ehdottomasti tehokkain vaihtoehto jolla päästäisiin ajettavana katuautonakin melko helpostikkin tuonne 13sek tietämille 1/4mile:llä (0-100kmh n.4sek). Jotenkin kuitenkin tuon neloskoneen asennus e36:n konehuoneeseen tuntuu hölmöltä vaikka kuutoskoneita on joskus tottunutkin pitämään "halkoina" ja tehottomina puolimoottorena. Tässä M3 neloskoneen tapauksessa olisi toki huolto ja asennustilaa palikoille. Tätä puoltaa toki sekin seikka että jenkeistä olisi saatavilla runsaasti laadukasta=toimivaa M3 nelosviripalikkaa ja kokonaisia kisamotteja. Tosin myös juuri tästä syystä olisin kiinnostunut myös tuosta vm.92-94 M3 kuutoskoneestakin.

                          Comment

                          • Lanttu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 1643

                            #14
                            Tuskin täältä forumilta saat päteviä vastauksia. Käytä vain paljon melskattuja suhteitasi ja soittele/vieraile maahatuojalla, BMW:n tehtaalla ja AKE:ssa.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Mikä ihmeen "suhdemania" lanttua nyt rupesi kiukuttamaan? En todellakaan ole puhunut mistään "suhteista" AKE:lle tai tehtaalle yhtään mitään. Sillä että olen näitä todella radikaalejakin muutoslupia aikoinaan hakenut firman puolesta lähinnä radikaalimpiin jenkki/katukiihdyttimiin ja offroad kieseihin, on taatusti ollut näiden "suhteiden" muodostumisessa jopa negatiivinen vaikutus. Näiden juttujen kanssa on sen verran tullut ovia paiskottua että naama on kyllä varmasti vieläkin muistissa. Pointtini kun oli se(sisälukutaitoahyvämies...)että kun näiden juttujen kanssa on hakannut vuosia päätään ARK/AKE:n seinään niin jotain on kuitenkin oppinutkin. Suomessahan on tässäkin asiassa otettava venäläinen menttaali, eli mitä enemmän on paperia, leimoja, laskelmia, näkökulmia, todistuksia, piirroksia, ennakkotapauksia, mittaustodistuksia, sitä helpommin vastuu muutoksesta siirretään tekijälleen. Siitähän tässä on kyse, eli todistuksesta ja vastuusta. Jos lanttua tässä aihealueessa kiukuttaakin jokin kymmenen käskyn synneistä, suosittelen vierityspainikkeen käyttöä tämän aihealueen kohdalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎