Toipa talvi sitten tullessaan todella jäykän ohjauksen. Mielestäni alkutalvi meni ihan hyvin yli kymmenenkin asteen pakkasilla, mutta -29 C jälkeen ilmaantui sellainen ongelma, että ohjaus jäykistyi.
Jos auton saa esim. talliin lämpeämään ja sen jälkeen lähtee ajoon niin jäykkyys vähenee, mutta sitä on silti vielä aika jähmeä käännön keskivaiheilla. Mutkan jälkeen kun suoristaa niin se viimeinen ratin keskitys pitää tehdä itse ja muutenkin tuntuu tavallista enemmän vastusta vääntäessä. Tehostimen nesteet on vaihdettu eikä asialla ollut juurikaan vaikutusta. Tehostimesta ei kuulu meteliä eikä muutakaan oiretta.
Nyt kun auto kävi vajaan 99000km kohdalla Inspection 2:ssa niin mainitsin asiasta. Eivät osanneet siltä seisomalta sanoa mitään, mutta autoa hakiessani kertoivat katsoneensa hammastankoa ja huomanneet sen kuluneeksi. Voiko ohjauksen jäykkyys tosiaan johtua tuosta? Mitään väljyyttä tai klappia en ole havainnut.
Jos tuo on tosiaan ongelman syy niin saa tarjota sopivia käytettyjä hammastankoja - uudet ovat melko suolaisen hintaisia. Auto on siis E36 318i loppuvuodelta 1996 ja M43 koneella. Saattavat jopa olla nuo kaikki E36 tangot olla samoja/yhteensopivia (paitsi M3).
Jos auton saa esim. talliin lämpeämään ja sen jälkeen lähtee ajoon niin jäykkyys vähenee, mutta sitä on silti vielä aika jähmeä käännön keskivaiheilla. Mutkan jälkeen kun suoristaa niin se viimeinen ratin keskitys pitää tehdä itse ja muutenkin tuntuu tavallista enemmän vastusta vääntäessä. Tehostimen nesteet on vaihdettu eikä asialla ollut juurikaan vaikutusta. Tehostimesta ei kuulu meteliä eikä muutakaan oiretta.
Nyt kun auto kävi vajaan 99000km kohdalla Inspection 2:ssa niin mainitsin asiasta. Eivät osanneet siltä seisomalta sanoa mitään, mutta autoa hakiessani kertoivat katsoneensa hammastankoa ja huomanneet sen kuluneeksi. Voiko ohjauksen jäykkyys tosiaan johtua tuosta? Mitään väljyyttä tai klappia en ole havainnut.
Jos tuo on tosiaan ongelman syy niin saa tarjota sopivia käytettyjä hammastankoja - uudet ovat melko suolaisen hintaisia. Auto on siis E36 318i loppuvuodelta 1996 ja M43 koneella. Saattavat jopa olla nuo kaikki E36 tangot olla samoja/yhteensopivia (paitsi M3).
Comment