Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etupyörien auraus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonne
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 248
    • Rusko

    E36 etupyörien auraus

    Säädin palloniveloperaation jälkeen etupään auraukset alumiiniprofiililla kuntoon.
    Rattikin jäi suoraan kun säädin molemmista raidepäistä....

    Bentleyn kirjassa on E36:lle aurausohjearvot eteen 0º 18' ±8'
    eli desimaaleiksi muutettuna 0,167º.....0,433º

    Renkaat ovat 225/45 17 joten laitoin aurauksen lähelle alarajaa.

    Aurauksen mittasin tarkasti ensin renkaiden takareunasta ja sitten liikutin autoa renkaiden puolikierros eteenpäin ja mittasin täsmälleen samasta kohdasta (eli nyt etureunoista) noin 1,5...2mm aurauksen.
    Mittaväli renkaan reunasta toiseen on suunnilleen 540 mm.

    Trigonometriaa ja kertolaskua: SIN 0,167º * 540 mm = 1,57 mm



    Miten on, onko järkevää laittaa auraus alarajaan.
    Millaisia arvoja muut ovat käyttäneet ?
    Last edited by jonne; 20-07-2007, 17:04.
    Mikä laulaen tulee, se tulee.

    BMW E39 M5, vm. 2002
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16300
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by jonne View Post
    Säädin palloniveloperaation jälkeen etupään auraukset alumiiniprofiililla kuntoon.
    Rattikin jäi suoraan kun säädin molemmista raidepäistä....

    Bentleyn kirjassa on E36:lle aurausohjearvot eteen 0º 18' ±8'
    eli desimaaleiksi muutettuna 0,167º.....0,433º

    Renkaat ovat 225/45 17 joten laitoin aurauksen lähelle alarajaa.

    Aurauksen mittasin tarkasti ensin renkaiden takareunasta ja sitten liikutin autoa renkaiden puolikierros eteenpäin ja mittasin täsmälleen samasta kohdasta (eli nyt etureunoista) noin 1,5...2mm aurauksen.
    Mittaväli renkaan reunasta toiseen on suunnilleen 540 mm.

    Trigonometriaa ja kertolaskua: SIN 0,167º * 540 mm = 1,57 mm



    Miten on, onko järkevää laittaa auraus alarajaan.
    Millaisia arvoja muut ovat käyttäneet ?
    Kohdalleen osui, vieläkin voit pienentää jos ei rupea hakemaan suoraan ajaessa.

    Comment

    • jonne
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 248
      • Rusko

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Kohdalleen osui, vieläkin voit pienentää jos ei rupea hakemaan suoraan ajaessa.


      Ilmeisesti jarrutuksissa mennään jo harituksille, mutta sillä ei liene väliä ?
      Mikä laulaen tulee, se tulee.

      BMW E39 M5, vm. 2002

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Pienempi aurauskulma vaikuttaa siten että autosta tulee lievästi yliohjautuva, tosin edelläolevalla ei ole vielä dramaattista vaikutusta auton käyttäytymiseen. Itse pidän lievästi yliohjautuvasta autosta ja sen mukaan tuota omaa vessaa on säädettykin.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎