Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 3.2 - mihin reikään laajakaistalambda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. Zetor
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 273
    • Lempäälä, Hell (summer home)

    E36 M3 3.2 - mihin reikään laajakaistalambda?

    jees. realoem:n kaavioiden mukaan E36 M3 3.2:ssa (S50 B32-kone siis) olisi muka neljä(!) lambda-anturia, ensimmäiset heti headereissa ja toiset keskiputken kattien etu-yläkulmassa. vai onko kuvissa joku ihme hämäys ja toiset lambdat puuttuvatkin (vaikka normaalisti realoem:ssä ei mitään osia kuuluisi listata kahteen kertaan)? johtokaavioista en löydä muutakuin 'Oxygen sensor I/II in front of catalytic converter' -mötikät (2kpl siis) ja niiden signaalit DME:lle.

    tarkoituksena on siis korvata joku olemassaolevista lambdoista laajakaistaversiolla. kyseinen anturi kestää 850 astetta lämpöä ja sen pitää olla vähintään 60cm pakosarjan alusta. eli mihin reikään tässä mallissa kannattaisi toi vehjes tunkea? itse suunnittelin toisen keskiputken lambdan korvaamista jo pelkän asennuksen helppouden(?) takia.

    jos jollain on kokemuksia ämmäläisen lambdojen vaihdosta niin kuuntelen mielelläni. harisella epäilivät että keskiputkea joutuisi vähän pudottamaan mutta eivät olleet tästä ihan varmoja. noista realoem:n sivuilla esitetyistä headereihin tulevista lambdoista ei ollut mitään puhetta, mutta ainakin näppi/persemutulla kuvittelisin että niiden vaihtaminen on vieläkin ikävämpi homma... ja toisaalta en ole edes varma tuleeko toi 60 senttiä täyteen noiden osalta.
    too much hassel, too little hoff...
  • ytte
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 248
    • Pyhäjärvi

    #2
    Originally posted by Mr. Zetor View Post
    jees. realoem:n kaavioiden mukaan E36 M3 3.2:ssa (S50 B32-kone siis) olisi muka neljä(!) lambda-anturia, ensimmäiset heti headereissa ja toiset keskiputken kattien etu-yläkulmassa. vai onko kuvissa joku ihme hämäys ja toiset lambdat puuttuvatkin (vaikka normaalisti realoem:ssä ei mitään osia kuuluisi listata kahteen kertaan)? johtokaavioista en löydä muutakuin 'Oxygen sensor I/II in front of catalytic converter' -mötikät (2kpl siis) ja niiden signaalit DME:lle.

    tarkoituksena on siis korvata joku olemassaolevista lambdoista laajakaistaversiolla. kyseinen anturi kestää 850 astetta lämpöä ja sen pitää olla vähintään 60cm pakosarjan alusta. eli mihin reikään tässä mallissa kannattaisi toi vehjes tunkea? itse suunnittelin toisen keskiputken lambdan korvaamista jo pelkän asennuksen helppouden(?) takia.

    jos jollain on kokemuksia ämmäläisen lambdojen vaihdosta niin kuuntelen mielelläni. harisella epäilivät että keskiputkea joutuisi vähän pudottamaan mutta eivät olleet tästä ihan varmoja. noista realoem:n sivuilla esitetyistä headereihin tulevista lambdoista ei ollut mitään puhetta, mutta ainakin näppi/persemutulla kuvittelisin että niiden vaihtaminen on vieläkin ikävämpi homma... ja toisaalta en ole edes varma tuleeko toi 60 senttiä täyteen noiden osalta.
    Jos vaan toiseen putkeen laitat alussa niin näät niitten sylintereitten seoksen. Nuo putket yhdistyy tietenkin vasta takaänkkärillä? Siks tuossa on kaks lambdaa vakiona että näkee seokset koko koneesta.
    F10 LCI -15
    E60 LCI -08

    Comment

    • Mica
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 689
      • Häme

      #3
      S50b32 koneessa on 2 lambdaa jotka ovat pakosarjoissa.
      S50b30 koneessa on puolestaan siinä keskiputkessa.
      Eipä taida tulla ensin mainitussa 60cm täyteen.
      e36 M3 -97 "katukilpuri"
      e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

      Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

      Comment

      • Mr. Zetor
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 273
        • Lempäälä, Hell (summer home)

        #4
        Originally posted by ytte View Post
        Jos vaan toiseen putkeen laitat alussa niin näät niitten sylintereitten seoksen. Nuo putket yhdistyy tietenkin vasta takaänkkärillä? Siks tuossa on kaks lambdaa vakiona että näkee seokset koko koneesta.
        juu, ajattelin ainakin aloittaa vain yhdellä anturilla, todennäköisesti happimäärät on noissa putkissa kuitenkin hyvin lähellä toisiaan. putket muuten itse asiassa ei yhdisty ollenkaan, molemmille on omat erilliset äänenvaimentimet sen takapöntön sisällä.

        Originally posted by //M View Post
        S50b32 koneessa on 2 lambdaa jotka ovat pakosarjoissa.
        S50b30 koneessa on puolestaan siinä keskiputkessa.
        Eipä taida tulla ensin mainitussa 60cm täyteen.
        argh! vähän pelkäsinkin että toi realoem:n kuva on taas 'vähän sinne päin'... eli siis vissiin ainoa vaihtoehto on sitten porata reikä johonkin kohtaan keskiputkea ja vääntää kierteet tai hitsata mutteri. ja tietenkään iteltä ei löydy työkaluja kumpaankaan operaatioon. prkl, toivoin pääseväni helpolla tästä!
        too much hassel, too little hoff...

        Comment

        • pete81
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 2056
          • .........

          #5
          Originally posted by Mr. Zetor View Post
          juu, ajattelin ainakin aloittaa vain yhdellä anturilla, todennäköisesti happimäärät on noissa putkissa kuitenkin hyvin lähellä toisiaan. putket muuten itse asiassa ei yhdisty ollenkaan, molemmille on omat erilliset äänenvaimentimet sen takapöntön sisällä.


          argh! vähän pelkäsinkin että toi realoem:n kuva on taas 'vähän sinne päin'... eli siis vissiin ainoa vaihtoehto on sitten porata reikä johonkin kohtaan keskiputkea ja vääntää kierteet tai hitsata mutteri. ja tietenkään iteltä ei löydy työkaluja kumpaankaan operaatioon. prkl, toivoin pääseväni helpolla tästä!
          Laitoin privaa sulle asiaa koskien.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎