Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:n känkkä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zgiba
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 140
    • Nurmijärvi

    E36:n känkkä

    Eli ei oikein pidä.

    Auto on siis E36 325 ja olen hankkinut uudet käsijarrukengät vaan silti ei pidä. Säätämällä sitä ratasta vanteen pultin reiästä sain pidon sentään sellaiseksi ettei ihan heti lähde valumaan vaikkapa mäessä. Se ohjekirjan neuvo, jonka mukaan sitä ratasta pitäis avata 18 hammasta ei voi kyllä pitää paikkaansa :shock:. Silloin ei ota melkein ollenkaan kiinni. Nyt on säädetty silleen että juuri ja juuri pyörii laahaamatta.

    Ja niitä kahvan juuressa olevia muttereita on kans säädelty, muuta niistä loppu se säätövara kovin äkkiä. On kai lähinnä jotain hienosäätöä varten, balanssia varten kait.

    Mutta niin. Pitäiskö seuraavaksi tosiaan lähteä vaijereita kirvoittamaan. Niillä kun vaan oli kovin suolainen hinta tuolla BMW:llä, 35 € kappale! Eli hyviä neuvoja kehiin, missä vika? Ei onnistu peränheitto ku ei edes auto pysy mäessä
    BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
    -------------------------------
    BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98
  • mikkonen
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 34

    #2
    ot: käsijarrullako sä bemarille meinaat perää heittää :shock:

    Comment

    • Zgiba
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 140
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by mikkonen
      ot: käsijarrullako sä bemarille meinaat perää heittää :shock:
      :lol: Kukin taklaa tyylillään. No ei... Lisää kaasua vaan. Mutta silti ois kiva jos toi känkkäkin pelais...
      BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
      -------------------------------
      BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Löysää niitä kahvan vieressä olevia muttereita riittävästi ja säädä sieltä kenkien säätörattaasta sillai että kengät laahaa. Löysää 5-8 hammasta ja säädä kahvan liike muttereista.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Zgiba
          Bimmer Rookie
          • Apr 2003
          • 140
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Leka
          Löysää niitä kahvan vieressä olevia muttereita riittävästi ja säädä sieltä kenkien säätörattaasta sillai että kengät laahaa. Löysää 5-8 hammasta ja säädä kahvan liike muttereista.
          Joo, juuri tuotakin on kokeiltu ja ilman tulosta.

          Lisätään vielä sen verran että se tuntuma tossa känkässä on hiukan omituinen, sillä toisinaan käsijarru ottaa kiinni tai tulee silleen raskaaksi jo parin ekan kliksauksen jälkeen mutta ei pidä vaikka kuinka vetää hampaat irvessä. Ja sit taas toisinaan saattaa nousta helposti ihan ylimpään asentoon ja ilman pitoa.

          No saikohan tuosta selvää :oops: . Voisiko se rumpu sit olla kiero?. Tai viittaishan tuo niihin vaijereihinkin (kai), kun päästää tuolla tavalla pännin karkuun...
          BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
          -------------------------------
          BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Taitaa olla rummut vaihdon tarpeessa. Itse just vaihdoin uudet takajarrulevyt/käsijarrurumpu hässäkät ja johan alkoi käsijarrukin toimia ilman mitään ihmeempiä säätöjä. Ennen jäi kässäri välillä jumiinkin kun kenkä ilmeisesti painui rumpuun kuluneeseen uraan eikä tullut sieltä pois kuin pienen ajoreissun jälkeen, tai voipi tietty olla että oli se mekanismikin vähän jumissa kun rempan yhteydessä myös putsasin ja rasvasin ne. Nyt toimii joka tapauksessa hienosti.
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • illinois
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 68
              • Raceland

              #7
              Samaa teki allekirjoittaneellakin.Vaihdoin kaikki palat, levyt ja käsijarruhihnat ja heti tuli kuntoon. Ei kannata uusia paloja kovin syöpyneisiin levyihin/rumpuihin laittaa. Toinen vaihtoehto on tietysti se että vaijeri olisi venynyt jo niin paljon että olisi vaihtokunnossa. Tosin aika epätodennäköistä ja on kohtuullinen homma kun pitää putki ja lämpölevyjä irrotella
              DetroitDieselandia

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Uudet rummut vaan niin pelaa, ellei sit nuo uudet palat oo jo "muotoutunu" sen vanhan rummun mukaan...
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • Zgiba
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2003
                  • 140
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Okei, kiitos vastauksista! :P

                  Taidan tosiaan mieluummin eka kokeilla niitä levyjen vaihtoa kuin ruveta vaijereita purkamaan. Tulee (ainakin vielä toistaiseksi) halvemmaksikin. Täytyy vain toivoa että se vika tuolla korjaantuisi...
                  BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
                  -------------------------------
                  BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

                  Comment

                  • Gonzalez
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 2632
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by Zgiba

                    Taidan tosiaan mieluummin eka kokeilla niitä levyjen vaihtoa kuin ruveta vaijereita purkamaan. Tulee (ainakin vielä toistaiseksi) halvemmaksikin. Täytyy vain toivoa että se vika tuolla korjaantuisi...
                    Mikäs niitten vaijereiden päälle nyt ois voinu käydä jos ne kerran liikkuu?? Sielä on suorat vaijerit ilman minkäänlaisia vipuhärdellejä kepin juuresta taakse asti... :wink:
                    530d GT F07 2010
                    325i E30 Cabriolet 1987

                    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎