Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325i Takajarrupalojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Pietu_
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 3660
    • Kuopio / Maaninka

    e36 325i Takajarrupalojen vaihto

    Tuli vaihdettua tuohon omaan kulkineeseen taakse jarrupalat, putsailtua enimmät ruosteet pois ja maalailtua kuumankestomustalla, ajattelin että teen pikku stoorin muillekin muistiksi/ ohjeeksi ( vaikka FAQ osioon jos joku näkee tarpeelliseksi ).
    Eli mulla oli lähtötilanne, että takaa oli palat aikaliki loppu, levyissä paksuutta vielä riittävästi joten en vielä levyjä alkanut vaihtelemaan.
    ( kuvat otettu puhelimella, laatu on mitä on )

    Minun mielestä näillä työkaluilla ja tarvikkeilla ainakin pärjää:
    -hallitunkki
    -pukki
    -stopparit eturenkaiden eteen, esim puunpätkät tms.
    -17" avain / ristikkoavain jolla irroitat vanteen
    -rostoffia tms.
    -vaseliinia liukupulteille
    -jarrucleaneria
    -teräsharja
    -rälläkkä tai porakone jossa teräsharja tms.
    -pienehkö tasapäämeisseli ( tulppien poistoon ja liukutappien poistoon )
    -vasara + lyöntitaltta
    -7mm kuusikoloavain jarrusatuloissa oleville liukupulteille ( tätä ei ole jokaisessa avainsatsissa, omista löytyi 6 ja 8mm mutta ei 7mm --> piti hommailla )
    -isot papukaijapihdit
    -jarrupalat
    -jarrupalojen asennussarja
    -jarrupalan tunnistin johto ( oikealla puolella takana )
    -kuumankesto maalia, jos meinaat maalailla ja suojaukseen teippiä

    1. laita eturenkaiden eteen ja taakse stopparit, että auto ei karkaa ja laita vaihde vapaalle + käsijarru pois.
    2. löysytä vanteen ( vanteitten ) pultit ja tunkkaa auto takapäästä ilmaan ja laita pukki alle.
    3. irrottele ne vanteen pultit pois ja ota vanne pois. ei kovin nättiä
    4. poista suojatulpat satulan takaa tasapäämeisseliä apuna käyttäen ja laittele sitä rostoffia niille liukupulteille ja hetken kuluttua irroita 7mm kuusiokolo avaimella pultit pois tulpat poissa ja pultit näkyy
    5. kun pultit on saatu kierrettyä täysin auki, voit painaa tasapäämeisselillä ne satulan läpi pois.
    6. pultit ovat todennäköisesti aikamoisessa paskassa joten ne kannattaa putsailla kunnolla teräsharjalla jotta jarrut toimii kunnolla ja satulat ei jumittele. putsattuna
    7. oikella puolella irrota kulumisen varoitin / tunnistin johto palasta, jarrupalaa pitävä jousiliuska tms. kampeamalla irti ja sitten irrota satula jarrupaloineen. ( voi vaatia pientä väkivaltaa vasaralla ja lyöntitaltalla ) Varo ettet riko jarruletkua!
    8. kun satula on irti, irroita palat satulasta ja purista papukapihdeillä varoen jarrusylinteri takaisin sisään ( varo ettet riko kumia ).
    9. putsaile teräsharjalla ja rälläkällä yms paskat ja ruosteet pois.
    10. putsaa jarrucleanerilla kaikki osat rasvasta, suojaa osat joita et tahdo maalata ja maalaile kuumankestomaalilla. Anna kuivua.
    11. laita palat satulaan, satula paikoilleen.
    12. rasvaa liukupulttien varret ohuelti vaseliinilla ja kiristä paikoilleen, laita tulpat kiinni.
    13. laita jarrupalaa pitävä liuska ( asennussarja ) paikoilleen ja tunnistin/ kulumisenvaroitin johto sisäpuoliseen palaan kiinni.
    Valmista ( kuvassa tuo liuska on vielä väärin, kuuluu olla hiukka erilailla )
    14. eiku vannetta paikoilleen ja pulttia kiinni yms.
    sama tietysti toiselle puolelle ja sitten testailemaan. Alussa kannattaa jarrutella varovasti jotta palat mukautuu levyille.
    Minä sain rauhallisesti tehtynä hommaan kulumaan pari tuntia.

    Korjailkaa jos oli jotain väärin tai unohtui.
    Last edited by _Pietu_; 08-05-2007, 21:07.
    BMW F25 xDrive 20d
    ex BMW e91 320dA
    ex BMW e36 325i
    - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
    Normaalisti peukalo keskellä kämmentä
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Ainakin E39:n TIS-ohjeissa oli, että liukutappeja ei saa voidella millään. Itse puhdistin ne huolellisesti ja laitoin paikalleen.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11077
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Keimo View Post
      Ainakin E39:n TIS-ohjeissa oli, että liukutappeja ei saa voidella millään. Itse puhdistin ne huolellisesti ja laitoin paikalleen.

      Alfamerin e36 oppaassa taas lukee, että liukupultit pitäisi mielellään voidella silikoonirasvalla.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • _Pietu_
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 3660
        • Kuopio / Maaninka

        #4
        ohuella vaseliinipohjaisella rasvalla minäkin sipaisin ne tapit, ei mitään könttiä vaan siks että nimeksi. Voihan se olla että voitelu on kielletty sen takia että se kerää hiekkaa / kakkaa :think
        BMW F25 xDrive 20d
        ex BMW e91 320dA
        ex BMW e36 325i
        - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
        Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎