Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 moottori/vaihteisto vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anita
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 11
    • Tuusula

    E36 moottori/vaihteisto vinkuu

    Moi,

    Minulla on tuollainen 320i touring -96, joka vinkuu kiihdytettäessä, tai yleensä hitaasti ajettaessa. Mitenhän sen kuvailisi, noh, vähän kuin lentokoneen suihkumoottori... Kuuluu vain vaihde päällä ajaessa, vapaalla rullatessa ja kaasua painaessa ei kuulu. Vinkuna lakkaa, kun vauhtia on yli 50km/h.

    Arvailuja otetaan vastaan, kun ei tämä nyt mikään lentokone ole, niin voisin tuosta äänestä haluta eroonkin.

    Ja toinen kysymys tähän samaan, tuo kytkin, mistä tietää, että on remontin aika... Kytkintä painettaessa vapauttaa vaihteen aika ylhäältä jo.
    Last edited by Anita; 05-07-2007, 09:12.
    -Anita-
  • rallakka§
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 3

    #2
    Ettei olis joku tehnyt hifikytkentöjä ja ottaa kierrosta antaessa häiriöö joka kuuluu kaiuttimista ?

    Comment

    • Max
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 994
      • Kotona

      #3
      Kuuluhan vingunta konetilasta? Veikkaisin tuulettimenhihna, joka vinkuu. Omassa E36:ssa aikoinaan vinkui ja laittoivat huollossa jotain ainetta joka lopetti hihnan vinkumisen. Vähän ajan päästä vingunta palasi ja piti vaihtaa hihna sekä kiristimet ja siihen loppui vingunta kokonaan...

      Comment

      • Anita
        Newbiemmer
        • Jun 2007
        • 11
        • Tuusula

        #4
        Vaihteistoko se siellä vinkuu?

        Ei ole kaiuttimet, ja vinkuisiko tuulettimen hihna tuolla lailla vain kaasutettaessa vaihde päällä alle viidessäkympissä? Hmm.

        Kuuntelin tätä ääntä enemmän, kuuluu tosi hyvin auton ulkopuolelta, mitä nyt ikkunasta kuuntelin ajaessani. Ääni on samanlainen, kuin muilla automerkeillä kuuluu peruutettaessa, tässäpä taas ei kuulu mitään, kun peruuttaa...
        Hankala paikallistaa, sillä auton todella pitää olla liikkeessä tai sitten pitäisi saada takapyörät ilmaan. Edestä se kuitenkin kuuluu. Kai.
        Last edited by Anita; 05-07-2007, 10:23.
        -Anita-

        Comment

        • Carman
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 676
          • Vilppula

          #5
          Todennäköisesti vaihdelaatikossa alkavaa laakerivikaa.
          Tai voihan se peräkin olla, mutta sen ääni on kuuluvampaa ulvontaa.

          Comment

          • torant
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 213

            #6
            Siis, onko se vinkuna samanlaista kuin vanhoissa datsuneissa kun niillä pakittaa? Kun sanoit että kuulostaa samalta kuin joillain autoilla pakittaessa. Paitsi että sulla se kuuluu ainoastaan eteenpäin ajaessa?

            Comment

            • Anita
              Newbiemmer
              • Jun 2007
              • 11
              • Tuusula

              #7
              Kytkimen painelaakeri

              Kiitos Keravan Kakelle diagnoosiavusta ja vikakoodien luvusta (ei vikaa vikaa)!

              Kytkimen painelaakeri on tällä hetkellä vedonlyöntitilastoissa aika korkealla, eli ei mitään vaaralista. Käyn kuitenkin myös maanantaina huollossa tarkastuttamassa vaihdelaatikon öljyt, joka voisi olla se oikein syy.

              Laatikkoremontti on jossain vaihessa edessä, osaako joku sanoa kustannusarviota sille?
              Last edited by Anita; 06-07-2007, 18:53.
              -Anita-

              Comment

              • torant
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 213

                #8
                Laatikko remontista en tiedä, mutta itse kun kävin korjaamolla kysymässä painelaakeri remontin hintaa niin olisi ollut 400e. Uusi asetelma 200e ja työ 200e. Ei lopun viimein kallista, mutta päätinkin sitten vaihtaa itse. Enkä enää ikinä tee samaa hommaa e36:selle lattialla..Kyllä rupes miettimään jossain vaiheessa, että onko se nyt todella sen 400euron arvoista.

                Comment

                • Pande
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1324
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by badbone View Post
                  Laatikko remontista en tiedä, mutta itse kun kävin korjaamolla kysymässä painelaakeri remontin hintaa niin olisi ollut 400e. Uusi asetelma 200e ja työ 200e. Ei lopun viimein kallista, mutta päätinkin sitten vaihtaa itse. Enkä enää ikinä tee samaa hommaa e36:selle lattialla..Kyllä rupes miettimään jossain vaiheessa, että onko se nyt todella sen 400euron arvoista.
                  Tai työhän oli siis 200e

                  Joo tota luokkaa on työnhinta. 150-300e, ja uus asetelma maksaa n. 200e.
                  Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                  330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                  sigpic

                  Comment

                  • torant
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 213

                    #10
                    Siis, aivan. Niin olisi pitänyt tarkentaa että laatikko rempan hintaa en tiedä, mutta asetelman vaihto olisi maksanut 200e. Ei luulisi kauheasti enempää olevan, kun tarviihan se vanha joka tapauksessa pois ottaa..

                    Comment

                    • Lötkö
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 644
                      • Keskisuomi

                      #11
                      Eikö kannattais samantien hommata jostain ehjä laatikko?

                      Comment

                      • Martti
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 787
                        • Suomi

                        #12
                        ja edelleenkään painelaakeri ei pyöri kytkimen ollessa ylhäällä ja jos pyörii niin silloin alkaa olla muitakin havaittavia oireita, kuin pelkkä "vinkuminen"

                        Comment

                        • Anita
                          Newbiemmer
                          • Jun 2007
                          • 11
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Martti View Post
                          ja edelleenkään painelaakeri ei pyöri kytkimen ollessa ylhäällä ja jos pyörii niin silloin alkaa olla muitakin havaittavia oireita, kuin pelkkä "vinkuminen"
                          Niin, joo. Näinhän se taisi ollakin, että koska paikallaan ollessa ääni EI kuulu kytkin pohjaan painettuna, alkaa kuulua rahinaa kun kytkimen nostaa niin se ei ole painelaakeri vaan voisi olla liian vähät öljyt. Tai jotain pahempaa. Se ulvonta ajaessa, jospa sekin siitä selviäisi samalla. Maanataiksi sain huoltoajan, kerron sitten...
                          -Anita-

                          Comment

                          • Anita
                            Newbiemmer
                            • Jun 2007
                            • 11
                            • Tuusula

                            #14
                            Mikä ovat kytkimen vapaaliikkeen ohjearvo??

                            Luin täältä jotain yleistä vanhempien autojen vianmäärittelystä: http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/autoviat.htm

                            ja tuolta löytyy minulla oleva 'ominaisuus':
                            Kytkin on äänekäs polkimen ollessa ylhäällä moottorin käydessä: Kytkimen vivusto säädetty väärin: Säädä irrotusvivun vapaaliike.

                            ja siitä eteenpäin: Tarkasta kytkimen vapaaliike. Säädä ohjearvoon. Ellet tiedä oikea arvoa, säädä irrotusvivun pää noin 3 mm ja ota yhteys merkkikorjaamoon.

                            Mikä on kytkimen vapaaliikkeen ohjearvo??


                            Toiseen vikaan löysin tämän:
                            Vaihteisto on äänekäs eteenpäin ajaessa:
                            a) Öljytaso liian alhainen: Lisää öljyä oikeaan tasoon.
                            b) Vaihteisto väärin suunnattu: Suuntaa ja tiukkaa pultit ohjearvon mukaan.
                            c) Vaihteiston sisäosat kuluneet, murtuneet tai vaurioituneet: Vaihdelaatikon korjaus

                            Taas nuo 'ohjearvot' kohdassa b???
                            -Anita-

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              #15
                              E36:ssa ei ole tarvetta säätää kytkimen vapaaliikettä. Yleensä säätöä voidaan tarvita joissain mekaanisella irrotusmekanismilla (esim. vaijerikäyttöinen) varustetuissa kytkimissä. Toki joitain nestevälitteisiä kytkimiä on mahdollista säätää kytkimen työsylinterin paikkaa muuttamalla. Katsoin äsken Haynes-korjauskirjasta kytkin- ja vaihteistosivuja. Siellä todettiin kytkimen olevan automaattisäätöinen. Vaihteiston irroituksessa ja asennuksessa annettiin joitain momenttiarvoja. Ei noista "vaihteiston asennon ohjearvoista" kannata kantaa suurempaa huolta sinun tapauksessasi, luulisin.

                              Voi hyvinkin olla, että vaihteistossasi on jotain vikaa. Kytkin on luultavimmin kunnossa. Ehkä joku aiemmista omistajista on revitellyt, laatikon saa ulvomaan apinaraivo- ja osaamattomilla vaihtotapahtumilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎