Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325 Tärryytys jarruttaessa + kihnaava ääni ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hannakata
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 345
    • Kainuu

    e36 325 Tärryytys jarruttaessa + kihnaava ääni ajossa

    Niin, siinäpä se tulikin tuo ongelma. Bimmerini, alias rahareikä on alkanut helvetinmoisesti tärryyttämään etenkin kovasta vauhdista jarruttaessa... Siinä on tekareitten pitäminen suussa melko mahotonta, saati jos kessuki siinä huulilla vielä.. Koslaan vaihettu 10 tkm sitten takajarrukengät ja etujarrupalat. Mitä ilmeisemmin tärryytys kai johtunee jarruista? Sitten toinen mikä voi liittyä edelliseen on vihlovan kihnaava ääni, joka ilmaantuu satunnaisesti matelu ajossa kakkonen silmässä.. (kuin 2 rautaa vastakkain tms). Ääni tulee jostain etupäästä ja melko harvoin, kestää melko vähän aikaa, mutta pahimmillaan korvia vihlovan kovaa ja jenkat siinä vaiheessa lyötävä täysille Jos ei jarruista, voisko ääni tulla jakopäästä?

    Isot pojat vois neuvoa vähän mistä vikoja lähteä karsimaan, oon sen verran blondi näissä...
    E39 -97 523iA aj. 162tkm
    E46 -98 Alpinweiß
    E36 328iA-95 coupé
    E36 325i -92 coupé
    E30 318i -88
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3627
    • Yka

    #2
    Luulisi vian löytyvän etujarruista, se kihnuttava ääni voi tulla vaikka jarrupalasta josta on lähtenyt pinta, ja sitä myöten on vetässyt jarrulevyn kieroksi.. :think Koveneeko kihnutus jarruttaessa?
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • hannakata
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 345
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by joni_wt View Post
      Luulisi vian löytyvän etujarruista, se kihnuttava ääni voi tulla vaikka jarrupalasta josta on lähtenyt pinta, ja sitä myöten on vetässyt jarrulevyn kieroksi.. :think Koveneeko kihnutus jarruttaessa?
      Niin siis kyllä vähän ääntää myös jarruttaessa, ei aina. Nämä ovat kuitenki 2 erilaista/tyyppistä ääntä, ei siis samat.. Mietin sitä jakoketjua, millasta mekkalaa se pitää kun on tullut tiensäpäähän? Entä kannattaako tarvikelevyjä ostaa, liekkö millanen hintaero alkuperäisiin?
      E39 -97 523iA aj. 162tkm
      E46 -98 Alpinweiß
      E36 328iA-95 coupé
      E36 325i -92 coupé
      E30 318i -88

      Comment

      • bayer 320
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 119
        • itä-suomi

        #4
        Oma kokemukseni tärinästä: Kahinaa etupäästä jarruttaessa, suksin suoraan kauppaan ja ostin uudet etupalat. Myöskin tärinää jarruttaessa ja ääliö en ottanu uusia levyjä.Kuitenkin etupalat n.50% ja kivenhippu välissä, vaihdoin uudet palat kuitenkin. Rakkine söi renkaita, joten nelipyöräsuuntaus, joka töksähti heti väljiin alapalloihin!!!katsastettu vain 1vk aiemmin??? Uudet alatukivarret alle eteen(sis.kaikki uudet pallot) ja tärinä poistui alle 90km/h vauhdeista. Uusin sittemmin kaikki jarruhilppeet taakse kun oli palat loppu, ja eipä ole harmittanut että tuli käsijarrukengistä lähtien uusittua kaikki(kerrankin jokin toimii). Eli omassani edessä ravistaa vanhat levyt, mutta on myös mahdollista että esim väljät pallonivelet kääntää pyöränkulmaa ja aiheuttaa ravistelua...Mistä melu sit tulee? Jarrut,vesipumppu, hihnat noita on vaikee kommentoida.Esim, omassa "metallin Kirskuminen" oli takakelkan puslan repeäminen(tosin kuului takaa).Jakoketju?tuskin pitäis kirkua jos koneessa oljyä ja painetta riittää.....venynyt ketju alkaa hyppiä yli??

        Comment

        • hannakata
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 345
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by bayer 320 View Post
          Oma kokemukseni tärinästä: Kahinaa etupäästä jarruttaessa, suksin suoraan kauppaan ja ostin uudet etupalat. Myöskin tärinää jarruttaessa ja ääliö en ottanu uusia levyjä.Kuitenkin etupalat n.50% ja kivenhippu välissä, vaihdoin uudet palat kuitenkin. Rakkine söi renkaita, joten nelipyöräsuuntaus, joka töksähti heti väljiin alapalloihin!!!katsastettu vain 1vk aiemmin??? Uudet alatukivarret alle eteen(sis.kaikki uudet pallot) ja tärinä poistui alle 90km/h vauhdeista. Uusin sittemmin kaikki jarruhilppeet taakse kun oli palat loppu, ja eipä ole harmittanut että tuli käsijarrukengistä lähtien uusittua kaikki(kerrankin jokin toimii). Eli omassani edessä ravistaa vanhat levyt, mutta on myös mahdollista että esim väljät pallonivelet kääntää pyöränkulmaa ja aiheuttaa ravistelua...Mistä melu sit tulee? Jarrut,vesipumppu, hihnat noita on vaikee kommentoida.Esim, omassa "metallin Kirskuminen" oli takakelkan puslan repeäminen(tosin kuului takaa).Jakoketju?tuskin pitäis kirkua jos koneessa oljyä ja painetta riittää.....venynyt ketju alkaa hyppiä yli??
          Niimpä.. sullahan on menny palikkaa vaihtoon . Koslasta alapallot vaihdettu 10 tkm sitten, voi tietty olla vaihdon tarpeessa? Apulaitteenhihna, kiristin ja ohjausrulla vaihdettu juuri. Myös vesipumppu vaihdettu viikkositten. Kyllähän se pussi taas kivasti kevenee... jostakihan se vika löytyy...Kiitti vihjeistä
          E39 -97 523iA aj. 162tkm
          E46 -98 Alpinweiß
          E36 328iA-95 coupé
          E36 325i -92 coupé
          E30 318i -88

          Comment

          • zeneg
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 1238
            • Oulu

            #6
            Oma kosla teki samaa: Kävelin kauppaan ja uudet levyt ja palat eteen ja paikoilleen.samantien loppu kaikki vattuilu.

            Sulla on aika varmasti palat loppu,joten sulla on hetken päästä levytkin entiset ja huonolla tuurilla männät,joten kipin kapin tarkistamaan etujarrut Samalla kannattaa varmasti tarkastaa takajarrut jos kerta eteen pitää vaihtaa.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Tutkippa nyt kuitenkin ensi välykset etu/takapäästä.

              Comment

              • Tatsga
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 436
                • Vantaa

                #8
                Itselläni oli kanssa sellanen nytkytysongelma jarrutuksissa, että meinas oikeesti kojelauta lähteä irti ja ratti jäädä käteen. Tuli vaihdettua vasempi etualatukivarren takakannakekumi(tuntu et täristäis vasenta etupäätä), muttei sekään auttanu vaikka se oli väljäks menny. Levyissäkään ei pitäny vikaa olla, ku ovat alle vuoden vanhat(oli vaihdettu täristämisen takia) ja heittokellolla tarkistettu heitto(0,9/0,7mm v/o). Sen verta vikaa sain diagnosoitua, että vesikelilla ku ajoi vähä aikaa, niin eka jarrutus ei täristäny niin pahasti. Noh seuraavaks tuli vaihdettua ihan lopussa olleet takalevyt ja palat(ei kylläkään tuntunut täristävän takaa) ja sit hiottua rälläkällä kevyesti etulevyistä kiillottuneisuus pois. Eipä täristänyt enään. Eikä täristä vieläkään muutaman tuhannen kilsan jälkeen. Kokeile hioa levyistä pinta hieman karkeammaksi. Helppo ja nopea(rengas irti ja hieman hiomapaperilaikkaa levyä pyörittäen) tapa sulkea yks vaihtoehto pois.
                E30 "318is 8v" touring

                E30 325cid 5.3 LS-V8

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎