Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 airbagista, lastusta ja tekniikasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stickman
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 7
    • Kotka

    E36 airbagista, lastusta ja tekniikasta

    Joo elikkäs oisin nyt viimein saamassa itelle ensimmäisen bmw:n. Edellinen auto oli ford joten askel on aika suuri Kohteena ois tollanen e36 320, olen ajanu tollasta 325 ja tykkäsin, tosi hyvän tuntunen oli ajaa. Nyt sitte ois vaa muutama kysymys:

    1.
    Jos ostan auton missä on airbag ni voiko siihen asentaa mitää muuta rattia vai tuleeko sitte katsastuksessa onglemia? se airbag ratti on mun mielestä sellanen laivan ruori että ei oikeen mun silmää miellytä, ja turvallisuudesta mä nyt en oo paljoo kiinnostunu, tärkeintä on että hyvältä näyttää

    2.
    Sitten, onkohan tollasesta viritys lastusta mitään iloa? on vaan niin halpa että haiskahtaa kusetukselta


    3.
    Miten kestävä toi bemarin 2.0 kutos kone on?


    Muokattu otsikkoa. Panostusta sillä rintamalla heti alkuun kun kirjoittelet foorumille - Pyroz
    Last edited by pyroz; 16-04-2007, 11:45.
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3311
    • Kajjjaani

    #2
    Originally posted by Stickman View Post
    Joo elikkäs oisin nyt viimein saamassa itelle ensimmäisen bmw:n. Edellinen auto oli ford joten askel on aika suuri Kohteena ois tollanen e36 320, olen ajanu tollasta 325 ja tykkäsin, tosi hyvän tuntunen oli ajaa. Nyt sitte ois vaa muutama kysymys:

    1.
    Jos ostan auton missä on airbag ni voiko siihen asentaa mitää muuta rattia vai tuleeko sitte katsastuksessa onglemia? se airbag ratti on mun mielestä sellanen laivan ruori että ei oikeen mun silmää miellytä, ja turvallisuudesta mä nyt en oo paljoo kiinnostunu, tärkeintä on että hyvältä näyttää


    2.
    Sitten, onkohan tollasesta viritys lastusta mitään iloa? on vaan niin halpa että haiskahtaa kusetukselta



    3.
    Miten kestävä toi bemarin 2.0 kutos kone on?
    1.Kun on airbag alkuperäisessä niin myös vaihdettavassa ratissa oltava, ei mene muuten katsastuksesta läpi.

    2. [U]Toisten mielestä on ja toisten taas ei. Jos meinaat/ostat tuon tai vastaavan niin dynota ensin orkkis lastulla ja sitten tuolla viri mallilla. Saat heti tiedon kuinka kävi. Lue jutut lastuista täältä niin saat aika hyvän kuvan miten se lastu vaikuttaa tai sitten ei.

    3.Riippuen käytöstä ja miten on huollettu ja miten huollat niin sanoisin että kestää. Ainahan ei kitenkaan ole näin vaan kaikki on tapaskohtaista. Eleensä kuitenkin kestää. Mutta tuostakin saat tietoa kun kahlaat foorumia läpi.
    Last edited by Arnolds; 15-04-2007, 09:24.
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9042
      • Iisalmi

      #3
      1. Voit laittaa siihen jonkun airbägillisen sporttiratin esimerkiksi. Tarkoitan nyt tuollaista niinkuin tässä linkissä:

      http://www.realoem.com/bmw/showparts...92&hg=32&fg=35

      2. Virityslastusta löytyy moniakin topiikkeja tältä foorumilta. Itse sanoisin, että ei ole kovinkaan paljon hyötyä. Kierrosten rajoittajan se poistaa, mutta ei siitä näissä vehkeissä ole mitään iloa. Ei näillä rakkineilla siltikään kuuhun mennä Sitä paitsi tältä foorumilta löytyy lastuja 50€ hintaan, että jätä tuo hmrtrading suosiolla pois laskuista. Tässä ihan muutama thread:

      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ighlight=lastu
      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ighlight=lastu
      http://www.btcf.fi/forum/showthread....&highlight=M50

      Ja pakko ottaa yksi varoittava esimerkki:

      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ighlight=lastu

      3. Kyllähän M50 kone on ihan toimiva ja kestävä paketti. Taas haulla löytyy useita topiikkeja, joissa käsitellään asiaa.

      http://www.btcf.fi/forum/showthread....light=M50+kone
      http://www.btcf.fi/forum/showthread....light=M50+kone

      Suosittelisin kyllä sitä 2.5 litraista E36:sta (ja tietenkin taxina )Mutta kyllähän kahden litran konellakin kuutosen saundeille pääsee, ja piireihin. Osta vaan se E36 niin tältä foorumilta saatkin kaiken tarvittavan avun sen auton kunnossapitoon.

      TERVETULOA FOORUMILLE!!!
      E39 ja E91

      Comment

      • Tontza1982
        Bimmer Rookie
        • Aug 2006
        • 145
        • Jyväskylä

        #4
        Riippuu vähän vuosimallista, voiko tuon airbagin poistaa. Katsastus ei sitä mielellään hyväksy, jos sen poistaa. Sulla pitää olla dokumentti siitä, että kyseistä mallia on valmistettu ilman airbaggia. Tämmöinen todistus on vaikea saada. BMW Suomi niitä ei ainakaan anna. Joten jos haluat, niin kannattaa ottaa yhteyttä tuonne BMW tehtaalle. Voi olla, että kirjoittavat tuollaisen dokumentin. Jos ei tuota dokumenttia ole ei kannata yrittää vaihtaa.
        On helppo arvioida menonsa. Sen kun vaan lisää kymmenen prosenttia tuloihinsa

        Comment

        • -kiki-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1160
          • Hämeenkyrö

          #5
          Suosittelin myös tuota isompi lohkoista, tuo m50b20 ei kyllä oikein mene yhtään mihinkään, kannattaa käydä kumpaakin mallia vaikka samana päivänä ajamassa, sitten ymmärrät mistä puhun. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Taitaa jälleen myyntikin olla helpompaa tuolle m50b25 mooottorilla varustetulle kulkineelle.
          F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

          Comment

          • Iippaa
            Bimmer Rookie
            • Aug 2006
            • 179
            • Rauma

            #6
            Originally posted by Stickman View Post
            Joo elikkäs oisin nyt viimein saamassa itelle ensimmäisen bmw:n. Edellinen auto oli ford joten askel on aika suuri Kohteena ois tollanen e36 320, olen ajanu tollasta 325 ja tykkäsin, tosi hyvän tuntunen oli ajaa. Nyt sitte ois vaa muutama kysymys:

            1.
            Jos ostan auton missä on airbag ni voiko siihen asentaa mitää muuta rattia vai tuleeko sitte katsastuksessa onglemia? se airbag ratti on mun mielestä sellanen laivan ruori että ei oikeen mun silmää miellytä, ja turvallisuudesta mä nyt en oo paljoo kiinnostunu, tärkeintä on että hyvältä näyttää

            2.
            Sitten, onkohan tollasesta viritys lastusta mitään iloa? on vaan niin halpa että haiskahtaa kusetukselta


            3.
            Miten kestävä toi bemarin 2.0 kutos kone on?
            1. Itellä on kans autotallissa ratti missä on Airbag, ja uudessa ratissa ei airbagia ole, eikä katsastusmies ainakaan mitään sanonu.. ehkei sitte kattonu niin tarkkaan tai jotai..

            2. Miettisin ite kans lastua jossai välis mut onkoha siitä nyt silti NIIN suurta eroa että kannattais, ilmeisesti vaan antaa enemmän kierroksia, mikä taas voi johtaa koneen rikkoutumiseen pidemmän päälle.. en suosittele, enkä ole vastaan, ihan miten ite ajattelet sen asian.. toiset tykkää äitist ja toiset tyttärest

            3. Itellä on just e36 (taxi) 2.0 litranen ja oon ollu ihan tyytyväinen ekaan autooni, sopivasti tehoa kesällä ja talvella, etenkin talvella ja tulee hyvät kutoskoneen äänet, ehkä sitte joskus armeijan jälkeen vois isompaa ajatella, SUOSITTELEN myös vahvasti kyseistä mallia, normaalia huoltoa ja tankkausta vaan!
            Ex: BMW F25 2.0da X-Drive M-sport
            Ex: BMW F10 520da M-Sport
            Ex: BMW F30 318da
            Ex: BMW E46 325XiA Touring
            Ex: BMW Z3 M Coupe
            Ex: BMW E46 330Ci
            Ex: BMW E36 320i Sedan

            Comment

            • Stickman
              Newbiemmer
              • Apr 2007
              • 7
              • Kotka

              #7
              mitens toi ratin vaihto? lähteekö tollanen airbag ratti ihan kotikonstein irti vai joutuuko viemää ihan jonnee vaihdettavaks? aattelin vaa et jos se on helppo vaihtaa ni voihan sen laittaa kiinni ja lähtee konttorille tappelemaa kaveri sano jotaa et sen sais vaihtaa jos se ei oo auton vakio varuste, ja oon nähny kyl noita e36:sia ilman airbag rattiakii...

              Joo ei oo vielä omaa bemua sattunu kohalle...katellu oon kovasti En vaa oikee osaa kuvitella itseäni ostamassa muun väristä bemaria ku mustaa, hopeeta tai tumman sinistä

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16414
                • Asikkala

                #8
                Tosta ratista, kaverilla on e36 320i (-92?), se on jollakin m-paketilla tullu tehtaalta, m-tech II ratti ilman bagiä koska noita ratteja ei ole bägillisiä? eli on 36:sia ilman bägiä. Onkohan tilanne sellanen että jos korimalli on tyyppihyväksytty suomessa ilman bägiä niin sen saa poistaa mutta vaatii aina luvan ja dokumentin, riippuuko tuo asia vuosimallista? Poisto täytynee tehdä merkkihuollossa ja tuo poistettu bägi säilyttää itse eli eivät ota sitä vaivoikseen, onko bägi muuten pakollinen varuste uusissa/minkään ikäisissä autoissa? Itsellä 318is -94 bägiratilla, suunnitellu tuota m-tech II:sta koska on halk. hieman pienempi mutta kun siinä ei ole sitä bägiä... Kysympä katsastuskonttorilta, vastaus tulee tänne kun asia selviää.

                Comment

                • -Mikko M-
                  Bimmer Rookie
                  • May 2004
                  • 111
                  • Varkaus

                  #9
                  1) Itte tossa pari viikkoasitten leimasin ton -93 cäbin tuolla momon bagittömällä ratilla. Laitoin vaan mustan teipin siihen merkkivalon päälle...

                  Comment

                  • Harri G
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 9042
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by Stickman View Post
                    mitens toi ratin vaihto? lähteekö tollanen airbag ratti ihan kotikonstein irti vai joutuuko viemää ihan jonnee vaihdettavaks? aattelin vaa et jos se on helppo vaihtaa ni voihan sen laittaa kiinni ja lähtee konttorille tappelemaa
                    Kyllä sen saa ihan itse vaihdettua. Ottaa vaan akunkengän irti ja antaa jonkun aikaa rauhoittua ja rupee raplaamaan irti. Tuossa yksi ohje: http://www.bimmernut.com/%7Ebillr/im...gAndBulbs.html

                    Originally posted by jr66 View Post
                    m-tech II ratti ilman bagiä koska noita ratteja ei ole bägillisiä?
                    Eipä taida bägillä olla olemassa, tai ainakin ultimate rarität.

                    Originally posted by -Mikko M- View Post
                    Laitoin vaan mustan teipin siihen merkkivalon päälle...
                    Viksumpi keino voisi olla kun nappaisi lampun mittaristosta veke.
                    E39 ja E91

                    Comment

                    • JTMD
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 834
                      • Helsinki

                      #11
                      Sitä bägin hyödyllisyyttä voi kokeilla seuraavan tolpan kanssa...

                      Älkää jumalauta ottako niitä pois.
                      -10 e93 325i
                      -04 e46 320i
                      -92 e31 850i 6speed
                      -92 e30 325 cab
                      -93 e36 M3
                      -91 e36 325

                      Comment

                      • Stickman
                        Newbiemmer
                        • Apr 2007
                        • 7
                        • Kotka

                        #12
                        tottakai me otetaa siinä vaiheessa ku mä tarvin sitä airbagia ni on kyllä moni muukii aisia päin persettä sierralla tuli ajettua kiveen ja tolppaan eikä bägiä ollu siinäkään ja vielä oon yhenä palasena

                        Kävin tossa kattoos:www.katsastajat.com

                        saako airbag ratin vaihtaa rattiin jossa ei oo airbagia?
                        - Saa, jos jos mallisarjasta löytyy auto ilman bagiä. Tarvitaan todistukset maahantuojalta ja muutoskatsastus.

                        ja jos länttää ton bmw:n oman airbäg:ittömän ratin kiinni ni tuskin edes konttorilla kukaan huomaa mitää

                        Comment

                        • Harri G
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 9042
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by Stickman View Post
                          jos länttää ton bmw:n oman airbäg:ittömän ratin kiinni ni tuskin edes konttorilla kukaan huomaa mitää
                          Niin, paitsi että se airbägin valo varmaankin palaa mittaristossa. Eli sieltä vielä se lamppu pois.
                          E39 ja E91

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Ja taas kerran BTCF:n sivuilla voi lukea yllytystä ja opastusta laittomuuteen....
                            Bagia EI SAA poistaa ajoneuvosta jossa se alunperin on katsastettuna varusteena ollut, kuin tietyin ehdoin. Eli silloin jos ko.mallia on ilman bagia valmistettu ja muutostyö on tehty ns.täydellisenä valmistajan/maahantuojan ohjein=tekemänä ja muutostyö on muutoskatsastettu.
                            Itse sitä ei missään tapauksessa saa tuosta vain poistaa.
                            Se että katsastusinssi ei joissain vm.91-92 tapauksissa ole asiaan puuttunut, ei muuta sitä tosiseikkaa että mikäli ko.autolla ajetaan kolari ja henkilövahinkoja syntyy, on kyseisen muutostyön tekiä vastuussa syntyvistä kustannuksista. Eli jos/kun vaikeita kasvo+kallovammoja+neliraajahalvauksia syntyy itse "artistille", voi vakuutusyhtiö vetäytyä korvausvastuusta jolloin paikkuut ja kuntoutukset menee omasta pussista.
                            Mielenkiintoiseksi ko."viritykset" muuttuvat siinä vaiheessa kun ratin takana vammautuukin juoppokuski tai tyttökaveri, ja lopullinen korvausvelvollinen löytyykin jostain muualta kuin vakuutusyhtiöstä....jolloin siitä "ralliratista" voi tulla melkoisen monen vuoden aihe herätä aamuisin työpaikalle.
                            Täältähän voi nuo vakuutustarkastajat tarkistaa kuka ne lamput onkaan teipannut ja systeemit poistaneet kun onnetomuus on päätynyt ilttiksen etusivulle, joten oikeasta korvausvelvollisesta ei tule kiistaa/epäselvyyttä.

                            Comment

                            • Juubi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 999

                              #15
                              Bägin voi huoletta ottaa pois ja korvata jollain tuning-kokkareella. Ainoa muistettava asia on tällöin se että auto pidetään poissa liikenteestä niin kauan kun bägi-järjestelmä on jotain muuta kun papereissa lukee.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎