Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asiasta tietämättömän remmiahdin mietiskelyä E36 M3seen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    Asiasta tietämättömän remmiahdin mietiskelyä E36 M3seen

    Nyt kun tuohon vakioon M3seen on tottunut... remmahdin vois olla "järkevissä" hinnoissa toteuttaa ja jotain inhimillistä tehonlisäystä +50..+100hp haetaan. Järjellähän tässä jutussa ei ole mitään tekemistä

    Ei jaksa lukea kirjallisuutta... pari asiaa askarruttaa, joku täällä kuitenkin tietää.
    - Vaatiiko remmiahdin kylkiäisenä uuden sytytysajoituksen tai jotain muuta ihmeellistä elektroniikkapuolelle. Vai toimiiko vakio M3sen elektroniiikka tuon remmin kanssa?
    - Jos suuttimet vaihdetaan isompiin etc, käykö auto ilman remmiahdinta, sillä tavalla että se menee katsastuksesta läpi?
    - Kestääkö toi M3sen oma orkkis muovi-imusarja ton paineenlisäyksen?
  • Guest's Avatar

    #2
    Siis meinaatko käyttää leimalla ilman remmiä? Mitä järkeä? Toisaalta ilmeisesti hankalaa leimata tolle kun autosi on vähäpäästöinen?

    Comment

    • jengstro
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 380
      • 02-alue

      #3
      Ei ollut tarkoitus hakea katsastusmiehen hyväksyntää tuolle... niin kysymykseni juuri liittyy tohon seikkaan, että toimiiko moottori tarpeeksi hyvin norm. vuotuisessa pakokaasutestissä ilman remmiä. (elektr. & isommat suuttimet) -> luulisin että joo?

      Tiätty täytyykö se itse remmiahdin ottaa pois katsastusta varten, riittääkö remmin poisto. Luulen että toi remmin poisto pelkästään katsastusmiehelle kelpaa? Mutt joo, M3nen on talvella seisonnassa, eli mulla on aikaa talvella irrotella noita aina kevään katsastukseen. Suuttimia ja elektroniikkaa en kyllä lähtis vaihtelemaan joka kevät ees taas.

      Tällästä kittiä tai vastaavaa aattelin, tuo on kyllä jenkki m3seen... anyways
      Active Autowerke has over 40 years of expertise developing & offering custom BMW performance parts, BMW tuning, and BMW accessories online! We are also South Florida's #1 BMW Repair Specialists Shop! We specialize in high performance tuning as well as standard service and repair. We can fix anything BMW!


      huhuu, aika hiljasta...

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Jos ei yhtään ahtoja laita niin kyllä se vakio-ohjelmallakin menee. Jos taas aiot lisätä ahtopainetta _tai_ suunnittelit lisääväsi tehoa ko. konstruktiolla niin koko moottorinohjaus pitää ohjelmoida uusiksi.

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1359
          • Lempäälä

          #5
          Ei jaksa lukea kirjallisuutta... pari asiaa askarruttaa, joku täällä kuitenkin tietää.

          --Joku taustatieto on aika poikaa. muuten saattaa särkyä paikat harjoitellessa. tosin, ei kysyvä tieltäkään kai eksy.

          - Vaatiiko remmiahdin kylkiäisenä uuden sytytysajoituksen tai jotain muuta ihmeellistä elektroniikkapuolelle. Vai toimiiko vakio M3sen elektroniiikka tuon remmin kanssa?

          --pienillä ahtopaineilla saattaa toimia jotenkin, mutta tuskin mitenkään hyvin. vakio m3:n suuttimet on aika pienet, sekä se voi vakio-ennakkoarvoilla ruveta kilistämään. Nakuanturithan tuossa dme m3.1.1 tms toki on, mutta mihinkä asti se pystyy korjaamaan onkin asia aivan erikseen.

          - Jos suuttimet vaihdetaan isompiin etc, käykö auto ilman remmiahdinta, sillä tavalla että se menee katsastuksesta läpi?

          --jos moottorinohjaus päivitetään toiseen tai motronic "chipataan" uusille suuttimille niin kyllä käy aivan ok. pelkillä suuttimien vaihdolla isompaan et saa aikaan muuta kuin isontuneen bensalaskun ja bensansekaista öljyä.

          - Kestääkö toi M3sen oma orkkis muovi-imusarja ton paineenlisäyksen?

          --määrittele paineenlisäys? 0,2bar kestää varmasti, Paineen, 1,5bar -> tuskin.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            #6
            Originally posted by repsa View Post
            - Vaatiiko remmiahdin kylkiäisenä uuden sytytysajoituksen tai jotain muuta ihmeellistä elektroniikkapuolelle. Vai toimiiko vakio M3sen elektroniiikka tuon remmin kanssa?
            --pienillä ahtopaineilla saattaa toimia jotenkin, mutta tuskin mitenkään hyvin. vakio m3:n suuttimet on aika pienet, sekä se voi vakio-ennakkoarvoilla ruveta kilistämään. Nakuanturithan tuossa dme m3.1.1 tms toki on, mutta mihinkä asti se pystyy korjaamaan onkin asia aivan erikseen.
            Joo-o, tod.näkösesti vakio ECU ohjelma ei oikein toimi edes pienehkön ahtopaineen kanssa. Ainakin jokainen paja mikä myy supercharger kittejä, haluaa ton ECUn päivitettäväksi tai sitten saa uuden tilalle. Toi päivityshomma ei käy... koska haluaisin että ohjelman voi vaihtaa takaisin orkkikseksi (eli oma kortti).

            Aika kallista tuntuu olevan, 5000$ ... ja etiäpäin, taivas rajana. Mutta tän activeautowerken pojilla hinta on inhimillinen + että uus kortit näyttää tulevan mukaan. Tiäty tässä tapauksessa ECU sw optimointi perustuu siihen, että ne myy kitin ja tietää osat (emaili sisässä onko niille ecua euro 3.2selle). Nää mitkä maksaa enemmän, tod näkösesti dynottaa "just sun autolle" parhaammat parametrit ecuun. Hintaa tulee työstä.... niin ja auto täytyy ajaa paikalle.

            MegaSquirt tulee vastaan joka paikassa... mikä onkin tunaajan helmi, kun parametreja voi seurata ja muutella vapaasti, ja mihin hintaan!. Tosin nyt näyttää siltä että esim. tuplavanosta ei oo ihan helppoa ohjata... squirtillä. Tai siis kaikkihan on mahdollista, kun osaa ja viittii nähdää vaivaa.

            Originally posted by repsa View Post
            --jos moottorinohjaus päivitetään toiseen tai motronic "chipataan" uusille suuttimille niin kyllä käy aivan ok. pelkillä suuttimien vaihdolla isompaan et saa aikaan muuta kuin isontuneen bensalaskun ja bensansekaista öljyä.
            Hmm... eikös noita suuttimien tuottamaa suihketta, ohjata sähköllä, vai onko näin vain "uusimmissa" autoissa? Jos noin olisi, eikö ECU yrittäisi hillitä bensansyöttöä -> jos remmi olisi pois käytöstä.

            Pitääkö tässä asiassa lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa :think

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Suuttimilla on oma kapasiteettinsa, syöttöajalla pelataan.

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4647
                • Tuusula

                #8
                Osta AA:lta / muulta jenkkivalmistajalta valmis kitti jossa tulee lastu, suuttimet jne jne "kaikki" mukana. Orkkiskamat talteen. Sitten kun katsastat auton niin lyöt nuo orkkiskamat paikoilleen (suuttimet, orkkislastu, ahdin pois jne jne), katsastuksen jälkeen ahdinkamat paikoilleen ja taas mennään

                Halpojahan nuo valmiit setit eivät ole mutta ne on "varmasti toimivia", laadukkaita kittejä. G-power (vai mikäköhän se saksalainen firma oli) löytyy myös noita kittejä, siinä yhdessä e36 328:ssahan tollainen oli ja hyvin pelitti
                Jenkkifoorumeilta kannattaa lukea lisää, he remmittävät noilla valmiilla kiteillä lähes kaikkea

                www.r3vlimited.com , www.maxbimmer.com , www.bimmerforums.com
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Tuskin on kuitenkaan mitään asiaa päästöille millään sellaisella kombinaatiolla mikä toimii=on välttämätön ahtimen kanssa.
                  Eli leimalle pitää kyllä sitten vaihtaa myös koko PA-ruiskutus orggikseen.

                  Comment

                  • Exorcist
                    Wax on - Wax off
                    • Dec 2004
                    • 1806
                    • Riihimäki

                    #10
                    AA:lta ei kittiä Euro versiolle ainakaan tuossa pari kk:tta sitten löytynyt, nuo jenkki-M3:than on ihan eri vehkeitä. Kyselin myös soveltamista Z3M:stä, kun se nyt on suhtkohta lähellä tuota Euro versiota mutta ei kuulemma onnistu.

                    Muita paikkoja mistä noita löytyy on G-power (todella kallis, 420hp kitti oli tyyliin 19900e ilman asennusta), ESS-tuning (eivät ilmeisesti tarjoa enää E36 M3:lle), Kelleners (teettää jossain kitin, hintaa ~12000e). Da-motorportti on edullinen mutta noita kittejä ja niiden laadusta kertovia videoita on netti pullollaan joten suosittelen suoraan unohtamaan. Englannin puolelta löytyi joku järkevä paja ja hintaakin oli vielä järkevissä rajoissa, ei nyt vaan suorilta muistu mieleen mikä.

                    Comment

                    • Z3BMW3
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2004
                      • 159
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by jengstro View Post
                      Nyt kun tuohon vakioon M3seen on tottunut... remmahdin vois olla "järkevissä" hinnoissa toteuttaa ja jotain inhimillistä tehonlisäystä +50..+100hp haetaan. Järjellähän tässä jutussa ei ole mitään tekemistä
                      - Kestääkö toi M3sen oma orkkis muovi-imusarja ton paineenlisäyksen?
                      Eikös tuossa M3n koneessa jo kovat puristukset (n11:1) jo alkunperinkin?
                      Joissain alle 10:1 puristuksissa ahdot maks. 0,45bar?
                      Jos nyt haetaan 15-33% teholisää, luulisi, että normaalit suuttimet riittäisivät noille teholisille.

                      Tuollaisen voisi saada toimimaan jollakin säädettävällä lisäboksilla, kuten Perfect Power smt7 tai vastaava. Silloin jää vanokset, sytkä ja ruiskutus alkuperäisiksi. Ainoastaan ahtojen mukana pitäisi muuttaa sytytystä myöhäisemmälle ja lisää bensaa. Kartatkin ovat sitten vaihdettavissa vaikka katkaisijalla.

                      OT: Toisaalta eikö tuollaisen 10% teholisän saa jo keventämällä autoa tuon 10%?
                      Z3BMW3

                      Comment

                      • jengstro
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 380
                        • 02-alue

                        #12
                        Jooh, kiitoksia vastauksista, alkohan niitä tulee... tää homma kaatuu pariin asiaan, se että tuota ahdettua autoa ei voi katsastaa. Tämä taas olisi kuitenkin mahdollista jos vaan jostain saisi "inhimillisen" hintaisen euro m3 supercharger-kitin johon kuuluu vaihto-ECU. Harmillista että tämä ahtaminen on "halpaa" ainoastaan jenkkilässä. Euroopassa näköjään osataan nyhtää sellasia summia, että ei tuossa hommassa ole mitään järkeä. Katsotaan tuleeko tuolta Activeautowerkeltä koskaan vastausta, löytyykö euro m3 ecua heidän supercharger kitille, epäilen.

                        Tää Perfect Power smt7, vaikuttaa mielenkiintoiselta ja noin 500$ ... löytyiskö netistä jostain hyvää esimerkki-projektia?

                        Täytyy varmaan ostaa kolaroitu wanha BMW saksasta, traileri, myydä kaikki irtaimisto autosta, rakentaa turvakehikko, megasquirt alkup ECUn tilalle, sitten ahdinta. Armoton säätö ja dynotus... Radalle nauttimaan vauhdista. Tämä kaikki kuitenkin kohtuullisilla summilla, omaa työtä ei lasketa rahaksi

                        Mielenkiintoisia megasquirt projekteja, näistä ei nyt kuitenkaan saa ihan tarkkaa kuvaa kuinka hyvin homma on onnistunut:
                        Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

                        Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎