Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 oven lukon vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • t0n1_
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 321
    • Haapajärvi / Liminka

    E36 oven lukon vaihto

    pitäs vaihtaa e36 kuskinoven kahva.
    millä tavalla lähtee se lukko irti että saan vaihdettua sen?
    oon purkanu sen ehjän kahvan ja kerkesin töskiä sen lukon, lähti onneks poraamalla irti
    kuinkas sen pitäs lähteä oikea oppisesti irti?
    Last edited by Leka; 17-08-2007, 18:59. Reason: Vanhaan topikkiin parempi otsikko

    E36 316 Touring -98 aka "pappa"
    E21 315 -84 "burn1s edition"
    Ex: E36 325i -91
    Ex: E30 318is -91 Alpinweiß II
    Ex: E30 316 -87
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Ainoa ongelmallinen kohta ensikertalaiselle on tuon lukon purkamisessa tuo kahvan kehyksen irroittaminen.

    Kahvan ympäryslista irroitetaan seuraavasti:
    - Avaa ovi, kahvan tasossa oven salvan yläpuolella on ovaalin mallinen irroitettava tulppa
    - Tulpan poistamalla näet oven sisällä olevan peltisen kielekkeen
    - Vedä tuosta kielekkeestä esim. pihdeillä ulospäin
    - Kahvan kehyksen lukitus on nyt avattu ja kehyksen voi nostaa pois
    - Kehyksen alta paljastuu lukkopesän ympärillä oleva mutteri, jolla lukkopesä on kiinni ovessa.

    Kasaaminen luonnollisesti käänteisessä järjestyksessä.

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #3
      Yritin tuossa saada e36 coupesta lukkopesää irti mutta ei onnistunut. Lasi oli edessä koska lukkopesä on kiinni jossain pellinpalasessa ja se paketti ei mahtunut tulemaan lasin alta pois. Pitäiskö pelkkä lukkopesä (sylinteri) lähteä irti yksikseenkin esim napauttamalla siihen ulkoapäin?
      E61 525d LCI

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Originally posted by Ha2 View Post
        Yritin tuossa saada e36 coupesta lukkopesää irti mutta ei onnistunut. Lasi oli edessä koska lukkopesä on kiinni jossain pellinpalasessa ja se paketti ei mahtunut tulemaan lasin alta pois. Pitäiskö pelkkä lukkopesä (sylinteri) lähteä irti yksikseenkin esim napauttamalla siihen ulkoapäin?
        Tuolta kun katsot osaa nro 1 niin näet että lukkopesän mukana tulee tuo koko kahva.


        Tuohon ikkuna-asiaan en osaa ottaa kantaa, koska omista e36 sedanin ovista purin ikkunat pois ensimmäisenä ennen muita hiluja.

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #5
          Nyt kuin luin Bentleyn korjauspasta niin näkyyhän tuo ikkunan irrotuttavan. Voi perskele ku näyttää työläältä... No ei kai se auta.
          E61 525d LCI

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            No niin. Nyt on käytetty kuskin oven lukkoa pöydällä. Jumissa on ja pysyy, kun sylinterin sisästä avaimen reiästä tuli murtuneita haittalevyn palasia...

            Tässä kuvassa on osa #21, joka on käsittääkseni kerran marmoritiskiltä tiedustelemani korjaussarja lukkopesälle. Se siis sarjoitetaan itse omalle avaimelle. Hintaa oli ~30 euroa. Mutta kuvan mukaan pelkän sylinterin saa irti mutta en keksinyt, miten pelkän sylinterin saa irti. Siinä oli sellainen lukkotappi ja levy ja vipu (sama kuva, osa #20). Näytti siltä, kuin lukkotappi olisi pitänyt haittalevypakkaa kasassa. Onko joku tehnyt tätä hommaa ja vois kertoa mulle miten sen pelkän sylinterin saa irti/purettua?
            E61 525d LCI

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Naputtelet tuon tapin irti niin koko lukkosylinterin saa vedettyä pois ja nuo haitat tulevat näkyviin. Varovasti sitten kun vedät sitä lukkosylinteriä pois - haitat putoavat helposti ja osia saattaa hukkua.

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #8
                Jees, kiitos epäilyn vahvistuksesta. Tilasin sen lukkopesän korjaussarjan niin vanhalla ei ole enää mitään väliä, koska sieltä tuli ulos murtuneiden haittalevyjen palasia ulos. Huomenna pääsee taas räpläämään. Välillä siinä tulee sellanen olo, että oispa 8-vuotiaan kädet. Onneksi tulee samalla uusittua sähkölasin varsien liukupalat, nekin murtu pelkästä vilkaisusta...
                E61 525d LCI

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #9
                  No ni. Valmis! Sehän oli loppujen lopuksi helppoa, kun rauhassa teki ajatuksen kanssa. Vanha lukkopesä oli ihan finito, haitat oli niin vääntyneitä, murtuneita ja jumissa, että mitään toivoa sen pelastamiseksi ei ollu. Mukava oli uuteen patruunaan kasata uudet haitat ja taas lukko rokkaa. Oven lasia ei muuten tartte irrottaa kokonaan, vaan riittää kun ottaa taka-alalaidan kiinnitykset irti, ajaa lasin ylös ja nostaa takanurkkaa ylemmäs. Sitten lukko-kahvahässäkkä mahtuu tulemaan ulos. Tulipa ikkunastakin jämy, kun laittoi uudet liukupalat kiskoihin.
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • Juubi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 999

                    #10
                    No hyvä että homma selvisi ja tuli kuntoon!

                    Comment

                    • buskim
                      Newbiemmer
                      • Jan 2010
                      • 3
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Täällä ei tullut lukko kuntoon. Sain viimein ja vihdoin sylinterin pöydälle mutta,
                      nyt on 12kpl vanhoja rihloja ja uusi pussi odottamas asenusta. Millä keinolla ne rihlat saa oikeaan järjestykseen että lukko pelaakin vielä joku päivä. Onko mitään keinoa vai käännynkö lukkosepän puoleen suosiolla?

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by buskim View Post
                        Täällä ei tullut lukko kuntoon. Sain viimein ja vihdoin sylinterin pöydälle mutta,
                        nyt on 12kpl vanhoja rihloja ja uusi pussi odottamas asenusta. Millä keinolla ne rihlat saa oikeaan järjestykseen että lukko pelaakin vielä joku päivä. Onko mitään keinoa vai käännynkö lukkosepän puoleen suosiolla?
                        Ei tarvitse, hieman kokeilua vaan. Lajittele ne ensin, jokaisessa on numero. Sitten vain alkuperäisessä järjestyksessä paikoilleen. Jos ne on menneet sekaisin, otat yhden, tiputat sen paikoilleen patruunaan ja työnnät avaimen sisään. Haitta on oikea jos se ei jää koholle vaan tulee samaan tasoon sylinterin pinnan kanssa. Muista että se voi myös mennä liian syvälle jolloin se tulee vastakkaiselta puolelta ulos.

                        Lopputuloksena on patruuna jonka jokainen haitta on pinnan tasolla kun avaimen työntää sisään. Silloin se pyörähtää lukon sisällä ja ovi avautuu.

                        Comment

                        • buskim
                          Newbiemmer
                          • Jan 2010
                          • 3
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Ok! Sekaisin ne ovat kun seinäkellot, pitää mennä kokeilemaan vaan miten ne sopii. Kiitos neuvosta!

                          Comment

                          • buskim
                            Newbiemmer
                            • Jan 2010
                            • 3
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Ja lisää apua!!! Minnekkä se kullan värinen ns. kolmion mallinen osa kuuluu?
                            Ei tuntunut löytyvän paikkaa mistään?

                            Comment

                            • 525 TD
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 281
                              • IISALMI

                              #15
                              Originally posted by buskim View Post
                              Ja lisää apua!!! Minnekkä se kullan värinen ns. kolmion mallinen osa kuuluu?
                              Ei tuntunut löytyvän paikkaa mistään?
                              ensimmäiseen "koloon" lukkopatruunassa ?

                              piirretty kuvaan http://www.realoem.com/bmw/showparts...41&fg=40&hl=45 (sama osanro E34 ja E36)
                              Last edited by 525 TD; 01-01-2010, 19:56.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎