Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328 tärisee tyhjäkäynnillä, välillä nykäsee ja on tehoton (ei se korjaantunutkaa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 328power
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 72
    • -

    e36 328 tärisee tyhjäkäynnillä, välillä nykäsee ja on tehoton (ei se korjaantunutkaa)

    Eli auto on -95 E36 328iA.

    Seuraavanlaista ongelmaa tässä nyt viimeaikoina ollut:

    Välillä täristää tyhjäkäynnillä kierrokset siinä vähän yli 500. Muutenkin kylmänä kun pistää käyntiin saattaa haeskella niitä kierroksia muutaman sekunnin esim. ensin n. 500 ja siitä hieman yli 1000 ja saattaa äskesen toistaa muutaman otteeseen ennen kuin laskee johonkin n. 700. Lämpinä ei yleensä täristä, mutta välillä laskee pikkuhiljaa kierrokset niin alas että alkaa.

    Joskus tuntuu auto liikkuvan hyvin ja välillä ei, ennen kuin joku sanoo että tuntuu vaan tehottomalta, niin tuossa pari päivää sitten kun motarilla vauhdissa n. 130 iskin lämän pohjaan, seurauksena että automaatti vaihto pienempään ja moottori alko huutamaan mutta keräsi silti kierroksia ja vauhtia todella hitaasti.

    Toisinaan myöskin kun liikenteessä painaa kaasun pohjaan niin vaihtaa pienempään nykäsee terävästi ja alkaa keräämään kierroksia todella hitaasti kun taas välillä alkaa tapahtua niin kuin kuuluukin.

    Bensakin tuntuu maistuvan aika hyvin. Matka-ajossakaan ei tunnu menevän alle 10L/100km, yleensä kulutus n. 12-15L/100km, ei nyt mitään 6L/100km kuvittele pääsevän, mut tuskin kokoajan yli kymppiä menee nätisti ajaessa.

    Lopuksi, onko normaalia kulutusmittarin käyttäytymistä että 80kmh vauhdissa kulutusmittari siinä 8L/100km aivan pintakaasulla mutta kun vähänkin painaa niin menee lähelle 20L ja vähän enemmän niin näkymättömiin.

    Saattaisiko olla esim. puolavika? Tulppien vaihdon yhteydessä 1 tulppa oli aika öljyssä.

    Foorumilta olen saanut sen käsityksen että ilmamassamittari saattaa aiheuttaa nykimistä yms. mutta kun otin sen irti ja heitin pienen koelenkin niin auto alkoi nykimään säännöllisesti, ei siis kuten tuolla ylempänä mainitsin. Myöskin tuntu samantehoiselta kuin ennenkin. Haitariputki on kunnolla kiinni eikä siinä näkynyt vuotoja.

    Searchin perusteella muita mahdollisia olisi esim. lambda tai ne eri asentotunnistimet? Mutta mistäs tätä vyyhtiä nyt kannattaisi lähteä purkamaan, mennäkö suosiolla vikakoodit lukemaan ja katsoa jos sieltä selviäisi jotain?
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    #2
    Jännä juttu, isoveli joskus ajeli tätä purkkia niin vaihtoi jossain kahdeksassakympissä yhtäkkiä kakkoselle ja kone rupes tietenkin huutamaan. Sekin aina valittaa että pitäisi laatikkoon öljyt vaihtaa, itsellä taas ei ole laatikko oireillut kertaakaan, jotenkin tuntuu että kaikki pelaa asiallisemmin kun käyttää sitä kaasua niin kuin kuuluukin.
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Tässä tapauksessa voisi kyllä suositella vikakoodien luettamista ensimmäiseksi, mahdollisuuksia oireisiin kun on hieman useampi...
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • 328power
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 72
        • -

        #4
        Kävin tossa vikakoodit luetuttamassa ja lambda anturille anto vikakoodia.

        "Oxygen sensor voltage excursion, sensor 1, cylinders 1-3; before cat. conv."

        Eli onkos tämä nyt tuo mikä on pakosarjassa, ainakin näin väittivät ja äkkiseltään kuvan perusteella tältä näyttäiskin.



        Hyvää hintaa pyytävät alkuperäisosasta, melkein 200e kun tarvike maksoi 58e paikallisessa varaosaliikkeessä, vaikka ei kestäiskään yhtä kauan niin niitä ostaa melkein 4 samaan hintaan. Täytyy heittää kiinni ja katsoa mitä vaikuttaa.

        Comment

        • 328power
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 72
          • -

          #5
          Muutama kysymys: Tarvike lambdassa on 2 x valkoinen johto, ilmeisesti lämmitykseen ja sitten musta ja harmaa (signaali ja maa) ja johdossa mihin tulee on keltainen, punainen, musta ja valkoinen joista punainen ja valkoinen lämmittimeen mutta kumpis on maa ja kumpi signaali?



          Tuolla ne on selitetty mutta ton mukaan punanen on out ja yellow on in. Ei ymmärrä sähköistä oikein mitään niin ei tuostakaan.

          Ja ylipäätänsä käykö tohon tuo tarvikeanturi?

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #6
            Sulla on zircon lambda-anturi vaikka pitäis olla titaaninen
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • 328power
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 72
              • -

              #7
              Eli pitää olla titaaninen? Ja jos joku viitsisi tyhmälle selittää mitä eroa noilla kahdella on. Kävikö taas niin että säästäminen tuli kalliiksi? Onneksi on olutta.
              Last edited by 328power; 30-03-2007, 21:56.

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Suosittelen lämpimästi hommaamaan Boschin anturin vaikka hieman enemmän maksaakin! Mikään ei ketuta enempää kun vaihtaa kuukauden/kahden päästä uudestaan ja hakea sitten se alkuperäinen Bosch joka olisi pitänyt laittaa jo kerrasta. Nämä lambdat ovat moottorin toiminnan kannalta tärkeimpiä antureita ja aivan väärä paikka säästämiselle. Jätä yks baari-ilta väliin ja kruisaile kylällä toimivalla autolla, ja siinä sulla on Boschin anturi pellin alla...

                Edit: Ja kyllä, johtoja tulisi olla kaksi valkoista, harmaa ja musta. Väri värille tinaamalla ja sillä hyvä. Valkoisilla ei väliä kumminko päin menee sillä ovat lämmitysvastuksen johdot eikä se vastus tiedä kummalta puolelta + tai - tulee...
                Last edited by Gonzalez; 30-03-2007, 22:18.
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • 328power
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 72
                  • -

                  #9
                  No kai se on uskottava kun useampi ihminen sanoo, no tekemällä oppii ja rahaa saa seinästä lisää.

                  Comment

                  • 328power
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 72
                    • -

                    #10
                    Eli nyt on oikeanlainen lambda ja nyt tuntuu taas ottavan kierroksia kunnolla ja tyhjäkäyntikin korjaantui.

                    Comment

                    • 328power
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 72
                      • -

                      #11
                      No aluksi tuntu että olisi korjaantunut kaikki, mutta ei sittenkään.

                      Yön yli kun auto seisoo ja iskee käymään niin hakee kierroksia edelleen muutaman sekunnin. Lämpimänä vikaa ei esiinny. Antaako rikkinäinen puola vikakoodia? Rikkinäistä puolaa heittivät ehdotukseksi huollossa kun kysyin. Antoi kuitenkin vikakoodin vain lambdasta alunperin.

                      Suorituskyky näin perstuntumalta parani huomattavasti toisen lambdan vaihdolla, mutta välillä silti tuntuu vähän nuhaiselta, varsinkin kone kylmänä. Pitääkö vikakoodit ylipäätänsä nollata lambdan vaihdon jälkeen? Akunkengät oli irti lambdaa vaihtaessa, nollaako tuo vikakoodit?

                      Ja sitten vielä sarjassa yksinkertaiset kysymykset: Onhan bmw:n kutosessa 1 sylinteri keulassa?

                      Comment

                      • bmwbmw
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1370
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by 328power View Post
                        No aluksi tuntu että olisi korjaantunut kaikki, mutta ei sittenkään.

                        Yön yli kun auto seisoo ja iskee käymään niin hakee kierroksia edelleen muutaman sekunnin. Lämpimänä vikaa ei esiinny. Antaako rikkinäinen puola vikakoodia? Rikkinäistä puolaa heittivät ehdotukseksi huollossa kun kysyin. Antoi kuitenkin vikakoodin vain lambdasta alunperin.

                        Suorituskyky näin perstuntumalta parani huomattavasti toisen lambdan vaihdolla, mutta välillä silti tuntuu vähän nuhaiselta, varsinkin kone kylmänä. Pitääkö vikakoodit ylipäätänsä nollata lambdan vaihdon jälkeen? Akunkengät oli irti lambdaa vaihtaessa, nollaako tuo vikakoodit?

                        Ja sitten vielä sarjassa yksinkertaiset kysymykset: Onhan bmw:n kutosessa 1 sylinteri keulassa?
                        pitää nollata lambdan vaihdon jälkeen. akunkengän irroituksella ei ole tekemistä vikakoodien nollaukseen. on 1 sylinteri keulassa.
                        sigpic
                        Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                        Comment

                        • 328power
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 72
                          • -

                          #13
                          Päivitetääs vähän tätä. Alkoi toi tyhjäkäynti kylmästartissa olemaan todella veemäinen: Kierrokset yli tonnin jonka jälkeen laskivat niin että melkein kone sammuu ja taas yli tonnin jonka jälkeen normaaliin.

                          No. Tuossa yksipäivä tarkastelin ajankuluksi noita tulppia ja ja huomasin että 5. pytyn tulpan kohdilla oli hieman öljyä ja puolasta oli hieman rikkoontunut tota kärjessä olevaa suojakumia.



                          Siinä kun ei parempaakaan tekemistä ollut, niin putsailin öljyjä pois ja vaihdoin toisesta sylinteristä puolan tilalle mikä oli päällisin puolin ehjän näköinen ja nyt tuossa kun aamulla lähdin liikenteeseen niin haki hieman kylmästartissa kierroksia mutta ei läheskään yhtä paljon. Samassa operaatiossa ruiskin myös elektroniikkakliineriä ilmamassamittariin, tosin näytti kyllä kontaktipinnat olevan puhtaita, mutta mistäs sitä koskaan tietää. Nyt kuitenkin tuntuu vetävän paremmin, tosin tuntuu että johtuu tosta että vaihto noiden puolien paikkaa. Eli voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että puolaostoksille?

                          Ps. väittivät muuten huollossa että lambdan pitäisi lähteä toimimaan ilman vikakoodien nollausta.

                          Comment

                          • Vane
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2003
                            • 157
                            • Tuusula

                            #14
                            Lainataanpa topiccia hiukan:

                            Eli pitäisi autoon tilata lambda motonetistä. Mistäköhän saisi tietoon että pitääkö olla bosch zircon vai titaania?

                            Autohan on 325i -91.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              Originally posted by Vane View Post
                              Lainataanpa topiccia hiukan:

                              Eli pitäisi autoon tilata lambda motonetistä. Mistäköhän saisi tietoon että pitääkö olla bosch zircon vai titaania?

                              Autohan on 325i -91.
                              ota vanha mukaan ja mene tiskille :think eiköhän se niistä johdoista selviä...
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎