Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 6v. laatikko(räjäytyskuvaa vailla)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hezzu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 220

    E36 M3 6v. laatikko(räjäytyskuvaa vailla)

    Näkisi uskaltaako tuota alkaa muutostyön takia purkamaan
    Last edited by hezzu; 21-05-2007, 22:26.
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    #2
    Getrag ei paljon meteliä noista halua pitää eli virallisia kuvia löytyy todella nihkeästi. Yhden E39 M5 lootan purkaneena sanoisin ettei ole mikään mahdoton operaatio. Nuohan on ainakin sisuskaluiltaan aivan samaa kamaa. Joitain kuvia puretusta laatikosta on jos on tarvetta ja apua.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • hezzu
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 220

      #3
      Originally posted by 928 GTS View Post
      Getrag ei paljon meteliä noista halua pitää eli virallisia kuvia löytyy todella nihkeästi. Yhden E39 M5 lootan purkaneena sanoisin ettei ole mikään mahdoton operaatio. Nuohan on ainakin sisuskaluiltaan aivan samaa kamaa. Joitain kuvia puretusta laatikosta on jos on tarvetta ja apua.
      Voisihan noista apua ollakin.

      Oikeastaan tuo ensimmäinen pulttiliitos tossa laatikossa on se mikä kiinnostaa.

      Jos siitä saa helposti tuon "kytkinkoppa" osan pois ilman, että mukana purkautuu puoli laatikkoa niin se tullaan purkamaan. Tarkoitushan on vaan saada laatikko suoraan auton alle, eli kytkinkoppa poikki, kääntö ja hitsaamalla takaisin läjään. Tällä hetkellä laatikko on about 30 astetta kallellaan.

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        #4
        Kyllä sen auki saa ja takaisin kasaankin jos on vähän kokemusta laatikoiden aukomisesta. Kytkinkoppa on helpompi pääty irroittaa. Takapäästä tulee enemmän pientä sälää silmille.

        Kopan sisäpuolella näyttää tältä. Yläosassa (2371 kuvassa vasemmalla) on muutama vivuston vasen-oikea suuntaan vaikuttava jousisysteemi. Keskellä input-akselin kuulalaakeri ja alla (2371 kuvassa oikealla) toisen akselin rullalaakeri. Kuvasta puuttuu muutama pikkuosa jotka putoaa kuorta avattaessa. Niiden oikeat paikat pitäisi olla aika helppo päätellä kun ne näkee.



        Loputkin irtoavat pikkuosat poistettuna, kuvassa näkyvät jää paikalleen ilman ulosvetäjien jne käyttöä. Etummaisen kuoren ulkopuolelta ei välttämättä tarvitse avata paria tulppaa sivusta ja yhtä ruuvia päältä ennen valujen erotusta toisistaan mutta se ei haittaa vaikka niin tekisikin.



        Kaikki akselit ja rattaat jää keskimmäiseen valuun kiinni. Pohjassa (2376 kuvassa vasemmalla) olevassa hahlossa on magneetti keräämässä metallin silppua pois kierrosta. Ei välttämättä kaikkein fiksuin mahdollinen ajatus laittaa sitä sellaiseen paikkaan mikä vaatii lootan purkua, että siihen pääsee käsiksi.



        Alla olevassa kuvassa on keskimmäisestä kuoresta irroitettu linkkusysteemi jota käytetään yhden vaihdeparin valintaan. Lähtee irti ruuvin avaamalla.



        Väittäisin ettei takapäätä tarvitse avata jotta kuoret saa takaisin nippuun. Sieltä löytyy kyllä myös laatikon heikoin lenkki eli 3/4 vaihteiden valitsinhaarukka (2379 kuvassa päällimmäisenä oleva litteä pitkä osa joka on osittain kuoren alla piilossa). Pituussuuntaisen tilan säästön takia 3. ja 4. vaihteen laakeroidut rattaat on siis alemmalla akselilla kun kaikki muut on ylemmällä. Tämän johdosta tarvittava pitkä valitsinhaarukka on siis ongelma. Erittäin vahva laatikko on muutenkin pilattu onnettoman hennoilla valitsimen osilla. Haarukoiden valussa käytetty metalli on liian notkeaa tavaraa. Todennäköisesti tavoiteltu vivuston liikkuvien osien keveyttä.



        Kaikki rattaat ja akselit jää siis kiinni keskimmäiseen kuoreen ja molemmat päät voi irroittaa pelkästään ihan tavallisia käsityökaluja käyttämällä kunhan ulostuloakselista saa ulkopuolelta vetokolmion irti.



        Takimmainen kuori sisältä (kaksi viimeistä kuvaa) riisuttuna pakin rattaasta. Ennen kuorien erotusta on poistettu ulkopuolelta pakkikytkin sekä läjä pieniä jousia ja tankoja jne jotka toimiessaan oikein takaa sen ettei kahta vaihdetta saa valittua yhtäaikaa. Ne on joihinkin muihin saman tehon ja väännön kestäviin laatikkoihin verrattuna siis aika alimitoitettuja vaikka etenkin etupään poikittais jousisysteemi on fiksusti tehty.



        Vivuston heikkouden takia ei siis kannata runnoa vaihteita väkisin päälle. Synkrot ja rattaat saattaa kestää sitä pitkäänkin mutta tämä ei paljon lohduta kun niitä ei saa liikuteltua solmussa olevan lootan sisäisen valitsinmekanismin takia.

        Last edited by 928 GTS; 24-05-2007, 00:11.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎